Plusy i minusy Shopify pod kątem SEO
6 min
6 min
Na skróty
Shopify jest systemem CMS zaprojektowanym z myślą o tworzeniu sklepów internetowych. To platforma e-commerce ciesząca się renomą na rynku polskim oraz zagranicznym. Aktualnie oprogramowanie jest wykorzystywane w kilkuset krajach na całym świecie i nieustannie się rozwija, wspierając zarówno duże, jak i mniejsze działalności zajmujące się handlem online. Przedsiębiorcy pragnący uruchomić własny biznes na bazie Shopify powinni nieco lepiej poznać tę platformę, szczególnie pod kątem SEO.
Shopify pozwala zbudować sklep internetowy w oparciu o system subskrypcji. Jest to więc oprogramowanie SaaS (Software as a Service) – za odpowiednią opłatą platforma udostępnia dostęp do swojej zawartości, którą przedsiębiorca wykorzystuje do uruchomienia własnej witryny służącej do sprzedaży online. Cena abonamentu uzależniona jest od wybranego pakietu. Subskrypcja sprawia, że przedsiębiorca otrzymuje dostęp do szeregu nowych rozszerzeń i aktualizacji, które są wdrażane w obrębie platformy. Takie rozwiązanie dla wielu osób pragnących uruchomić własny sklep e-commerce jest niezwykle wygodne, ponieważ do rozpoczęcia działalności online nie jest konieczne posiadanie technicznej wiedzy, chociażby z zakresu HTML oraz CSS. Cechą charakterystyczną tego systemu SaaS jest nastawienie na potrzeby klienta (czyli administratora sklepu). Wraz z opłatą abonamentu nie musisz borykać się z samodzielną aktualizacją wtyczek lub dodatkowo opłacać hosting. To usługi wchodzące w cenę abonamentu – płacisz i możesz cieszyć się wygodą oraz oszczędnością czasu. Obsługa Shopify jest prosta, intuicyjna, a panel administracyjny sprzyja wprowadzaniu zmian i systematycznej rozbudowie serwisu. Według danych portalu Statista około 20 procent sklepów dostępnych w sieci posługuje się tą platformą e-commerce. Najczęściej Shopify jest wykorzystywane w USA, gdzie system ten obejmuje niemal 30% rynku online. W Polsce pozostaje mniej rozpoznawalny, jednak warto wziąć go pod uwagę na etapie planowania uruchomienia własnego sklepu.
Shopify ze względu na bardzo prostą obsługę jest chętnie wykorzystywane przez osoby, które chcą spróbować swoich sił w branży e-commerce. Platforma obsługuje wiele funkcjonalnych wtyczek i już na starcie wita administratora szablonami do wyboru, które nie dość, że są atrakcyjne dla oka, to pozwalają niezwykle szybko skonfigurować witrynę do sprzedaży online. Należy jednak pamiętać, że każdy serwis musi być odpowiednio widoczny w sieci, aby generować zyski. Skuteczną formą marketingu jest pozycjonowanie (SEO). Celem tej strategii jest budowanie widoczności serwisu w organicznych wynikach wyszukiwarki, takiej jak Google. Aby tego dokonać, konieczne jest między innymi właściwe zoptymalizowanie sklepu. Jak pod tym względem prezentuje się Shopify?
Przedstawiamy najważniejsze zalety Shopify względem SEO. To informacje szczególnie istotne dla osób, które zastanawiają się nad wyborem tego rodzaju platformy do uruchomienia sklepu.
#1 Dostęp do kodu źródłowego
Cechą charakterystyczną systemów CMS o modelu SaaS jest ograniczony dostęp do wielu istotnych funkcjonalności. Najczęściej takie platformy e-commerce są „zamknięte” na zmiany wprowadzane ręcznie przez administratora. Shopify w tym kontekście robi krok przed szereg. I choć to system SaaS, dopuszczalne jest edytowanie kodu źródłowego szablonu, co w praktyce oznacza, że osoba posiadająca sklep internetowy w tym CMSie może zaimplementować niemal dowolną funkcjonalność. Jednak aby tego dokonać, należy znać HTML, CSS, JavaScript oraz Liquid (to język programowania stworzony przez Shopify, napisany w Ruby). Dostęp do kodu źródłowego znacznie ułatwia prace optymalizacyjne, które wywierają wpływ na SEO.
