Audyty stron – poznaj rodzaje
4 min
4 min
Na skróty
Dogłębna, wnikliwa analiza witryny internetowej, która wszechstronnie bada jej wydajność, funkcjonalność oraz skuteczność. Jedna z pierwszych i najważniejszych czynności w planowaniu strategii pozycjonowania, która ma pomóc w określeniu planu działań, który pozwoli m.in. zwiększyć wygodę użytkownika oraz widoczność witryny w wynikach wyszukiwania. O czym mowa? O audycie strony. Kiedy warto go wykonać i dlaczego? Jakie korzyści można czerpać z tego typu procesu? Które rodzaje audytów są najbardziej użyteczne?
Nie bez powodu tak często słyszy się, że audyt strony jest niezwykle pomocny. Pozwala on odpowiednio określić, jakie zadania optymalizacyjne są konieczne, które z nich należy uznać za priorytetowe, które mogą być wykonane nieco później etc. To proces, dzięki któremu szybko i efektywnie można wykryć wszelkie niedoskonałości witryny internetowej, jej błędy, awarie, słabe i mocne strony. W jakim celu wykonuje się audyt? Między innymi po to:
• aby opracować/rozwinąć/zmienić strategię SEO – bez względu na to, czy mamy do czynienia z nową witryną czy taką, która jest już aktywna od dłuższego czasu, za każ-dym razem, gdy tworzymy lub modyfikujemy strategię SEO, należy rozpocząć od audytu;
• aby zwiększyć ruch organiczny – aby podnieść ranking strony w bezpłatnych wynikach wyszukiwania, trzeba przemyśleć, w jaki sposób ma być pozycjonowana dana witryna. W opracowaniu biblioteki słów kluczowych, zbadaniu konkurencji, sprawdzeniu działania strony etc. pomoże audyt;
• aby podnieść konwersję – w zwiększeniu liczny zapytań, wycen, w wyższej sprzedaży liczy się odpowiednie pokierowanie działaniami użytkownika. Aby wiedzieć, jak to zrobić, należy rozpocząć od audytu;
• aby sprawdzić skuteczność contentu – zbadanie witryny pomoże określić, które treści są najbardziej angażujące, a które zupełnie nie spełniają swoich funkcji, co pozwoli poprawić jakość i wartość contentu;
• aby poprawić user experience – strona, która zbyt wolno się ładuje, nie jest intuicyjna, wygodna, w pełni responsywna itd. obniży UX, dlatego tak ważne jest sprawdzenie różnych funkcjonalności z tej perspektywy;
• aby zidentyfikować i wykorzystać trendy w ruchu na stronie – audyt pozwala sprawdzić, jak często dana strona jest odwiedzana, kiedy dokładnie, jak użytkownicy poruszają się w jej obrębie etc., wszystko to jest źródłem cennych informacji do wykorzystania w poprawie ruchu.
Audyt strony to szerokie pojęcie, które niekoniecznie zawsze oznacza w stu procentach to samo. Tę specjalistyczną analizę wykonuje się nierzadko, zwracając uwagę na konkretne aspekty działania witryny, stąd też można spotkać się, co najmniej, z kilkoma rodzajami audytów. Do tych najpopularniejszych zaliczamy trzy poniższe.
O nim słyszymy najczęściej, ponieważ wykonuje go każda profesjonalna agencja lub specjalista SEO przed rozpoczęciem współpracy w zakresie optymalizacji i link buildingu danej witryny. To złożony proces, który bada wydajność strony pod kątem widoczności w wynikach wyszukiwania. Weryfikowana jest nie tylko strona techniczna, ale i różnorodne czynniki SEO w obrębie strony i poza nią: np. profil linkowy, dobór fraz kluczowych, content, architektura treści, tytuły oraz meta dane etc.
