Pozycjonowanie UK. Jak robić SEO w Wielkiej Brytanii?
4 min
4 min
Na skróty
Język angielski to wbrew pozorom niejedyna różnica, jeśli chodzi o SEO w UK i Polsce. Dlatego tak istotne jest, aby poznać brytyjski rynek, zanim zaczniesz myśleć o otwarciu biznesu lub rozszerzeniu jego działalności na wyspach. O czym należy pamiętać, aby zadbać o skuteczne pozycjonowanie stron w Anglii, Walii, Szkocji i Irlandii?
Według danych z portalu Similarweb, z wyszukiwarki Google korzysta aż 91,76% Brytyjczyków — jest to więc ogromna grupa odbiorców, którzy mogą znaleźć Twoją firmę w wynikach wyszukiwania. Oczywiście, aby tak się stało, potrzebne są przemyślane działania SEO, począwszy od linków wewnętrznych i zewnętrznych, aż po dobrane frazy kluczowe. Wśród innych popularnych w Wielkiej Brytanii wyszukiwarek warto wymienić także Bing (udział w rynku wynosi 5,85%). Kiedy warto przemyśleć pozycjonowanie Twojej witryny również w produkcie Microsoft? Może to być dobrym kierunkiem pozyskiwania nowych klientów w przypadku startupów, przedsiębiorstw technologicznych, działalności IT oraz branż finansowej i zdrowotnej. Jednak rozwój rozwiązań AI, a zwłaszcza współpraca pomiędzy ChatGPT oraz Bing, sprawiają, że trzeba bacznie obserwować nie tylko rynek brytyjski w kwestii SEO, ale i światowy.
Przeczytaj też: Kiedy warto pozycjonować nie tylko pod Google?
Pierwszym krokiem do tego, aby zadbać o widoczność online za granicą, jest zakup odpowiedniej domeny. Konkretniej mówiąc, potrzebna jest dwuliterowa krajowa domena najwyższego poziomu (z angielskiego: ccTLD, czyli country code top-level domain). W Polsce kod ccTLD to .pl, w przypadku UK najlepiej jest wybrać stronę WWW zakończoną na co.uk lub .co. Jeśli więc myślisz o pozycjonowaniu stron internetowych w Wielkiej Brytanii, potwierdzamy, że w przypadku SEO adres witryny jak najbardziej ma znaczenie. Bezpieczna domena to bardzo istotny krok, jeśli chodzi o pozycjonowanie stron, o czym również dobrze jest pamiętać. Optymalizacja strony WWW to szereg działań SEO i SEM, bowiem wyszukiwarka — a konkretniej jej algorytmy — biorą pod uwagę przeróżne czynniki, nie tylko ilość fraz, zamieszczoną w tekstach.
Pytając specjalistów SEO o to, jak wygląda skuteczne pozycjonowanie stron internetowych, zapewne usłyszysz “to zależy”. Może to być rozczarowujące, jest to jednak odpowiedź najbliższa prawdzie, ponieważ zarówno pozycjonowanie zagraniczne, jak i krajowe w dużej mierze zależą od branży i jej konkurencyjności. Więcej o rynku e-commerce w Wielkiej Brytanii jeszcze powiemy, na razie skupmy się jedynie na osiągnięciu wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania w UK. Jak podejść do strategii Search Engine Optimization? Najlepiej jest zacząć od dokładnej analizy konkurencji, czyli stron podobnych tematycznie. Ze względu na wymagający rynek polecamy współpracę z agencją SEO z Polski, której specjaliści mają wiedzę o pozycjonowaniu stron po angielsku. Będzie to bardzo istotne w przypadku określenia słów kluczowych, a także link buildingu. Istotne jest skupienie się nie tylko na zdobywaniu linków zewnętrznych, ale również linkowanie wewnętrzne, m.in. oznaczenia “dofollow” i ustawienie przekierowań 301. W temacie językowym konieczne jest natomiast zwrócenie uwagi na brytyjską odmianę języka angielskiego. Mimo że w Internecie najpopularniejszy jest American English, lepiej mieć to na uwadze, decydując się na pozycjonowanie w Wielkiej Brytanii. Przede wszystkim należy jednak pamiętać, że optymalizacja witryny to ciągły proces, dlatego działania SEO na Twojej stronie muszą być regularne. W takiej sytuacji nie będziesz musiał martwić się o pozycje w Google, ponieważ efekty będą długofalowe.
W przypadku, gdy prowadzisz biznes na terenie Wielkiej Brytanii, warto zainwestować w pozycjonowanie lokalne w UK, aby szybciej docierać do potencjalnych klientów. Profil Firmy w Google to nic innego jak Twoja internetowa wizytówka, dostępna w Google Maps. Pamiętaj, że nie jest ona połączona z Twoją witryną — na pozycjonowanie lokalne wpływ ma aktywność użytkowników na Profilu, tj. pozostawione komentarze i oceny. Jest to istotne rozwiązanie dla przedsiębiorstw, które oferują usługi skierowane do mieszkańców na bardziej ograniczonym obszarze, np. fryzjerzy, kawiarenki, piekarnie, szewcy, hydraulicy, etc. Z pewnością wielokrotnie wpisywałeś lub wpisywałaś w wyszukiwarce nazwę usługi + konkretną lokalizację, otrzymując wyniki z oznaczeniami na mapie. Pod kątem SEO te działania są więc wyjątkowo istotne, pozwalają bowiem docierać do osób, które aktywnie poszukują konkretnych firm.
Wielka Brytania to wymagający rynek — e-commerce w UK jest bowiem czwartym co do wielkości na świecie. Zarówno zakupy online, jak i m-commerce są na wyspach bardzo popularne, warto więc mieć to na uwadze, wybierając projekty stron. Istotne jest to, aby były mobile i user friendly. Oba te aspekty z pewnością pozytywnie wpłyną na sprzedaż, a liczba porzuconych koszyków będzie o wiele mniejsza niż w sklepach internetowych niedostosowanych to wyświetlaczy smartfonów. Brytyjski rynek pod tym względem nie różni się mocno od polskiego: internauci cenią witryny, które są szybkie, łatwe w obsłudze oraz bezpieczne. Oprócz SEO również marketing w social mediach będzie ważny w kontekście docierania do potencjalnych klientów. Kampanie Facebook Ads i Google Ads pełnią oczywiście zupełnie inną rolę w strategii marketingowej: płatne reklamy świetnie sprawdzają się do celów wizerunkowych czy promocji specjalnych promocji. Pozycjonowanie jest natomiast kluczowe w dłuższej perspektywie, aby zadbać o stałą widoczność w wyszukiwarce.
Pozycjonowanie w UK wymaga specjalistycznej wiedzy i dobrego rozeznania na rynku Zjednoczonego Królestwa. Niezależnie od tego, czy dopiero chcesz działania SEO wprowadzić i orientujesz się w kwestiach optymalizacji oraz pozycjonowania w wyszukiwarce, czy też Twój biznes istnieje na rynku kilka lat, zadbaj o to, by być online w UK. Google w Wielkiej Brytanii jest tak samo istotnym medium, jak w Polsce — dobrze więc wykorzystaj jego możliwości!
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.