Pozycjonowanie (SEO) i reklama suplementów diety
Na skróty
Sprzedaż suplementów diety w Internecie to popularny sposób na biznes ze względu na ogromny popyt. Konsumenci chętnie z nich korzystają, ponieważ często dostępne są w korzystnych cenach, jednocześnie pozwalają uzupełnić niedobory witamin i minerałów w organizmie. Jak zwiększyć sprzedaż suplementów diety i na której strategii marketingowej warto się skupić?
Pozycjonowanie suplementów diety – strategia SEO
Pozycjonowanie suplementów diety (SEO) jest możliwe i całkowicie zgodne z prawem, ponieważ proces ten polega na optymalizacji serwisu w taki sposób, aby witryna była lepiej oceniana przez algorytm wyszukiwarki. W efekcie strona zaczyna wyświetlać się na wyższej pozycji, co zwiększa szanse na ruch organiczny użytkowników potencjalnie zainteresowanych ofertą.
Należy pamiętać, że pozycjonowanie suplementów diety realizuje się dla fraz kluczowych z potencjałem na konwersję. Słowa te powinny więc nawiązywać do sprzedawanych produktów. Wówczas widoczność będzie przekładać się na efekty w postaci ruchu i konwersji.
Pozycjonowanie suplementów diety opiera się na:
- optymalizacji technicznej – strona powinna szybko się ładować, zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych. Równie ważnym elementem serwisu są prawidłowo zaimplementowane dane strukturalne, linki wewnętrzne, meta tagi oraz przekierowania.
- content marketingu – treści publikowane w obrębie serwisu są analizowane przez roboty indeksujące oraz algorytm. Content ma ogromne znaczenie w pozycjonowaniu suplementów, dlatego powinien być wartościowy i przydatny dla odbiorców, a jednocześnie musi zawierać naturalnie zaimplementowane frazy kluczowe.
- link buildingu – zewnętrzne linki mają znaczenie podczas pozycjonowania suplementów, ponieważ odnośniki są przez algorytm traktowane jako pewnego rodzaju rekomendacje lub polecenia. Odpowiedni profil linkowy serwisu pozwala budować widoczność w Google.
Aby pozycjonowanie suplementów diety było maksymalnie skuteczne, konieczny jest właściwy dobór fraz kluczowych. W przeciwnym wypadku serwis będzie widoczny na słowa, które nie prowadzą do konwersji.
Chcesz pozycjonować suplementy diety?
Umów się na bezpłatną konsultacjęPozycjonowanie suplementów diety na konwertujące frazy kluczowe
Pozycjonowanie w branży suplementów może być realizowane na wiele fraz kluczowych. Absolutnym priorytetem będą słowa o intencji transakcyjnej, jednak warto wiedzieć, że w przypadku tej branży, równie ciekawą strategią jest budowanie widoczności dla wyrażeń informacyjnych. Tak realizowane pozycjonowanie suplementów diety pozwoli:
- pozyskiwać ruch na produkty i kategorie, a także artykuły poradnikowe;
- budować wizerunek eksperta w dziedzinie, a nie tylko sprzedawcy produktów;
- pozytywnie wpływać na współczynnik konwersji;
- poszerzać rozpoznawalność brandu.
Warto mieć na uwadze, że pozycjonowanie w branży suplementów na frazy kluczowe o największej popularności bywa utrudnione w początkowym etapie wdrażania strategii SEO ze względu na dużą konkurencyjność. Wiele serwisów chce osiągać wysoką pozycję dla dokładnie tych samych wyrażeń. Dlatego w początkowej fazie pozycjonowania dobrym pomysłem jest budowanie widoczności dla słów nieco mniej powszechnych, ale również z potencjałem na konwersję. Dzięki temu efekty SEO pojawią się znacznie szybciej.
Na jakie frazy realizować pozycjonowanie w branży suplementów? Przede wszystkim słowa te powinny nawiązywać do proponowanego asortymentu. Swój serwis koniecznie wzbogać o blog lub tym podobną sekcję poradnikową. Suplementy diety to branża, która może mieć wpływ na zdrowie, dlatego podczas publikacji contentu warto korzystać z pomocy specjalistów i ekspertów w tej dziedzinie. Takie rozwiązanie zwiększy zaufanie odbiorców. Dodatkowo ruch z artykułów może być wartościowany na wiele sposobów, na przykład poprzez linkowanie wewnętrzne, formularze, newsletter, czy pop-upy.
Podczas pozycjonowania w branży suplementów diety dba się o SEO dla całego serwisu, a nie tylko pojedynczych produktów. Dlatego strategia ta z czasem przynosi odczuwalne efekty w postaci ruchu organicznego.
Masz biznes z branży suplementów diety? Chcesz zwiększyć sprzedaż?
