Pozycjonowanie stron – koszty
4 min
4 min
Na skróty
Pozycjonowanie stron internetowych ciągle pozostaje fundamentalną częścią marketingu internetowego. Wiele agencji oraz freelancerów świadczy usługi z zakresu SEO, zachęcając potencjalnych klientów zaskakująco niskimi stawkami. Niestety, bardzo często pozycjonowanie przy niewielkim budżecie okazuje się po prostu nieefektywne – zjawisko to jest szczególnie powszechne w wyjątkowo konkurencyjnych branżach. Ile SEO powinno kosztować w praktyce i na co składa się cena takiej usługi?
Poprzez pozycjonowanie strona może przyczynić się do generowanie większych przychodów. Strategia SEO jest wykorzystywana zarówno w kontekście e-commerce, jak i na firmowych stronach internetowych, tematycznych portalach, czy forach. Wdrożenie tego rozwiązania ma na celu podnieść pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania na konkretne frazy kluczowe. W efekcie użytkownicy będą chętniej odwiedzać serwis, a przy odpowiedniej optymalizacji UX strona może zanotować wyższy współczynnik konwersji. Bardzo często przedsiębiorcy nie wiedzą, co wybrać: SEO, czy reklamy Google Ads. Musisz pamiętać, że efekty pozycjonowania są znacznie stabilniejsze w porównaniu do płatnych materiałów. Na dodatek spora część internautów unika reklam, korzystając tylko i wyłącznie z organicznych wyników wyszukiwania. Pamiętaj jednak, że SEO może być realizowane jednocześnie z kampanią Google Ads. Wiele marek korzysta z obu tych kanałów, aby aktywnie pozyskiwać klientów. Samodzielne pozycjonowanie wymaga nieco wiedzy technicznej, a do osiągania satysfakcjonujących efektów przydaje się także doświadczenie i praktyczny warsztat. Dlatego przedsiębiorcy stosunkowo rzadko decydują się na indywidualne wdrożenie pozycjonowania, zlecając tę usługę specjalistom. Cena SEO nie jest stała i różni się zależnie od tego, jakie potrzeby ma konkretny serwis internetowy. Należy pamiętać, że na koszty pozycjonowania strony wpływa wiele zmiennych.
Zacznijmy od narzędzi. To element fundamentalny każdej strategii SEO. Bez nich przygotowanie planu działania i jego wdrożenie jest niemożliwe. W jaki sposób te narzędzia wpływają na koszt pozycjonowania strony? Takie oprogramowanie jest płatne i zwykle wymaga comiesięcznych opłat. Podstawowe aplikacje wykorzystywane podczas realizacji działań SEO to:
Ceny podane we widełkach odnoszą się do zaawansowanych pakietów, z których korzystają agencje. Przedstawione narzędzia to podstawa każdej firmy zajmującej się pozycjonowaniem, jednak posiadają one wiele alternatyw. Specjaliści opracowujący i wdrażający strategię SEO bardzo często samodzielnie dobierają aplikacje wedle własnych preferencji. Jak widać, rachunki agencji za comiesięczną opłatę oprogramowania sięgają czterocyfrowych sum, a nawet nie przedstawiliśmy kosztów licencji pakietu Microsoft Office. Przykład ten powinien dać do myślenia tym osobom, które ciągle wierzą w efektywne pozycjonowanie za mniej niż pięćset złotych.