Źródło: Shopify. Przykładowy fragment kodu źródłowego.
#2 Edycja szablonu bez technicznych umiejętności
Uruchomienie sklepu internetowego na Shopify rozpoczyna się od wybrania szablonu. To na jego podstawie poszczególne elementy witryny będą dostosowywane, zgodnie z charakterystyką konkretnego biznesu. Edytowanie bez technicznych umiejętności obejmuje między innymi skonfigurowanie stopki i nagłówka, czy modyfikację kolorystyki. Również implementacja produktów nie wymaga wiedzy z zakresu programowania. Obsługa Shopify to synonim prostoty i wygody. Na szczególną uwagę zasługuje funkcjonalny panel administracyjny, za którego sprawą zarządzanie zasobami platformy staje się niezwykle komfortowe nawet dla laika.
Źródło: Shopify. Panel administracyjny.
#3 Aplikacje Shopify
Wraz z zakupem subskrypcji administrator sklepu Shopify otrzymuje dostęp do szeregu aplikacji – to wtyczki, nazywane również rozszerzeniami. Ich głównym zadaniem jest ułatwienie poszczególnych procesów podczas prowadzenia biznesu. Łącznie w Shopify AppStore jest ich kilkanaście tysięcy. Niektóre są darmowe, a inne posiadają plany bezpłatne lub wymagają dodatkowego abonamentu. Administrator samodzielnie decyduje, jakie dokładnie aplikacje będą wykorzystywane. Dzięki nim uruchomienie i obsługa sklepu stają się jeszcze przystępniejsze.
#4 UX design i responsywność
Shopify jest łatwy w obsłudze nie tylko dla administracji, ale również użytkowników odwiedzających sklep uruchomiony w tym systemie. Szablony są projektowane w myśl UX designu, dlatego gwarantują prostotę oraz intuicyjność podczas poruszania się po serwisie, co może pozytywnie wpływać na współczynnik konwersji. Jednocześnie Shopify doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak wielu użytkowników korzysta z mobilnych urządzeń, na przykład smartfonów. Dlatego szablony są w pełni responsywne i doskonale prezentują się na każdym ekranie. W trosce o prędkość ładowania system preferuje obrazy o formacie WebP względem JPEG ze względu na ich mniejszą wagę. Należy pamiętać, że zarówno responsywność, jak i UX design wywierają wpływ na SEO. Witryny błędnie zaprojektowane, z licznymi błędami, a także brakiem optymalizacji pod urządzenia mobilne, mają problem z budowaniem widoczności w organicznych wynikach wyszukiwarki.
Każdy system CMS dostępny na rynku posiada wady. Nie ma rozwiązań idealnych, dlatego warto dokładnie zapoznać się ze specyfikacją poszczególnych platform podczas uruchamiania biznesu online. Jakie minusy ma Shopify pod kątem SEO?
#1 Niektóre zmiany wymagają zaawansowanej wiedzy technicznej
Shopify należy do platform e-commerce, które są niezwykle rozbudowane. Fakt ten jest zaletą, jednak w przypadku samodzielnego uruchamiania sklepu, może pojawić się problem z implementacją niektórych rozwiązań. Shopify jest tego przykładem. Dodanie różnego rodzaju funkcjonalności wspierających pozycjonowanie w wyszukiwarce może wymagać zaawansowanej wiedzy technicznej. Na oficjalnej stronie Shopify dostępna jest lista kodów, które są gotowe do wykorzystania całkowicie za darmo. To na przykład konfiguracja paginacji, czy elementy nawigacyjne. Podczas realizacji strategii SEO możliwe jest także implementowanie aplikacji (wtyczek), które ułatwiają niektóre procesy. Należy jednak wiedzieć, że nie wszystkie są darmowe – pozostaje więc jedynie wykupić ich subskrypcję.
