Content marketing to wyrażenie zapożyczone z języka angielskiego, można użyć spolszczenia nazywając go marketingiem treści. Jednak znaczenie słowa „content” jest tak głębokie, że trudno znaleźć polski zamiennik, który dokładnie tłumaczy anglojęzyczną wersję. Z tego tekstu dowiesz się dlaczego tak jest i czym w praktyce jest content marketing.
Na skróty
Content marketing. Czym jest i czy jest niezbędny?
Contentmarketing jest jednym z działań z obszaru marketingu internetowego. Można powiedzieć, że content marketing opiera się na przyciąganiu i zatrzymywaniu u siebie określonej grupy odbiorców poprzez dostarczanie im ciekawej, wciągającej i atrakcyjnej treści. Składają się na nią zarówno teksty, jak i podcasty, darmowe ebooki, grafiki, webinary, filmiki i wiele innych. Nie bez znaczenia będą też kanały rozpowszechniania contentu, mogą to być między innymi: Facebook, Instagram, Linkedin, Youtube, Blog.
Najważniejszy jest odbiorca i jego potrzeby – cechy content marketingu
To, czy treść jest wartościowa i przydatna zostanie ocenione przez odbiorców. Oni zweryfikują jakość przekazu. Dlatego zanim zacznie się wprowadzać content marketing do swoich działań internetowych warto pomyśleć o grupie docelowej. Należy odpowiedzieć na pytania:
do kogo kierujemy treść?
jakie jej formy będą najlepsze dla tej grupy odbiorców?
czego potrzebują nasi odbiorcy? (jakich informacji szukają, czym są zainteresowani)
w jaki sposób wiąże się to z działalnością naszej firmy?
jakie sposoby i metody komunikacji będą najodpowiedniejsze?
jakie techniki pozyskiwania i zatrzymywania odbiorców na długo wybrać?
Content marketing to także sprawne operowanie różnymi rodzajami przekazu internetowego. Nie trudno jest napisać tekst czy stworzyć wideo na temat, który może zaciekawić odbiorców. Należy zrobić to w taki sposób, aby ci, którzy zapoznają się z prezentowanymi materiałami odczuli, że właśnie dotarli do wartościowego źródła informacji. Informacji przekazanych w taki sposób, że nietrudno jest zrozumieć nawet skomplikowane zagadnienia. Warto zadbać o to, żeby przekaz był atrakcyjny – urozmaicony. Można więc łączyć tekst, wideo, grafiki i inne elementy, aby wzbogacić publikowane materiały.
Wpływ content marketingu na pozycjonowanie
Dobry content marketing nie tylko przekłada się na to, jak postrzegają nas odbiorcy i czy zechcą zapoznać się z innymi treściami przez nas tworzonymi. Ma bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, czyli na zajmowane miejsce w wynikach wyszukiwania. Wysoka pozycja oznacza dużą liczbę odwiedzin. Algorytmy Google są obecnie mocno nastawione na wartościowość witryny. Strona internetowa będzie więc określana jako cenna dla użytkowników wtedy, gdy będzie miała unikalną treść. Ważne jest to, aby wyczerpać temat, podawać źródła, przedstawiać graficznie główne myśli, podawać linki do innych swoich tekstów, które poruszają obszernie jedno z przedstawionych zagadnień. Jeśli zadbamy o dobry content, to odbiorcy będą chętnie dzielić się linkami ze znajomymi, umieszczać odniesienia do prezentowanych materiałów na blogach, forach. To zwiększy ruch na stronie, ale też sprawi, że strona internetowa będzie traktowana przez roboty Googla jako bardziej wiarygodna i rzetelna – skoro użytkownicy dzielą się przekazywaną wiedzą to nie może być inaczej!
Jeśli już udało Ci się przyciągnąć czytelników Twoich treści, to nie publikuj kolejnych materiałów bez zwracania uwagi na reakcje. Siłą internetowych działań reklamowych jest to, że przekaz nigdy nie będzie jednostronny. Odbiorcy mogą wyrazić swoje opinie poprzez publikowanie komentarzy, albo wysyłanie wiadomości prywatnych. Zachęcaj ich do tego, twórz ankiety na portalach społecznościowych. Dzięki temu nie tylko dowiesz się co przyciągnęło do Ciebie odbiorców, ale uzyskasz ważne informacje na temat tego, jaki temat pogłębić, jakie zagadnienia interesują Twoich odbiorców. To sprawi, że będą oni mieli poczucie, że odpowiadasz na ich potrzeby, słuchasz ich. Zarazem może to być źródłem pomysłów i inspiracji. Korzystaj z komunikacji z odbiorcami. Wielu twórców ją pomija publikując kolejne zaplanowane przez siebie treści, ale zupełnie inaczej jest postrzegany blog, na którym pojawiają się wpisy uzupełniające – z odpowiedziami na pytania czytelników, dotyczące wcześniejszych publikacji.
Content marketing. O czym należy pamiętać?
Najważniejsze jest tworzenie unikalnych i cennych treści, jednak warto słuchać odbiorców i odpowiadać na ich potrzeby. Niezwykle istotne jest jednak to, co chcesz osiągnąć poprzez content marketing. Twoimi celami mogą być: podwyższenie pozycji w wynikach wyszukiwania, zaistnienie marki w świadomości użytkowników internetowych, sprzedaż i inne. Opracowując strategię content marketingu zadbaj o to, żeby do czegoś Cię doprowadził. W tym celu zastanów się nad tym, jakie efekty Cię satysfakcjonują i weź je pod uwagę przy planowaniu działań i treści.