SXO strony kategorii – najważniejsze wskazówki
4 min
4 min
Na skróty
Strony kategorii to istotne elementy sklepu internetowego. Jeżeli chcesz skutecznie pozycjonować własny biznes w wyszukiwarce, warto poświęcić im szczególną uwagę. To właśnie one generują spory ruch, bez względu na to, o jakiej branży dokładnie mówimy. Potencjalny klient szukający asortymentu w sieci zwykle nie wie, jaki dokładnie model konkretnego produktu chce zamówić. Pozycjonowanie strony kategorii sprawi, że użytkownik zapozna się z Twoją ofertą, aby następnie podjąć decyzję zakupową.
Pozycjonowanie strony kategorii w sklepie internetowym to obowiązkowy element strategii SEO. W ten sposób pozwolisz potencjalnym klientom poznać bliżej dostępne produkty. Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep meblowy. Osoba szukająca nowego wyposażenia kuchennego prawdopodobnie wyszuka w wyszukiwarce Google frazę „stół kuchenny” ewentualnie „stół do kuchni”. Pozycjonowanie strony kategorii sprawi, że Twój sklep będzie lepiej widoczny na konkretne słowa. Czy to wystarczy? Nie zawsze, ponieważ w kontekście zwiększenia sprzedaży priorytetem jest także UX, a nie tylko pozycjonowanie. Dlatego powinno Cię zainteresować SXO strony kategorii. Strategia Search Experience Optimization to połączenie działań SEO oraz UX. Jej wdrożenie buduje widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, jednocześnie sprawiając, że pozyskany ruch prowadzi do zwiększenia współczynnika konwersji. SXO strony kategorii jest szczególnie popularne w e-commerce ze względu na swoją wysoką skuteczność.
Wdrożenie SXO strony kategorii wymaga odpowiedniej wiedzy z zakresu analityki, pozycjonowania oraz projektowania zorientowanego na doświadczenia użytkownika (UX). Tego rodzaju strategię opracować może grono doświadczonych specjalistów, którzy następnie zajmą się jej realizacją. Jeżeli jednak zdecydujesz się na samodzielne zrealizowanie SXO dla strony kategorii, to pamiętaj o kilku istotnych wskazówkach.
To, w jaki sposób umieścisz opis kategorii ma ogromne znaczenie w kontekście UX. Tak zwana „ściana tekstu” nie wpłynie pozytywnie na doświadczenie użytkownika. Zadbaj także o odpowiedni dobór czcionki, jej rozmiar i nagłówki. Podczas pozycjonowania strony kategorii bardzo często konieczne jest umieszczenie kilku akapitów wartościowego contentu z frazami kluczowymi. Wówczas główna część opisu może być ukryta pod przyciskiem „Pokaż więcej”, natomiast w górnej części interfejsu wystarczy umieścić kilka zdań. W ten sposób tekst nie będzie przeszkadzać w zakupach, ale ciągle pozostanie dostępny dla szczególnie dociekliwych użytkowników.
W jaki sposób wyświetlają się produkty? Czy miniaturki nie są zbyt duże lub zbyt małe? Gdy już odpowiednio zaprojektujesz listę asortymentu, pamiętaj o tym, aby zweryfikować to, w jaki sposób elementy te wyświetlają się na urządzeniach mobilnych. Duża część użytkowników będzie dokonywać zakupów mobilne. Zadbaj więc o ich wygodę. Responsywność ma także znaczenie w kontekście pozycjonowania strony kategorii.
Stosuj proste nazwy kategorii, które odnoszą się bezpośrednio do wyświetlanego asortymentu. To dość proste i jasne. Jednak wiele osób zapomina o tym, aby dokładnie te same nazwy kategorii stosować w menu sklepu. Zwróć uwagę na ten element, ponieważ wpływa on na SXO strony kategorii. Natomiast produktom postaraj się nadać indywidualne nazwy, które będą je reprezentować. To szczególnie ważna kwestia, gdy w sklepie znajduje się dużo przedmiotów o podobnym charakterze. „Niebieski podkoszulek” to czasami zbyt mało, szczególnie gdy w skład asortymentu wchodzi jeszcze kilka T-shirtów o tej samej barwie.
SXO strony kategorii skupia się na tym, aby zapewnić użytkownikom jak najlepsze doświadczenia podczas obcowania z witryną internetową. Dbając o satysfakcję internautów, warto pomyśleć o rozwijaniu cech produktów po najechaniu na nie myszką. Co dokładnie mamy na myśli? Wyobraź sobie, że potencjalny klient otworzył stronę kategorii w Twoim sklepie. Wówczas, po najechaniu myszką na dowolny produkt z listy, miniaturka za pomocą prostej animacji zmieni grafikę w listę cech szczególnych danego przedmiotu. Mogą to być informacje takie jak:
Rozmiar / Wymiar (odzież / meble);
Skład i rodzaj tkaniny (np. w odzieży);
Przeznaczenie produktu (narzędzia, kosmetyki);
Najważniejsze komponenty (np. w elektronice użytkowej);
Inne cechy szczególne istotne dla klienta.
Ustawienie właściwych meta danych ma wpływ na pozycjonowanie strony kategorii. W tytule i opisie danego adresu URL powinny znajdować się nie tylko frazy kluczowe, ale także istotne informacje o tym, co dana podstrona przedstawia. Kwestia ta ma spory wpływ na współczynnik CTR oraz ruch organiczny.
Breadcrumbs to określenie, które odnosi się do elementów nawigacyjnych strony. Za pomocą specjalnej listy umieszczonej pod menu użytkownik może określić, gdzie dokładnie się znajduje. Breadcrumbs dla strony kategorii „Stoły do kuchni” może prezentować się na przykład w taki sposób:
Strona główna ➜ Meble kuchenne ➜ Stoły do kuchniBrak breadcrumbs lub błędna konfiguracja pola nawigacji ma negatywny wpływ na SXO strony kategorii. Rozwiązanie to ułatwia odnalezienie się we witrynie, szczególnie nowym użytkownikom.
Lista produktów na stronie kategorii to zwykle seria miniaturek i nazw poszczególnych przedmiotów. Pod nimi może znajdować się cena danego dobra. Ciekawym rozwiązaniem jest dodatkowe wdrożenie przycisku (np. obok ceny lub nazwy produktu), który pozwala na dodanie asortymentu do koszyka, bez konieczności otwierania podstrony z produktem. To szczególnie wygodna propozycja dla stałych klientów. Taka funkcjonalność znacznie ułatwia i skraca proces zakupowy.
SXO to strategia, która wdrażana jest nie tylko na strony kategorii. Search Experience Optimization obejmuje cały sklep internetowy – od strony głównej, przez produkty, aż po blog, czy panel logowania i rejestracji. Synergia SEO i UX pozwala efektywnie optymalizować współczynnik konwersji, aby pozyskany ruch był wartościowy. Można więc śmiało stwierdzić, że SXO łączy dwa podstawowe i zarazem najważniejsze elementy marketingu internetowego. Dzięki SEO sklep stanie się lepiej widoczny, więc pozyska ruch organiczny. Natomiast UX wpłynie na doświadczenia użytkowników, umożliwiając klientom dokonanie wygodnych zakupów.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.