W tym przypadku konkretną stronę internetową sprawdza się przede wszystkim pod kątem użyteczności oraz user experience, czyli doświadczenia użytkownika. Chodzi o to, aby zbadać to, jak działanie witryny ma się do realizowania określonych celów (jak np. zwiększenie konwersji, liczny odsłon czy ograniczenie współczynnika odrzuceń). W audycie UX szczególnie bierze się pod uwagę takie kwestie, jak struktura witryny, jej design, responsywność, elementy interaktywne czy nawigacja. Wyniki pozwalają ocenić najważniejsze błędy i po-prawnie je zinterpretować oraz zaplanować działania służące poprawie UX.
Ten typ audytu dotyczy najbardziej kompleksowego podejścia, Chodzi w nim o zbadanie działania strony internetowej zarówno pod względem SEO, jak i również UX. W ten sposób uzyskuje się wyniki, które są w stanie pomóc w poprawie widoczności, ruchu oraz konwersji. Audyt SXO często wykorzystuje się w branży e-commerce, ponieważ pomaga nie tylko w przyciągnięciu uwagi potencjalnych klientów, ale też utrzymaniu ich na stronie i doprowadzeniu do finalnej sprzedaży. Również w tym przypadku bierze się pod uwagę kluczowe elementy w obrębie witryny i poza nią.
Zlecenie profesjonalnego audytu strony to mniejsza bądź większa inwestycja, stąd też waż-ne pytanie – kiedy warto zdecydować się na taki krok? Przede wszystkim:
• gdy strona działa niepoprawnie, a Ty nie znasz przyczyny – zamiast domyślać się, próbować i testować, warto rozpocząć od audytu, dzięki któremu otrzymamy szeroką perspektywę funkcjonalności witryny i szybko znajdziemy rozwiązanie danego problemu;
• gdy witrynie nie realizuje określonych celów – użytkownicy nie trafiają na stronę? Spędzają na niej zbyt mało czasu? Sprzedaż spada? W każdym z tych przypadków przyda się analiza witryny. Jeśli chcesz podnosić współczynnik konwersji, korzystanie z audytu jest konieczne;
• gdy strategia SEO jest nieefektywna – jeśli widoczność strony w wynikach wyszukiwania wciąż spada, mimo podejmowanych, regularnych działań pozycjonujących, problem może tkwić np. w aspektach technicznych witryny, a te można wykryć poprzez audyt;
• gdy użytkownicy negatywnie oceniają stronę – dostosowanie działania witryny do oczekiwań, potrzeb i gustów użytkowników jest dzisiaj bardzo ważne, aby robić to poprawnie i bezbłędnie należy uwzględniać analizę UX;
• gdy przegrywasz z konkurencją – profesjonalny audyt powinien uwzględniać także zbadanie działań konkurencji, dzięki temu można przekonać się np., co konkretnie jest źródłem przewagi w zakresie widoczności w wynikach wyszukiwania.
Łatwo można zauważyć, że audyt strony to świetne narzędzie dla każdego, komu zależy na rozwijaniu swojej witryny, rozbudowywaniu jej oraz usprawnianiu jej działania. Tak dogłębna diagnostyka pozwala m.in. zadbać o bezpieczeństwo strony, poprawność działania, jej efektywność oraz jakość, wpływa na pozytywny odbiór witryny przez użytkowników/potencjalnych klientów, inwestorów etc., zwiększa również konkurencyjność. Audyt pomaga w przygotowywaniu strategii SEO, UX, SXO, a także różnorodnych strategii marketingowych. Poza tym sprawdza się w testowaniu nowych rozwiązań, szukaniu innowacyjnych funkcjonalności, badaniu konkretnych parametrów itp. W przypadku branży e-commerce jest w stanie w istotny sposób wpłynąć na sprzedaż i podnieść zyski danego przedsiębiorstwa. Bez wahania można więc stwierdzić, że kompleksowa analiza strony znajduje szerokie zastosowanie i warto o niej pamiętać nie tylko podczas większych zmian czy wprowadzenia konkretnych udoskonaleń, ale także podczas regularnych weryfikacji.