Sprawdź, co naprawdę działa w SEO! — 30 case study ZOBACZ
Pozycjonowanie stron internetowych, często nazywane w skrócie SEO (od ang. Search Engine Optimization), to proces implementacji działań mających na celu poprawę widoczności strony. Jego celem jest zwiększenie liczby odwiedzin użytkowników, a więc potencjalnych klientów Twojej marki, poprzez osiąganie przez witrynę jak najwyższego miejsca w organicznych wynikach wyszukiwania, np. w Google.
W poniższym tekście znajdziesz wyczerpujące informacje na ten temat, uwzględniające definicje najważniejszych zagadnień i praktyczne przykłady.
Zamawiam bezpłatną
konsultację SEO
Spis treści
Jak już wiesz, pozycjonowanie stron internetowych to proces optymalizacji witryny, mający na celu zwiększenie jej widoczności online. Warto pamiętać przy tym, że jest to proces ciągły, a więc wymagający regularnej pracy i systematycznego dostosowywania witryny do zmieniających się algorytmów wyszukiwarek.
Fot. Wyszukiwarka Google z wpisanym zapytaniem „pozycjonowanie stron internetowych” w pasku wyszukiwarki
Chociaż terminy „pozycjonowanie” i „SEO” zwykle są używane zamiennie, nie są one synonimami. SEO to zbiór działań, które mają na celu optymalizację strony internetowej pod kątem wyszukiwarek. Skupiają się one przede wszystkim na technicznych aspektach witryny, treści i linkach zwrotnych.
Pozycjonowanie jest natomiast pojęciem bardziej rozległym, które obejmuje nie tylko SEO, ale także inne strategie marketingowe, takie jak marketing w mediach społecznościowych, content marketing czy zagadnienia związane z PR. Jego celem jest budowanie kompleksowej strategii, która zwiększy ogólną widoczność marki w Internecie i przyciągnie ruch na stronę. Pozycjonować można zatem nie tylko strony www, ale także treści na Instagramie czy TikToku, a także filmy w serwisie YouTube.
Na skuteczność pozycjonowania wpływa wiele czynników, które można podzielić na trzy główne kategorie: czynniki techniczne, czynniki związane z treścią oraz czynniki zewnętrzne.
Do pierwszej grupy możemy zaliczyć te z nich, które są kluczowe dla prawidłowego indeksowania strony przez wyszukiwarki, a więc:
Do grupy czynników związanych z treścią należą:
Są one istotne, ponieważ wartościowy content nie tylko przyciąga ruch na stronę, ale też zwiększa jej autorytet.
To te, które odbywają się poza samą pozycjonowaną stroną, na przykład:
Skuteczne pozycjonowanie wymaga zdecydowanie holistycznego podejścia i uwzględnienia wszystkich opisanych przez nas czynników.
Czas potrzebny na wypracowanie pierwszych rezultatów pozycjonowania jest trudny do jednoznacznego określenia i zależy od wielu aspektów. Z pewnością nie jest to proces dający natychmiastowe efekty, a raczej długoterminowa inwestycja, na której tempo zwrotu wpływ mają między innymi:
Aby jednak nie zostawić Cię zupełnie bez odpowiedzi, możemy przyjąć ogólnie, że pierwsze efekty pozycjonowania (tj. wzrost widoczności strony w wynikach wyszukiwania) można zauważyć zwykle po kilku miesiącach (od 3 do 6). Na znaczący wzrost ruchu i konwersji natomiast trzeba często poczekać od 6 do 12 miesięcy, a nawet dłużej.
Podobnie, jak w przypadku czasu, również w przypadku ceny pozycjonowania trudno wskazać konkretną kwotę. Przyczyna jest prosta: usługi tej nie da się wycenić uniwersalnie, a koszt zależy przede wszystkim od potrzeb Twojego biznesu, celów strony, charakterystyki branży, aż wreszcie Twoich oczekiwań i budżetu.
Na koszt pozycjonowania wpływ będzie miał z pewnością także zakres podejmowanych działań, obszar pozycjonowania, wybrany model rozliczeniowy, ale też np. doświadczenie i renoma, którą może pochwalić się wybrana agencja SEO. Ważne więc, by dokładnie przeanalizować dostępne oferty i wybrać takiego wykonawcę, który oferuje najlepszy stosunek jakości do ceny.
Średni współczynnik klikalności (CTR) dla pierwszego organicznego wyniku w Google wynosi niemal 30% (2023, źródło: Search Engine Journal). Innymi słowy oznacza to, że prawie 1/3 osób klika w link i wchodzi na stronę, która wyświetliła się na pierwszym miejscu wyników wyszukiwania. Wobec takiej informacji wystarczającym wskazaniem do inwestycji w pozycjonowanie wydaje się być sam fakt posiadania witryny internetowej.
Abyśmy nie zostali jednak posądzeni o stronniczość (w końcu SEO to nasze główne zajęcie i pasja), pozycjonowanie jest kluczowe zwłaszcza, gdy zależy Ci na zwiększeniu widoczności Twojej firmy w Internecie i dotarciu do szerszego grona potencjalnych klientów (szczególnie, jeśli działasz w konkurencyjnej branży), a także wtedy, gdy chcesz zbudować silną markę online. Jest również niezbędne w sytuacji, gdy Twoja działalność w dużej mierze opiera się na sprzedaży online.
Wbrew pozorom, pozycjonowanie to termin o szerokim znaczeniu i nie zawsze wiąże się z optymalizacją stron internetowych. Pozycjonować w Internecie można bowiem niemal każdy element czy treść, które chcemy wypromować.
Obejmuje optymalizację postów i profili np. na Facebooku, Instagramie bądź LinkedIn, aby zwiększyć ich zasięg i widoczność dla docelowej grupy odbiorców.
Skupia się na dostosowywaniu filmów na platformach takich jak YouTube i Vimeo, ale również na TikToku. Często chodzi nie tylko o wyświetlanie się na lepszych pozycjach dla danych fraz kluczowych, ale też uzyskanie miejsca w wyróżnionych sekcjach serwisów, tym samym zwiększając liczbę wyświetleń i subskrypcji.
Pozycjonować można także aplikacje mobilne w sklepach App Store oraz Google Play. Dzięki takim działaniom konkretna aplikacja będzie łatwiejsza do znalezienia, a co za tym idzie – prawdopodobnie zwiększy się ilość jej pobrań.
Wiesz już, że pozycjonowanie stron internetowych to strategiczny i ciągły proces, którego nadrzędnym celem jest zwiększenie widoczności witryny w tzw. naturalnych wynikach wyszukiwania. Dąży on do tego, by dana strona pojawiała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania na zapytania wpisywane przez użytkowników, co przekłada się z kolei na większy ruch.
