fbpx

Analityka

Analityka jest podstawą do tego, aby kierować działania marketingowe w odpowiednim kierunku. Zbieranie mierzalnych danych, porównywanie ich i weryfikacja pozwalają na to, aby odpowiedzieć na najważniejsze pytania. Dzięki analityce osoby zajmujące się pozycjonowaniem wiedzą jaka jest skuteczność prowadzonych działań, jak wpływa na konwersję, ruch na stronie oraz jakie są preferencje użytkowników. Czy tylko przeglądają witrynę i szybko z niej wychodzą? A może porzucają koszyki?Nasi spcejaliści od pozycjonowania wiedzą jak wiele praktycznych informacji przynosi analityka i ciągłe mierzenie efektywności bieżących działań. Dlatego też dzięki profesjonalnym narzędziom porównują i zestawiają dane, a na ich podstawie tworzą strategie dopasowane do konkretnego klienta.

Spis treści

Audyt Google Analytics

Wyciąganie maksymalnych korzyści z narzędzia jakim jest Google Analytics nie polega wyłącznie na podstawowej konfiguracji i poprawnym dodaniu kodu śledzącego. Audyt Google Analytics polega na weryfikacji celów, widoków, analizowanych danych, połączenia konta z Google Search Console i Google Ads i wielu innych elementów konta, które mają wpływ na analitykę, działania marketingowe i osiąganie celów biznesowych. Pełen audyt Google Analytics jest kilkuetapowy. Rozpoczyna się go od sprawdzenia podstawowych kwestii, takich jak to czy kod do śledzenia nie jest zdublowany, czy jest zaimplementowany na wszystkich podstronach, a także weryfikacja filtrów oraz źródeł pozyskiwania ruchu. Po analizie podstawowych elementów następuje naprawa błędów. Wykonanie audytu umożliwia odpowiednią konfigurację i takie ustawienia, aby możliwe było analizowanie poprawnych i wyselekcjonowanych danych.

Konfiguracja Google Analytics

Google Analytics to jedno z podstawowych narzędzi, bez których trudno jest współcześnie wyobrazić sobie prace pozycjonerskie. Pozwala sprawdzać statystyki dotyczące danej witryny internetowej. Posiadając konto w Google Analytics dowiesz się między innymi tego, jacy użytkownicy do Ciebie trafiają, z jakich miejsc na świecie pochodzą, a nawet jak wiele czasu spędzili na Twojej witrynie. Konto Google Analytics możesz połączyć z Google Ads – dzięki temu będziesz mieć dostęp do wielu danych z jednego miejsca. Zanim jednak sprawdzisz statystyki, będziesz musiał przejść przez konfigurację Google Analytics. Pierwszym krokiem jest założenie konta i odpowiednie ustawienie jego funkcjonalności, później konieczne będzie dodanie kodu śledzącego na Twoją stronę. Jeśli podczas konfiguracji Google Analytics napotkasz problem – nie martw się. Możemy zrobić to za Ciebie. Wszystkich naszych klientów wspieramy całościowo. Nie tylko skonfigurujemy dla Ciebie Google Analytics, ale też przekażemy Ci instrukcje dotyczące tego, w jaki sposób możesz korzystać z tego rozwiązania.

Cele w Google Analytics

Konfiguracja celów Google Analytics musi być dostosowana do tego, jakie funkcje ma spełniać witryna internetowa oraz jaki ma być skutek pozyskiwania ruchu. Każda strona internetowa będzie miała inne cele – jest to uzależnione nie tylko od planów biznesowych, ale też charakteru przedsiębiorstwa i tego, jak dane cele były realizowane dotychczas.

