Jak szybko zaindeksować stronę w Google?
5 min
5 min
Na skróty
Czym jest indeksacja strony w Google? Krótko mówiąc to zbieranie informacji o danej witrynie przez roboty oraz dodanie strony do wyszukiwarki. Zaindeksowane strony wyświetlają się w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe – są więc widoczne i dostępne dla użytkowników sieci.
Proces indeksacji nie jest jednorazowy. Roboty Google regularnie odwiedzają strony internetowe, aby zbierać o nich informacje i następnie umieścić je w swojej ogromnej bazie danych.
Jak zaindeksować stronę w Google? Podpowiadamy!
Indeksowanie jest podstawowym procesem pozycjonowania strony internetowej w Google. Specjaliści zajmujący się SEO chcą, aby narzucone zmiany były „widoczne” dla robotów, co wpływa na pozycję serwisu w darmowych wynikach wyszukiwarki Google.
Dlaczego to takie ważne? Wyobraźmy sobie, że prowadzisz sklep internetowy, gdzie sprzedajesz meble. Kategoria z ofertą stołów kuchennych jest odpowiednio zoptymalizowana, ale nie posiada żadnego opisu. Dla frazy „stoły kuchenne” podstrona wyświetla się bardzo nisko w Google i chcesz to zmienić. Tworzysz więc bogaty i merytoryczny content, który następnie publikujesz na podstronie. Czy to od razu poprawi pozycję w wyszukiwarce? Niestety nie, ponieważ roboty nie „zauważyły” Twoich poprawek.
Wówczas konieczna jest indeksacja strony w Google, aby w bazie danych wyszukiwarki znajdowała się jej aktualna wersja. Dopiero po poprawnej indeksacji możesz oczekiwać zmian w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak to dokładnie wygląda? Proces indeksacji w Google to działania automatyczne. Co jakiś czas Twoja witryna jest odwiedzana przez robota, a następnie weryfikowana, podstrona po podstronie. To właśnie indeksowanie. Jeżeli konkretna podstrona nie jest zaindeksowana, to nie zobaczysz jej w Google.
Ile trwa indeksowanie strony? Czasami czas oczekiwania na odwiedziny robota Google wynosi nawet kilka dni. Jednak najczęściej indeksacja następuje w ciągu kilku (do kilkunastu) godzin od wprowadzenia zmian na podstronie.
Aby zweryfikować, czy strona została zaindeksowana, można użyć operatora „site:” (np. „site.com”) w wyszukiwarce Google, co pokaże wszystkie zaindeksowane podstrony w danej domenie.
Swoją dostępność w wyszukiwarce sprawdzisz za pomocą komendy:
site:NazwaTwojejStrony.pl
Jeżeli Google zwróci wyniki z Twoją stroną internetową, to znaczy, że widoczne podstrony zostały zaindeksowane. Jednak znacznie wygodniejszym sposobem jest zweryfikowanie tego stanu w narzędziu Google Search Console. W panelu „Indeks” sprawdzisz, jak wygląda indeksacja strony w Google. Możesz także wkleić dowolny adres URL, aby przeanalizować, kiedy konkretna strona została odwiedzona przez roboty.
Proces indeksacji obejmuje kilka etapów:
Crawling (skanowanie) – Googlebot, czyli robot Google, przeszukuje sieć w poszukiwaniu nowych lub zaktualizowanych stron internetowych. Bot skanuje treści i linki, dzięki czemu “poznaje” strukturę witryny.
Parsing (analiza) – po skanowaniu zawartość strony jest analizowana pod kątem treści, struktury, kodu HTML oraz metadanych (takich jak tytuły i opisy). Na tym etapie Googlebot ocenia też elementy SEO, które mogą wpływać na przyszłe pozycje strony w wynikach wyszukiwania.
Indexing (indeksowanie) – jeśli Google uzna stronę internetową za wartościową i spełniającą jego standardy, dodaje ją do swojego indeksu – bazy danych. Na tym etapie treść strony zostaje “przechowywana” w Google i może być wyświetlana użytkownikom w wynikach wyszukiwania.
Czy można ręcznie zaindeksować stronę? Oczywiście jest taka możliwość. Istnieje kilka metod, które pozwolą przyspieszyć proces dodawania strony:
prośba o zaindeksowanie – popularnym rozwiązaniem jest korzystanie z funkcji „Prośba od zaindeksowanie” w Google Search Console. Wówczas robot niemal natychmiast zajmie się konkretnym adresem URL. Niestety przycisk ten jest co jakiś czas wyłączany – w takich sytuacjach osoby zarządzające stroną internetową muszą sięgać po inne rozwiązania;
mapa witryny (mapy strony) – jeżeli na stronie zostały naniesione zmiany, możesz wygenerować plik będący mapą witryny, aby następnie zaimplementować go w Google Search Console. Tego rodzaju praktyka sprawdza się szczególnie w przypadkach, gdy optymalizacji poddano wiele podstron;
linkowanie wewnętrzne – jeśli w obrębie domeny tworzysz nową podstronę, pamiętaj o jej wewnętrznym linkowaniu. Dzięki temu odwiedzą ją użytkownicy oraz robot Google, równocześnie poddając stronę indeksacji.
