Reklama sklepu meblowego w Intetnecie – poradnik
7 min
7 min
Na skróty
Reklama sklepu meblowego to temat, który ciężko wyczerpać tylko w jednym artykule, temat pozycjonowania w tej branży mocno definiuje bowiem duża konkurencyjność. Z jednej strony na rynku dostępne są znane marki, takie jak IKEA czy JYSK, od lat zakorzenione w świadomości konsumentów, pewne i zaufane. Jednak pomimo rozbudowanej oferty e-commerce obu firm wciąż spora liczba klientów woli udać się do sklepu stacjonarnego (nawet mniejszego), aby obejrzeć poszukiwane sprzęty.
Nie są to jedyne problemy, z którym muszą mierzyć się producenci oraz dystrybutorzy mebli. W przypadku zakupu kosmetyków, ubrań i książek klienci raczej nie mają problemu ze wstępnym oszacowaniem kosztów dostawy. Takie zamówienie nie wymaga również obecności w domu — na polskim podwórku czekają przecież liczne paczkomaty, nie wspominając o licznych punktach odbioru. Meble to jednak o wiele większy towar, zwykle dostarczany bezpośrednio do mieszkania czy domu. Musi on też zostać odpowiednio zabezpieczony przed wysyłką, aby nowe wyposażenie nie uległo zniszczeniu. O ile taka IKEA ma to “obcykane”, tak w przypadku nowych marek, nie mających jeszcze dużej ilości opinii, dostawa może budzić obawy u klientów. Nie tylko pod względem jakości, ale i kosztów.
Pomimo tego, że wstęp może wydawać się odrobinę pesymistyczny, lokalne marki, decydujące się na poszerzenie działalności o e-commerce, mają naprawdę wiele możliwości dotarcia do potencjalnych klientów. Może się wydawać, że do wybicia się konieczna jest szeroka oferta, jednak nie do końca jest to prawda. Każda z opcji pozwala w ciekawy sposób zaprezentować biznes w wynikach wyszukiwania. Zarówno ogromny asortyment, jak i konkretna specjalizacja, np. produkcja drewnianych stołów czy mebli retro, będą świetnymi wyróżnikami marki. Przejdźmy jednak do tego, jak wykorzystać pozycjonowanie sklepu meblowego oraz inne elementy strategii marketingowej, aby osiągać realne, skalowalne efekty sprzedaży i wysoką pozycję w wyszukiwarce.
Reklama sklepu meblowego może zostać przeprowadzona na wiele sposobów — najważniejsze jednak, aby każdy etap działań marketingowych został zaplanowany z głową. Dlatego kampanie reklamowe zostawmy na dalszą część wpisu i zacznijmy od najważniejszego, czyli strategii SXO (Search Engine Optimization), opierającej się na budowaniu widoczności witryny w wyszukiwarce (SEO) oraz zwiększaniu konwersji dzięki optymalizacji doświadczeń użytkownika (UX). Zwłaszcza ta druga kwestia ma znaczenie w przypadku wyników płatnych działań. W sytuacji, gdy klient kliknie w baner lub post sponsorowany, jeśli sklep internetowy w wersji mobilnej nie będzie się ładował wystarczająco szybko lub też ścieżka zakupowa będzie źle zaprojektowana, zamiast zwiększonej sprzedaży czekają Cię po prostu porzucone koszyki. I nie będzie miało znaczenia, że branża meblarska nie widziała jeszcze tak pięknych oraz unikalnych produktów. Jeśli ostatni argument to za mało, warto też pamiętać, że profesjonalny wygląd strony ma bezpośredni wpływ na proces budowania rozpoznawalności marki i po prostu wzbudza zaufanie klientów.
Pozycjonowanie sklepu meblowego — tym razem już stricte pod wyszukiwarkę Google — będzie natomiast polegało m.in. na uporządkowaniu hierarchii strony internetowej, czyli mapy (m.in. dodaniu odpowiednich znaczników meta) oraz uzupełnieniu witryny o unikalne, wartościowe treści. Kluczowy będzie każdy opis kategorii, produktu, a także CTA.
