Czym jest szybki audyt SEO online?
Na skróty
Audyt SEO polega na analizie stron internetowych pod kątem elementów optymalizacyjnych i ich efektywności. Ma to na celu sprawdzenie wpływu dotychczasowych działań SEO dla danej strony na jej widoczność w wynikach wyszukiwarek oraz generowanie ruchu organicznego. Ma to na celu stworzenie swoistej listy porad dla programistów i pozycjonerów, dzięki której będą mogli oni lepiej zastosować zasady pozycjonowania dla strony czy kampanii. Audyt pozwala na szybkie rozpoznanie nieprawidłowości w prowadzeniu działań SEO i wprowadzenie koniecznych dla lepszych efektów poprawek. Z tego powodu audyt SEO możemy nazwać badaniem kontrolnym w przypadku pozycjonowania stron internetowych.
Podstawowe założenia szybkich audytów SEO online:
Szybki audyt SEO online ma na celu przede wszystkim przegląd istotnych ze względu na pozycjonowanie SEO elementów w obrębie strony internetowej, zarówno jej budowy, jak i zawartości. Dzięki temu można dostosować poszczególne elementy w celu optymalizacji działania strony. Audyt SEO sprawdza także czy dotychczasowe rozwiązania optymalizacyjne przynoszą zakładane efekty. W ten sposób łatwo i skutecznie można odkryć mocne oraz słabe punkty optymalizacji. Jednak audyt nie ma na celu jedynie wytknięcia błędów i trudności, ale prowadzi do stworzenia odpowiedniego rozwiązania dla zaistniałych problemów. Poprzez sprawdzenie funkcjonowania wprowadzonych elementów SEO na stronie, audyt wskazuje możliwości polepszenia lub poprawy witryny.
Kiedy wykonać audyt SEO?
Audyt SEO polecany jest szczególnie w przypadkach, gdy prowadzone działania SEO nie przynoszą odpowiednich efektów. To sygnał, że najprawdopodobniej w jakimś punkcie potrzebne jest naniesienie korekty i w takim momencie pomocny okazuje się szybki audyt SEO. To pozwala na lepsze przystosowanie działań SEO pod kątem użytkowników oraz wyszukiwarek. W zasadzie, szybki audyt SEO online wykonuje się stosunkowo często jako działanie kontrolne, ale jego powody mogą być odmienne w zależności od sytuacji. Oto kilka podstawowych zaleceń do wykonania audytu SEO:
1. Moment utworzenia strony internetowej
Powołaną stronę sprawdza się w takim przypadku przede wszystkim pod kątem podstawowych problemów i funkcjonowania. Sprawdzanie świeżej strony jest jednak mało efektywne, choć bardzo częste – nawet, gdy ewentualne poprawki nie zostaną wcielone w życie.
2. Moment wprowadzenia kluczowych zmian
Audyt SEO przeprowadza się szczególnie w momencie poprzedzającym wprowadzenie istotnych zmian w obrębie witryny. Ma to na celu zapewnienie możliwości zestawienia efektów przed i po konkretnych zmianach. W większości przypadków taki audyt ma miejsce, gdy w obrębie strony zachodzą zmiany wizerunkowe. Specjaliści, wykonujący taki audyt sprawdzają przede wszystkim zastosowanie fraz kluczowych, linkowanie, szanse i zagrożenia dla zmian strony. Jednak trzeba dla odpowiednich efektów także wykonać audyt SEO po dokonaniu zmian, bowiem tylko wtedy możemy zestawić wyniki i zauważyć różnice.
3. Eliminacja kar
Kary nakładane przez Google za brak dopasowania się do zasad optymalizacji stron internetowych nie są niczym nowym i świadomość ich istnienia mają wszyscy seo specjaliści. Kary mogą wynikać zarówno z niedopatrzenia czy z błędnego zastosowania zasad SEO. Może być to kara z tytułu treści, linków, źle stosowanych słów kluczowych czy spamu. Niezależnie od wybranego sposobu audytu SEO będzie on miał charakter profilaktyczny, gdyż pomoże zapobiec otrzymywaniu kar w przyszłości. Warto wykonać audyt SEO, gdy otrzymaliśmy karę od robotów pozycjonujących, bo w ten sposób najszybciej i najłatwiej dowiemy się, z czego ona wynika i jak się nie narazić ponownie. Kary Google mogą, niestety, być bardzo dotkliwe dla strony.
4. Przejęcie klienta po innej agencji SEO
Agencje marketingowe różnią się między sobą zakresem działania oraz sposobami tworzenia strategii marketingowych. Trzeba o tym pamiętać, gdy decydujemy się na zmianę wykonawcy pozycjonowania SEO. W takich przypadkach przydaje się wykonanie audytu SEO, dzięki któremu szybko sprawdzimy rodzaj i sposób prowadzenia działań przez poprzedniego specjalistę. Po pierwsze, musimy sprawdzić ich działania i efekty, żeby dowiedzieć się szczegółów dotychczasowego przebiegu pozycjonowania oraz kampanii marketingowych. Po drugie, to pomoże wyznaczyć dalszą lub zupełnie inną ścieżkę działań SEO. Sposób audytu SEO w tym przypadku bardziej opiera się na analizie konkurencji i efektywności wcześniejszych działań.
Audyt SEO – sposoby i zakres:
Szybki i automatyczny audyt SEO jest stosowany jedynie wstępnie. Należy wykonywać następnie dokładny oraz o wiele bardziej szczegółowy. Jednak warto najpierw wykonać szybki audyt wstępny – pokaże on już najważniejsze aspekty, jakie wymagają poprawy i pracy.
- Analiza widoczności strony w wynikach wyszukiwania;
- Tytuły stron – ich unikalność, poprawność pod kątem SEO;
- Opisy meta description i tagi;
- Zastosowanie nagłówków automatycznych H1-H6;
- Adresy URL – unikalność, poprawność budowy, przekierowywanie;
- Słowa kluczowe – dobór słów kluczowych, ich zastosowanie w treści;
- Grafiki – wpływ na wydajność strony, zastosowanie opisów alternatywnych;
- Unikalność treści – brak duplikatów i plagiatu;
- Poprawność linkowania wewnętrznego;
- Szybkość ładowania strony.
Audyt SEO powinien zostać przeprowadzony od czasu do czasu w każdej firmie, która korzysta z usług agencji SEO, ponieważ pozwala to na kontrolę efektywności i opłacalności takich działań. Warto go wykonać, ponieważ pomaga on rozwiązać wiele problemów i skorygować liczne drobne oraz większe błędy w dotychczasowych działaniach, chroni także przed otrzymywaniem kar od robotów wyszukiwarek. W dodatku, szybkie audyty SEO nie są tak kosztowne, szczególnie w porównaniu do strat wynikających z błędnego pozycjonowania czy konieczności zmiany całej kampanii. Najlepiej audyt SEO zlecić profesjonalistom z agencji SEO, chociaż są także sposoby na audyt SEO darmowy i samodzielny – w sieci można znaleźć więcej wskazówek do amatorskiego audytu własnej strony. Będą one jednak wyłącznie orientacyjne.