Na skróty
Tematy bieżące opatrzone chwytliwymi tytułami przyciągają czytelnika. Mają jednak pewną wadę – szybko się dezaktualizują. Evergreen Content to rodzaj tekstu, który przez dłuższy czas nie traci na aktualności (jest “wiecznie zielony”). Może być rozbudowywany, generuje ruch i przyczynia się do zwiększania pozycji na kluczowe frazy. Z poniższego artykułu dowiesz się między innymi tego, czym jest Evergreen Content, jakie zasady przyświecają tworzeniu treści tego typu, a także jak wpływają one na pozycjonowanie.
Czym jest Evergreen Content? Dlaczego warto stawiać na treści, które będą aktualne niezależnie od czasu, jaki upłynie od daty ich publikacji? Mają ogromny potencjał, nie tylko pod kątem SEO, ale także wizerunku marki.
Czym jest Evergreen Content? Wyrażenie to powstało jako zlepek dwóch angielskich wyrażeń “evergreen” – co można przetłumaczyć jako wiecznie zielony, wiecznie żywy oraz “content”, czyli treść. Chodzi o to, aby przy tworzeniu konkretnych treści zwrócić uwagę na to, czy będą one interesować czytelnika tylko przez chwilę (gdyż dotyczą jakiegoś bieżącego tematu) czy też, gdy czytelnik trafi na konkretny artykuł nawet rok po jego publikacji, to wciąż będzie mógł uzyskać z niego ciekawe i wartościowe informacje. Im dłuższa jest żywotność tekstu, tym za bardziej wartościowy można go uznać.
Przy tworzeniu treści typu Evergreen Content warto trzymać się kilku zasad, które znacznie ułatwią zbudowanie trwałego contentu na stronie internetowej. W pierwszej kolejności trzeba zadbać o to, aby wyszukać ciekawy temat, który nie tylko skutecznie przyciągnie uwagę odbiorców, lecz także będzie wciąż aktualny, nawet po upływie kilku tygodni czy miesięcy. Wybierając temat artykułu, skup się jednak na tym, aby nie ściągać go z kosmosu – musi być dobrany pod kątem Twojej grupy docelowej. Zadbaj też o odpowiednią strukturę tekstu. Spis treści i akapity to absolutna podstawa. Tekst, który nie będzie prawidłowo sformatowany, szybko zniechęci odbiorcę, nawet gdy będzie wartościowy pod kątem merytorycznym. Jest jeszcze jedna sprawa, o którą musisz zadbać w przypadku Evergreen Content – rozbudowuj i aktualizuj artykuły.
Teksty o ponadczasowej tematyce cieszą się coraz większym zainteresowaniem, nie tylko dlatego, że pozwalają skutecznie zapełnić miejsce na stronie internetowej, lecz również ze względu na to, że przyczyniają się do wzrostu pozycji witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania. Oczywiście pod warunkiem, że Evergreen Content zostanie opracowany w prawidłowy sposób.
Zastanawiasz się zapewne nad tym, jaka jest zależność pomiędzy Evergreen Content a SEO? Warto zdawać sobie sprawę z tego, że treści tego typu, to doskonała baza linków zwrotnych. Ilość i jakość linków przychodzących do strony internetowej wpływa w dosyć dużym stopniu na to, jaką pozycję dana witryna zajmuje w organicznych wynikach wyszukiwania na kluczowe frazy generujące wysoki zysk. Wartościowy, ponadczasowy artykuł umieszczony na firmowej stronie internetowej zapewni nie tylko ruch, lecz również będzie źródłem wartościowych linków przychodzących. Różne osoby będą go polecać na swoich blogach, jeśli będzie świetny merytorycznie i ciekawie. Niekiedy o wiele bardziej korzystne jest zainwestowanie w doskonały tekst o uniwersalnym charakterze, który wypromuje Cię na konkretną frazę, niż wciąż dodawać mnóstwo słabej jakości treści. Ponadto aktualizacja wpisów, rozbudowa merytoryczna jest doceniana przez Google, bowiem świadczy to o tym, że dbasz o ciągłe dostarczanie odbiorcom bieżących informacji.