Umów się na bezpłatną konsultacjęAudyt SEO dla suplementów diety
Pozycjonowanie suplementów diety rozpoczyna się od przeprowadzenia audytu SEO. W ten sposób serwis poddaje się analizie, w celu znalezienia błędów oraz potencjału w zakresie budowania widoczności. Na podstawie zebranych danych projektowana jest indywidualna strategia SEO dla strony internetowej. Audyt zawiera informacje takie jak:
- Otoczenie domeny
- Adresy URL
- Indeksacja
- Meta tag “robots”
- Adresy kanoniczne
- Plik robots.txt
- Problemy z indeksacją (JS i podobne)
- Zasoby do zablokowania
- Zasoby do odblokowania
- Kody odpowiedzi podstron
- Mapy serwisu
- Mapa XML
- Mapa HTML
- Przekierowania
- Wersje adresów URL
- Historyczne przekierowania 301
- Błędy 404
- Linkowanie wewnętrzne
- Widoczność dla botów
- Powiązania podstron
- Bredcrumbs
- Znaczniki <title>
- Wzorce generowania tytułów
- Nagłówki Hx
- Konfiguracja
- Wzorce generowania Nagłówków H1
- Grafika
- Format i waga plików
- Nazwy plików
- Atrybuty “alt”
- Wydajność
- Wersja mobilna
- Bezpieczeństwo
- Protokół HTTPS
- Zabezpieczenie panelu admina
- Aktualność systemu CMS
- Wersje językowe
- Dane strukturalne
- Elementy user experience (UX)
Kompleksowy audyt SEO dla suplementów diety pozwoli zidentyfikować błędy serwisu, których poprawa pozytywnie wpłynie na widoczność domeny.
Strategia SEO dla branży suplementów diety – porady
Aby SEO dla branży suplementów było skuteczne, konieczne jest indywidualne zaprojektowanie strategii. Należy dobrać odpowiednie frazy kluczowe oraz wdrożyć optymalizację techniczną serwisu, następnie przechodząc do tworzenia treści, a także link buildingu. Choć SEO dla branży suplementów zawsze wygląda inaczej, ponieważ konieczne jest indywidualne zaprojektowanie strategii, przedstawiamy kilka uniwersalnych i pomocnych porad.
#1 Twórz content wartościowy dla użytkowników
Content to przestrzeń na budowanie wizerunku eksperta, utrzymywanie uwagi odbiorców, a także miejsce na frazy kluczowe. Staraj się tworzyć treści maksymalnie wartościowe dla użytkowników, jednocześnie zgodne z zasadami SEO. To nie tylko opisy produktów i kategorii, ale także wszelkiego rodzaju poradniki, artykuły, czy case studies.
#2 Dbaj o profil linkowy domeny
Linki zewnętrzne mają znaczenie w kontekście SEO. Algorytm Google zwraca na nie szczególną uwagę. Pamiętaj o tym, aby regularnie pozyskiwać wartościowe odnośniki do strony internetowej. Jeżeli konkurencja wdroży strategię link buildingu, a Twój serwis nie będzie odpowiednio dbać o tę kwestię, możesz narazić się na spadki pozycji.
#3 Buduj widoczność na frazy informacyjne – nie tylko transakcyjne
SEO dla branży suplementów może (a nawet powinno) być realizowane na wiele fraz kluczowych. Pamiętaj, aby odpowiednio zaopiekować wyrażenia informacyjne, a nie tylko transakcyjne. Choć nie są to sformułowania typowo sprzedażowe, bardzo często mogą prowadzić do konwersji przy odpowiednim linkowaniu wewnętrznym. Ruch możesz także wartościować poprzez remarketing lub mailing, o ile użytkownik zostawi swój adres e-mail oraz zgodę na wysyłanie wiadomości marketingowych. Dodatkowo widoczność na wiele fraz informacyjnych buduje wizerunek eksperta, ponieważ domena wyświetla się w Google dla szeregu zapytań regularnie szukanych przez użytkowników.
Czy reklama suplementów diety jest dozwolona? Aspekty prawne
Każdy, kto miał kiedyś do czynienia z marketingiem w szeroko pojętej branży medycznej, doskonale wie, że jest to wymagający temat. Nie inaczej jest w przypadku reklamy suplementów diety, która jest w polskim i europejskim prawie odpowiednio uregulowana. W tej kwestii przede wszystkim warto pamiętać o tym, że suplementy nie są zaliczane do produktów farmaceutycznych, a do żywności. Nie zwalnia to jednak osób, zajmujących się promocją tego typu preparatów, od formułowania odpowiednich komunikatów, które nie będą wprowadzać odbiorców w błąd. Czy w takim razie reklama suplementów diety jest dozwolona? Warto zapoznać się z oficjalnymi zapisami.
Dyrektywa 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady
Art. 2.: „suplementy żywnościowe” oznaczają środki spożywcze, których celem jest uzupełnienie normalnej diety i które są skoncentrowanym źródłem substancji odżywczych lub innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub fizjologiczny (…), przeznaczonych do przyjmowania w niewielkich odmierzanych ilościach jednostkowych; „substancje odżywcze” oznaczają następujące substancje: a) witaminy, b) minerały.