Pozycjonowanie łączy w sobie optymalizację techniczną z innymi strategiami, takimi jak marketing treści, działania w mediach społecznościowych i budowanie wizerunku marki. Bardziej niż jednorazowe działanie jest to (a przynajmniej powinien być) stały element strategii firmy, polegający na dostosowywaniu witryny do zmieniających się algorytmu Google i potrzeb użytkowników.
To, co widzisz po wpisaniu zapytania w wyszukiwarkę, np. w Google, to strona wyników wyszukiwania, czyli właśnie SERP (Search Engine Results Page). Zawiera ona różnorodne elementy, których celem jest dostarczenie użytkownikowi możliwie najbardziej trafnych i użytecznych informacji, a zrozumienie jej struktury jest kluczowe dla skutecznego pozycjonowania.
Fot. Przykładowe wyniki SERP dla frazy „skuteczne pozycjonowanie”, dostęp 23.03.2025.
Tzw. organiczne wyniki wyszukiwania to lista stron internetowych, które wyszukiwarka uznała za najbardziej adekwatne dla danego zapytania. Ich pozycja zależy od algorytmów wyszukiwarki, które oceniają jakość i trafność witryn, nie zaś np. od wykupionej reklamy, o czym zaraz.
Pozycjonowanie ma na celu poprawę widoczności strony w tych wynikach, aby znalazła się ona jak najwyżej. Efektem zaś jest większy ruch organiczny.
Wyniki sponsorowane, czasem nazywane reklamami, to natomiast linki do stron internetowych, za których wyświetlanie na wysokich pozycjach trzeba zapłacić wyszukiwarce. Łatwo je rozpoznasz, ponieważ zwykle zawierają oznaczenie „Reklama” bądź „Sponsorowane” i pojawiają się na górze lub na dole strony wyników wyszukiwania.
Tego typu kampanie reklamowe (np. Google Ads) są popularne, ponieważ pozwalają na szybkie zwiększenie widoczności dokładnie tam, gdzie wielu użytkowników poszukuje informacji o produktach bądź usługach, a więc w wyszukiwarkach.
Po wpisaniu niektórych zapytań w wynikach wyszukiwania, poza standardowymi płatnymi bądź organicznymi wynikami wyszukiwania, możesz czasem zauważyć mniej typowe elementy, takie jak:
Fot. Przykładowe featured snippets dla frazy „why is the sky blue”.
Fot. Po wpisaniu w Google hasła „sikorka modra” w pierwszej kolejności wyświetlają się zdjęcia odpowiadające zapytaniu. W tym konkretnym przykładzie możemy nawet posłuchać śpiewu sikorki.
Działania on-site stanowią fundament skutecznego pozycjonowania stron internetowych. Obejmują one szereg optymalizacji, które przeprowadzane są bezpośrednio na danej witrynie (stąd zresztą ich nazwa) Głównym celem jest w tym przypadku dostosowanie serwisu do wymagań wyszukiwarek oraz poprawa jego użyteczności dla użytkowników, co w efekcie ma przełożyć się na lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania.
W tej części artykułu znajdziesz szczegółowe omówienie każdego z tego typu działań, z podziałem na optymalizację techniczną, rolę słów kluczowych oraz optymalizację treści.
Jedna z kluczowych składowych optymalizacji on-site, skupiająca się na dostosowaniu strony internetowej od strony technicznej. Priorytetem jest w tym przypadku sprawienie, by witryna była łatwo dostępna dla użytkownika, a także zrozumiała i sprawnie indeksowana przez roboty wyszukiwarki.
Otoczenie domeny to nic innego jak serwisy www znajdujące się na tym samym koncie hostingowym bądź serwerze. Warto sprawdzić, czy nie są to spamerskie serwisy niskiej jakości bądź strony zawierające nielegalne treści, ponieważ ich obecność w bezpośrednim sąsiedztwie domeny może negatywnie wpływać na jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Adres URL jest pierwszym elementem serwisu, za pośrednictwem którego można przekazać użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek informacje dotyczące zawartości danej podstrony. Właśnie dlatego warto zadbać, aby adresy w serwisie były możliwie przyjazne, tj. proste oraz zawierające istotne dla danej podstrony słowa kluczowe, sugerujące jej zawartość.
Aby dany adres został uznany za przyjazny, powinien składać się z małych liter oraz cyfr, zaś poszczególne jego elementy powinny być odseparowane myślnikami.
Czego należy unikać?
Indeksacja to proces, w którym roboty wyszukiwarek, takie jak Googlebot, odwiedzają strony internetowe, analizują ich zawartość i dodają informacje o nich do swojego indeksu. Z tego indeksu, będącego swoistą bazą danych, korzystają wyszukiwarki, aby wyświetlać wyniki wyszukiwania.
Jest to absolutna podstawa pozycjonowania, ponieważ bez prawidłowej indeksacji strona nie będzie możliwa do znalezienia z pomocą np. Google, co czyni ją niemalże niewidoczną dla przeciętnego użytkownika.
W zakresie indeksacji najbardziej istotnym elementem jest meta tag robots, umieszczony w sekcji HEAD kodu HTML, który steruje zachowaniem robotów wyszukiwarek w zakresie:
Jego właściwe zastosowanie pomaga w blokowaniu indeksacji niepożądanych podstron serwisu, zaś nieprawidłowe może niekorzystnie odbić się na jego widoczności w wynikach wyszukiwania.
Fot. Schemat przedstawiający jak działają crawlery (roboty) i indeksacja wyszukiwarki Google.
Adres kanoniczny to adres URL wskazany jako domyślny dla danej zawartości. Inne adresy serwisu, zawierające tę samą lub bardzo podobną zawartość, będą uznawane przez roboty wyszukiwarki za duplikaty.
Wskazania adresu kanonicznego dokonuje się za pomocą tagu , umieszczonego w sekcji HEAD kodu HTML, zawierającego atrybut rel=”canonical”. Prawidłowe wskazanie adresów kanonicznych pozwala ograniczyć zjawisko duplikowania treści w serwisie, które bardzo negatywnie wpływa na pozycjonowanie stron internetowych.
To jeden z najczęstszych błędów, jakie można napotkać podczas korzystania z Internetu. Oznacza on braku dostępu do danego adresu URL lub też, że dany adres URL po prostu nie istnieje.
Jeśli strony zwracające kody 404 są stronami o wysokim autorytecie i dużym ruchu, powinno zostać zastosowane przekierowanie przy pomocy przekierowania permanentnego (r301) do odpowiadających im tematycznie podstron.
Każda podstrona serwisu powinna być dostępna tylko pod jednym adresem URL, dlatego należy zadbać o wdrożenie (wspomnianych już wyżej) przekierowań permanentnych (r301) pomiędzy:
Brak poprawnie wdrożonych przekierowań skutkować będzie indeksacją danej podstrony pod więcej niż jednym adresem URL i w konsekwencji wystąpieniem negatywnego zjawiska duplikowania treści, czyli tzw. kanibalizacji.