Aby dodać stronę do wyszukiwarki Google, musisz zadbać o kilka czynników:
wysokiej jakości treści – unikalne, wartościowe i dobrze zoptymalizowane treści mają większą szansę na indeksację;
linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne – Googlebot łatwiej znajdzie i zaindeksuje stronę, jeśli prowadzą do niej inne linki, zarówno z wewnątrz serwisu, jak i zewnętrzne;
mapa witryny (sitemap) – udostępnienie Google mapy witryny XML umożliwia robotowi dotarcie do adresów URL i lepszą indeksację całej struktury strony;
częstotliwość aktualizacji treści – regularne aktualizowanie zawartości może pozytywnie wpłynąć na częstotliwość odwiedzania strony przez Googleboty.
Wiesz już, że indeksacja strony w Google jest niezwykle ważna. Nie zapominaj jednak, że do kwestii tej należy podejść poważnie. Jeżeli z powodu jakiegoś błędu Twoje podstrony zostaną wyrzucone z bazy Google, widoczność domeny w sieci drastycznie spadnie. Przed indeksacją sprawdź więc kilka bardzo ważnych kwestii.
Zanim podejmiesz się ręcznej indeksacji strony w Google, pamiętaj o tym, aby zweryfikować plik robots.txt i jego zawartość. Co to dokładnie jest? W pliku tym umieszcza się informacje na temat tego, które konkretne podstrony nie powinny być indeksowane przez wyszukiwarkę. Na przykład w sklepach internetowych w pliku robots.txt znajdują się adresy z panelami logowania, czy koszykami. Nie powinny one wyświetlać się w wyszukiwarce, ponieważ dla użytkowników szukających sklepu w Google te podstrony są praktycznie bezużyteczne.
Na platformach e-commerce (szczególnie typu SaaS) można spotkać się z sytuacją, gdzie konkretna podstrona będzie automatycznie wykluczona z indeksu za sprawą tagu cannoncial. Doskonałym tego przykładem są kategorie produktowe. Jeżeli sklep jest odpowiednio zoptymalizowany, w wyszukiwarce będzie wyświetlać się główna kategoria, ale bez jej dalszych stron. Oto przykład:
SklepMeblowy.pl/krzesla (adres URL widoczny w Google)
SklepMeblowy.pl/krzesla/2 (adres URL niewidoczny w Google)
SklepMeblowy.pl/krzesla/3 (adres URL niewidoczny w Google)
I tak dalej…
To sytuacja, gdy podstrony są wykluczone z indeksu za sprawą tagu canoncial. Nie musisz się tym martwić, bowiem takie działanie jest wskazane. Zanim więc zaczniesz panikować z powodu braku indeksacji wielu podstron, sprawdź, czy nie posiadają one prawidłowo zaimplementowanego tagu strony kanonicznej.
Przed kliknięciem przycisku „Poproś o indeksację” lub zaktualizowaniem mapy witryny dokładnie sprawdź, czy wszystkie naniesione zmiany zostały poprawnie zaimplementowane. Dzięki temu unikniesz sytuacji, gdy kilka podstron będziesz regularnie indeksować z powodu narzucania drobnych poprawek. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest optymalizowanie podstron kompleksowo i jednorazowo w krótkim czasie niż ich regularne edytowanie.
Nie wiesz, kiedy indeksacja strony w Google będzie najlepsza? To bardzo proste. Strona powinna być zaktualizowana przez roboty zaraz po tym, gdy naniesiesz odpowiednie zmiany. Należy więc prosić o indeksację (lub wgrać mapę witryny) bezpośrednio po zakończonej optymalizacji. Wówczas roboty poddadzą konkretne adresy URL indeksowaniu, a algorytmy będą mogły polepszyć ich pozycję w wyszukiwarce na określone frazy kluczowe.
Indeksowanie przed optymalizacją nie ma większego sensu, ponieważ stara wersja podstrony w krótkim czasie stanie się nieaktualna. Zadbaj więc o to, aby zaimplementować nową mapę witryny zaraz po zakończonej edycji. W ten sposób efekty Twojej pracy pojawią się znacznie szybciej. To szczególnie ważna kwestia, gdy chcesz pozycjonować swój serwis w darmowych wynikach wyszukiwania.