Jaką platformę sklepu internetowego wybrać? [E-commerce]
10 min
10 min
Na skróty
Chcesz wiedzieć, jaka platforma na sklep internetowy będzie najlepsza? Zastanawiasz się, gdzie założyć sklep internetowy, aby była to odpowiednia decyzja? Wybór odpowiedniego systemu do stworzenia i późniejszego zarządzania swoim biznesem e-commerce jest jednym z najważniejszych wyborów. Od niego zależy wiele kwestii, przekładających się tak naprawdę na „być albo nie być” całego projektu. W jaki sposób dokonać właściwego wyboru? W tym artykule dowiesz się, na co zwrócić uwagę i czym kierować się podczas swoich pierwszych kroków ze sklepem internetowym.
Najlepszą platformą e-commerce będzie oprogramowanie sklepu internetowego dopasowane do indywidualnych potrzeb biznesu oraz przyjazne pod kątem optymalizacji technicznej i zarządzania z poziomu panelu administracyjnego. Wybór konkretnego rozwiązania pozostaje więc kwestią indywidualną.
Najpopularniejszą platformą e-commerce na świecie według rankingu Statista z lipca 2022 roku jest WooCommerce. Często wykorzystywanym oprogramowaniem do tworzenia sklepów internetowych jest także Shopify.
W Polsce najpopularniejsze platformy e-commerce to: WooCommerce, PrestaShop, Shoper, Wix. Źródło danych: trends.builtwith.com.
Więcej informacji na temat platform e-commerce poznasz tutaj: Platformy e-commerce – zestawienie.
PrestaShop to platforma e-commerce open source, która przydaje się zarówno w przypadku małych, średnich, jak i dużych sklepów internetowych. Wyróżnia się intuicyjną obsługą, ale wiele zmian technicznych wdraża się bezpośrednio w kodzie witryny, co wymaga znajomości HTML, CSS, czy JS. PrestaShop jest darmową platformą e-commerce, dysponującą szeregiem bezpłatnych i płatnych modułów (wtyczek, rozszerzeń).
WooCoomerce to wtyczka do WordPress, dzięki której WP zyskuje całkowicie nowe funkcjonalności umożliwiające założenie własnego sklepu. To bezpłatne rozwiązanie, idealne dla małych i średnich przedsiębiorców. Bez wątpienia atutem tego rozwiązania jest możliwość banalnie prostej obsługi sklepu. W ten sposób możesz szybko i skutecznie założyć swój pierwszy sklep internetowy, wybrać szablon i dodawać produkty.
Shopify to platforma e-commerce popularna przede wszystkim w USA. Przydaje się również w sytuacji, gdy chcesz rozpocząć budowę sklepu dla klientów z różnych państw. To platforma sklepowa, która pozwala z łatwością obsługiwać zamówienia i zarządzać asortymentem, jednak z drugiej strony wdrażanie nieco bardziej zaawansowanych zmian wymaga wiedzy technicznej. Jeżeli chcesz założyć swój sklep internetowy poprzez oprogramowanie zapewniające wygodę i bezpieczeństwo, warto rozważyć Shopify.
Paweł Wołoszyn – ekspert SEO – uważa, że Shopify jest odpowiednie dla osób, które: cenią wygodę i bezpieczeństwo, chcą szybko otworzyć prosty sklep bez technicznych umiejętności, stawiają na innowacyjne rozwiązania oraz wygodę, planują rozwój swojego sklepu w przyszłości.
OpenCart to jeden ze sklepów e-commerce o charakterze open-source. Jeżeli interesuje Cię kompleksowe zbudowanie sklepu, który będzie darmowy, warto zainteresować się tym rozwiązaniem. Z poziomu obsługi OpenCart w wielu aspektach przypomina PrestaShop. Wdrażanie wielu zmian wymaga edycji kodu źródłowego lub zainstalowania odpowiedniego modułu.
Shoplo będzie odpowiedni do stworzenia sklepu o małych, średnich i dużych wielkościach. Jeżeli szukasz rozwiązania elastycznego i dość taniego, to warto się zainteresować. Będzie to sklep internetowy na abonament (comiesięczna płatność, zależna od wybranego pakietu). W ramach subskrypcji masz możliwość otworzenia i prowadzenia własnego sklepu internetowego.