W procesie optymalizacji technicznej nie sposób zapomnieć o linkowaniu wewnętrznym. Nie tylko pozwala ono kontrolować przepływ mocy SEO linków do najważniejszych podstron i wzmacnia pozycjonowanie całego serwisu, ale również ułatwia użytkownikom oraz robotom poruszanie się po stronie.
Dzięki linkom wewnętrznym możemy dodatkowo kierować użytkownika do ważnych miejsc na stronie, np. linkując do opisywanego w tekście produktu. Dobrze zaprojektowana struktura linków wewnętrznych wydłuża też czas kontaktu odbiorcy ze stroną, co jest pośrednim czynnikiem rankingowym.
Meta tytuł strony wyświetla się w wynikach wyszukiwania Google oraz w nazwie karty w przeglądarce internetowej. Nie warto ignorować tego elementu, ponieważ istotnie wpływa na pozycjonowanie strony internetowej. Dzięki niemu wyszukiwarka jest w stanie zrozumieć, czego dotyczy dana podstrona.
Fot. Zaznaczony na żółto fragment to przykład meta title dla Semcore.pl. Po wejściu na stronę wyświetli się on także na górze karty przeglądarki.
Powinien być on unikalny i zawierać najważniejsze frazy kluczowe, począwszy od tych najbardziej istotnych. Zasada jest prosta: im mniej istotne słowo kluczowe, tym odleglejsze powinno być jego miejsce w meta tytule.
Dla wyszukiwarki Google (ale także dla użytkownika) nagłówki są ważnym źródłem informacji. Dzięki nim można łatwiej nawigować po stronie i po prostu dowiedzieć się, jaka treść prawdopodobnie znajduje się pod nim.
W strukturze kodu HTML wyróżniamy 6 poziomów nagłówków: od H1 (najważniejszy) do H6 (najmniej ważny).
Fot. Przykładowe użycie nagłówka H1 oraz nagłówków H2.
H1, jako nagłówek najwyższego rzędu, powinien zawierać najważniejszą dla danej podstrony frazę kluczową. Powinien również, co dość oczywiste, występować jako pierwszy – pozostałe nagłówki mogą znaleźć się dopiero pod nim.
Do interpretowania obrazu Google używa nazwy pliku graficznego oraz jego opisu alternatywnego, dlatego nazwy plików graficznych oraz ich opisy alternatywne powinny być krótkie, opisowe oraz zawierać najważniejsze frazy kluczowe określające dany obraz.
Warto zadbać też o ich wagę, rozszerzenie oraz metodę ładowania w serwisie, ponieważ są to elementy w dużym stopniu przekładające się na szybkość ładowania podstron.
Core Web Vitals to zestaw kluczowych wskaźników, które wyszukiwarka uznaje za istotne dla oceny doświadczenia użytkownika na stronie. Skupiają się one na stabilności wizualnej witryny, responsywności i czasie jej ładowania.
Szybkość ładowania strony jest znanym czynnikiem rankingowym. Od lipca 2018 roku Google bierze też pod uwagę prędkość ładowania stron na urządzeniach mobilnych. Szybkość witryny ma dodatkowo niezaprzeczalny wpływ na współczynnik konwersji i odrzuceń. Skrócenie czasu ładowania tylko o 0,1 s może zwiększyć współczynniki konwersji o 8%. Wobec wymienionych liczb nie sposób przejść obojętnie, prawda?
W zmierzeniu szybkości ładowania strony często korzysta się z narzędzia PageSpeed, które ma na celu ocenę, jak szybko użytkownicy otrzymują dostęp do treści witryny, co wpływa na ich doświadczenie.
Współcześnie dostosowanie stron do urządzeń mobilnych jest nie tyle opcją, co koniecznością. Obecnie liczba smartfonów przewyższa liczbę komputerów, dlatego tak ważne jest, aby strona internetowa była dostosowana do komórek, czytelna i wygodna w obsłudze.
Z punktu widzenia SEO, jest to również niezwykle istotny aspekt ze względu na Mobile First Index. Google na potrzeby indeksowania treści i sporządzania rankingów wykorzystuje bowiem właśnie mobilne wersje strony.
Szyfrowanie SSL jest elementem bez wątpienia budującym zaufanie odwiedzających do witryny. Ma to ogromne znaczenie szczególnie w przypadku serwisów przetwarzających dane wrażliwe.
Wspomniany protokół ustanawia szyfrowane połączenie między serwerem a przeglądarką użytkownika, zapewniając ochronę przesyłanych informacji. Certyfikat SSL można uzyskać od certyfikowanych dostawców, a jego obecność sygnalizuje ikona kłódki w pasku adresu przeglądarki oraz przedrostek „https://” w adresie URL.
Fot. W niektórych przeglądarkach obecność protokołu SSL możesz sprawdzić w osobnej sekcji „Bezpieczeństwo”.
Google wykorzystuje dane strukturalne do lepszego rozpoznawania treści na stronie, są one też są sposobem na określenie ich znaczenia.
Na podstawie uporządkowanych danych wyszukiwarka generuje również tzw. wyniki rozszerzone z dodatkowymi elementami (gwiazdkami, karuzelami, obrazami lub np. popularnymi pytaniami i odpowiedziami).
W przypadku, gdy strona posiada różne wersje językowe, konieczne jest przekazanie Google informacji na ten temat, aby poszczególne z nich indeksowały się prawidłowo w lokalnych wersjach przeglądarki.
Zalecane jest używanie odrębnych adresów URL w danym języku oraz wyraźne wskazanie stron w określonych językach lub przeznaczonych dla konkretnych regionów przy pomocy tagów hreflang.
CTR (Click-Through Rate), czyli współczynnik klikalności, to wskaźnik, który określa stosunek liczby kliknięć w dany link do liczby jego wyświetleń w wynikach wyszukiwania. Innymi słowy: pokazuje on, jak często użytkownicy klikają w link do Twojej witryny po zobaczeniu go w Google.
Fot. Współczynnik klikalności (CTR) i jego wpływ na ilość kliknięć.
Wysoki CTR sugeruje, że tytuł i opis strony są atrakcyjne i trafnie odpowiadają na zapytania użytkowników, co może pozytywnie wpłynąć na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Pomocne będzie także pozyskanie większej liczby fraz kluczowych.
Słowa kluczowe to te słowa (lub całe frazy), które użytkownicy wpisują w wyszukiwarce internetowej, aby znaleźć określoną zawartość, np. informację, produkt lub usługę. Odpowiedni dobór i strategiczne wykorzystanie odpowiednich słów na stronie internetowej pozwala wyszukiwarkom zrozumieć, czego dotyczy dana witryna, a tym samym zwiększyć jej widoczność w wynikach wyszukiwania dla konkretnych zapytań.
