Zapytaliśmy naszych ekspertów o kilka zdań na temat ceny pozycjonowania. Przeczytaj, co uważają na ten temat osoby związane z branżą od lat.
Damian Kaczmarek – Sales Team Leader:
„W pewnych, specyficznych okolicznościach budżet na działania SEO może być nieco niższy, przy czym należy pamiętać że koszt SEO dla e-commerce to przynajmniej 2000 zł miesięcznie. W jakich sytuacjach niższy budżet może być zasadny?
- Sklep internetowy lub strona internetowa nie są twoim głównym źródłem zarobku, sprzedaż internetowa jest zdywersyfikowana chociażby poprzez marketplace i możesz pozwolić sobie na naprawdę powolne działania na rzecz optymalizacji strony.
- Koszt SEO może być też niższy w przypadku, gdy sklep internetowy dopiero w przyszłości ma być ważną odnogą biznesu, ale na ten moment dominującą częścią jest sprzedaż stacjonarna.
- Masz w sobie przyzwolenie na to by działania SEO rozpocząć od walki o niszowe frazy, długoogonowe. Przyniosą zdecydowanie mniej ruchu, niż najbardziej sprzedażowe frazy, ale nie wymagają konkurowania z gigantami konkretnej branży. Przykładowo budżet 3000-4000 zł będzie niewystarczający dla rywalizacji z Zalando na krótkie frazy związane z sukienkami, ale można spróbować w nim powalczyć na bardziej szczegółowe frazy związane np. ze specyficznymi rodzajami odzieży skórzanej z mniejszymi sklepami internetowymi.
- Na chwilę obecną jesteś w stanie ruszyć z mniejszym budżetem po to by w ogóle uporządkować stronę i nadać odpowiedni kierunek, ale jesteś gotowy na zwiększenie budżetu w niedalekiej przyszłości i nie warunkujesz mocniejszych nakładów sformułowaniem: „jak będzie efekt to mogę zwiększyć, nawet i do 20 000 zł”.
- Jesteś cierpliwy i dajesz sobie oraz agencji co najmniej 12 miesięcy na weryfikację tego co przyniosła współpraca.
Jeśli możesz podpisać się pod którymś z powyższych punktów, to cena SEO może faktycznie zamknąć się dla Ciebie wyjściowo w kwocie 2000-4000 zł miesięcznie. Pamiętaj jednak, że przypadek każdej strony jest nieco inny, więc zaplanowanie strategii działań warto poprzedzić warsztatem (audytem) wstępnym z dobrym merytorycznie specjalistą. Jeśli chcesz zacząć na niższym pułapie i spełniasz jeden z warunków o których pisaliśmy, nie oznacza to że powinieneś przyjąć każdą ofertę, jaka mieści się we wspomnianych widełkach, a która została wysłana z szablonu, bez wcześniejszej konsultacji”.
Bartosz Robak – Strategic SXO Consultant
“Przy wycenie działań SEO należy bardzo dokładnie przeanalizować branżę, w której w której działa serwis internetowy.
Konkurencyjne strony istnieją w praktycznie każdej branży i pozycjonują się latami. Na przykład – branża odzieżowa, medyczna, kosmetyka, fotowoltaika, budowlanka, suplementy, sport. W tych przypadkach nie ma podstaw, by startować z budżetem mniejszym niż 5000 zł.
Rozmawiam szczerze z potencjalnymi klientami i informuję, kiedy oczekiwany przez nich koszt może okazać się zbyt mały na to, by zaobserwować efekty. Jeśli konkurenci w TOP 10 w branży odzieżowej mają ponad kilka milionów znaków treści, a analizowany serwis ma opisane wyłącznie karty produktowe i klient startuje z nowym sklepem, to wciąż brakuje kilku milionów znaków.
Ważne są też funkcjonalność strony i jej struktura. Już na samym początku może się okazać, że serwis ma bardzo dużo błędów optymalizacyjnych i technicznych, które będzie trzeba naprawiać.
Istotna jest historia witryny i wcześniejsze działania. Jeśli jest ona totalnie nowa, to należy uzbroić się w cierpliwość. W takim przypadku czas oczekiwania na pierwsze efekty to minimum 12 miesięcy pracy, ponieważ nie da się szybko przegonić strony, która jest na rynku kilkanaście lat. Natomiast jeśli nawet historia serwisu jest długa, ale zaliczył on jakieś kary od Google i ma historię toksycznych linków, to nie jesteśmy w stanie przewidzieć co na nim znajdziemy.”