Wsparciem przy wyznaczaniu i kontrolowaniu celów jest Google Tag Manager. Analiza celów pomaga nie tylko zwiększać konwersję, ale też dopasowywać i zmieniać je wraz z rozwojem biznesu i testować jakie rozwiązania sprawiają, że są one lepiej realizowane. Cele ustala się z widoku danych.  Dzięki nim można weryfikować czas przebywania użytkowników na witrynie, z jakich lokalizacji łączą się z witryną oraz skąd pochodzi ruch (inne witryny, reklamy, bezpłatne wyniki wyszukiwania) i wiele innych). Cele mierzy się poprzez sprawdzanie wykonywania przez użytkowników pożądanych przez właściciela witryny czynności.

Istnieją cztery podstawowe typy celów, są to:

  • lokalizacja docelowa
  • czas trwania
  • strony na sesję
  • zdarzenie

 

Istnieją także cele inteligentne. Każdy z celów ma swoją wartość. Aktualne kontrolowanie i zakładanie dobrze skonfigurowanych celów jest jednym z podstawowych działań. To właśnie cele pozwalają na weryfikację konwersji i realizację założeń witryny.

Moduł ecommerce

Moduł ecommerce w Google Analytics to obecnie konieczność w przypadku sklepów internetowych. Dostarcza danych pozwalających zwiększać sprzedaż, a tym samym zyski firmy. Dzięki niemu można gromadzić dane dotyczące sprzedaży, ale także innych działań użytkowników odwiedzających witrynę sprzedażową, a także samych danych odnoszących się do realizowanych przez klientów zakupów. Moduł ecommerce jest doskonałym uzupełnieniem tego, co oferuje Google Analytics. Pozwala na śledzenie zachowań zakupowych klientów. Poprzez moduł można generować raporty dotyczące sprzedaży, czasu jaki klienci poświęcają na zakup, ale także tego jak sprzedaje się dany produkt, jakie transakcje były dokonywane. Dzięki takim danym można podejmować ważne dla biznesu decyzje, opierające się na przykład na wycofaniu konkretnego produktu, albo uproszczenia procesu zakupowego (jeśli czas zakupów jest długi). Moduł ecommerce przynosi także informacje na temat tego czy działania marketingowe są skuteczne i czy przynoszą zamierzone efekty.

Mapy ciepła

Jednym z bardzo istotnych narzędzi stosowanych przy analityce ruchu na witrynach internetowych są mapy ciepła – to graficzna metoda prezentowania zachowań użytkowników witryny. Mapy pozwalają zweryfikować czy strona spełnia podstawowe zadania, takie jak: intuicyjność, użyteczność i jakie podstrony są najpopularniejsze. Przedstawienie zachowań użytkowników strony internetowej jest podobne do obserwacji nagrań kamery termowizyjnej – “najcieplejsze”, czyli najczęściej klikane elementy strony są oznaczane na czerwono, a “najzimniejsze”, te mniej popularne i często niewidoczne dla odbiorców mają kolor niebieski i zielony. Mapy umożliwiają weryfikację różnorodnych zachowań użytkowników, na przykład sprawdzanie jak długo odbiorcy treści scrollują stronę, jakie jej elementy pomijają.

 

W czym pomagają mapy ciepła? Sprawdzanie jak popularne są dane przyciski umożliwia podjęcie konkretnych działań, na przykład zamiany miejscami konkretnych przycisków czy modyfikację ich wyglądu. Szczególnie wtedy, gdy niektóre miejsca nie są klikane (a dotyczą ważnych interakcji). Mapy, poza widocznością kliknięć, pozwalają również zarejestrować nagrania ruchów kursorów użytkowników.

Analiza ścieżki zakupowej

Analiza ścieżki zakupowej polega na zbadaniu krok po kroku każdego etapu, przez który musi przebrnąć klient w celu zakupu konkretnych produktów. Ma to na celu zbadanie intuicyjności, łatwości, ale też tego jak wiele czynności musi wykonać klient. Analiza ścieżki zakupowej to punkt wyjścia do rozważań nad usprawnieniem procesów prowadzących do transakcji. Analizą ścieżki zakupowej zajmują się zarówno nasi specjaliści od User Experience, jak i pracownicy działu SEO. Dzięki temu jesteśmy w stanie nie tylko dokładnie zbadać procesy zakupowe, wykryć błędy, ale też maksymalnie dostosować je do oczekiwań współczesnych klientów. Podczas analizy ścieżek zakupowych dużą rolę odgrywają także statystyki pokazujące z jakich miejsc w sieci klienci do nas trafili.

