Darmowy audyt SEO? Różnice między płatnym i darmowym audytem
3 min
3 min
Na skróty
Koszty związane z optymalizacją strony pod kątem SEO są uzależnione od wielu elementów. Agencje oferujące takie usługi muszą traktować każde zlecenie indywidualnie, dostosowując swoją pracę do charakteru strony oraz celu, jaki chce osiągnąć zarządzający witryną. Jak w takim razie oszacować budżet, który powinniśmy przeznaczyć na wdrażanie usługi pozycjonowania w naszej firmie? Skąd możemy wiedzieć czego potrzebujemy i w jakich widełkach cenowych zmieścimy się z koniecznymi do przeprowadzenia działaniami? Określenie potrzeb, koniecznych do zmiany elementów oraz znalezienie błędów optymalizacyjnych – to i wiele więcej można poznać dzięki audytowi SEO.
Bezpłatny audyt to często pierwszy krok wykonywany przez agencję, gdy wyrazimy swoje zainteresowanie usługami optymalizacji. Bez niego specjaliści nie będą znali naszych podstawowych potrzeb, a my nie dowiemy się jaki będzie szacunkowy koszt późniejszej, ewentualnej współpracy.
Jak wygląda darmowy audyt? Jego przeprowadzenie nie wymaga podawania dostępów do kodu strony czy narzędzi takich jak Google Analytics czy Google Search Console. Wystarczy jedynie adres strony internetowej. Za pomocą podstawowych, ogólnodostępnych, ale też płatnych narzędzi możemy przeanalizować każdą stronę – nie tylko tę, która należy do nas. To pozwala dowiedzieć się jak nasza witryna plasuje się w uogólnionych wynikach wyszukiwania na tle konkurencji, czy ładuje się szybciej, jaki przybliżony ruch generuje miesięcznie na tle podobnych portali itd.
Każda agencja opracowuje własny system analizy, który pozwala na wyciągnięcie wielu wniosków tylko na podstawie publicznych informacji o naszej stronie. Taka „powierzchowna” analiza pozwala naszkicować plan działań dążących do poprawy pozycjonowania serwisu. Dla zarządzającego stroną darmowy audyt to wstęp do zainteresowania się tematem SEO. Pozwoli wyłapać najważniejsze, rażące błędy, które często można zlikwidować samodzielnie, bez angażowania zewnętrznych zasobów. Jednak taka szybka analiza nie przedstawi nam w pełni braków i możliwości, jakie skrywa nasza strona. Chcąc poznać wszystkie tajemnice witryny, wiele firm i marek inwestujących w pozycjonowanie decyduje się na zamówienie płatnych, kompleksowych audytów.
Darmowy audyt można potraktować jako wersję demo. Daje nam pewien obraz usług, jakie mogą być dla nas przygotowane, jednak jest to wersja bardzo podstawowa i jedynie sygnalizuje obszary, które w płatnej analizie zostaną poszerzone. Bezpłatne sprawdzenie strony i przygotowanie krótkiego raportu odbywa się często zanim agencja podpisze umowę z klientem. Jest niezobowiązujące, ale przez to podmiot audytujący ma dostęp tylko do ogólnodostępnych informacji o naszej stronie. Takie działanie może przeprowadzić każdy, nawet bez naszej zgody czy wiedzy – np. konkurencja analizująca wygląd i opisy na naszej stronie czy studenci przygotowujący prezentację na studia.
Różnica między płatnym i darmowym audytem jest bardzo widoczna. Płatny audyt to już kompletna usługa, w której konieczne jest zapoznanie się z treściami niedostępnymi dla zewnętrznych użytkowników. Agencja może poprosić o dostępy do kodu strony, panelu administratora oraz wszystkich używanych przez nas narzędzi i połączonych ze stroną aplikacji. Analiza dostępnych tam danych, przejrzenie treści – także tych niewidocznych dla końcowego użytkownika jak np. elementy spowalniające działanie witryny, wymaga czasu i zestawienia ze sobą wielu zebranych z różnych źródeł informacji. Podczas gdy darmowe audyty skupiają się przede wszystkim na stronie głównej, specjalista przeprowadzający płatny audyt powinien przejrzeć także podstrony i zakładki. W zależności od stopnia rozbudowania strony i ilości umieszczonych na niej treści taka szczegółowa analiza może zająć od kilku do kilkunastu dni. Jej zakończenie powinno zaowocować raportem przedstawiającym nie tylko miejsca w których można znaleźć problemy (na czym często skupiają się darmowe analizy), ale także strategie i propozycje rozwiązań jakie można wdrożyć, aby osiągnąć pożądany rezultat. Pełny audyt można zamówić oddzielnie, ale często staje się on pierwszym działaniem agencji po podpisaniu umowy współpracy.
Jeśli do tej pory nie interesowaliśmy się SEO na naszej stronie internetowej, bezpłatny audyt będzie dobrym wprowadzeniem do tematu. Pomoże nam dostrzec błędy, które znacząco wpływają na pozycjonowanie oraz określi skalę ewentualnej pracy, jaką musielibyśmy włożyć w osiągnięcie wyższych pozycji w indeksie wyszukiwarki. Jeżeli nie mamy żadnych danych o tym, jak nasza strona jest widziana przez roboty indeksujące Google, darmowy audyt na pewno dostarczy nam kilku cennych informacji. Nie jest to jednak pełna analiza pozwalająca na zbudowanie optymalnej i długotrwałej strategii dla naszej witryny. Pełny, płatny audyt wiążący się z przeanalizowaniem setek danych pozwala na dokładne określenie w jakim miejscu jesteśmy. Tylko w ten sposób możemy określić cele optymalizacji oraz pozycjonowania strony, a następnie zmierzyć jakie efekty przyniosły podjęte działania.