Konkurencja w branży meblowej — jak już zostało wspomniane — jest naprawdę duża, co przekłada się oczywiście na wagę słów kluczowych. Fraza typu “meble Warszawa” na pewno kilka razy pojawi się podczas tworzenia treści, jednak to tzw. long tail zapewnią lepszą widoczność wśród wyników wyszukiwania. Dla porównania, fraza z ogonem to przykładowo “drewniane meble na wymiar Warszawa”. Pozycjonowanie szerokie w branży meblowej nie tylko pozwala obniżyć konkurencyjność, ale też jest źródłem bardziej wartościowego ruchu. Dzięki dodatkowym określeniom, opisującym kolor, styl, wymiary czy producenta danego sprzętu odwiedzający sklep internetowy trafiają na konkretne wersalki lub inne poszukiwane elementy wyposażenia, co eliminuje przypadkowe wejścia i zwiększa prawdopodobieństwo konwersji.
Optymalizować należy oczywiście nie tylko nagłówek, frazy SEO powinny znaleźć się także w opisach produktów. Dodatkowo pozycjonowanie sklepu meblowego warto wesprzeć również blogiem, z pewnością zapewni to większą widoczność. Content marketing jest świetnym narzędziem, a poradnikowe artykuły pozwolą podzielić się istotnymi dla klientów wskazówkami oraz zaprezentować zespół pracowników jako ekspertów. Mogą one dotyczyć wystroju wnętrz, aranżacji małych przestrzeni czy dodatkowych usług, które oferuje Twój biznes (np. opracowania projektu 3D zamówionych mebli, internetowy wizualizer wnętrz). Tematy można również wyszukiwać za pomocą Google Trends, podobnie jak zapytania, zyskujące popularność (na ich podstawie wyznaczysz kluczowe informacje do opisu). Podstrona, na której zostanie umieszczony content, może również w trakcie przeglądania wyświetlać konkretne produkty, pasujące do treści wpisu, co ułatwi zakup i przełoży się na wyniki sprzedaży. Optymalizacja oferuje różnorodne narzędzia.
Skoro temat SEO i UX mamy już omówiony, pora skupić się na tym, jak można promować sklep meblowy za pomocą płatnych kampanii internetowych. Sieć Google Ads zapewnia e-commerce naprawdę wiele możliwości, a pierwszą z nich jest dobrze wszystkim znana reklama tekstowa. Wystarczy, że użytkownik wpisze daną frazą, a w wynikach pokażą mu się zarówno pozycje organiczne, jak i oznaczone jako sponsorowane. Takie kampanie płatne mają kilka plusów, zaczynając od tego, że nie płacisz za samo wyświetlenie, a dopiero za kliknięcie (CPC, czyli Cost Per View). Co istotne z punktu widzenia zarówno Twojego biznesu, jak i potencjalnego klienta, taka reklama sklepu meblowego nie jest nachalna, a wręcz przeciwnie — wymagane jest konkretne działanie użytkownika, ponieważ dopiero dana fraza przekieruje go na stronę sklepu. Konkurencyjny w tym przypadku jest zakres cen, kwoty za jedno CPC będą się bowiem różnić w zależności od słowa kluczowego. Efekty są jednak bardzo szybkie, a budżet można łatwo kontrolować.
Jak jeszcze można za pomocą kampanii Google Ads przykuć uwagę użytkownika? Na pewno wartym uwagi rozwiązaniem jest prezentacja produktów bezpośrednio w wyszukiwarce. Kampania produktowa wymaga jednak połączenia konta reklamowego z Google Merchant Center, konieczne jest również dodanie pliku danych, który zawiera atrybuty [feed_label]. Robi się to podczas tworzenia reklamy online. Dzięki temu potencjalny klient w wyszukiwarce zobaczy zdjęcie krzesła, stołu lub innego sprzętu, a także cenę, koszty dostawy, dostępność oraz inne istotne informacje o ofercie — i to jeszcze zanim przejdzie na Twoją platformę zakupową. Kupno mebli jest bezpośrednio związane z estetyką (oczywiście, budżet też odgrywa dużą rolę), taki sposób promocji pozwala więc w szybki sposób zainteresować potencjalnych nabywców, a nawet łatwiej dotrzeć do nowych klientów. Nie bez powodu powstały takie narzędzia jak Google Shopping (zakładka Zakupy), które ułatwiają podjęcie decyzji, poniekąd “skracając” sławny lejek sprzedażowy.