Analiza porzuconych koszyków

Właściciele każdego sklepu internetowego mają problem z porzuconymi koszykami. Klienci wybierają produkty, dodają je do koszyka, ale po tym porzucają plany zakupowe. Analiza porzuconych koszyków ma na celu znalezienie przyczyn i wyeliminowanie ich. Najczęściej są dwie różne strategie – jedna z nich dotyczy usprawniania procesu zakupowego. Druga polega na działaniach zachęcających użytkowników do dokończenia zakupów. Na przykład poprzez przesłanie indywidualnego kodu rabatowego.

Analiza porzuconych koszyków polega na weryfikacji ścieżek zakupowych, wprowadzeniu konkretnych zmian i obserwacji w jaki sposób wpływają one na zachowania użytkowników. Niektóre błędy można wyeliminować szybko. Czasem wystarczy wprowadzić możliwość dokonywania zakupów bez rejestracji, albo też usunięcia rubryk wymagających podania adresu (w przypadku zakupów produktów dostępnych online, jak ebooki). Niekiedy potrzebne jest wprowadzenie większej liczby możliwości płatności (jak blik czy payu). Jednak przyczyn porzucania koszyków może być o wiele więcej, wśród nich znajduje się na przykład wolne ładowanie strony czy też ograniczona liczba sposobów dostawy. Każdy z przypadków jest indywidualny. Bywa, że kwestii do poprawy jest niewiele, a przy niektórych sklepach internetowych konieczne jest poprawienie wielu elementów, stopniowe wprowadzanie zmian rozłożone w czasie.

Analiza porzuconych koszyków jest bardzo ważna i pomaga usprawnić sposób dokonywania zakupów przez internautów. Wzrasta sprzedaż i zyski dla sklepów. Taka analiza jest przeprowadzana w Semcore przez specjalistów UX, SEO oraz marketingu internetowego. Dzięki temu opracowane przez nas rozwiązania są skuteczne i znacznie zwiększają przychody sklepów internetowych.

Analiza heurystyczna

Analiza heurystyczna to wstępna weryfikacja strony internetowej. W szybki sposób pozwala na odpowiedzenie na pytania związane z brakiem skuteczności niektórych elementów witryny. To wstępne określenie najistotniejszych problemów i odnalezienie składników witryny wymagających jak najszybszej poprawy. Wyłania również błędy krytyczne.

Dlaczego analizę heurystyczną powinni wykonywać eksperci?

Może się wydawać, iż tego typu analizę może zrobić każdy użytkownik internetu. Istnieje błędne przekonanie na temat analizy heurystycznej. Uważa się bowiem, iż jest to pobieżne przejrzenie strony internetowej. Prawdą jest, iż to szybkie przejrzenie elementów i podstron danej witryny, jednak osoba nie mająca wiedzy na temat pozycjonowania, UX oraz indeksowania nie dostrzeże wielu mankamentów. Analizę heurystyczną może zrobić każdy, ale to, czy zostaną odnotowane wszystkie najistotniejsze kwestie zależy od znajomości określonych elementów i doświadczenia. Każdy użytkownik internetu może stwierdzić czy dana witryna ładuje się szybko, ma wygodną i intuicyjną nawigację. Jednak nie każdy zwróci uwagę na elementy rzutujące na pozycjonowanie, interakcję, indeksowanie.

