Co brać pod uwagę przy audycie SEO?
4 min
4 min
Założenie strony internetowej jest jednym z pierwszych kroków, jakie wykonuje każde nowe przedsiębiorstwo. To oznaka profesjonalizmu, ale także szansa na zdobycie większej liczby klientów. Większość z nich właśnie z sieci dowie się przecież o istnieniu Twojej marki. Nie wszyscy przedsiębiorcy jednak wiedzą, jak ważne jest odpowiednie zoptymalizowanie firmowego adresu www pod kątem przeglądarek internetowym. Pozycjonowanie sprawi, że witryna stanie się lepiej widoczna w wirtualnej przestrzeni, a to wpłynie na ruch na stronie. Na samym początku Twojej współpracy z wybraną agencją internetową jej przedstawiciele przeprowadzą audyt SEO. Na czym on polega i kiedy najlepiej jest go wykonać?
Audyt, bada aktualny stan optymalizacji Twojej witryny, dotyczy zarówno sfery on-site, jak i off-site. W pierwszym przypadku analizie podlegają wszystkie te elementy, które znajdują się w obrębie Twojej strony, off-site określa działania podejmowane poza daną witryną. Nie trzeba mieć do niej dostępu, aby je wykonać. Zdecydowanie warto zdecydować się na audyt SEO jeszcze przed indeksacją witryny w Google. Dzięki temu nie będziesz musiał wydawać pieniędzy i czekać na poprawę niskiej pozycji. Profesjonaliści od razu wskażą odpowiedni kierunek działań, a Twoja witryna szybciej osiągnie wysokie pozycje. Najczęściej jednak audyt jest wykonywany na istniejących już stronach, których niskie miejsce wśród wyników wyszukiwania skłaniają właścicieli witryn do podjęcia współpracy z agencją. Specjaliści od pozycjonowania oceniają wszystkie elementy strony zarówno z perspektywy przeciętnego użytkownika internetu, jak i aktualnego algorytmu, stosowanego przez wyszukiwarkę Google. Najlepiej jest zdecydować się na współpracę z firmą, która zajmuje się także UX, wtedy audyt będzie też dotyczył intuicyjności i odpowie na więcej pytań, na przykład dotyczących konwersji. Pozycjonerzy audyt SEO zaczynają od podstaw, sprawdzają więc na przykład czy strona posiada aktualny certyfikat bezpieczeństwa SSL. Stopniowo przechodzą do szczegółów, badając zawartość witryny przy pomocy specjalistycznych narzędzi SEO.
Jedną z najważniejszych kwestii, jakie sprawdza audyt SEO, jest struktura strony. Weryfikują również wszystkie teksty, które publikujesz na swojej stronie www. Roboty Google oceniają je pod wieloma względami. Najważniejszą zasadą, którą bezwzględnie musisz stosować, jest unikalność. Treści nie mogą być w żaden sposób kopiowane z innych źródeł. Teksty, znajdujące się na podstronach Twojej witryny muszą spełniać także wymagania SEO i zawierać odpowiednie frazy, pod którymi ma indeksować się Twoja witryna. Podczas audytu SEO specjaliści ocenią także to, czy objętość treści jest wystarczająca i poinformują Cię o ewentualnej potrzebie stworzenia dodatkowych tekstów.
Pamiętaj także o tym, że każda treść musi nieść ze sobą również wartość merytoryczną. To podstawowe kryterium, które powinno brać się pod uwagę podczas ich redagowania. Nie możesz jednak przy tym zapominać o używaniu słów kluczowych, pod kątem których Twoja strona ma być pozycjonowana. Audyt SEO sprawdzi, czy zostały one prawidłowo wyselekcjonowane i czy spełniają swoje zadanie. Na stronie bezwzględnie muszą pojawić się odpowiednio oznaczone nagłówki, które także powinny zawierać frazy kluczowe.
Kolejnym elementem audytu SEO jest weryfikacja, czy nawigacja w obrębie Twojej strony jest wystarczająco łatwa. W tym celu eksperci zbadają na przykład linkowanie wewnętrzne. W publikowanych tekstach powinny być obecne linki, które odsyłają do uzupełniających je treści na innych podstronach Twojej witryny. Audyt wykaże, czy działają one poprawnie i czy zastosowano odpowiednie anchory.
Podczas przeprowadzania audytu SEO najlepsze agencje skupiają się również na user experience. Innymi słowy, ustalają, w jakim zakresie Twoja strona jest przyjazna internautom. W tym celu biorą na warsztat strukturę strony i sprawdzają, czy jest ona stworzona w logiczny sposób, czyli spełnia nie tylko kwestie związane z SEO, ale też odpowiada potrzebom użytkowników. Dużą wagę podczas audytu zwraca się na nawigację pomiędzy podstronami. Z każdej z nich użytkownik powinien móc bez problemu wrócić na stronę główną przy pomocy jednego kliknięcia. Podstrony powinny być ze sobą powiązane, by internauta poczuł się zachęcony do dalszego eksplorowania witryny.
Agencje SEO zazwyczaj oferują kompleksowe usługi. Specjaliści od pozycjonowania stron bardzo często bezpośrednio współpracują więc z programistami. Nie inaczej jest w przypadku audytu SEO. Jednym z najważniejszych jego elementów jest ocena kwestii technicznych, przy których pomoc web developerów może okazać się niezbędna. Weryfikacji podlega tu między innymi sam kod źródłowy strony. Wszelkie błędy w jego formułach mogą negatywnie wpłynąć na widoczność w wyszukiwarce.
Niezwykle ważny dla robotów Google jest też czas ładowania Twojej strony głównej, a także każdej z podstron. Audyt SEO sprawdzi, czy jest on wystarczająco szybki i ustali, co może wpływać na ewentualne opóźnienia we wczytywaniu witryny. Za wydłużenie czasu ładowania bardzo często odpowiedzialne są zbyt ciężkie pliki graficzne. Jeśli taka sytuacja ma miejsce na Twojej stronie, otrzymasz informację zwrotną z propozycjami rozwiązania tego problemu.
W przypadku obrazów ważne są także ich alternatywne opisy. Ich przemyślana konstrukcja ma ogromne znaczenie w procesie optymalizacji. W trakcie audytu uwaga specjalistów zwracana jest również na meta opisy oraz adresy url wszystkich podstron. Te ostatnie powinny być jak najkrótsze, a ich treść ma informować o tematyce danego segmentu strony. Wszystkie z wymienionych tu kwestii przesądzają o tym, jak dobrze witryna przygotowana jest na odwiedziny robotów Google, które ją indeksują.
Poza obszarem Twojej strony www audyt SEO najwięcej uwagi poświęci oczywiście wynikom, osiąganym przez nią w wyszukiwarce. Dokładnie prześwietlone zostaną słowa kluczowe, po wpisaniu których witryna zajmuje najwyższe pozycje. Kolejnym z elementów audytu SEO jest linkowanie zewnętrzne. Specjaliści ustalą czy strony, na których pojawiają się przekierowania do Twojego serwisu, są godne zaufania oraz czy ich liczba jest wystarczająca. Niektóre agencje interaktywne idą o krok dalej i w audycie SEO uwzględniają także analizę stron Twoich branżowych konkurentów. Dzięki temu masz okazję dowiedzieć się, jak wypadasz na ich tle. Takie informacje są niezwykle ważne podczas budowania długofalowej strategii pozycjonowania. To tylko podstawowe czynniki, które weryfikowane są podczas audytu SEO. Więcej o pozycjonowaniu dowiesz się tutaj.
Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 1