Zalety Shoplo: Bardzo łatwy proces tworzenia sklepu, możliwość wygodnego zarządzania własnym e-commerce, wiele integracji oraz modułów, wsparcie językowe.
SEO Shoplo: Choć Shoplo ma charakter SaaS (software as a service) jest podatny na skuteczne pozycjonowanie. Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Shoplo – poradnik.
To platforma e-commerce typu SaaS. Idealna dla przedsiębiorców, którzy chcą uruchomić mały lub średni sklep internetowy.
Zalety SkyShp: Korzystne ceny, wiele szablonów, łatwe otwarcie i zarządzanie sklepem internetowym.
SEO SkyShop: To platforma, która pozwala pozycjonować sklep w dość szerokim stopniu. Wdrażanie niektórych zmian bywa utrudnione ze względu na brak dostępu do kodu źródłowego. Więcej dowiesz się tutaj: SkyShop – wady i zalety.
Shoper jest bardzo popularnym rozwiązaniem w Polsce. Pozwala szybko i wygodnie założyć sklep internetowy oparty na abonamencie. To oprogramowanie typu SaaS.
Zalety Shoper: Prosta obsługa, szybka instalacja, wiele szablonów do wyboru.
SEO Shoper: Pozycjonowanie jest możliwe, choć nie brakuje w tym zakresie pewnych ograniczeń ze względu na system SaaS. Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Shoper – Poradnik.
RedCart to rozwiązanie SaaS z płatnością miesięczną. Pozwala dość szybko uruchomić sklep, korzystając z gotowego szablonu, który może być w ograniczonym stopniu edytowany.
Zalety RedCart: Jeżeli chcesz szybko założyć sklep na gotowym szablonie, RedCart powinien być interesujący.
SEO RedCart: Jeżeli potrzebujesz kompleksowego pozycjonowania, na RedCart trudno jest wdrażać wiele zmian z zakresu SEO. Jeśli wiesz, że będziesz pozycjonować swój biznes w wyszukiwarce, poważnie zastanów się, czy RedCart na pewno jest odpowiedni dla Ciebie.
Magento, jest bardzo dobrym i elastycznym silnikiem, ale wdrażanie wielu zmian wymaga dostępu do kodu źródłowego. Co prawda to rozwiązanie pozwala edytować zawartość, natomiast aby zrobić to samodzielnie, konieczna jest znajomość z zakresu dev.
Zalety Magento: Możliwość rozwoju sklepu, idealne rozwiązanie dla dużych e-commerce.
SEO Magento: Ze względu na możliwość edycji kodu źródłowego, nic nie stoi na przeszkodzie, aby pozycjonować sklep na Magento. Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Magento – poradnik.
Joomla! to oprogramowanie open source, które pozwala na uruchomienie zarówno małego, jak i dużego sklepu internetowego. Wdrażanie wielu rozwiązań wymaga dostępu do kodu i wiedzy z zakresu jego edycji. Z tego względu zwykle zaleca się stosowanie Joomla! wyłącznie w przypadku, gdy dodatkową opiekę nad biznesem online będzie sprawować web developer.
Zalety Joomla!: Możliwość wdrażania zaawansowanych rozwiązań przy odpowiedniej wiedzy dev, idealne rozwiązanie dla dużych e-commerce.
SEO Joomla!: Otwarty dostęp do kodu pozwala elastycznie optymalizować i pozycjonować sklep postawiony na platformie Joomla!. Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Joomla – Poradnik.
Sote pozwala na uruchomienie sklepu dzięki specjalnym szablonom. Oprogramowanie ma charakter Saas. Sklep buduje się na podstawie wybranego szablonu, następnie serwis może być wzbogacany o dodatkowe funkcjonalności przy pomocy dedykowanych aplikacji (modułów).
Zalety Sote: Sklep postawiony na Sote jest łatwy w obsłudze. Platforma posiada wiele szablonów graficznych, dodatkowo możliwe jest zaprojektowanie indywidualnie dopasowanego motywu.
SEO Sote: Platforma pozwala edytować podstawowe elementy dotyczące SEO (np. meta tagi). Więcej dowiesz się tutaj: Pozycjonowanie Sote – Poradnik.
