Promowanie konkretnego produktu, albo linii produktów jest niezwykle trudnym zadaniem. Konieczne jest opracowanie całej strategii marketingowej i zaplanowanie każdego kroku. Przy tym nie można zapominać o pozycjonowaniu. Warto korzystać z różnych rodzajów marketingu, aby dotrzeć do jak największej liczby odbiorców. Oto nasze rady i wskazówki.
Na skróty
Współpraca z influencerami
Dobrym sposobem na wypromowanie produktu dla różnych grup odbiorców jest współpraca z wpływowymi twórcami internetowymi. Doskonale zrobiła to firma Pranamat, współpracowała z wieloma instagramerami i youtuberami. Współpraca polegała na przetestowaniu maty do akupresury. Dzięki temu influencerzy nie musieli polecać produktu, którego nie znali i nie wiedzieli czy jest skuteczny. Dobrze dobrała osoby do współpracy, wśród nich byli też fizjoterapeuci i lekarze. Poza tym marka zainwestowała w płatne reklamy na Facebook i Youtube, stworzyła wiele własnych filmów i zainwestowała w pozycjonowanie organiczne. Marka doskonale wybrnęła z sytuacji, kiedy na rynku zaczęło pojawiać się wiele produktów wzorowanych na ich macie. Stworzyli filmik, w którym pokazali różnice, a ponadto kilku influencerów zdecydowało się na recenzję porównawczą. Stosowali podrobione produkty i dokładnie opisali różnice oraz podobieństwa. Marka wykonała też kosztowne badania, które udostępniła, co sprawiło, że uwiarygodnili skuteczność działania maty.
Tak duże inwestycje w produkt są opłacalne, ale tylko wtedy, gdy jest się pewnym, że nie tylko spełnia on swoje funkcje, ale też będzie na niego popyt. Bóle pleców, migreny, problemy z celulitem – te wszystkie problemy są popularne w Polsce i firma Pranamat doskonale trafiła w potrzeby Polaków.
Pozycjonowanie organiczne
Promowanie i pozycjonowanie produktu powinno być oparte na wykorzystywaniu pozycjonowania organicznego. Nawet jeśli zainwestuje się w płatną reklamę, to osoby zainteresowane produktem nie zawsze kupią właśnie ten produkt. Zapamiętają samą nazwę, albo rodzaj – potem wpiszą to w wyszukiwarkę nie tylko po to aby porównać ceny, ale też sprawdzić warianty produktu i inne firmy go oferujące. Jeśli Twój produkt będzie na wysokich miejscach wyników wyszukiwania, to wtedyy sprzedaż będzie na dobrym poziomie. Jeśli natomiast nie zadbasz o pozycję w wynikach organicznych, a zainwestujesz w płatną reklamę, to wiele osób kupi podobny produkt, ale u Twojej konkurencji. Ponadto pozycjonowanie organiczne powinno być dopasowane do potrzeb i zapytań – wtedy osoby, które poszukują sposobów na rozwiązanie problemów trafią na Twój produkt. Przykładowe hasło może brzmieć “sposoby na ból pleców” – jeśli dobrze wypozycjonujesz tę frazę, to dana osoba trafi na Twój wpis blogowy opowiadający o skuteczności konkretnych działań i produktów. Takim teksem dostarczysz wiedzę i nakłonisz do zakupu.
Promowanie produktu w internecie należy dokładnie zaplanować. Wszystko zależy od tego, czy jest to nowy, nieznany produkt czy też jest on już na rynku i chcesz wyróżnić się na tle konkurencji. Jeśli dotyczy to pierwszej sytuacji to warto określić grupę docelową, zbadać zapotrzebowanie, stworzyć dokładny plan dotyczący etapów promocji produktu i stale reagować na zachowania użytkowników internetu. Strategia powinna być oparta o różne rodzaje marketingu – od contentu po płatne reklamy.
Jeśli jednak Twój produkt jest podobny co u konkurencji, albo sprzedajesz produkty od tego samego producenta, co inni – zacznij od analizy konkurencji. Sprawdź ich mocne i słabe strony, zaplanuj co zrobisz lepiej i czym możesz się wyróżnić. Tu bardzo istotne jest pozycjonowanie organiczne. Musisz się wyróżniać i być bardziej widoczny!
Rodzaje reklamy w internecie
Poza pozycjonowaniem organicznym, współpracą z influencerami oraz płatnymi reklamami rozważ inne formy. Bardzo skuteczna jest nienachalna reklama natywna. Więcej pisaliśmy o niej tutaj. Wykorzystaj artykuły sponsorowane, wywiady. Nie zapominaj też o email marketingu i serwisach społecznościowych. Angażuj użytkowników poprzez konkursy, posty generujące duży zasięg. Pamiętaj o osobach tworzących podcasty, ta forma rozrywki staje się w Polsce coraz bardziej popularna. W czasach, kiedy w radio jest coraz mniej mówienia, a więcej reklam i powtarzających się piosenek, Polacy w drodze do pracy, podczas gotowania, spacerowania, prasowania wolą słuchać podcastów. Współpraca z osobami tworzącymi podcasty jest opłacalna i może przynieść ogromną popularność.
Na bieżąco sprawdzaj wyniki, popularność, to jak działają konkretne formy reklamy. Mierz wszystko, a potem dostosowuj do tego kolejne etapy promowania produktu. Pamiętaj jednak o tym, że niektóre działania ciężko sprawdzić. Jednak zawsze obserwuj ile wejść jest z konkretnych linków. Testuj różne rozwiązania i napędzaj promowanie swojego produktu.