Jakie algorytmy są najważniejsze dla pozycjonowania?
7 min
7 min
Na skróty
Według portalu StatCounter miano najpopularniejszej wyszukiwarki należy do serwisu Google, obejmującego ponad 91% światowego rynku w tym kontekście. Trend ten od lat w dokładnie ten sam sposób prezentuje się w Polsce. Wyszukiwarka do ustalania pozycji stron internetowych wykorzystuje specjalny system, który ocenia witrynę, aby następnie przyporządkować jej odpowiednie miejsce pod konkretną frazę kluczową. Architektura rankingu tworzona jest w oparciu o szereg algorytmów. To właśnie dzięki nim użytkownicy mogą wygodnie korzystać z wyszukiwarki Google, aby znaleźć odpowiedź na zadane pytanie. W procesie pozycjonowania stron internetowych specjaliści SEO dostosowują witrynę do poszczególnych algorytmów. W efekcie domena zyskuje wyższą widoczność w organicznych wynikach wyszukiwania, co w sprzyjających warunkach pozytywnie wpływa na ruch.
System wyszukiwania Google składa się z algorytmów, które zostały stworzone z myślą o wygodzie użytkowników. Wysoką pozycję w rankingu powinny osiągać te strony internetowe, które przedstawiają odpowiedź na pytanie użytkownika, jednocześnie dostarczając wartościowych treści. Pierwotnie podwaliny pod współczesny system wyszukiwania tworzył algorytm PageRank. Choć rozwiązanie to było niezwykle proste, to w praktyce sprawdzało się skuteczniej niż sposób ustalania rankingu takich wyszukiwarek jak Yahoo!, czy dziś kompletnie zapomniane Lycos lub AltaVista. Algorytm PageRank opierał się przede wszystkim na linkowaniu zewnętrznym. W skrócie: im więcej odnośników prowadziło do konkretnej domeny, tym jej pozycja w rankingu Google była wyższa. Z czasem webmasterzy wykorzystywali ten fakt, aby manipulować pozycją, jednocześnie nie dostarczając użytkownikom wartościowych treści. Konieczne stało się wdrożenie nowych, a zarazem zdecydowanie bardziej inteligentnych algorytmów.
Źródło: Opracowanie własne.
Wyszukiwarka Google podczas ustalania pozycji analizuje setki czynników rankingowych. Wraz z całkowitym wygaszeniem algorytmu PageRank w 2016 roku, linkowanie zewnętrzne znacznie straciło na wartości. To ciągle istotna kwestia przydatna podczas pozycjonowania stron internetowych, jednak pozyskanie odnośników bez odpowiedniej optymalizacji technicznej oraz budowania contentu to zbyt mało, aby osiągać wysokie noty w rankingu. Dziś każdą stronę internetową odwiedzają roboty indeksujące, które analizują zawartość domeny. Następnie witrynie przypisywana jest pozycja w systemie wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. Aby strona mogła wyróżniać się wysoką pozycją, konieczne jest stosowanie wskazówek dla webmasterów.
Aktualnie wykorzystywane algorytmy wyszukiwarki Google w głównej mierze cechują zwierzęce imiona, takie jak Panda, Pingwin, czy Opos. Każdy z nich odpowiada za inne kwestie związane z oceną strony oraz ustalaniem pozycji w rankingu. Dodatkowo algorytmy są regularnie aktualizowane, a co jakiś czas pojawiają się nowe, w trosce o wygodę użytkowników korzystających z wyszukiwarki Google.
Sposób funkcjonowania wyszukiwarki Google całkowicie zmienił algorytm Panda wdrożony w 2011 roku odpowiedzialny za analizę jakości treści. Od tego czasu spamerski content powoduje obniżenie pozycji witryny, a w skrajnych przypadkach nałożenie kary. Choć początkowo algorytm Panda pełnił rolę dodatku do głównego systemu wyszukiwania, to z czasem zyskał nowe aktualizacje. Roboty Google są w stanie znaleźć i ukarać domeny wykorzystujące skopiowane treści (duplicate content) oraz materiały niskiej jakości (thin content). Ostatecznie – w 2016 roku – algorytm Panda stał się podstawową częścią głównego systemu wyszukiwania.