Wix to kreator stron internetowych, który został wzbogacony o funkcję Stores. W ten sposób możliwe jest utworzenie własnego sklepu internetowego. Zaletą – a jednocześnie wadą – tej platformy pozostaje kreator. Dla osób, które nie mają technicznej wiedzy to spory atut. Jednak w zakresie optymalizacji czy pozycjonowania serwisu bywa to ogromne ograniczenie.
Zalety Wix Store: Tworzenie sklepu odbywa się przy pomocy kreatora, wiele dodatkowych funkcji, bardzo prosta obsługa.
SEO Wix Store: Pozycjonowanie na Wix Store jest utrudnione ze względu na charakter platformy (kreator).
Fundamentem stworzenia profesjonalnego sklepu internetowego jest wykreowanie biznesplanu, który określi w pełni Twoje możliwości i cele. Choć powinno to być podstawą każdej nowo powstającej firmy, to jednak w dalszym ciągu wiele osób zapomina o tym kroku. Wynika to często ze specyficznego podejścia niektórych osób do internetu i kwestii z nim związanych. Jest to dla nich często dodatek do sklepu stacjonarnego, pewnego rodzaju ciekawostka czy podążanie za modą na e-commerce. Jest to także podstawowy błąd początkujących właścicieli sklepów internetowych. E-commerce, szczególnie w 2020 roku, rozwija się naprawdę intensywnie. Dlatego też warto zmienić nastawienie i z pełnym zaangażowaniem skupić się na planowaniu. Jednym z kluczowych elementów jest ustalenie budżetu, jakim dysponuje się na start. Samo postawienie sklepu będzie wydatkiem kosztownym, dlatego wybór platformy również powinien być dostosowany do zasobów.
Ważne jest też określenie jak wiele unikalnych produktów będziemy oferować w swoim przyszłym sklepie. Określenie tej kwestii pozwoli dostosować platformę do rzeczywistych potrzeb i oddali przyszłego właściciela sklepu od niepotrzebnej inwestycji w rozdmuchany projekt. Choć open source zawsze będzie kusił swoją otwartością i uniwersalnością, to może w przypadku oferty opartej na maksymalnie 50 produktach warto jednak postawić na SaaS?
Takie rozważania łączą się ściśle z możliwościami technicznymi. Najlepszą sytuacją jest samodzielne wdrożenie sklepu przy korzystaniu z własnej wiedzy. Jednak kto może pochwalić się takimi możliwościami, startując ze sklepem internetowym, a szczególnie prowadząc w tym samym czasie stacjonarnie działający biznes? Na pewno niewiele osób. Z pomocą przychodzą oczywiście web developerzy, którzy za odpowiednią opłatą zajmą się tym za nas. Jednak czy nasz budżet wytrzyma tego typu usługę? Cały proces wyboru platformy to zbiór naczyń połączonych, gdzie każdy element na ma wpływ na siebie i dlatego dokładne rozplanowanie całego procesu tworzenia sklepu jest niezbędne. Oczywiście nie wymieniliśmy wszystkich elementów, które wchodzą w jego skład, ale są one na pewno jednymi z najważniejszych. Przedstawiamy nasze propozycje, które przybliżą cię do właściwego wyboru, zgodnego z Twoimi oczekiwaniami odnośnie startu w branży e-commerce.
Shoper działa na zasadach Software as a service (w skrócie SaaS). W skrócie polega to na kupnie rozwiązania przygotowanego przez jego twórcę (zazwyczaj w formie miesięcznego abonamentu) bez obowiązku angażowania się dogłębnie w kwestie techniczne. Dlatego też jest to idealne rozwiązanie dla początkującego, ponieważ większość kwestii jest już z góry zdefiniowana, sam użytkownik może zająć się częściowym dostosowaniem sklepu do własnych potrzeb, a przede wszystkim jego obsługą.
Shoper jest na pewno jednym z najszybszych sposobów na założenie sklepu. Nie trzeba przejmować się tworzeniem swojego szablonu. Zamiast tego można wykorzystać te dostępne z poziomu ustawień. Dodatkowo w przypadku jakichkolwiek problemów, można skontaktować się ze wsparciem technicznym, znającym platformę od podszewki. Sama baza wiedzy na temat Shopera na jego stronie internetowej również jest imponująca, szczególnie dla nowicjusza, dopiero wchodzącego w temat zarządzania sklepem internetowym.
