Czym jest social marketing i jak go realizować?
3 min
3 min
Na skróty
Media społecznościowe grają ogromną rolę we współczesnym życiu. Wiele osób nie wyobraża sobie dnia bez Facebooka, Instagrama czy TikToka. To daje ogromne pole do działań marketingowych i ułatwia dotarcie do setek tysięcy, a niekiedy nawet milionów odbiorców – również na całym świecie. Dotarciem do nich (w dużym uproszeniu) zajmuje się social marketing. Co to takiego? Co warto wiedzieć o tej formie prowadzenia działań marketingowych?
Zdj 1. Social media marketing oparty jest na mediach społecznościowych, które użytkują różni użytkownicy, należący do różnych grup odbiorców
Źródło: https://pixabay.com/photos/socialmedia-facebook-twitter-952091/
Marketing jest skuteczny, jeżeli dotrze ze swoją formą komunikacji do klienta. Bezpośrednie rodzaje działań promocyjnych zawsze umożliwiają sprecyzowany przekaz treści, informację zwrotną od odbiorcy i możliwość wytyczenia spersonalizowanego przekazu. Social marketing daje naprawdę duże pole do popisu względem marketingu bezpośredniego.
Social marketing (znany też jako social media marketing) to narzędzie wykorzystujące media społecznościowe w promowaniu określonego brandu. Do działań marketingowych używa się między innymi takich social mediów jak Facebook, X (dawniej Twitter), Instagram, LinkedIn, Youtube, Instagram, Twitch itd.
Marketing w mediach społecznościowych wymaga założenia konta i aktywnego prowadzenia profilu w określonej przestrzeni. Jest najczęściej elementem długofalowej strategii marketingowej. Ułatwia utrzymanie kontaktu ze stałymi odbiorcami, ale także pozwala na zdobycie nowych klientów.
Pamiętaj, że social marketing wymaga stałej obecności w mediach społecznościowych i zaplanowania działań reklamowych. Umożliwia on przekierowanie ruchu z profili na stronę internetową, bloga, platformę e-commerce lub inne, wirtualne nośniki reklamowe.
Działania marketingowe w mediach społecznościowych wiążą się z wieloma korzyściami i zaletami, ale może być też niekiedy zagrożeniem dla marki. Zacznijmy jednak od pozytywów. Dlaczego warto korzystać z social marketingu?
Niestety, social marketing ma też wiele wad. W mediach społecznościowych szybko wybuchają tzw. kryzysy, czyli problemy wynikające ze złej komunikacji z klientami. Problemem jest też szum informacyjny, konieczność sporych nakładów pracy i brak kontroli nad rozwojem kampanii. Trudności te jest jednak bardzo łatwo przezwyciężyć. Wystarczy opracowanie kompleksowej strategii działania w social marketingu.
Zdj 2. Marketing mediów społecznościowych ma niewątpliwie wiele zalet
Źródło: https://pixabay.com/photos/media-social-media-apps-998990/
Jeżeli chcesz przekuć social marketing w sukces sprzedażowy, musisz pamiętać o kilku istotnych elementach. Jakich?
Social marketing będzie bardzo dobrym narzędziem wspierającym SEO. Pozycjonowanie strony internetowej (w oparciu o zasady SXO) wraz z profesjonalnym prowadzeniem mediów społecznościowych to w wielu branżach klucz do sukcesu. Warto się tym zająć już dziś.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.