Właściwie dobrane słowa kluczowe przyciągają do Twojej witryny te osoby, które aktywnie poszukują produktów lub treści, które oferujesz. Stąd wykorzystanie i nasycenie contentu frazami kluczowymi uważa się za jeden z fundamentów strategii pozycjonowania.
Aby jeszcze lepiej pomóc Ci zrozumieć ideę słów kluczowych, posłużymy się konkretnym przykładem. Wyobraź sobie, że jesteś właścicielem sklepu internetowego ze sportowym obuwiem. Potencjalny klient, poszukujący określonego modelu butów do biegania, może wpisać w wyszukiwarkę: „buty do biegania Nike Air Max”.
Jeśli opisy produktów w Twoim sklepie zawierają tę frazę, a także powiązane słowa kluczowe (np. „męskie buty do biegania” lub „buty sportowe online”), wyszukiwarka uzna Twoją stronę za relewantną, tj. adekwatną do zapytania użytkownika. W ten sposób oferowane przez Ciebie produkty mają większą szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania, co może owocować również wyższą sprzedażą.
Słowa kluczowe, choć pełnią tę samą funkcję w procesie pozycjonowania, różnią się między sobą długością i stopniem ogólności. Tym samym mają również inny wpływ na strategię SEO czy optymalizację treści na stronie. Poniżej omawiamy poszczególne z nich wraz z przykładami.
To krótkie frazy kluczowe, zawierające zwykle jedno lub dwa słowa, np. „kurtka” lub „donica”. Choć mogą przyciągnąć duży ruch, ze względu na swoją konkurencyjność i wysoką ogólność często wykazują stosunkowo niską konwersję.
W przeciwieństwie do fraz ogólnych, frazy długiego ogona są dłuższe i bardziej szczegółowe (np. „czerwona wiosenna kurtka damska ze skóry” czy „duża donica betonowa na taras”). Są one używane przez bardziej zdecydowanych użytkowników, poszukujących konkretnego produktu lub usługi, stąd też ruch, który wywołują, częściej przekłada się na konwersję.
To wszystkie zapytania, które zawierają w sobie nazwę miasta, dzielnicy, województwa itp. Grają szczególną rolę w przypadku biznesów regionalnych, które opierają się przede wszystkim na lokalnej klienteli, np. „fryzjer Poznań Jeżyce” lub „restauracja włoska Warszawa.
Brandowe słowa kluczowe są ważne dla budowania rozpoznawalności marki, ale też przyciągania klientów, którzy już mieli okazję się z nią zetknąć. Jak sama nazwa wskazuje, nawiązują one do nazwy firmy, marki lub specyficznego produktu, np. „torebka Guess Noelle”.
Wyszukiwarka internetowa z założenia chce wyświetlać odbiorcy najbardziej pożądane i interesujące dla niego treści. Aby jednak była w stanie to zrobić, musi wykazać się zrozumieniem intencji użytkownika, czyli celu, w jakim wpisał dane zapytanie.
Czy użytkownik chce kupić konkretny produkt? Znaleźć adres najbliższego warsztatu samochodowego? A może dowiedzieć się, jak upiec ciasto? Zrozumienie tego jest kluczowe dla SEO, ponieważ pozwala dostosować treść strony do tego, czego rzeczywiście szukają internauci.
Rozpoznanie rodzaju intencji wyszukiwania pomaga nie tylko dopasować sam content, ale też jego formę jego prezentacji (np. tekst, infografika, krótkie wideo). Oto najczęstsze z nich:
Wiesz już, że słowa kluczowe są… cóż, kluczowe dla skutecznego pozycjonowania stron www. W jaki sposób jednak znaleźć te, które pasują do Twojej marki, a dodatkowo przyciągną ruch na witrynę?
Jednym z nieocenionych źródeł takiej wiedzy jest wyszukiwarka Google. Analizując wyniki wyszukiwania dla konkretnych fraz możesz zaobserwować, jakiego rodzaju treści wyszukiwarka uznaje za najbardziej relewantne. Jeżeli w rezultatach dla danego zapytania dominują strony produktowe, wskazuje to jasno na intencję transakcyjną, jeśli artykuły poradnikowe – informacyjną itd.
Obserwacja pierwszej strony wyników wyszukiwania pozwala więc na lepsze zrozumienie oczekiwań użytkowników, dzięki czemu łatwiej dostosujesz swoją strategię contentową.
Rzetelny research słów kluczowych wspierają również narzędzia, które pomagają w doborze kalorycznych fraz. Na rynku jest ich naprawdę dużo, dlatego możesz swobodnie wybierać między darmowymi i płatnymi, oferującymi podstawowe lub naprawdę zaawansowane funkcje. Spośród nich najbardziej znane, ale też mające wyjątkowo szerokie zastosowanie, są:
Kolejnym istotnym elementem strategii pozycjonowania stron www jest optymalizacja treści. Działania wchodzące w jej zakres skupiają się na dostosowaniu zawartości witryny do potrzeb zarówno użytkowników, jak i wyszukiwarek. Aby móc zawalczyć o pierwszą stronę wyników wyszukiwania niezbędny jest z pewnością dobrej jakości, unikalny i wartościowy content, zawierający adekwatne słowa kluczowe.
Często zapomina się jednak, że optymalizacja treści to nie tylko samo pisanie czy poprawianie tekstów, ale też dbanie o ich strukturę: nagłówki, formatowanie oraz multimedia, które dodatkowo angażują odbiorców.
To bez wątpienia wizytówka Twojej firmy bądź marki, dlatego powinna jasno komunikować, jakie produkty i usługi oferujesz, a także wynikające z tego korzyści dla klienta. Ważne, by umieścić na niej istotne słowa kluczowe dla branży, w której działasz, ale też zadbać o intuicyjną nawigację, dzięki której poruszanie się po stronie będzie przyjemne i proste.
Opisy kategorii to teksty, które prezentują zawartość danej kategorii produktów. Ich zadaniem jest jednak nie tylko informowanie, ale także zachęcenie do zapoznania się z ofertą. Poza oryginalnością powinny być zatem również bogate w słowa kluczowe oraz odpowiadać na pytania potencjalnych klientów.
Zawierają szczegółowe dane o poszczególnych przedmiotach bądź usługach, które masz w swojej ofercie. One także powinny być wzbogacone o frazy kluczowe, ale również zawierać wszystkie istotne cechy, specyfikacje i korzyści, których poszukują użytkownicy. Oczywiście, niezbędnym ich uzupełnieniem są zawsze multimedia, w tym zdjęcia i filmy wideo.