Tutaj trzeba wtrącić, że w przypadku sklepów rolą marketingu jest zadbanie o każdy etap lejka, nie tylko o konwersję. Renoma w branży meblarska ma ogromne znaczenie, dlatego konieczne jest zbieranie pozytywnych ocen dotyczących produktów oraz całego procesu sprzedaży i dostawy. Aby zbudować świadomość marki potrzebna jest widoczność, czy to na serwisach tematycznych oraz lokalnych, ale także w social mediach — po raz kolejny wykorzystuje się więc content marketing. Newsletter, karta stałego klienta oraz konkursy pozytywnie wpłyną natomiast na lojalność konsumentów.
Wracając jednak do płatnej reklamy sklepu meblowego w Internecie, kolejnymi punktami na liście są kampania banerowa oraz remarketing. Banery mogą wyświetlać się w całej sieci Google, a więc na różnych platformach online, w aplikacjach, na YouTube, a nawet w Gmailu. Celem może być zarówno sprzedaż, jak i działania wizerunkowe; dodatkowo kampania banerowa, po przesłaniu do Google Ads odpowiednich zasobów, automatycznie dopasuje swój rozmiar, wygląd i format do miejsca wyświetlania. Ma to wpływ na wyniki internetowej sprzedaży oraz ogólną skuteczność płatnych działań.
Żadna strategia pozycjonowania SEO oraz reklama sklepu meblowego nie będą jednak kompletne i w pełni efektywne, jeśli nie zostanie wdrożony remarketing. Dotarcie do osób, które zapoznały się z ofertą online, jednak nie podjęły konkretnych działań, a także tych konsumentów, którzy dodali produkty do koszyka, natomiast nie dokonali zakupu, to podstawa w e-commerce. Remarketing można również wykorzystać, targetując klientów sprzed kilku miesięcy, na przykład informacjami o nowej kolekcji dodatków czy sezonowej wyprzedaży. Dzięki temu Twój sklep internetowy stanie się bardziej rozpoznawalny.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz kampanie reklamowe Google Ads
Google Ads oraz optymalizacja to jednak nie wszystko, co należy wziąć pod uwagę, istotna jest bowiem także widoczność i obecność w mediach społecznościowych. Nie na wszystkich platformach trzeba być — istotne jest bowiem stworzenie profili na tych portalach, które najlepiej spełnią cele biznesowe. Ze względu na to, że branża meblarska aż prosi się o publikację ciekawych, estetycznych zdjęć produktowych, warto skupić się przede wszystkim na Instagramie. Udostępnienie story o nowych trendach oraz nowościach w ofercie, doradztwo klientom, tworzenie inspirujących kolaży, prezentacja konkretnych produktów… Możliwości są właściwie nieograniczone. Zawsze dobrze jest też być na bieżąco z contentem konkurencji, zarówno na polskim, jak i zagranicznym rynku. Mówiąc o Instagramie, należy wspomnieć o tym, że w ostatnich miesiącach mocno punktowane są również materiały wideo (Reels), które świetnie sprawdzą się do zaprezentowania różnych aranżacji wnętrz, np. polegających tylko na zmianie dodatków. A jeśli nie masz warunków lub funduszy na tego typu działania, ciekawym rozwiązaniem będą animacje, w których można wykorzystać materiały producentów lub po prostu influencer marketing. W takim przypadku to Internetowi twórcy nakręcą dla Twojej marki inspirujące materiały. Nie dla wszystkich tego typu działania promocyjne będą jednak opłacalne czy w ogóle sensowne, taka reklama nie zawsze niesie też ze sobą pozytywne efekty — dlatego zawsze warto poprosić o dane Analytics (w przypadku bloga) oraz wykresy (Instagram, Facebook). Zwróć także uwagę, czy konkurencja nie próbuje zbudować społeczności na Tik Toku, popularnym medium społecznościowym, które jest poważnym zagrożeniem dla produktów Meta.
