Wstępny i rozszerzony audyt SEO – czym się różnią?
3 min
3 min
Na skróty
Pozycjonowanie zawsze powinna poprzedzać odpowiednia analiza. Dlatego też korzysta się a audytu SEO. Dzięki niemu możliwe jest konstruowanie doskonale zbudowanej strategii. Jednak istnieją różne rodzaje audytów. Najbardziej popularne są dwa typy: wstępny i rozszerzony. Każdy z nich jest niezwykle ważny – nie tylko dla samego klienta, ale także dla agencji, która będzie zajmowała się działaniami pozycjonerskimi danego serwisu internetowego. Jeżeli poszukujesz informacji na temat tego, jakie są zalety obu tych audytów, to koniecznie przeczytaj informacje przedstawione w tym artykule.
Audyt SEO należy wykonywać przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań. Jeszcze przed podpisaniem umowy oraz stworzenia choćby szkicowego planu działania. W tym przypadku tworzy się audyt wstępny, często jest on w dużym procencie automatyczny ale pokazuje niezwykle ważne informacje. Każda agencja SEO powinna przed nawiązaniem współpracy wykonywać właśnie taki wstępny audyt SEO. Pokazuje on największe problemy optymalizacyjne, błędy oraz braki. Dzięki temu agencja może zaproponować klientowi wstępny budżet w zależności od wymagań, ponieważ możliwe jest oszacowanie czasu pracy i wysiłków, jakie należy włożyć w działania pozycjonerskie. Klient natomiast dzięki wstępnemu audytowi może zmierzyć się z sytuacją wyjściową i dowiedzieć się ile pracy i działań będzie potrzebne. Dzięki temu nie tylko łatwiej będzie mu zrozumieć zakres działań, ale także zrozumieć koszty pozycjonowania. Po określeniu działań i podpisaniu umowy agencja powinna wykonać rozszerzony audyt. Jest to znacznie rozszerzona wersja wstępnego audytu, która pozwala wywnioskować jeszcze więcej. Błędy wstępne są bardziej zbadane, a pozycjonerzy znajdują ich przyczyny i metody rozwiązywania ich. Audyt rozszerzony można zamówić także niezależnie od przeprowadzanych prac. Będzie dobrym rozwiązaniem dla firm, które chcą zweryfikować zewnętrznie działania obecnej agencji, ale korzystają z niego często osoby, jakie samodzielnie zajmują się pozycjonowaniem własnej strony internetowej.
Audyt wstępny nie wymaga tak wiele pracy, jak rozszerzony. Najczęściej opiera się na skorzystaniu z płatnych oraz darmowych narzędzi, dzięki którym możliwe jest wyciągnięcie ogólnej analizy SEO danej witryny internetowej. Następnie jest to analizowane przez osoby, które skonstruują odpowiednie wnioski. Audyt rozszerzony to mnóstwo działań – pozycjonerzy weryfikują content, backlinki, strukturę, nawigację, dobrane słowa kluczowe, ustalają przyczyny konkretnej pozycji w wynikach wyszukiwania. To dokładne badanie strony internetowej, jakie wymaga pracy wielu ekspertów. Skupiają się oni przede wszystkim na dogłębnym weryfikowaniu wszystkich elementów, ale też sprawdzeniu historii pozycji, działań i budowaniu na tej podstawie strategii SEO na najbliższe miesiące. Niekiedy będzie ona skupiona na tworzeniu nowych treści, które będą uzupełnione o konkretne frazy kluczowe, budowanie meta opisów, ale niekiedy tworzeniu przekierowań do naszej strony. Audyt rozszerzony musi być płatny, bo opiera się na wielogodzinnej pracy. Im więcej zaangażowania, tym większe koszty, jakie trzeba ponieść. Dlatego też jeśli spotkasz się z propozycją rozszerzonego audytu za darmo lub za niewielką kwotę (jeśli oczywiście nie jest to element pozycjonowania, po podpisaniu umowy).
Audyt wstępny to początkowe rozpoznanie. Pokazuje potencjalnemu klientowi czy potrzebuje pomocy w pozycjonowaniu oraz jak duży powinien być jej zakres. Audyt podstawowy pokaże czy są kary od Google, duplikaty treści, linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne jest na odpowiednim poziomie. Ukazuje więc to, czy strona w ogóle pozycjonuje się w Google, czy dobrze się pozycjonuje, czy są używane odpowiednie frazy, jakie błędy są wykonywane. Audyt wstępny daje rozeznanie, zobrazuje koszty oraz pokazuje co jest “do zrobienia”. Czasem audyt wstępny pokaże, że strona internetowa jest dobrze pozycjonowana i nie ma potrzeby zmiany agencji. Niekiedy jednak klient dowie się, że koszt naprawy błędów będzie większy, niż założenie nowej strony i pozycjonowanie jej od nowa w odpowiedni sposób. Dlatego też często nie warto jest inwestować w audyt rozszerzony bez wstępnego. Wyjątkiem jest to, kiedy prowadzone są już od jakiegoś czasu działania pozycjonerskie i audyt ma je zweryfikować. Wtedy najlepiej wybrać rozszerzony.