Prowadzenie bloga bądź stworzenie bazy wiedzy jest świetnym narzędziem do budowania autorytetu marki, a jednocześnie przyciągania ruchu organicznego. Regularne publikowanie wartościowych artykułów czy poradników pomaga wzmacniać pozytywny wizerunek brandu, polepszając przy tym pozycjonowanie Twojej strony internetowej.
Fot. Blog dotyczący tematyki SEO na Semcore.pl.
Autorytet tematyczny to strategia SEO, która polega na tworzeniu kompleksowych treści na dany temat i w ten sposób stać się uznanym ekspertem w danej dziedzinie. Dzięki temu wyszukiwarki postrzegają stronę jako wartościowe źródło informacji, co przekłada się też na wyższe pozycje w wynikach wyszukiwania.
Działania w obrębie witryny są ważne. Czy wiesz jednak, że to, co dzieje się poza nią, również ma wpływ na wiarygodność i widoczność strony internetowej? Właśnie takich zewnętrznych aspektów pozycjonowania dotyczą działania off-site, które nie tylko wzmacniają efektywne pozycjonowanie, ale też kreują obraz Twojej firmy w całym Internecie.
Przyjrzyjmy się ich najważniejszym aspektom.
Link building, nazywany też często budowaniem profilu linkowego, to tworzenie sieci linków zewnętrznych prowadzących do danej strony. Podczas, gdy linkowanie wewnętrzne istotnie pomaga nawigacji i strukturze witryny, działania off-site w tym zakresie są kluczowym elementem strategii pozycjonowania.
Dlaczego linki z zewnątrz są tak ważne? Ponieważ wyszukiwarki traktują je jako swojego rodzaju rekomendacje, które mają świadczyć o wartości i użyteczności określonego miejsca w sieci. Im więcej wartościowych (to ważne!) linków prowadzi do Twojej strony z autorytatywnych źródeł, tym lepiej będzie więc ona oceniana np. przez roboty Google.
Kiedy mówimy o bezpieczeństwie w kontekście pozycjonowania mamy na myśli taką optymalizację stron, która opiera się o etyczne metody, zgodne z wytycznymi wyszukiwarek. Choć oczywiście każda strategia marketingowa wiąże się z pewnym ryzykiem, takie pozycjonowanie jest relatywnie bezpieczne i skupia się na długoterminowym budowaniu wartości witryny.
Warto przy tym pamiętać, że istnieje druga strona medalu. To tzw. Black Hat SEO, a więc nieetyczne i nierekomendowane przez Google działania, takie jak np. spamowanie linkami. Nie tylko niosą one za sobą ryzyko nałożenia kary przez wyszukiwarkę, ale też – w skrajnych przypadkach – zupełnego usunięcia strony z indeksu, co katastrofalnie odbija się na widoczności i ruchu użytkowników.
Pozycja strony w wynikach wyszukiwania Google jest wypadkową wielu czynników, które wyszukiwarka bierze pod uwagę, oceniając wartość i relewancję witryny dla danego zapytania. Bez ich zrozumienia skuteczne pozycjonowanie będzie wyjątkowo trudne, aby nie powiedzieć: niemożliwe.
Słynny algorytm Google, o którym tyle tu piszemy, to w gruncie rzeczy skomplikowany system, który decyduje o kolejności wyświetlania stron w wynikach wyszukiwania. Analizuje on setki różnych czynników, aby dostarczyć użytkownikom jak najbardziej trafne i wartościowe odpowiedzi na ich zapytania. Zmiany w algorytmie Google mają bezpośredni wpływ na pozycjonowanie, dlatego ważne jest, aby na bieżąco śledzić jego aktualizacje i dostosowywać do nich strategię SEO.
Podczas oceniania strony, wyszukiwarka bierze pod uwagę konkretne (choć bardzo różnorodne) elementy. Mogą być to zarówno elementy typowo techniczne (np. szybkość ładowania strony, responsywność), jak i te dotyczące zawartości strony (np. jakość treści, nasycenie słowami kluczowymi) bądź zewnętrzne (profil linkowy).
Wiedza o tych czynnikach pochodzi z różnych źródeł, m.in. z oficjalnych komunikatów Google, udostępnianych przez wyszukiwarkę wytycznych dla webmasterów czy wreszcie po prostu z obserwacji wyników wyszukiwania i identyfikacji wspólnych cech stron zajmujących wysokie pozycje. Wciąż jednak często są to tylko przypuszczenia, a dokładny algorytm Google jako taki pozostaje tajemnicą.
Regularne aktualizacje algorytmu służą poprawie jakości wyników wyszukiwania i temu, by lepiej odpowiadały one na potrzeby użytkowników. Choć cenne z ogólnej perspektywy rozwoju wyszukiwarki, w kontekście pozycjonowania bywają one wyzwaniem – zmieniają bowiem sposób oceny stron, a tym samym wymuszają wiele bieżących modyfikacji w strategii.
Fot. Infografika przedstawiająca najważniejsze aktualizacje algorytmów Google
E-E-A-T to akronim powstały od czterech słów (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) i koncepcja, która wciąż zyskuje na znaczeniu w kontekście algorytmów Google. Wyszukiwarka, dążąc do dostarczania jak najbardziej wartościowych i wiarygodnych wyników, analizuje strony pod kątem właśnie tych czterech elementów. Wpływ E-E-A-T jest szczególnie widoczny w kategoriach YMYL (Your Money or Your Life), gdzie błędy lub dezinformacja mogą mieć poważne konsekwencje dla użytkowników.
Budowanie silnego E-E-A-T może znacząco przyczynić się do wzrostu pozycji strony w wynikach wyszukiwania, ponieważ jest to swoisty dowód na to, że witryna dostarcza wiarygodne i jakościowe treści.
Pozycjonowanie stron internetowych to proces wieloaspektowy, wymaga więc też różnorodnych strategii, by osiągnąć zamierzone cele. Obecnie wyróżnia się główne cztery typy pozycjonowania, a ich użycie zależy od specyfiki danej marki, konkurencji czy celów biznesowych. Każdy z nich charakteryzuje się odmiennym podejściem i wykorzystuje inne metody, aby dotrzeć do grupy docelowej oraz zbudować silną pozycję w sieci. Przyjrzyjmy się im nieco bliżej.
Ta strategia główny nacisk kładzie na analizę i wyprzedzanie konkurencji w wynikach wyszukiwania. Polega na identyfikacji słów kluczowych, na które pozycjonują się rywale, i takiej optymalizacji własnej strony, aby osiągnąć jeszcze lepsze pozycje niż oni.
Przykłady działań:
Skupia się na promocji konkretnych produktów lub usług. W tym przypadku dostosowanie strony produktowej, opisów i zdjęć służy przede wszystkim przyciągnięciu klienta, który szuka dokładnie tego, co masz w swojej ofercie.
Przykłady działań:
Reagowanie na aktualne trendy czy wydarzenia to nic nowego w marketingu. Wiedzę tę można wykorzystać również w pozycjonowaniu. Popularne tematy i frazy można bowiem wykorzystać, aby przyciągnąć ruch na stronę.
