Zakładając działalność w sieci, inwestując, chcielibyśmy jak najszybciej widzieć konkretne efekty – to naturalne, jednak w przypadku pozycjonowania jest to nieco bardziej skomplikowane. Z jednej strony musimy uzbroić się w cierpliwość – profesjonalne SEO to proces wieloetapowy, wymagający czasu i zaangażowania. Z drugiej – często im dłużej pozycjonujemy stronę, tym bardziej zwiększamy szansę na jej wysoki ranking w wynikach wyszukiwania, więc paradoksalnie późniejsze rezultaty mogą być bardziej opłacalne i korzystniejsze. Warto również pamiętać, że tempo pozycjonowania nie jest stałe i wpływa na nie wiele, różnorodnych czynników, które przekładają się na efektywność.
Na skróty
Szybkość pozycjonowania – od czego zależy?
To, jak szybkie efekty SEO uzyskamy, można określić już na etapie skrupulatnego audytu witryny i budowania precyzyjnej strategii, biorąc pod uwagę między innymi:
– wiek i autorytet domeny (TrustRank, historia i przeszłość domeny, długość rejestracji itp.);
– linkowanie (np. liczba linków wychodzących oraz wewnętrznych, ich aktualność, moc i autorytet witryn, do których linkujemy, naturalność linkowania, ilość ewentualnych linków szkodzące stronie np. pochodzących z fałszywych katalogów czy blogów);
– treści na stronie, sposób ich przedstawienia, struktura, częstotliwość aktualizacji (to, jak wartościowe, unikalne i interesujące treści są już na stronie, a jakie trzeba ewentualnie zmienić lub uzupełnić, ilość grafik, materiałów multimedialnych oraz ich jakość, odpowiedni układ, stosowanie nagłówków H1, H2, H3 itd.);
– frazy kluczowe (np. to jak dobrze są wybrane, jak sensownie z nich korzystamy, gdzie je umieszczamy, z jaką częstotliwością, co należy poprawić, jaka jest konkurencyjność wybranych fraz);
– architektura strony, jej responsywność oraz szybkość, certyfikat SSL (ścieżka nawigacji, liczba podstron, intuicyjność oraz przejrzystość witryny, dostosowanie do urządzeń mobilnych, czas ładowania się strony etc.);
– media społecznościowe (autorytet profili w social mediach, ilość wzmianek, odwołań, opinii oraz głosów, powiązanie z influencerami itp.);
– budżet (ograniczenia lub ich brak w tym zakresie mogą przełożyć się na to, jak szybkie pozycjonowanie może zaoferować dostawca usług SEO);
– działania konkurencji, specyfika branży (to, jak intensywne i zaawansowane działania stosują konkurencyjne firmy, na ile dane usługi czy produkty są niszowe, obecne w Internecie itp.);
– zmiany w algorytmach Google (każdy nowy czynnik rankingowy, zmiany w algorytmach, nowe funkcje, zmieniające się trendy mogą wpłynąć na wyniki pozycjonowania).
Uwaga – to tylko zalążek problemu. Google wykorzystuje nie kilka czy kilkadziesiąt, a setki czynników rankingowych. Stąd też proces analizowania strony musi być bardzo dokładny i opierać się na szerokiej i specjalistycznej wiedzy.
Szybkie efekty SEO – czy istnieją?
Ujmując to najprościej – to, jak szybkie pozycjonowanie może zaoferować wybrana agencja SEO (jeśli na takie rozwiązanie się decydujemy) wynika z ilości pracy, którą ją czeka. Jeśli konkretna strona jest już nieco zoptymalizowana, nie zawiera wielu błędów, a przy jej projektowaniu i tworzeniu wzięto pod uwagę choćby część zasad SEO, możemy mówić o pewnych fundamentach, na których będzie budowana dalsza strategia działań. Bardziej problematyczne okazują się te przypadki, w których nie tylko zaczyna się niemal od zera, ale trzeba naprawiać wcześniejsze pomyłki w pozycjonowaniu, wynikające np. ze stosowania przestarzałych metod. Bez względu na to, od czego musimy zacząć, warto mieć świadomość, że szybkie efekty SEO po prostu nie istnieją. Jeśli słyszymy o takich zapewnieniach, prawdopodobnie mamy do czynienia z naiwnym amatorem w tej dziedzinie. Oczywiście zależy, co rozumiemy przez określenie „szybkie”, ale jeśli chodzi np. o podniesieniu rankingu strony w trakcie miesiąca, absolutnie nie ma na to szans. Średni czas oczekiwania na zadowalające, konkretne wyniki to 4-6 miesięcy (zdarza się, że są to i 3 miesiące, a nawet i 12 – trzeba również brać m.in. pod uwagę popularność fraz kluczowych, które nas interesują).
Szybkie pozycjonowanie vs skuteczne pozycjonowanie
Jeśli znamy już liczne czynniki wpływające na pozycjonowanie, wiemy, jak długotrwały i wymagający jest to proces, pozostaje pytanie – czy to, co nas interesuje, to szybkie efekty SEO, czy po prostu efekty skuteczne? Specyfika współczesnego pozycjonowania witryny opiera się na tym, że nic nie jest nam dane raz na zawsze, nie ma ostatecznego wyniku. Praca nad udoskonaleniem strony wymaga ciągłego zaangażowania, nieustannej analityki, śledzenia konkurencji i najnowszych informacji w tej dziedzinie. Sukces polegający na wyróżnieniu się w sieci jest możliwy, kiedy zrozumiemy, że nie powinniśmy skupiać się na drobnych, ekspresowych poprawkach czy tajemnych sztuczkach SEO, ale na budowaniu wartościowej, przyciągającej uwagę i profesjonalnie zoptymalizowanej strony, a to niestety (a dla niektórych może właśnie stety) wiąże się z jej permanentnym rozwojem.