Skupiając się na Instagramie, nie zapomnij jednak o Facebooku. Profil firmy powinien zawierać aktualne informacje, m.in. adres sklepu meblowego, dane kontaktowe, etc. Śmiało możesz dostosować treści z Instagrama do tego medium, nie zapomnij jednak o tym, że wśród użytkowników będą różne grupy docelowe. To, co sprawdzi się na jednej platformie, niekoniecznie odniesie taki sam sukces na drugiej. Jest to też istotne w kwestii postów promocyjnych. Na pewno odradzam powielanie treści kropka w kropkę — najważniejsza jest unikalność. Publikacje w mediach społecznościowych mają ogromny wpływ na wizerunek, dlatego zadbaj o to, by klienci mogli wybrać, który styl komunikacji odpowiada im najbardziej. Część z pewnością będzie wolała konkretne informacje o promocjach, nowościach czy nowych wpisach na blogu, umieszczane na Facebooku, ale luźniejsza, skupiona na wizualnej stronie biznesu konwencja Instagrama również przyciągnie swoich fanów.
Nie tylko kampanie płatne w Google są dostępną opcją reklamy. Sklep meblowy możesz reklamować także za pomocą Facebook Ads. Sieć ta pozwala na promocję również na Instagramie, a dostępne cele są mocno zbliżone do tych znanych z wymienionych już rozwiązań. Reklama może więc być nastawiona przede wszystkim na sprzedaż czy zbieranie leadów (w przypadku newslettera), jeśli natomiast wolisz skupić się na wizerunku, kluczowe będzie angażowanie odbiorców oraz wyświetlenia filmów. Na pewno ważnym działaniem będzie dodanie do kodu sklepu internetowego Piksela, czyli narzędzia zbierającego informacje o odwiedzających użytkownikach. Oczywiście, uzyskane dane zapewniają lepsze możliwości targetowania i tworzenia podobnych grup odbiorców, dzięki czemu reklama sklepu meblowego pozwoli zarówno na dotarcie do potencjalnych, nowych klientów, jak i na remarketing. Również sprzedaż będzie bardziej efektywna, aby w pełni skorzystać z narzędzi Meta trzeba jednak uzbroić się w cierpliwość — im więcej danych będzie miał Facebook, tym lepiej będą sobie radzić promowane treści.
Marketing sklepu meblowego można poprowadzić również w mniej popularnych w Polsce serwisach społecznościowych, a konkretniej na Pintereście. Platforma ta, podobnie jak Instagram, opiera się przede wszystkim na zdjęciach, gromadzonych przez użytkowników na tablicach, służących jako inspiracja, na przykład do aranżacji wnętrz. Wiele osób poszukuje tam też pomysłów na projekty DIY, a dzięki dostępnemu contentowi łatwo można poznać najnowsze internetowe trendy, co oczywiście zachęca do zakupów. Internetowy fenomen tego portalu opiera się jednak nie na tym, z czego zasłynęły inne social media, a więc szybkich interakcjach oraz udostępnianiu informacji. Pinterest pozwala planować i zapisywać treści na dłużej, łatwo można też do nich wrócić, a algorytm jest naprawdę czuły. Na pewno warto tam być, zwłaszcza w przypadku biznesu takiego jak sklep meblowy. Na firmowym profilu możesz publikować zarówno tablice z Twoimi produktami, jak i gromadzić materiały czy pomysły do wykorzystania w planowanych postach. Pinterest również ma własny system reklam, a wyniki płatnych działań w obrębie tej platformy mogą Cię naprawdę pozytywnie zaskoczyć.
Absolwentka Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, filolożka języka polskiego i literaturoznawczyni, wkrótce słuchaczka na kierunku User Experience Design. Podstawą wszystkich działań marketingowych jest dla niej dobry research oraz analiza. Kiedy nie zajmuje się tworzeniem contentu, lubi oglądać modernistyczną architekturę i czytać o polskiej sztuce użytkowej PRL-u.