Przykłady działań:
Koncentruje się na budowaniu pozytywnego wizerunku marki w Internecie. Celem jest, aby witryna była postrzegana jako wiarygodne źródło informacji w danej dziedzinie.
Przykłady działań:
Kolejnym specyficznym rodzajem pozycjonowania jest pozycjonowanie sklepu internetowego. Nie bez powodu omawiamy go osobno: jest to naprawdę kompleksowy proces optymalizacji, wykraczający poza standardowe działania SEO.
W branży e-commerce chodzi bowiem nie tylko o samo zwiększenie widoczności strony w wynikach wyszukiwania, ale też zapewnienie użytkownikowi intuicyjnego, pozytywnego doświadczenia w trakcie zakupów. Sukces zależy zatem od wielu czynników, spośród których najistotniejsze omawiamy poniżej.
CMS, czyli system zarządzania treścią, ma ogromne znaczenie w kontekście skutecznego pozycjonowania sklepu. Niektóre platformy oferują wbudowane narzędzia ułatwiające optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek, podczas gdy inne wymagają instalacji dodatkowych wtyczek.
Przy wyborze konkretnego rozwiązania należy zwrócić uwagę na takie funkcje, jak np. możliwość edycji meta tagów, tworzenie przyjaznych adresów URL czy generowanie mapy witryny XML. Warto pamiętać, że dobry CMS wspiera działania SEO, zaś niezoptymalizowany może skutecznie obniżyć ich efektywność.
UX również odgrywa niebagatelną rolę w procesie pozycjonowania, a wyszukiwarki premiują witryny, które dbają o ten aspekt. Intuicyjna nawigacja, szybkie ładowanie strony, responsywność oraz czytelne opisy produktów to nie tylko powtarzane wszędzie zwroty, ale przede wszystkim elementy, które realnie wpływają zarówno na zadowolenie klientów, jak i pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Koszt pozycjonowania sklepu internetowego (podobnie jak koszt pozycjonowania jako takiego) jest uzależniony od wielu zmiennych, m.in. od wielkości sklepu, konkurencyjności branży czy zakresu planowanych działań SEO. Właśnie z tego powodu trudno stworzyć jeden standardowy cennik tej usługi.
Warto przypomnieć też, że inwestycja w pozycjonowanie e-commerce to długoterminowa strategia, która powinna być dostosowana do budżetu i celów biznesowych. Należy przy tym pamiętać, że niska cena nie zawsze gwarantuje wysoką jakość usług, a w skrajnych przypadkach może być nawet swoistym sygnałem alarmowym.
Pozycjonowanie lokalne to strategia SEO, która koncentruje się na zwiększeniu widoczności firmy w wynikach wyszukiwania dla określonego obszaru (np. konkretne miasto, dzielnica). Jest ono szczególnie istotne dla biznesów, które obsługują klientów z danego terenu, a więc m.in. dla restauracji, sklepów stacjonarnych czy salonów usługowych.
Fot. Wyniki lokalne w Google Moja Firma po wpisaniu hasła „dentysta Poznań”.
Aby pozycjonowanie lokalne było skuteczne, należy zadbać o elementy takie jak:
Aby dotrzeć do lokalnych klientów, niezbędne jest zoptymalizowanie strony pod kątem odpowiednich (lokalnych) słów kluczowych. Treści na stronie powinny więc uwzględniać nazwę miejscowości, dzielnicy czy regionu, w których działa Twoja firma.
Ważne jest, by tego typu frazy kluczowe pojawiły się w strategicznych miejscach witryny, np. w tytułach stron, nagłówkach, opisach produktowych czy wreszcie wpisach na blogu. Nie można również zapomnieć o bieżącym aktualizowaniu danych teleadresowych w różnych miejscach sieci, w tym w wizytówce Google Moja Firma (o której zaraz). Pozycję strony w lokalnych wynikach wyszukiwania wzmacniają dodatkowo linki zwrotne z regionalnych serwisów.
Założenie, uzupełnienie i regularne odświeżanie wizytówki
Wizytówka jest też źródłem najważniejszych informacji o Twoim biznesie. To tu zainteresowane osoby znajdą jego nazwę, adres, numer telefonu, a także godziny otwarcia lub opinie innych klientów. W ten sposób możesz zbudować zaufanie i zwiększyć liczbę odwiedzin – zarówno tych wirtualnych (na stronie internetowej), jak i rzeczywistych, np. w siedzibie firmy czy prowadzonym lokalu.
Pozycjonowanie w branżach niszowych rządzi się nieco innymi prawami niż w popularnych sektorach rynku. Choć podstawowe zasady SEO pozostają te same, istotna różnica tkwi w charakterystyce słów kluczowych. W branżach niszowych frazy są często bardzo specyficzne i mają niski wolumen wyszukiwań. Oznacza to, że nawet osiągnięcie wysokich pozycji dla tych fraz nie zawsze przekłada się na gwałtowny wzrost ruchu na stronie. Sukces w tego rodzaju pozycjonowaniu wymaga więc cierpliwości, precyzyjnego doboru słów kluczowych i skupienia się na budowaniu autorytetu w swojej wąskiej dziedzinie.
Jeżeli planujesz ekspansję na rynki zagraniczne (a tym bardziej, jeśli już ją realizujesz), musisz odpowiednio dostosować swoją strategię pozycjonowania, biorąc pod uwagę nowy region i język. Nie wystarczy tu jednak samo przetłumaczenie treści, ponieważ frazy kluczowe oraz ich popularność mogą być inne w każdym kraju – nawet dla tej samej branży. Należy więc rozpocząć od analizy odkrywanego rynku, konkurencji i preferencji użytkowników na danym terenie. Uwzględnij też różnice kulturowe i specyfikę lokalnych wyszukiwarek.
Wybór odpowiedniego systemu zarządzania treścią (CMS), o czym wspomnieliśmy już w części poświęconej sklepom internetowym, ma istotny wpływ na skuteczność pozycjonowania strony internetowej. Różne CMS-y oferują odmienne funkcjonalności i możliwości optymalizacji, co może ułatwić lub utrudnić osiągnięcie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Poniżej omawiamy wpływ najbardziej popularnych CMS-ów na SEO:
Wybór odpowiedniego CMS-a zdecydowanie powinien być podyktowany specyfiką witryny, celami biznesowymi i dostępnymi zasobami (np. w postaci specjalistów). Ważne jest, aby system taki wspierał działania SEO i umożliwiał efektywną optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek.
Poza funkcjami oferowanymi przez CMS i ewentualnymi wtyczkami wspierającymi SEO, duże wsparcie stanowią również narzędzia. Mogą one ułatwić m.in. analizę danych, monitorowanie efektów działań oraz optymalizację strony pod kątem wyszukiwarek. Spośród nich warto wymienić:
Fot. Widok panelu Google Search Console.
