Jak szybko zaindeksować stronę w Google?
4 min
4 min
Na skróty
Czym jest indeksacja strony w Google? Krótko mówiąc, to zbieranie informacji o danej witrynie oraz zapisywanie jej w wyszukiwarce. Zaindeksowane strony wyświetlają się w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe – są więc widoczne i dostępne dla społeczności. Proces indeksacji nie jest jednorazowy. Roboty Google regularnie odwiedzają strony internetowe, aby zbierać o nich informacje, następnie umieszczając je w swojej ogromnej bazie danych.
Indeksowanie jest podstawowym procesem pozycjonowania strony internetowej w Google. Specjaliści zajmujący się SEO po optymalizacji witryny chcą, aby narzucone zmiany były „widoczne” dla robotów, co wpłynie na pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlaczego to takie ważne? Wyobraźmy sobie, że prowadzisz sklep internetowy, gdzie sprzedajesz meble. Kategoria z ofertą stołów kuchennych jest odpowiednio zoptymalizowana, ale nie posiada żadnego opisu. Dla frazy „stoły kuchenne” podstrona wyświetla się bardzo nisko w Google i chcesz to zmienić. Przygotowujesz więc bogaty i merytoryczny content, który następnie publikujesz na podstronie. Czy to od razu poprawi pozycję w wyszukiwarce? Niestety nie, ponieważ roboty nie „zauważyły” Twoich poprawek. Konieczna jest indeksacja strony w Google, aby w bazie danych wyszukiwarki znajdowała się jej aktualna wersja. Dopiero po poprawnej indeksacji możesz oczekiwać zmian w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jak to dokładnie wygląda? Proces indeksacji w Google to działania automatyczne. Co jakiś czas Twoja witryna jest odwiedzana przez robota, a następnie weryfikowana, podstrona po podstronie. To właśnie indeksowanie. Jeżeli konkretna podstrona nie jest zaindeksowana, to nie zobaczysz jej w Google. Czasami czas oczekiwania na odwiedziny robota Google wynosi nawet kilka dni. Jednak najczęściej indeksacja następuje w ciągu kilku (do kilkunastu) godzin od wprowadzenia zmian na podstronie. Swoją dostępność w wyszukiwarce sprawdzisz za pomocą komendy:
site:NazwaTwojejStrony.pl
Jeżeli Google zwróci wyniki z Twoją stroną internetową, to znaczy, że widoczne podstrony zostały zaindeksowane. Jednak znacznie wygodniejszym sposobem jest skorzystanie z narzędzia Google Search Console. W panelu „Indeks” sprawdzisz, jak wygląda indeksacja strony w Google. Możesz także wkleić dowolny adres URL, aby przeanalizować, kiedy konkretna strona została odwiedzona przez roboty.
Czy można ręcznie zaindeksować stronę? Oczywiście jest taka możliwość. Istnieje kilka metod, które znacznie skracają czas oczekiwania na indeksację:
Prośba o zaindeksowanie – popularnym rozwiązaniem jest korzystanie z funkcji „Prośba od zaindeksowanie” w Google Search Console. Wówczas robot niemal natychmiast zajmie się konkretnym adresem URL. Niestety przycisk ten jest co jakiś czas wyłączany – w takich sytuacjach osoby zarządzające stroną internetową muszą sięgać po inne rozwiązania.
Mapa witryny – jeżeli na stronę zostały naniesione zmiany, możesz wygenerować plik będący mapą witryny, aby następnie zaimplementować go w Google Search Console. Tego rodzaju praktyka sprawdza się szczególnie w przypadkach, gdy optymalizacji poddano wiele podstron.
Linkowanie wewnętrzne – w przypadku gdy w obrębie domeny tworzysz nową podstronę, pamiętaj o jej wewnętrznym podlinkowaniu. Dzięki temu odwiedzą ją użytkownicy oraz robot Google, równocześnie poddając stronę indeksacji.
Wiesz już, że indeksacja strony w Google jest niezwykle ważna. Nie zapominaj jednak, że do kwestii tej należy podejść poważnie. Jeżeli z powodu jakiegoś błędu Twoje podstrony zostaną wyrzucone z bazy Google, widoczność domeny w sieci drastycznie spadnie. Przed indeksacją sprawdź więc kilka bardzo ważnych kwestii.
Zanim podejmiesz się ręcznej indeksacji strony w Google, pamiętaj o tym, aby zweryfikować plik robots.txt i jego zawartość. Co to dokładnie jest? W pliku tym umieszcza się informacje na temat tego, które konkretne podstrony nie powinny być indeksowane przez wyszukiwarkę. Na przykład w sklepach internetowych w pliku robots.txt znajdują się adresy z panelami logowania, czy koszykami. Nie powinny one wyświetlać się w wyszukiwarce, ponieważ dla użytkowników szukających sklepu w Google te podstrony są praktycznie bezużyteczne.
Na platformach e-commerce (szczególnie typu SaaS) można spotkać się ze sytuacją, gdzie konkretna podstrona będzie automatycznie wykluczona z indeksu za sprawą tagu cannoncial. Doskonałym tego przykładem są kategorie produktowe. Jeżeli sklep jest odpowiednio zoptymalizowany, w wyszukiwarce będzie wyświetlać się główna kategoria, ale bez jej dalszych stron. Oto przykład:
I tak dalej…
To sytuacja, gdy podstrony są wykluczone z indeksu za sprawą tagu canoncial. Nie musisz się tym martwić, bowiem takie działanie jest wskazane. Zanim więc zaczniesz panikować z powodu braku indeksacji wielu podstron, sprawdź, czy nie posiadają one prawidłowo zaimplementowanego tagu strony kanonicznej.
Przed kliknięciem przycisku „Poproś o indeksację” lub zaktualizowaniu mapy witryny dokładnie sprawdź, czy wszystkie naniesione zmiany zostały poprawnie zaimplementowane. Dzięki temu unikniesz sytuacji, gdy kilka podstron będziesz regularnie indeksować z powodu narzucania drobnych poprawek. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest optymalizowanie podstron kompleksowo i jednorazowo w krótkim czasie niż ich regularne edytowanie.
Nie wiesz, kiedy indeksacja strony w Google będzie najlepsza? To bardzo proste. Strona powinna być zaktualizowana przez roboty zaraz po tym, gdy naniesiesz odpowiednie zmiany. Należy więc prosić o indeksację (lub wgrać mapę witryny) bezpośrednio po zakończonej optymalizacji. Wówczas roboty poddadzą konkretne adresy URL indeksowaniu, a algorytmy będą mogły polepszyć ich pozycję w wyszukiwarce na określone frazy kluczowe.
Indeksowanie przed optymalizacją nie ma większego sensu, ponieważ stara wersja podstrony w krótkim czasie stanie się nieaktualna. Zadbaj więc o to, aby zaimplementować nową mapę witryny zaraz po zakończonej edycji. W ten sposób efekty Twojej pracy pojawią się znacznie szybciej. To szczególnie ważna kwestia, gdy chcesz pozycjonować swój serwis w organicznych wynikach wyszukiwania.