Zanim przejdziemy do omówienia odpowiednich zapisów europejskiej dyrektywy, obowiązującej również w Polsce, skupmy się jeszcze przez chwilę na krajowym rynku. We wrześniu tego roku ogłoszono bowiem, że trwają prace nad projektem ustawy o zmianie ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia, a to właśnie ten dokument określa, jak powinna wyglądać reklama suplementów diety. W uzasadnieniu tej decyzji można znaleźć bardzo ciekawe informacje, m.in. dotyczące dynamicznego rozwoju branży. W latach 2017-2020 do GIS wpłynęło bowiem łącznie 62 808 powiadomień o wprowadzeniu produktu po raz pierwszy do obrotu, natomiast w samym 2021 roku było to już 21 993 wniosków.
Niestety, wzrost rynkowy nie przekłada się na większą świadomość różnic pomiędzy lekami bez recepty a suplementami diety wśród konsumentów. Polacy traktują preparaty, zawierające witaminy i minerały, nie jako dodatek do zdrowego sposobu żywienia, a zamiennik zrównoważonej diety. Wiele osób nie zdaje sobie również sprawy z tego, że nadmierne spożycie suplementów może mieć poważne skutki zdrowotne. Są to istotne informacje, które dobrze jest wziąć pod uwagę podczas tworzenia komunikatów marketingowych — w końcu marki od dawna nie skupiają się jedynie na sprzedaży, ale też edukacji.
Które z artykułów europejskiej dyrektywy 2002/46/WE są istotne w kontekście reklamy suplementów diety? Oto najważniejsze przepisy:
- Art. 6. 2. Etykietowanie, prezentacja i reklama nie mogą przypisywać suplementom żywnościowym właściwości zapobiegawczych, leczniczych lub uzdrawiających choroby ludzkie lub odnosić się do takich właściwości.
- Art. 7. Etykietowanie, prezentacja i reklama suplementów żywnościowych nie będą zawierały żadnej wzmianki stwierdzającej lub sugerującej, że zrównoważona i zróżnicowana dieta nie jest w stanie zazwyczaj dostarczyć odpowiednich ilości substancji odżywczych.
Reklama suplementów diety a konkurencja
Kolejnym aktem prawnym, o którym trzeba pamiętać, prowadząc działania marketingowe w branży suplementów diety, jest ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Treść przepisów, podobnie jak europejska dyrektywa, także zwraca uwagę na to, by nie wprowadzać potencjalnych klientów w błąd.
Art. 16. 1. Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności:
- reklama sprzeczna z przepisami prawa, dobrymi obyczajami lub uchybiająca godności człowieka;
- reklama wprowadzająca klienta w błąd i mogąca przez to wpłynąć na jego decyzję co do nabycia towaru lub usługi;
- reklama odwołująca się do uczuć klientów przez wywoływanie lęku, wykorzystywanie przesądów lub łatwowierności dzieci;
- wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji;
- reklama, która stanowi istotną ingerencję w sferę prywatności, w szczególności przez uciążliwe dla klientów nagabywanie w miejscach publicznych, przesyłanie na koszt klienta niezamówionych towarów lub nadużywanie technicznych środków przekazu informacji.
Porozmawiajmy o potrzebach marketingowych Twojego biznesu!
Umów się na bezpłatną konsultacjęJak reklamować suplementy diety w Internecie? – Google Ads
Stosując się do opisanych zasad, pozycjonowanie suplementów diety nie będzie w żaden sposób problematyczne. W treściach na stronie preparatów nie wolno nazywać lekami oraz odwoływać się do ich właściwości leczniczych. Należy także unikać sformułowań takich jak „pacjent”, „farmakologia” czy „medycyna”.
W przypadku Google Ads, w Polsce możliwa jest reklama suplementów diety. W centrum zasad dostępne są jednak szczegółowe wytyczne, dotyczące promocji zabronionych substancji (wykaz zabronionych leków i suplementów). Obowiązują też inne ograniczenia:
- zabroniona jest reklama produktów zawierających efedrynę,
- zabroniona jest reklama preparatów ziołowych i suplementów diety zawierających substancje czynne lub niebezpieczne składniki,
- zabroniona jest reklama produktów w sposób sugerujący, że są równie skuteczne, jak leki na receptę lub substancje kontrolowane,
- zabroniona jest reklama produktów zatwierdzonych przez organizacje inne niż rządowe w sposób sugerujący bezpieczeństwo i skuteczność w leczeniu oraz profilaktyce określonych chorób i dolegliwości,
- zabroniona jest reklama produktów, których nazwy są łudząco podobne do nazw niezatwierdzonych leków, suplementów lub substancji kontrolowanych.
FAQ dotyczące pozycjonowania i reklamy suplementów diety
Jak zwiększyć sprzedaż suplementów diety?
Sprzedaż suplementów diety możesz zwiększyć poprzez skuteczne działania marketingowe takie jak: SEO, Google Ads, Facebook Ads.
Jak długo trwa pozycjonowanie suplementów diety?
Pozycjonowanie suplementów diety przynosi pierwsze efekty po około trzech miesiącach. Z czasem wyniki są coraz bardziej odczuwalne – wzrost widoczności, ruchu oraz konwersji.