Co to jest Instagram? Jak założyć tam konto?
3 min
3 min
Na skróty
Media społecznościowe stanowią jedne z podstawowych narzędzi marketingowych, które ułatwiają dotarcie do klienta. Ich potencjał promocyjny jest tym większy, im więcej użytkowników korzysta z danego portalu. Instagram stanowi pod tym względem światową czołówkę. Czym jest ten niezwykłe popularny element social mediów? Jak działa i w jaki sposób wykorzystać go do celów marketingu?
Zdj 1. Instagram to jedno z najpopularniejszych mediów społecznościowych na świecie
Źródło: https://pixabay.com/photos/instagram-mobile-smartphone-1789189/
Marketing na Instagramie nie jest pod żadnym względem nowym tematem. Marki zastanawiają się od lat jak zdobyć więcej obserwujących na Instagramie i w jaki sposób poszerzyć zasięgi na tym medium społecznościowym. Żeby osiągnąć tam sukces, należy wiedzieć, jak działa Instagram i czym naprawdę jest.
Co to jest Instagram? To jeden z najpopularniejszych serwisów społecznościowych na świecie, założony w 2009 roku (jako Burbn), funkcjonujący pod obecną nazwą od 2010 roku. Cieszy się ogromnym zainteresowaniem użytkowników. Ma ponad 800 milionów zarejestrowanych kont, z czego w Polsce korzysta z niego ponad 5,9 miliona osób. Stanowi więc ogromną bazę marketingową.
Początkowo portal polegał na publikowaniu zdjęć i był adresowany do fotografów (profesjonalistów i amatorów). Aktualnie dużo bardziej popularne są krótkie nagrania wideo w postaci tzw. rolek (reels), które odtwarzane są „w kółko” po otwarciu. Instagram umożliwia też wstawienie „relacji” (instastories), czyli krótkich materiałów wyświetlających się w ciągu 24 godzin od wstawienia, omawiających bieżące sprawy z życia użytkownika (prywatnego lub firmowego).
Instagram ma wiele możliwości marketingowych. Pozwala na skuteczne promowanie produktów i usług, wykorzystując własne konto lub korelacje z innymi użytkownikami. Świetnie sprawdza się jako narzędzie do influencer marketingu (wybrany twórca udostępnia produkty wprost lub bazuje na tzw. product placement, lokując je w swoich materiałach, tworząc podprogowy przekaz).
Instagram umożliwia pokazanie produktu, zaprezentowanie jego praktycznego wykorzystania, korzyści i zalet z użytkowania, a także poprawy wizerunku marki u młodszej grupy odbiorców. Komunikacja i promocja odbywa się poprzez tzw. hashtagi (oznaczające tematykę postów). Aplikacje do Instagrama umożliwiają też tworzenie płatnych kampanii, które ułatwiają dotarcie do nowych odbiorców. Posty płatne wyświetlają się użytkownikom, którzy np. nie obserwują Twojego konta, ale są zainteresowani dziedziną, w której funkcjonuje prowadzona przez Ciebie firma.
Jak zrobić post sponsorowany na Instagramie? Najpierw należy opublikować materiał w standardowym trybie, a następnie oznaczyć produkty do promocji. W managerze reklam ustawisz dokładnie grupę docelową, budżet kampanii i harmonogram promocji.
W praktyce to, jak działa Instagram przekłada się zarówno na pokazanie produktu, jak i na wyobrażenia dotyczące użytkowania. IG pozwala też zwiększyć wymierną sprzedaż, stosując np. przekierowania do sklepów internetowych albo oferować je przez tzw. sklep Instagrama.
Zdj 2. Dzięki IG możesz reklamować swoje produkty lub usługi
Źródło: https://pixabay.com/photos/smartphone-instagram-tea-lifestyle-2652179/
Jak założyć konto na Instagramie? To bardzo proste. Wystarczy wybrać przycisk „Zarejestruj się”, a następnie wypełnić formularz. Konieczne będzie m.in. podanie imienia i nazwiska oraz adresu mailowego do konta. Po wszystkim konieczna będzie mailowa weryfikacja danych i już można dodawać treści.
Konto profesjonalne na Instagramie (służące do promocji firmy, umożliwiające m.in. rozbudowane statystyki odwiedzin) to z kolei narzędzie przeznaczone dla właścicieli organizacji i przedsiębiorstw, które chcą aktywnie promować na Instagramie swoje wyroby i usługi. Jak je założyć? Najpierw stwórz standardowe konto, zgodnie ze wskazanymi wyżej poleceniami. Następnie wejdź w Ustawienia i prywatność, a później Typ konta i narzędzia oraz Przełącz na konto profesjonalne. Po wszystkim możesz wybrać branżę działalności swojej firmy i wskazać opcję Firma. Konto zostanie automatycznie przekształcone w profesjonalne narzędzie promocyjne.
Konto firmowe na Instagramie przynosi wiele wymiernych korzyści różnym branżom i profesjom. Przede wszystkim sprawdza się w sektorach, które można zwizualizować. Jeżeli masz działalność turystyczną, sprzedajesz ubrania, tworzysz dzieła DIY, to Instagram będzie idealnym narzędziem dla Ciebie.
Pamiętaj jednak, że wymaga on przygotowania odpowiednich materiałów. Dzisiaj reklama na Instagramie nie polega już na publikacji losowego zdjęcia przygotowanego w warunkach „amatorskich”. Każdy post jest dokładnie planowany, a nad fotografiami czy filmami produktowymi pracuje sztab osób. Wyłącznie dzięki temu możesz osiągnąć sukces w tym medium społecznościowym.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.