Prowadzona w taki sposób strategia przyczyni się do tego, że założone cele odnośnie pozycjonowania witryny można będzie osiągnąć nieco szybciej, niż w przypadku zupełnego pominięcia wartości contentu. Tworząc unikalne i stale aktualne artykuły zbudujesz solidne podstawy umożliwiające sprawniejsze pozycjonowanie serwisu, a osiągnięcie najwyższych pozycji w rankingu wyszukiwań organicznych stanie się jeszcze bardziej realne. Jak widać na pierwszy rzut oka, związek pomiędzy Evergreen Content a SEO jest dosyć duży, a co najważniejsze, wiecznie zielone treści pozytywnie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Tworzenie treści, które będą wciąż aktualne w dłuższej perspektywie czasu, może się wydawać nieco trudniejsze i bardziej pracochłonne. Nie wystarczy przecież “złapać newsa” i go odpowiednio opracować. Trzeba pochylić się nad treścią – wyszukać temat uniwersalny, a zarazem taki, który się będzie cieszył uznaniem odbiorców i wzbudzi wśród nich niesłabnące zainteresowanie.
Czy zatem warto inwestować w Evergreen Content? Oczywiście, że tak! Treści tego typu powinny stanowić integralny element każdej strategii promocyjnej. Będą doskonałym wzbogaceniem szybko przemijających treści newsowych. Publikowanie tematów wiecznie aktualnych to gwarancja ruchu na stronie nie tylko przez chwilę, a nieustannie! Kolejna korzyść wynikająca z wiecznie zielonego contentu to omówiony wcześniej pozytywny wpływ na pozycjonowanie. Wzmocnienie pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania przełoży się z kolei na większe zyski firmy. Mając na uwadze te argumenty, można jeszcze raz podkreślić, że inwestycja w ponadczasowe treści to rozwiązanie korzystne niezależnie od tego, czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą, czy jesteś zatrudniony w dziale marketingowym międzynarodowej korporacji!
Skoro już wiesz czym jest Evergreen Content oraz jaka jest zależność pomiędzy Evergreen Content a SEO, to pora zastanowić się nad tym, jakie treści można uznać za ponadczasowe. Wbrew pozorom jest ich całkiem sporo. Można w tym miejscu wskazać na przykład na definicje encyklopedyczne, słowniki pojęć (taki słownik można umieścić na firmowej stronie internetowej niezależnie od branży, w jakiej się pracuje), recenzje poszczególnych produktów czy poradniki. Zwłaszcza te ostatnie cieszą się ogromnym i niesłabnącym zainteresowaniem wśród odbiorców.
Warto też na sam koniec wspomnieć, jakich treści unikać chcąc stworzyć ponadczasowy content. Jeżeli zależy Ci na tym, aby w ramach prowadzonego serwisu umieszczać content wartościowy i ponadczasowy, który będzie w dłuższej perspektywie czasu przyciągał użytkowników, to unikaj wszelkiego rodzaju newsów. Oczywiście nie musisz z nich zupełnie rezygnować, jednak niech nie stanowią one bazy całego serwisu (chyba że taka jest specyfika strony internetowej, ale to już inna historia). Wszelkiego rodzaju artykuły odnoszące się do konkretnego wydarzenia, statystyki osadzone w określonym czasie, czy analiza bieżących trendów – te informacje, choć niewątpliwie ciekawe, szybko stracą na aktualności. Przecież mało kto obecnie szuka artykułów na temat tego, jakie trendy w modzie panowały w ubiegłym sezonie.
Tworząc treści na stronę internetową, miej na uwadze nieco szerszy horyzont. Zastanów się nad tym, co może interesować grupę docelową, do której kierujesz publikacje. Przemyśl treści, które publikujesz – może niewielkim nakładem sił, uda Ci się stworzyć unikalny i uniwersalny poradnik, którego główną zaletą będzie ponadczasowość opublikowanych treści? Nie zapomnij także o sekcji FAQ na stronie – to także przykład Evergreen Content.