Stronę internetową dopasujesz do algorytmu Panda poprzez:
W 2012 roku pojawił się algorytm Pingwin, wraz z Pandą stanowiący podstawy współczesnego systemu wyszukiwania Google. Element ten odpowiada za analizę linkowania zewnętrznego. Za czasów świetności algorytmu PageRank kolosalne znaczenie miała ilość pozyskanych odnośników. Aktualnie czynnikiem rankingowym jest ich jakość, a nie łączna liczba. Dzięki temu wysokie pozycje w Google notują głównie te domeny, które pozyskują linki w sposób naturalny, a zarazem z wartościowych źródeł. Manipulacja profilem linkowym jest uznawana za Black Hat SEO.
Stronę internetową dopasujesz do algorytmu Pingwin poprzez:
Przez ostatnie lata wyszukiwarka Google stara się jak najlepiej dopasowywać wyniki wyszukiwania do intencji użytkownika. Pierwszym krokiem w stronę ulepszenia tego elementu był algorytm Koliber opublikowany w 2013 roku. Zespół Google zrozumiał, że użytkownicy coraz częściej korzystali z długich zapytań, aby uzyskać odpowiedź (long-tail). Konieczne było wdrożenie stosownych zmian, aby wyszukiwarka mogła efektywnie funkcjonować. Za sprawą algorytmu Koliber Google jest w stanie wyświetlić użytkownikowi stronę, która w swojej treści nie posiada frazy o „ścisłym dopasowaniu”, ale odpowiada na zadane pytanie.
Stronę internetową dopasujesz do algorytmu Koliber poprzez:
Źródło: „SEO, czyli sztuka optymalizacji witryn dla wyszukiwarek” – Eric Enge, strona 171.
W 2016 roku Google opublikowało informacje o algorytmie Opos. Aktualizacja powstała po to, aby uzależnić wyniki wyszukiwania od geolokalizacji użytkownika. To właśnie dlatego wyświetlane strony internetowe w Google mogą być inne w różnych miejscach, mimo dokładnie tego samego zapytania. Algorytm Opos wywołał dużą zamianę przede wszystkim kontekście urządzeń mobilnych, które są na co dzień wykorzystywane przez internautów do szukania miejsc w okolicy, na przykład restauracji lub konkretnych sklepów. Istotne stało się pozycjonowanie lokalne, nakierowane na SEO obejmujące konkretny obszar (miasto, województwo, kraj). Nieco wcześniej, bowiem w 2014 roku światło dzienne ujrzał także algorytm Gołąb, który również odnosi się do lokalizacji użytkownika. Głównym celem tej aktualizacji było znormalizowane wyników wyszukiwania, bez względu na to, czy użytkownik w swoim zapytaniu użył nazwy lokalizacji, czy też nie. Możesz przekonać się o tym osobiście, wystarczy skorzystać z wyszukiwarki Google na smartfonie, jednocześnie posiadając włączoną opcję udostępniania lokalizacji. Wystarczy, że wygenerujesz zapytanie typu „restauracja”, a otrzymasz wyniki dotyczące placówek znajdujących się blisko Ciebie dzięki algorytmowi Gołąb. Nie musisz podawać nazwy miejscowości lub dzielnicy.
Stronę internetową dopasujesz do algorytmów Opos i Gołąb poprzez:
Źródło: Wyszukiwarka Google – ukazanie różnicy w wynikach wyszukiwania zależnie od lokalizacji użytkownika.
Opublikowany w 2012 roku i zaktualizowany dwa lata później algorytm Pirat odpowiada za karanie stron, które wykorzystują treści objęte prawem autorskim. W efekcie trudno znaleźć w wynikach wyszukiwania witryny udostępniające filmy lub muzykę bez zgody autorów, czyli nielegalnie. Każdy użytkownik może zgłosić domenę udostępniającą takie materiały, prosząc o usunięcie ich z Google za pomocą specjalnego formularza. Dodatkowa aktualizacja w 2014 roku znacznie usprawniła algorytm Pirat, sprawiając, że system wyszukiwania funkcjonuje jeszcze skuteczniej.