Fot. Widok panelu Google Analytics (GA4).
Fot. Widok panelu Screaming Frog.
Fot. Widok panelu Google Trends.
Czytając poradniki dotyczące SEO, a może nawet ten artykuł, pewnie zastanawiasz się, czy jesteś w stanie samodzielnie pozycjonować swoją stronę w Internecie. Najlepszą odpowiedzią byłoby, słynne w naszej branży, „to zależy”.
Czysto teoretycznie samodzielne pozycjonowanie jest jak najbardziej możliwe – nikt nie zabroni Ci przecież dowolnie optymalizować swojej witryny, analizować jej wskaźników czy stworzyć planu contentowego, by następnie pisać treści. Jest to jednak zadanie mocno czasochłonne i kosztowne, a bez specjalistycznej wiedzy dodatkowo ryzykowne (np. ze względu na możliwość popełnienia błędów, skutkujących karą od wyszukiwarki i ograniczających w ogromnym stopniu widoczność strony). Aby robić to dobrze i skutecznie, należałoby poświęcić większość zasobów czasowych właśnie na ten obszar, a przecież z pewnością masz na głowie inne, równie ważne kwestie biznesowe. Pamiętaj zatem, że zawsze możesz poszukać profesjonalnego wsparcia i oddelegować to zadanie ekspertom z Semcore.
Choć wspomnieliśmy o tym, że samodzielne pozycjonowanie może być mocno nieopłacalne, z pewnością warto znać podstawowe zagadnienia z nim związane. Będzie to pomocne nie tylko wtedy, gdy zdecydujesz się jednak na niezależne działania, ale też przy wyborze agencji SEO, podczas rozmów ze specjalistami czy wreszcie w przypadku weryfikowania rezultatów.
Pierwszym krokiem jest dokładna analiza słów kluczowych, na które chcesz pozycjonować swoją stronę. Wykorzystaj narzędzia takie jak Google Keyword Planner, Ahrefs czy Semrush, aby zidentyfikować popularne wśród Twojej grupy docelowej, a jednocześnie relatywnie mało konkurencyjne frazy. Pamiętaj, aby uwzględnić zarówno ogólne słowa kluczowe, jak i frazy długiego ogona, które pozwolą Ci dotrzeć do użytkowników ze sprecyzowanymi oczekiwaniami.
Zadbaj o logiczną i przejrzystą strukturę witryny internetowej. Ułatwi to użytkownikom nawigację i pomoże wyszukiwarkom zrozumieć jej zawartość. W tym celu stwórz intuicyjne menu, używaj odpowiednich nagłówków (H1-H6) do hierarchizacji treści oraz zadbaj o przyjazne adresy URL. Pamiętaj również o linkowaniu wewnętrznym, które ułatwia rozprowadzanie „mocy” SEO (tzw. link juice) po stronie.
Przeprowadzenie audytu SEO pozwoli Ci zidentyfikować słabe punkty Twojej strony i obszary, które wymagają optymalizacji. Jest to po prostu swoista kontrola witryny oraz sprawdzenie jej najbardziej istotnych parametrów. W tym celu możesz wykorzystać narzędzia (np. Screaming Frog, Google Search Console), a także wesprzeć się naszą darmową checklistą.
Wyniki audytu posłużą Ci jako podstawa do dalszych działań optymalizacyjnych.
Doskonale wiemy, jak skomplikowane może być przygotowanie skutecznej strategii SEO. Właśnie dlatego staramy się maksymalnie upraszczać ten proces – zarówno sobie samym, jak i naszym czytelnikom. Jeżeli chcesz upewnić się, że nie pomijasz żadnych kluczowych aspektów optymalizacji, zajrzyj do checklisty przygotowanej przez ekspertów Semcore.
W ramach tego materiału znajdziesz również sekcję „Co należy zrobić?”, zawierającą sprawdzone metody i najlepsze praktyki, które pomogą poprawić widoczność Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Niezależnie od tego, czy dopiero stawiasz pierwsze kroki w świecie SEO, czy też jesteś już doświadczonym specjalistą, narzędzie to zapewni Ci kompleksowe wsparcie na każdym etapie optymalizacji i pozwoli Ci pamiętać o najistotniejszych jej elementach.
Efektywne pozycjonowanie nie jest możliwe także bez odpowiednich treści. SEO copywriting skupia się na tworzeniu takiego contentu, który nie tylko przyciąga i angażuje użytkowników, ale jest również zoptymalizowany pod kątem wyszukiwarek. Nie wystarczy zatem wyłącznie nasycić tekstu słowami kluczowymi (przesada w tym względzie, tzw. keyword stuffing, może być nawet ukarana przez Google), ale raczej naturalnie wpleść je w wartościową dla odbiorcy treść.
W ramach SEO copywritingu tworzone są nie tylko teksty na strony internetowe, ale również opisy produktów, kategorii oraz wpisy blogowe. W procesie tym ważne jest, by pamiętać o strukturze treści, stosowaniu adekwatnych nagłówków i wzbogaceniu treści o multimedia, które przyciągną czytelników i zatrzymają ich na dłużej.
Pozyskiwanie linków zewnętrznych to kolejny ważny element pozycjonowania off-site. Jego celem jest budowanie autorytetu i wiarygodności strony w oczach wyszukiwarki, która traktuje linki jako rekomendacje dla witryny. Liczy się nie tylko ich ilość, ale przede wszystkim jakość. Skup się więc na pozyskiwaniu linków ze sprawdzonych, tematycznie powiązanych z Twoją stroną źródeł, na przykład poprzez:
Aby zapewnić rzetelność i wiarygodność prezentowanych informacji, w artykule korzystaliśmy z wiedzy i zasobów uznanych ekspertów oraz źródeł branżowych. Poniżej znajdziesz listę przydatnych linków, z których możesz skorzystać, jeśli nadal czujesz głód wiedzy SEO 🍔
Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania w kontekście pozycjonowania stron internetowych.
Pozycjonowanie to proces optymalizacji strony internetowej, mający na celu zwiększenie jej widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. W istocie, co oznacza pozycjonowanie, to szereg działań, które dostosowują stronę do wymagań algorytmów wyszukiwarek i użytkowników. Więcej na ten temat znajdziesz tutaj.
W uproszczeniu, pozycjonowanie polega na pokazaniu wyszukiwarce, że Twoja strona jest najlepszą odpowiedzią na zapytanie użytkownika. Zatem to, na czym polega praca pozycjonera, to upewnienie się, że witryna spełnia oczekiwania algorytmów oraz odbiorców. O szczegółach czytaj tu.