Lwią częścią SEO jest content marketing. Merytoryczne treści znajdujące się na stronie internetowej powinny posiadać fraz kluczowe, dzięki którym pozycja witryny ulegnie pozytywnej zmianie. Teksty te jednak muszą być naprawdę solidne – nie mamy na myśli ich ilości, ale jakość. Dlatego do kosztów pozycjonowania strony należy doliczyć współpracę z copywriterem (a czasami nawet kilkoma). To osoby, które odpowiadają za tworzenie contentu, takie treści łączą jednak dwa podstawowe aspekty: są przyjazne dla SEO oraz wartościowe dla społeczności. Koszty pozycjonowania strony pod kątem kreowania treści są niezwykle zróżnicowane. Rozbudowane sklepy e-commerce z reguły potrzebują więcej treści, niż małe strony firmowe. Copywriter tworzy przede wszystkim:
Im więcej treści należy przygotować, tym koszty pozycjonowania strony rosną. W przypadku rozbudowanych serwisów kształtowanie contentu to nawet kilka miesięcy intensywnej pracy. Wyobraź sobie sklep z tysiącami produktów i dziesiątkami kategorii – wszystkie te podstrony powinny składać się z wartościowej treści. Dzięki temu witryna zacznie notować lepszą widoczność, wzrośnie ruch organiczny, a przy sprzyjających warunkach pojawi się wyższa sprzedaż. Agencje SEO posiadają w swoim zespole wykwalifikowanych i doświadczonych copywriterów, którzy są w stanie przygotować jakościowe treści dopasowane do potrzeb konkretnej witryny internetowej. Im serwis jest bardziej rozbudowany i większy budżet poświęca na SEO, tym koszty pozycjonowania strony rosną, ale jednocześnie efekty takich działań pojawią się znacznie szybciej.
Opracowanie i wdrożenie strategii SEO wymaga sporej wiedzy. Content oraz narzędzia nie są więc jedynymi składowymi kosztu pozycjonowania stron. W agencji świadczącej takiej usługi pracuje szereg specjalistów o różnym wachlarzu umiejętności i praktycznie każdy z nich dokłada swoją cegiełkę do efektów, jakie notują klienci. Co dokładnie wpływa na cenę SEO? Oto fundamentalne elementy:
Narzędzia – wspominaliśmy o nich wcześniej. To oprogramowanie konieczne do przygotowania i wdrożenia zmian na pozycjonowanej stronie. Comiesięczna subskrypcja specjalistycznych narzędzi generuje koszty.
Content – również omówiliśmy ten temat. Teksty stanowią istotę w SEO i bez nich trudno byłoby osiągnąć zadowalające efekty.
Backlinki – linki zewnętrzne prowadzące do danej strony internetowej algorytm Google traktuje jako pewnego rodzaju „rekomendacje”. Oznacza to, że domena posiadająca bogaty profil linkowy może liczyć na wyższe pozycje w wyszukiwarce. Warto zaznaczyć, że podobnie jak w przypadku contentu, znaczenie ma jakość, a nie ilość. Dlatego pozyskiwanie linków przeprowadza się w taki sposób, aby ich przyrost był naturalny. Na dodatek odnośniki te powinny być tematycznie powiązane z pozycjonowaną stroną internetową.
Szkolenia – branża SEO jest dość specyficzna, ponieważ wymaga ciągłego poszerzania i aktualizowania wiedzy. Dlatego specjaliści pracujący w agencjach regularnie biorą udział w licznych szkoleniach czy kursach. Informacje zdobyte na takich wydarzeniach mogą być wykorzystywane podczas pozycjonowania stron. Przychody agencji są więc bardzo często poświęcane na coraz szerszą edukację pracowników, aby mogli działać jeszcze efektywniej, zapewniając klientom satysfakcję ze swoich działań.
Testy i analiza – wdrożenie zmian optymalizacyjnych i budowa contentu wraz z linkami to nie wszystko. Dodatkowo należy weryfikować wszystkie wdrożone modyfikacje. Czasami w wyniku aktualizacji algorytmu Google konieczne jest narzucenie zmian na pozycjonowanej stronie, aby dostosować ją do nowych standardów wyszukiwarki. Procesy te wymagają czas – a czas to pieniądz. Ostateczne koszty pozycjonowania strony są zależne głównie od branży oraz tego, jakie potrzeby ma konkretny serwis internetowy. Gdy konkurencja jest duża i o wysokie pozycje we wyszukiwarce Google rywalizuje wiele domen, osiągnięcie satysfakcjonujących wyników wymaga po prosto odrobinę więcej pracy oraz cierpliwości. Dlatego agencje przygotowują indywidualne wyceny takiej usługi.