Dużo zmieniają również proste implementacje z innymi platformami (np, Allegro, Ceneo czy firmami kurierskimi), które na platformach open source mogą już przysporzyć więcej problemów, a przede wszystkim być dodatkowo płatne. Shoper posiada również możliwości rozbudowania funkcjonalności sklepu przypominające wtyczki z WordPressa czy moduły z PrestaShop. Choć czasem są one płatne, to jednak szybka i wygodna implementacja potrafi wynagrodzić taki wydatek.
Niestety udogodnienia wiążą się też z pewnymi ograniczeniami. Niektóre zmiany w kodzie witryny mogą spowodować utratę gwarancji, więc nie wszystko da się do swojego sklepu wprowadzić. Tego typu problemy nie występują w platformach typu open source. Dodatkowo comiesięczny abonament też może niektórych odstraszać. Mimo to, Shoper wydaje się godnym zainteresowania wyborem dla prawdziwie początkujących właścicieli biznesu e-commerce.
Obecnie najpopularniejsza platforma e-commerce w Polsce naprawdę wyznacza ogólnoświatowe trendy w kontekście kreowania sklepów internetowych i ich obsługi. Choć jego podstawą jest równie popularny WordPress, a sam WooCommerce to tak naprawdę bardzo rozbudowana, darmowa wtyczka, jest on już od jakiegoś czasu uznawany za pełnoprawną platformę. Dużą zasługę mają w tym jej twórcy, którzy intensywnie ją rozwijają, stopniowo przeganiając wszelką konkurencję na rynku.
Dzięki integracji z WordPressem samo postawienie sklepu na WooCommerce również jest prostsze, z uwagi na to, że tak jak WP, wtyczka jest naprawdę intuicyjna. Oczywiście w dalszym ciągu wiążą się z nią koszty, na jakie trzeba być gotowym, jednak są one w pełni uzasadnione. Sklep na Woo posiada dostęp do setek, a nawet tysięcy rozszerzeń. Choć nie każde jest warte uwagi, to jednak taka baza naprawdę zwiększa pole do popisu dla nieco bardziej doświadczonych użytkowników.
Kolejną z zalet Woocommerce jest także jego elastyczność. Właściciel sklepu wcale nie jest zmuszony do tworzenia biznesu w tym formacie. Może również zdecydować się na utworzenie platformy działającej na zasadzie dropshippingu, B2B czy marketplace. Oprócz tego twórca ma również duże możliwości dostosowania wyglądu sklepu do jego potrzeb i są to perspektywy zdecydowanie szersze niż w przypadku jakiejkolwiek platformy SaaS.
Poza tym WooCommerce znakomicie nadaje się działań z zakresu SEO. Integracje z wtyczkami, pomagające w niemal każdym elemencie wartym konfiguracji w kontekście budowy widoczności, zdecydowanie zachęcają do wyboru WooCommerce (pomocne “kombajny” pod SEO takie RankMath czy Yoast to tylko część takich rozwiązań). Dużo łatwiej też znaleźć specjalistę od pozycjonowania czy samego webdeva z uwagi na popularność platformy.
Oczywiście nie jest to system bez wad, bo specyfika wtyczki powoduje jednak pewne ograniczenia względem wielkości sklepu, jego wyglądu oraz łączenia się z częścią widżetów. Do tego dochodzą aktualizacje WooCommerce i samych wtyczek, które mogą namieszać w kontekście poprawnego funkcjonowania sklepu. Jest to jednak niewiele w porównaniu do tego, ile właściciel biznesu e-commerce może zyskać decydując się na WooCommerce. Można więc stwierdzić, że to na pewno znakomity wybór dla bardziej zaawansowanych osób.
Dla najbardziej zaawansowanych sklepów, również pod względem wielkości, można polecić taką platformę jak Prestashop. Obecnie jest to największy rywal WooCommerce. Stale rozwijany, działający bardziej w modelu darmowej podstawki i płatnych rozszerzeń, również przyciągnął do siebie dużą liczbę użytkowników. Opinie na jego temat są mocno podzielone, jednak posiadając większy budżet, mało platform może zaoferować takie możliwości jak obecna Presta.