Pozycjonowanie działa poprzez systematyczne dostosowywanie strony internetowej do sposobu, w jaki wyszukiwarki oceniają i rankują witryny. Ten proces uwzględnia analizę i optymalizację wielu różnorodnych czynników.
Strategia pozycjonowania to plan działań SEO, mający na celu osiągnięcie wysokich pozycji strony na wybrane słowa kluczowe. Określa kierunek działań optymalizacyjnych, pomaga w wyborze słów kluczowych i wskazuje najlepsze metody pozyskiwania ruchu z wyszukiwarek.
SEO (Search Engine Optimization) to część pozycjonowania, skupiająca się na optymalizacji technicznej strony pod kątem wyszukiwarek. Pozycjonowanie jest pojęciem szerszym, obejmującym również inne działania marketingowe. Pisaliśmy już o tym tutaj.
SEM (Search Engine Marketing) obejmuje SEO oraz płatne reklamy w wyszukiwarkach, np. Google Ads. SEM łączy zatem organiczne pozycjonowanie z kampaniami płatnymi, aby zwiększyć widoczność strony, podczas gdy SEO dotyczy wyłącznie bezpłatnych wyników wyszukiwania. Więcej na ten temat w naszym artykule.
Tak, pozycjonowanie jest skuteczną metodą w długoterminowym zwiększaniu widoczności strony i pozyskiwaniu ruchu. Pomaga dotrzeć do klientów aktywnie poszukujących produktów lub usług, a także do zupełnie nowego grona odbiorców.
Pozycjonowanie SEO zwiększa ruch organiczny, widoczność marki i pozyskiwanie klientów. Pozwala również zbudować trwałą obecność w wyszukiwarce Google, co może przełożyć się pozytywnie na konwersję, w tym sprzedaż.
Jako proces ciągły, pozycjonowanie jest trudne do ujęcia w ramy czasowe. Nie jest to pojedyncze zadanie do odhaczenia na liście, a raczej regularne działanie, polegające na bieżącym dostosowywaniu witryny np. do zmieniających się algorytmów Google.
Szybkie pozycjonowanie strony nie jest domeną SEO, a raczej reklam płatnych (SEM), które zapewniają natychmiastową widoczność w wynikach wyszukiwania. Warto pamiętać też, że podejrzanie szybkie tempo pozycjonowania najczęściej wynika z nieetycznych taktyk danej agencji, które mogą skutkować karą od wyszukiwarki.
Nie da się określić dokładnego czasu oczekiwania, ponieważ jest on zależny od wielu specyficznych czynników, np. konkurencyjności Twojej branży czy stanu wyjściowego witryny. Szczegółowo opisaliśmy to tutaj.
Efekty pozycjonowania sprawdzisz, analizując ruch na stronie, pozycje słów kluczowych i konwersje. Pomocne w tym celu będą dedykowanego dla tego celu narzędzia analityczne, a także raporty dostarczane przez agencję SEO.
Pozycjonowanie stron nie jest usługą, którą można wycenić standardowo. Jej koszt zależy od zakresu prac i konkurencyjności branży, stąd cena ustalana jest indywidualnie dla każdego projektu.
Na koszt pozycjonowania wpływają m.in. konkurencyjność fraz, zakres prac i stan strony. Im trudniejsze zadanie (np. więcej rywali w branży), tym wyższy koszt. Szerzej temat kosztów pozycjonowania opisujemy w tym miejscu.
Pozycjonowanie wymaga zmian na stronie, aby dostosować ją do wymagań wyszukiwarek i użytkowników. Optymalizacja techniczna i treści jest fundamentem sukcesu w tym obszarze.
Zdecydowanie większość firm powinna zainwestować w pozycjonowanie, ponieważ to właśnie w Internecie informacji poszukuje znaczna liczba klientów. Szczególnie ważne jest ono natomiast dla firm działających online. O pozostałych wskazaniach piszemy tu.
Odpowiedź jest prosta: na pozycjonowanie warto zdecydować się, gdy chcesz zyskać widoczność w Internecie i pozyskiwać klientów z wyszukiwarki Google. Warto przy tym pamiętać, że jest to długoterminowa inwestycja w rozwój biznesu.
Aby zacząć pozycjonować stronę, przeprowadź audyt SEO i dobierz słowa kluczowe. To zadanie ułatwi Ci nasza checklista dołączona do tego artykułu. Warto również zoptymalizować treść i strukturę witryny.
Jest to możliwe, jednak wymaga to dużych nakładów czasu, a także specjalistycznej wiedzy i doświadczenia. Właśnie dlatego większość firm decyduje się na pomoc ekspertów, np. z agencji SEO bądź freelancerów. Szczegóły przeczytasz tutaj.
Współpracę z Semcore zawsze rozpoczyna audyt SEO, na podstawie którego tworzymy indywidualną strategię. Analizujemy także Twoje potrzeby i cele biznesowe Twojej firmy. Po podjęciu współpracy otrzymujesz od nas regularne raporty efektów naszych działań.
Przed rozpoczęciem współpracy podaj adres swojej strony, cele biznesowe i wskaż konkurencję. To pomoże nam w przygotowaniu oferty i oszacowaniu budżetu.
Tak, współpracując z Semcore masz wpływ na to, co dotyczy Twojej strony, w tym na wybór słów kluczowych – doradzimy Ci natomiast najbardziej optymalny dobór fraz. Wspólnie ustalamy też listę celów i priorytetów na dany moment.
Tak, zdecydowanie warto zgłosić się do Semcore już na etapie planowania strony. Pomoże to uniknąć potencjalnych błędów, które potem trzeba byłoby naprawiać. Dodatkowo, optymalizacja witryny od samego początku przynosi lepsze efekty.
W Semcore świadczymy kompleksowe usługi wsparcia marketingu online. Poza pozycjonowaniem stron internetowych w naszej ofercie znajdują się m.in. reklamy Google Ads, content marketing, analityka internetowa i działania z zakresu UX.
Fajne 🙂
Dobry tekst, szczególnie ciekawy fragment o optymalizacji.
Pozycjonowanie to naprawdę must have współczesnego biznesu, każdy właściciel powinien się zapoznać z tym artykułem:)
Dziekuje bardzo za artykuł. Sporo wyjaśnił, dobra robota.
Artykuł z bardzo dobrymi podstawami, dla zaawansowanych mogą wydawać się oczywiste, ale dla juniorów z pewnością będą przydatne:)
Świetny artykuł! Przydał się nawet przy pisaniu licencjatu:)
To mój top1 artykuł, do którego co jakiś czas sięgam:)
Dobrze się czytało:)
Jestem zupełnie początkująca w tej dziedzinie, dlatego ten artykuł bardzo mi się przyda.
Świetny artykuł, dzięki!
Ciekawy artykuł:) Czy któryś z CMS-ów, które opisujecie jest szczególnie przyjazny SEO?
Super blog!