Analiza heurystyczna jest pierwszym etapem. Nasi eksperci dokonują szybkiego sprawdzenia krytycznych pod kątem SEO  i najbardziej widocznych przez użytkownika uchybień. Pozwala to rozpocząć ekspresowe działania w kierunku poprawy witryny internetowej. Dzięki temu od razu można zająć się elementami wpływającymi na ruch oraz konwersję. Po tym etapie pracownicy przechodzą do bardziej złożonych analiz, które pozwalają na dopracowywanie strony internetowej w kategoriach wymagających wieloetapowych prac.

Analiza kognitywistyczna

Analiza kognitywistyczna jest sposobem, który wciąż jest mało popularny. Jednak jego efekty przynoszą ogromne pozytywne rezultaty. Dlatego też stopniowo coraz więcej firm docenia analizę kognitywistyczną zauważając, iż przynosi ona wiele wartościowych informacji.

Kognitywistykę wykorzystuje się w wielu dziedzinach nauki, bowiem jest ona powiązaniem wielu różnych dyscyplin. Zarówno psychologii, jak i neurobiologii, jak i logiki, lingwistyki i innych. Taka analiza pozwala poznać przyczyny zachowań użytkowników na różnych witrynach internetowych. Pokazuje przyczyny psychologiczne, jak i związane ze schematami działania ludzkiego umysłu. Dzięki temu pozwala na takie dopasowanie stron internetowych, aby były one chętnie odwiedzane przez odbiorców i aby wykonywali oni czynności pożądane przez właścicieli strony internetowej. Wprowadzenie zmian i metod, które są odpowiedzią na wyniki analizy kognitywistycznej pozwala na wprowadzenie zmian mocno wpływających na konwersję, a więc i zyski.

Badania i testy A/B

Badania i testy A/B pozwalają porównać nawet drobne elementy. To sprawia, że można w sposób świadomy wprowadzać zmiany z pozoru poprawnych elementów. Zastosowanie testów A/B sprawdza się zarówno w przypadku sklepów internetowych, jak i blogów, aplikacji mobilnych oraz webowych i wielu innych.

W jakim celu wykonuje się badania i testy A/B?

Podstawową przyczyną jest porównanie różnych wersji czy to stron internetowych czy aplikacji. Czasem testy A/B są oparte na całkowicie różnych projektach, a czasem dotyczą wyłącznie jednego przycisku/funkcji. Jest to uzależnione tym, jakich odpowiedzi ma dostarczyć wykonanie konkretnego testu. Testy A/B są stosowane także przy porzuconych koszykach. Dla przykładu jedna z wersji wyświetlała zachętę do dokończenia zakupów osobom porzucającym koszyki, a druga wersja nie zawierała żadnego komunikatu. Podczas analizy skuteczności weryfikuje się jak duży procent osób, które widziały zachętę rzeczywiście dokonało zakupu.

Przeprowadzanie testów A/B jest dopasowane do konkretnych witryn internetowych. Ustala się je w zależności od tego, jaki jest poziom konwersji i jakie elementy na stronie internetowej można zmienić aby przetestować ich skuteczność. Testy A/B mają dużą efektywność, ponieważ nierzadko wprowadzane na stałe zmiany, które z powodzeniem przeszły przez test A/B na stałe wpływają w sposób pozytywny na ko wersję.

Analiza mobile w ujęciu konwersji

Coraz więcej użytkowników internetu przegląda strony oraz dokonuje zakupów przez telefony komórkowe. Dlatego tak ważne jest analizowanie ruchu mobilnego oraz konwersji związanej z zachowaniami użytkowników telefonów komórkowych.

Co składa się na analizę mobile? Weryfikuje się zarówno to, jak witryny wyglądają na telefonach komórkowych. Czy są one tak samo intuicyjne i wygodne, czy szybko się ładują oraz  w jaki sposób wygląda panel nawigacyjny. Elementów, które są sprawdzane jest o wiele więcej, a w skład analizy wchodzi także weryfikacja danych dotyczących zachowań odbiorców korzystających z telefonów komórkowych.