Jako otwarte oprogramowanie (tak jak w przypadku WooCommerce) twórca sklepu ma naprawdę duże możliwości dostosowania go do swoich potrzeb. Tutaj również pojawiają się okazje do wdrożeń swoich rozwiązań, a ograniczenia wynikają bardziej z ostatecznie uzyskanej wydajności całego sklepu. Niestety przesadzanie z modułami czy przesadnymi modyfikacjami kodu może powodować niestabilność i powolność działania Presty.
PrestaShop jest na tyle popularny, że firmy kurierskie czy inne platformy powiązane z e-commerce (np. Allegro) opracowują swoje moduły. Kuszące jest także wbudowane wsparcie dla wielojęzyczności, jak również samej lokalizacji, które pomaga rozpocząć sprzedaż za granicą bez konieczności przebudowy sklepu. Do tego można też doliczyć wsparcie marketingowe, obecne w samej podstawowej Preście, pozwalające na łatwe organizowanie promocji czy dystrybucję kodów rabatowych.
Jednak dlaczego akurat w tym nagłówku znalazł się również WooCommerce? Tak naprawdę główną przyczyną górowania PrestaShop nad konkurencyjną platformą jest fakt, że jest ona znakomicie przystosowana do ogromnych przedsięwzięć. Jeśli myślałeś kiedyś o założeniu tzw. multistore, który skupia kilka, kilkanaście lub kilkadziesiąt mniejszych sklepów w jednej strukturze, to Presta nada się do tego, jak mało który system. WooCommerce nie jest polecany w takich przypadkach, a także istnieją opinie, że przy naprawdę dużej liczbie produktów bez poważnej optymalizacji szablonu potrafi wygenerować problemy ze stabilnością i szybkością działania sklepu.
Niestety PrestaShop ma też nieco znaczących wad. Podstawowa wersja jest okrojona, dlatego też pozostaje inwestycja (czasem nie małych) środków w rozszerzenie funkcjonalności albo zatrudnienie webdeva, aby poradził sobie z daną implementacją. Do platformy nie zachęca także brak wstecznej kompatybilności (co odnosi się głównie do modułów), a przeniesienie się na wyższą wersję Presty zazwyczaj oznacza postawienie całego sklepu od nowa, co generuje spore dodatkowe koszty. Sam hosting dla Presty również pochłonie większy budżet, z uwagi strukturę wewnętrzną platformy. Aby Presta działała szybko i sprawnie, wymagane jest także większe skupienie się na jej optymalizacji.
Dlatego też PrestaShop sprawdzi się w przypadku dużych budżetów, planów na rozbudowane rozwiązania e-commerce i przy założeniu, że wdrażaniem i kontrolą nad kwestiami technicznymi zajmie się doświadczony specjalista. Bez tego PrestaShop może być jedynie problematyczny i wtedy właśnie lepiej sprawdzi się WooCommerce. Oba systemy mają swoje duże zalety, pozostaje kwestia rozplanowania potrzeb i konkretnego określenia samego budżetu przed dokonaniem ostatecznego wyboru.
Oczywiście same platformy są na tyle rozbudowane, że nie ma szans na opisanie wszystkich ich elementów. Nasz tekst ma za zadanie wstępnie przybliżyć Cię do wyboru jednej z nich, a nie podać całe rozwiązanie. Dlatego też najlepszym rozwiązaniem będzie samodzielny research połączony z wysłuchaniem opinii cenionych specjalistów, a także wspomniane wcześniej przeanalizowanie swoich możliwości i potrzeb. Takie połączenie pozwoli Ci na świadomą i przemyślaną decyzję opartą na merytoryce, co jest zdecydowanie wskazane przy tak dużej inwestycji pieniędzy, jak i samego czasu, który jest bezcennym zasobem.
Platforma e-commerce powinna spełniać potrzeby biznesowe. Należy wziąć pod uwagę liczbę sprzedawanych produktów, obsługę, funkcje, szablony, a także możliwość wdrożenia SEO. Dlatego wybór konkretnego oprogramowania jest decyzją indywidualną.
Istnieją bezpłatne platformy e-commerce, gdzie założenie sklepu jest darmowe. Dostępne są także płatne rozwiązania dostępne w subskrypcji rocznej bądź miesięcznej – wówczas cena wynosi od kilkunastu do nawet kilku tysięcy złotych miesięcznie.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.