#2 Prosta edycja sklepu pod SEO może wymagać edycji kodu szablonu
Szablony Shopify są projektowane w taki sposób, aby udostępnić podstawowe funkcje z zakresu pozycjonowania sklepu. To na przykład automatycznie generowane tagi kanoniczne, pliki sitemap oraz robots.txt, czy meta tagi. Nie zawsze jednak gotowy szablon jest dla przedsiębiorcy odpowiednim rozwiązaniem. Dlatego Shopify pozwala tworzyć je samodzielnie. Wystarczy zmodyfikować bazowe zasoby, tym samym generując spersonalizowany szablon Liquid (konieczna znajomość HTML, CSS, JavaScript oraz JSON). I choć w teorii jest to rozwiązanie atrakcyjne, w praktyce może być nieco kłopotliwe. Szablon przygotowany na własną rękę zwykle będzie wymagać samodzielnego zadbania o SEO od podstaw. W takiej sytuacji nawet implementacja i edycja meta danych może sprowadzać się do konieczności edycji kodu szablonu. To wada jedynie w przypadku osób, które chcą spersonalizowany szablon sklepu przygotować samodzielnie, bez pomocy specjalistów. Jeżeli jednak posiadasz wiedzę techniczną, Shopify pozwoli rozbudować serwis, implementując ciekawe rozwiązania oraz innowacyjne funkcjonalności, które będą wspierać SEO. Możesz także budowę szablonu – a nawet całego sklepu – zlecić ekspertom w tej dziedzinie.
Shopify cieszy się renomą na rynku ze względu na swoją uniwersalność. To platforma e-commerce odpowiednia zarówno dla osób, które pragną sklep skonfigurować samodzielnie, jak i przedsiębiorców zlecających tę kwestię specjalistom. Serwis może składać się z asortymentu opiewającego na kilka, kilkanaście, a nawet kilkaset produktów. Aktualnie z tego systemu korzystają zarówno małe, jak i duże przedsiębiorstwa, które realizują sprzedaż online. Shopify jest platformą intuicyjną, o prostej obsłudze, dlatego konfiguracja podstawowych funkcjonalności nie należy do trudnych. Założenie podstawowego sklepu samodzielnie nie potrwa długo, a witryna może być za darmo uzupełniona wieloma dodatkowymi aplikacjami ze Shopify AppStore. Również pozycjonowanie witryny opartej na tej platformie e-commerce nie sprawia większych trudności. Konieczna jednak jest dokładna znajomość wytycznych dla webmasterów Google – przydaje się również wiedza z zakresu optymalizacji witryn, a nieocenioną pomoc przynoszą zdolności analityczne, szczególnie pod kątem analizy konkurencji.
Shopify jest idealną platformą e-commerce dla Ciebie jeżeli:
Jeżeli chcesz założyć funkcjonalny sklep internetowy szybko, łatwo i bez zbędnych kosztów, Shopify będzie odpowiednim rozwiązaniem. System ten wspiera działania SEO, między innymi dzięki możliwości edycji kodu źródłowego, co znacznie ułatwia optymalizację oraz budowanie widoczności w Google. To propozycja idealna dla przedsiębiorców pragnących realizować sprzedaż B2C. Na dodatek Shopify spodoba się osobom, które jeszcze nie miały styczności z handlem online oraz konfiguracją własnej witryny e-commerce. Dzięki Shopify uruchomienie sklepu staje się znacznie wygodniejsze i nie zajmuje zbyt wiele czasu.
Absolwent Politechniki Rzeszowskiej na wydziale Elektrotechniki i Informatyki. Doświadczenie w SEO zdobywał jako freelancer, tworząc jak i optymalizując serwisy www. Prywatnie pasjonat sportu, szczególnie piłki nożnej.
Ciekawy artykuł, szczególnie dla osób, które zastanawiają się nad wyborem odpowiedniego silnika sklepowego. Czy powstanie cykl artykułów o tym silniku z naciskiem na SEO? Zastanawiam się jak wygląda proces optymalizacji grafik z poziomu CMS – czy tak jak Shoper można wymusić konwersję plików na .webp czy trzeba wszystko robić ręcznie? Jak wygląda dostęp do plików na serwerze? Czy sitemap.xml, która generuje się automatycznie ma możliwość podstawowej edycji czy wymaga dedykowanej wtyczki?