Media społecznościowe grają ogromną rolę we współczesnym życiu. Wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez Facebooka, Instagrama czy TikToka. To daje ogromne pole do działań marketingowych i ułatwia dotarcie do setek tysięcy, a niekiedy nawet milionów odbiorców – również na całym świecie. Dotarciem do nich (w dużym uproszeniu) zajmuje się social marketing. Co to takiego? Co warto wiedzieć o tej formie prowadzenia działań marketingowych?
Zdj 1. Social media marketing oparty jest na mediach społecznościowych, które użytkują różni użytkownicy, należący do różnych grup odbiorców
Źródło: https://pixabay.com/photos/socialmedia-facebook-twitter-952091/
Marketing jest skuteczny, jeżeli dotrze ze swoją formą komunikacji do klienta. Bezpośrednie rodzaje działań promocyjnych zawsze umożliwiają sprecyzowany przekaz treści, informację zwrotną od odbiorcy i możliwość wytyczenia spersonalizowanego przekazu. Social marketing daje naprawdę duże pole do popisu względem marketingu bezpośredniego.
Co to jest social marketing? Z czym się wiąże?
Social marketing (znany też jako social media marketing) to narzędzie wykorzystujące media społecznościowe w promowaniu określonego brandu. Do działań marketingowych używa się między innymi takich social mediów jak Facebook, X (dawniej Twitter), Instagram, LinkedIn, Youtube, Instagram, Twitch itd.
Marketing w mediach społecznościowych wymaga założenia konta i aktywnego prowadzenia profilu w określonej przestrzeni. Jest najczęściej elementem długofalowej strategii marketingowej. Ułatwia utrzymanie kontaktu ze stałymi odbiorcami, ale także pozwala na zdobycie nowych klientów.
Pamiętaj, że social marketing wymaga stałej obecności w mediach społecznościowych i zaplanowania działań reklamowych. Umożliwia on przekierowanie ruchu z profili na stronę internetową, bloga, platformę e-commerce lub inne, wirtualne nośniki reklamowe.
Zalety i wady social marketingu
Działania marketingowe w mediach społecznościowych wiążą się z wieloma korzyściami i zaletami, ale może być też niekiedy zagrożeniem dla marki. Zacznijmy jednak od pozytywów. Dlaczego warto korzystać z social marketingu?
- Ogromny zasięg informacyjny oraz bardzo duża grupa odbiorców – z mediów społecznościowych korzysta miliony osób na całym świecie. Z social marketingu może korzystać każde przedsiębiorstwo, które działa na rynku lokalnym, regionalnym, krajowym, kontynentalnym, a nawet globalnym.
- Możliwość bezpośredniego kontaktu z klientami – w social mediach znajduje się sekcja wiadomości, która ułatwia odpowiadanie na pytania produktowe klienta. Kontakt z odbiorcami jest łatwiejszy także dzięki sekcji komentarzy.
- Szybka reakcja na działania w mediach społecznościowych – w przeciwieństwie np. do reklamy outdoorowej, media społecznościowe dają natychmiastowy feedback. Po reakcjach i komentarzach zauważysz czy Twoja kampania produktowa jest dobrze odbierana przez klientów.
- Szerokie możliwości reklamowe – Facebook Ads, reklamy na Youtubie, influencer marketing, content marketing, digital marketing – social media dają naprawdę duże pole do popisu, uwzględniając zapotrzebowanie marki i upodobania klientów.
- Niski koszt promocji brandu lub konkretnych produktów – reklamy na Facebooku albo Instagramie nie są drogie (np. w porównaniu do dużej kampanii outdoorowej). Co więcej, nawet bezpłatny, bardzo dobrze przygotowany post może stać się tzw. viralem czyli materiałem udostępnianym przez użytkowników wirusowo.
- Prosty sposób na budowanie relacji z klientem – wszechstronność i dostępność mediów społecznościowych ułatwiają skrócenie kontaktu z klientem, wypracowanie pozytywnych relacji na zasadach partnerstwa i wzajemnej wymiany spostrzeżeń.
Niestety, social marketing ma też wiele wad. W mediach społecznościowych szybko wybuchają tzw. kryzysy, czyli problemy wynikające ze złej komunikacji z klientami. Problemem jest też szum informacyjny, konieczność sporych nakładów pracy i brak kontroli nad rozwojem kampanii. Trudności te jest jednak bardzo łatwo przezwyciężyć. Wystarczy opracowanie kompleksowej strategii działania w social marketingu.
Zdj 2. Marketing mediów społecznościowych ma niewątpliwie wiele zalet
Źródło: https://pixabay.com/photos/media-social-media-apps-998990/
W jaki sposób skutecznie realizować social marketing?
Jeżeli chcesz przekuć social marketing w sukces sprzedażowy, musisz pamiętać o kilku istotnych elementach. Jakich?
- Dopasuj portal do swojej grupy docelowej – określ grupę pod względem upodobań, zapotrzebowania czy wieku. Pamiętaj np., że Facebook adresowany jest zwykle do starszych odbiorców, natomiast TikToka używają zwykle osoby młodsze.
- Opracuj plan na liczbę publikacji i charakter contentu – konieczne jest określenie liczby postów publikowanych w mediach społecznościowych, wskazanie dat publikacji (niekiedy lepiej sprawdzą się wpisy publikowane w weekend albo np. wyłącznie wieczorem) oraz opracowanie charakteru contentu. Chodzi o język, styl, formę czy dobór kolorystyki.
- Postaw na profesjonalne, ale czytelne i zrozumiałe dla odbiorcy grafiki – warto opracować szablon graficzny, który ułatwi wykonanie wykresów czy infografik. Musisz uwzględnić zawartość, dopasowanie do identyfikacji wizualnej własnej firmy,
- Zdecyduj, gdzie chcesz przekierować ruch z mediów społecznościowych – na koniec należy wybrać docelowe miejsce przekierowania ruchu. Możesz opierać się na konkretnej podstronie, widoku ogólnym witryny, profilu na platformach e-commerce lub blogu internetowym.
Social marketing będzie bardzo dobrym narzędziem wspierającym SEO. Pozycjonowanie strony internetowej (w oparciu o zasady SXO) wraz z profesjonalnym prowadzeniem mediów społecznościowych to w wielu branżach klucz do sukcesu. Warto się tym zająć już dziś.