Czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie?
3 min
3 min
Na skróty
Wybór właściwej nazwy domeny pozwoli użytkownikom utożsamić się z Twoim brandem, podkreślić jego autorytet oraz łatwiej zapamiętać i “zakorzenić” nazwę firmy w pamięci. Należy jednak zastanowić się, czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie? Kiedyś był to ważny czynnik rankingowy. Jednak, jak jest obecnie?
Przeczytaj także: Pozycjonowanie sklepów oraz SXO
Domena jest adresem strony WWW. Można pod nią znaleźć również sklep internetowy oraz pocztę. Składa się z trzech elementów: sufiksu (czyli zakończenia w postaci .pl, .com, .eu lub innego), adresu IP (niewidocznego dla użytkowników) oraz opcjonalnie z subdomeny (czyli: www).
Nazwa domeny zasadniczo nie ma wpływu na pozycjonowanie. Dawniej było to istotnym czynnikiem rankingowym, natomiast obecnie nazwa Twojej strony internetowej służy wyłącznie do przedstawienia koncepcji marki. Poprzez właściwe dobranie nazwy domeny, stanie się ona zapamiętana wśród potencjalnych klientów.
Nie odradzamy takich praktyk, ale również nie nakłaniamy do tego. Jeżeli możesz dopasować naturalnie koncepcję swojej marki do wybranej frazy kluczowej – zrób to. Pamiętaj natomiast, że tzw. przesycenie nazwy domeny słowami kluczowymi spowoduje, że Google uzna Twój serwis za spamerski.
Zdecyduj się na domenę, która posłuży Ci długoterminowo i będzie miała ukryte znaczenie – tak jak Semcore (SEM + CORE).
Pomimo tego, że nazwa domeny nie ma wpływu na SEO, należy wybrać ją umiejętnie, aby współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) był przez cały czas na jak najniższym poziomie.
Dla przykładu – jeżeli Twoja domena to www.wywoz-smieci.pl, firma, której jesteś właścicielem powinna oferować wywóz śmieci. W przeciwnym wypadku użytkownik zostanie wprowadzony w błąd, co pogorszy aspekt UX (ang. User Experience) odpowiadający za doświadczenia internautów. Może to poskutkować zwiększeniem współczynnika odrzuceń.
Nazwa domeny nie ma wpływu na SEO. Jeżeli natomiast wybierzesz ją nieprawidłowo, pozycja Twojej domeny ulegnie obniżeniu w długofalowej perspektywie za sprawą pogorszenia doświadczeń użytkowników (UX). Internauta po wejściu do serwisu powinien ujrzeć dokładnie to, co wskazuje nazwa. Zadbaj, aby którykolwiek z członów domeny był powiązany z branżą (tak, jak nazwa Semcore). SEM oznacza branżę marketingu internetowego.
Czy nazwa domeny ma wpływ na doświadczenia internautów? Zasadniczo – nie ma. Dawniej miało to znaczenie. Dziś nie warto wybierać nazwy domeny pod kątem pozycjonowania. Nazwa firmy powinna być łatwa do zapamiętania i zrozumienia dla użytkowników. Zwróćmy także uwagę na jej unikalność (oryginalność) oraz zwięzłość. Im krótsza nazwa, tym łatwiej ją zapamiętać. Najlepiej, jak nazwa domeny będzie bezpośrednio powiązana z Twoją marką.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat nazwy domeny?
Cena domeny może się różnić w zależności od jej długości i popularności. Najtańsze domeny (.pl, .com., .net, .eu) kosztują od 20 do 100 zł brutto rocznie. Koszt za bardziej prestiżowe i unikalne rozwiązania mające zagraniczne korzenie może wynosić nawet do tysiąca złotych brutto rocznie (dobrym przykładem jest końcówka .design).
To zależy. Jeżeli wybrana domena zagraniczna dobrze komponuje się z nazwą Twojej firmy (np. who.is), warto zainwestować zdecydowanie więcej w perspektywie rocznej. Biorąc natomiast pod uwagę obecne standardy, większość firm wybiera końcówki krajowe. Jeżeli prowadzisz biznes w Wielkiej Brytanii, wybierz .uk. Przedsiębiorstwa działające przykładowo w USA decydują się w większości przypadków na końcówkę .com. Dla polskich działalności dobrym rozwiązaniem jest .pl lub .com.pl.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.