Stronę internetową dopasujesz do algorytmu Pirat poprzez:
Obecność algorytmu RankBrain została oficjalnie potwierdzona w 2015 roku. Ponownie Google stara się jak najlepiej dopasowywać treści do intencji użytkownika. Od tego momentu system wyszukiwania Google zaczął wykorzystywać uczenie maszynowe, dodatkowo budując dwustronne powiązania pomiędzy konkretnymi frazami. Za sprawą algorytmu RankBrain roboty zaczęły analizować wyrażenia w taki sposób, aby odczytywać ich semantykę. System wyszukiwania znacznie wzbogaciła aktualizacja BERT w 2019 roku, za której sprawą jeszcze większą istotę zyskało long-tail. W efekcie Google coraz częściej trafnie interpretuje intencje użytkownika, traktując dane zapytanie jako całość, a nie odrębne wyrażenia. Każda fraza stoi w korelacji z kolejnymi oraz poprzednimi słowami. Dzięki aktualizacji BERT oraz algorytmowi RankBrain wyszukiwarka Google działa poprawnie także przy wyszukiwaniu głosowym i jest w stanie wyświetlić odpowiednią zawartość nawet w przypadku wyjątkowo skomplikowanych kombinacji słów. Więcej o aktualizacji BERT oraz RankBrain pisaliśmy tutaj.
Stronę internetową dopasujesz do algorytmu RankBrain oraz aktualizacji BERT poprzez:
Źródło: Blog Google. Wyniki wyszukiwania przed i po aktualizacji BERT.
Wyszukiwarka Google otrzymała także szereg innych, głównie mniejszych aktualizacji. Czasami efekty ich wdrożenia nie były widoczne natychmiast, a inne odnosiły się na przykład tylko do konkretnego kraju lub ściśle określonej grupy domen. Poszczególne duże algorytmy, takie jak Panda, czy Pingwin obecnie otrzymują aktualizacje w sposób ciągły. Dlatego z reguły Google nie informuje o zmianach, które następują w tym kontekście. Natomiast do mniejszych, a zarazem ważnych zmian w kontekście systemu wyszukiwania, możemy zaliczyć między innymi:
Mobile First Index – od 2018 roku roboty wyszukiwarki Google najpierw analizują wersję mobilną strony internetowej. Oznacza to, że witryny nieprzystosowane do urządzeń przenośnych mogą mieć trudności z osiąganiem wyższych pozycji. Od tego momentu responsywność witryn stała się niezwykle istotna.
Exact Match Domain Update – niewielka, ale zarazem istotna aktualizacja z 2012 roku. Fraza kluczowa mieszcząca się w nazwie domeny praktycznie całkowicie przestała mieć znaczenie w SEO. Wyeliminowano ten element, ponieważ pozycjonerzy niejednokrotnie wykorzystywali nazwę domeny do budowania zaplecza tylko po to, aby podnosić jego pozycję.
Google Intrusive Interstitials Mobile Penalty – choć Google pozwala udostępniać reklamy na swoich stronach, to jednocześnie zachęca twórców do tego, aby materiały sponsorowane były umieszczane w miejscach wygodnych dla odbiorcy. Poprzez aktualizację Intrusive Interstitials Mobile Penalty w 2017 roku na widoczności stracił głównie te witryny, które zamieszczały zbyt dużo pełnowymiarowych reklam zasłaniających ekran.
Site Diversity Update – od 2019 roku dość trudno zaobserwować w wyszukiwarce Google sytuację, gdzie na konkretne słowo kluczowe w organicznych wynikach wyświetlają się więcej niż dwie podstrony z tej samej domeny. Stało się tak dzięki Site Diversity Update.
Jeżeli posiadasz stronę internetową i chcesz samodzielnie zadbać o jej pozycjonowanie, koniecznie monitoruj zmiany, jakie wdraża wyszukiwarka Google. Wiarygodnym źródłem pozyskiwania informacji są blogi dedykowane tematyce SEO. Możesz również obserwować profile na Twitterze osób związanych z wyszukiwarką Google.
Blogi:
Twitter:
Ciągłe pozyskiwanie wiedzy na temat aktualizacji algorytmów Google jest niezwykle ważne szczególnie wtedy, gdy stronę internetową chcesz pozycjonować samodzielnie. Wówczas odpowiednio przygotujesz witrynę, aby domena mogła notować jak najwyższą widoczność, a także pozyskiwać ruch organiczny.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
Bardzo ciekawy tekst. Niestety Google ciągle nas zaskakuje nowymi aktualizacjami, a wtedy trzeba kombinować 😀