SEO czyli optymalizacja witryn internetowych pod wyszukiwarkę Google jest zbiorem działań, które powinien podejmować każdy, komu zależy na dobrej pozycji jego strony w organicznych, czyli bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Polega na poprawie zarówno technicznych parametrów strony, jak i tych dotyczących struktury tekstów.
Na skróty
Pozycjonowanie i SEO
Chociaż istnieje wyraźne rozgraniczenie na pozycjonowanie i SEO, według którego SEO jest jednym z elementów pozycjonowania, to obecnie często stosuje się te słowa w odniesieniu do tego samego zagadnienia. Głównie ze względu na to, iż granica powoli się zaciera. Pozycjonowanie to wszelkie działania mające sprawić, że dana strona pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania. Natomiast SEO opiera się na optymalizacji: treści, kodu, struktury i linków. Specjaliści od pozycjonowania stosują wszystkie możliwe i dostępne techniki w celu wyróżnienia stron w wynikach wyszukiwania. Łączą wiedzę i doświadczenie, przez co kompleksowo podchodzą do podnoszenia widoczności witryn internetowych i stąd wiele osób mylnie stosuje wymiennie SEO i pozycjonowanie. Pozycjonowanie to między innymi SEO, ale również contentmarketing i inne działania.
Co składa się na SEO?
Zazwyczaj pozycjonowanie pod SEO dzieli się na 2 kategorie: on page i off page. Są to różnorodne działania na stronie oraz poza nią. Pozycjonerzy zajmują się obiema tymi formami pozycjonowania.
Działania na stronie to optymalizacja:
długości, jakości, unikalności treści, stosowania słów kluczowych
kodu oraz struktury – dbanie o porządek podstron, odpowiednie znaczniki treści i hierarchię nagłówków, wygodę użytkowania
Sposoby optymalizacji zewnętrznej dotyczą przede wszystkim:
odnośników kierujących do strony z innych witryn
prac związanych z serwerem
Parametry SEO
Przyjmuje się, iż czynników wpływających na SEO jest ponad 300, jednak nie sposób odkryć każdego z nich. Pozycjonerzy opierają swoje taktyki i strategie na kilku źródłach:wskazówkach od Google, doświadczeniu, obserwacji elementów, które w praktyce poprawiły pozycję w Google różnych witryn, analizy stron będących na pierwszych miejscach wyników wyszukiwania. Każdy pozycjoner stosuje własne metody, które wypracował przez lata pracy. Bieżące śledzenie informacji przekazywanych przez Google oraz badań i analiz dotyczących pozycjonowania pozwala być wciąż na bieżąco i sprawiać, że kolejne strony znajdują się bardzo wysoko w wynikach Google.
Skuteczne pozyskiwanie ruchu na stronie
Mierzalność działań SEO jest możliwa, pozwala na to analiza skuteczności stosowanych metod, a tych jest wiele. Najważniejsze jest to, aby dokonać trafnej weryfikacji konkurencji, następnie zaplanować wszystkie etapy i obszary działań, a także zapoznać się ze wskazówkami od Google. Warto śledzić najnowsze informacje, weryfikować je, testować i analizować wpływ określonych działań. Bardzo istotne jest eliminowanie błędów, które mogą znacznie obniżać widoczność danej strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego też nie należy się kierować popularnymi mitami na temat pozycjonowania i SEO. Podczas dbania o dobrą pozycję w Google warto być cierpliwym. Efekty nie przychodzą po kilku dniach. Skuteczność pierwszych prac często można zmierzyć dopiero po kilku tygodniach, a nawet miesiącach. Warto od początku zapoznawać się z różnymi narzędziami SEO.
Pojawia się coraz więcej narzędzi, które pozwalają dbać o SEO, a także monitorować efekty. Część z nich to różnorodne wtyczki do WordPressa, które prowadzą administratora strony krok po kroku i wskazują na obszary wymagające pracy. Warto się nimi zainteresować, ale nie można poprzestawać wyłącznie na nich. Przy doborze wtyczek warto kierować się kilkoma zasadami:
popularność
dobre opinie
wsparcie
istnienie społeczności korzystających z danej wtyczki
Wśród pozostałych wartościowych narzędzi są między innymi:
Google Analitycs
Google Search Console (i inne pomoce od Google)
oprogramowanie do monitorowania pozycji w Google i planowania, na przykład Ahrefs, Senuto, Semstorm,
witryny pozwalające analizować konkurencję, na przykład Ahrefs, SEMrush, SurferSEO
Oferta narzędzi pomagających uskutecznić pracę nad osiąganiem wysokich pozycji w Google jest bogata. Różne firmy decydują się na inne rozwiązania, dlatego nie warto ślepo kopiować zachowań konkurencji. Przed zdecydowaniem się na stałe korzystanie z konkretnych rozwiązań warto o nich poczytać, przetestować je i wtedy wybrać najlepsze.
Jak odnaleźć się w gąszczu działań i nauczyć się pozycjonować pod SEO?
Warto zdecydować się na stopniowe wprowadzanie nowych technik. Jeśli od razu zajmiesz się wszystkim, to możesz się pogubić (albo będziesz robić to z małą dokładnością). Taka taktyka zajmie Ci więcej czasu, ale będziesz mógł śledzić efekty kolejnych działań, poznawać je dokładnie i zdobywać doświadczenie. Przed rozpoczęciem pozycjonowania warto poczytać o błędach i niedozwolonych taktykach. Dzięki temu od początku będziesz „grać czysto”. Jeśli jednak ta tematyka wydaje się zbyt skomplikowana, to nie marnuj swojego czasu i nie pozwól na to, by konkurencja przejęła prowadzenie. Skontaktuj się z nami, opracujemy odpowiedni schemat działań i zadbamy o widoczność Twojej witryny.