Jak stworzyć harmonogram działań w social media?
4 min
4 min
Na skróty
Media społecznościowe muszą być prowadzone w taki sposób, aby budować zasięgi oraz pozytywny wizerunek marki wśród grupy odbiorców, a więc i potencjalnych klientów. Jeśli połączysz kampanie reklamowe w social mediach z SEO, to efekt może być spektakularny.
Aby osiągnąć konkretny cel, warto przygotować strategię i zaplanować kompleksowy harmonogram publikacji. Dowiedz się z tekstu zamieszczonego poniżej:
jak przygotować plan tworzenia treści,
jak przygotować harmonogram planowania postów,
jak powinna wyglądać Twoja strategia komunikacji na platformach społecznościowych.
Strategia zarządzania mediami społecznościowymi to nie tylko zaplanowanie postów, ale także cały proces związany z przygotowywaniem publikacji, udostępnieniem jej oraz komunikacją. To cała strategia marketingowa, której efektem ma być dotarcie do Twojej grupy odbiorców, którzy będą konwertować.
Odpowiednie przygotowanie strategii komunikacji sprawi, że wskaźniki efektywności (współczynnik klikalności czy zaangażowanie) wystrzelą w górę. Jednakże stworzenie profesjonalnego i niezawodnego planu wymaga działania krok po kroku, bez pomijania poszczególnych etapów. Jakich?
Dobra strategia w mediach społecznościowych powinna opierać się na jasno określonych celach, takich jak budowanie świadomości marki, zwiększanie zaangażowania, generowanie ruchu na stronie czy sprzedaż. Warto uwzględnić różnorodność treści (np. edukacyjne, rozrywkowe, sprzedażowe), które wspierają te cele biznesowe, oraz sposób mierzenia ich efektywności (KPI).
Zbierz zatem swoje pomysły. Poświęć chwilę, sprawdź, jak działają konkurencyjne firmy, czerp inspirację. Przygotuj listę tematów, które w przyszłości będą realizowane przez Ciebie lub inne osoby związane z firmą. Określ linie tematyczne, a więc obszary, które będą poruszane w social mediach.
Poszczególne posty mogą być nastawione na osiągnięcie innych celów. Jedne będą prowokować do dyskusji, inne podbiją zasięgi, a jeszcze inne zachęcą do wejścia na stronę internetową. Wyznacz konkretne cele i trzymaj się ich. Pamiętaj, że treści powinny być merytoryczne oraz interesujące dla czytelników.
Wybór platform (Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter itp.) powinien być dostosowany do preferencji i nawyków grupy docelowej. Każdy kanał może wymagać utworzenia odrębnych treści, zatem harmonogram powinien uwzględniać odpowiednie formaty (grafiki, filmy, posty tekstowe) i style komunikacji dla każdej z nich.
Cele wyznaczone, tematy przygotowane. Czas na tworzenie publikacji. Gotowe materiały oraz tematy możesz umieścić już na wstępie w swoim harmonogramie social media. Wykorzystaj do tego prosty kalendarz treści, listę z datami lub arkusz kalkulacyjny, zależnie od tego, jak Ci wygodniej.
Prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie Excel lub inne oprogramowanie (np. Google Sheets). Gotowe posty i częstotliwość publikacji możesz zaplanować w mediach społecznościowych marki.
Niemal wszystkie portale dają taką możliwość. Pamiętaj, że czas ma znaczenia – umieszczaj publikacje w godzinach popołudniowych i wieczornych, gdy użytkownicy mediów społecznościowych wracają z pracy lub szkoły i mogą poświęcić czas na przeglądanie tablic na profilach.
Harmonogram najlepiej wykonać w arkuszu kalkulacyjnym, ponieważ łatwo będzie Ci przejść do badania efektywności swoich działań i zamieszczać statystyki dotyczące obecności Twojej firmy w sieci.
Twój plan działań powinien zatem obejmować takie elementy jak:
Data i godzina publikacji postów – kluczowe jest zaplanowanie częstotliwości publikacji, co pozwala zoptymalizować zasięgi i zaangażowanie. Warto bazować na danych analitycznych dotyczących aktywności odbiorców.
Typ i temat postu – określenie rodzaju treści (np. post, relacja, wideo) oraz tematyki, zgodnie z wcześniej ustaloną strategią.
Opis i CTA (Call to Action) – każdy post powinien zawierać odpowiedni tekst, który zachęca do działania, np. komentarza, polubienia lub odwiedzenia strony.
Formaty multimedialne – harmonogram powinien uwzględniać nie tylko tekst, ale też grafiki, wideo czy infografiki, które przyciągają uwagę i zwiększają zaangażowanie.
Dobry harmonogram to nie wszystko. Ważna jest również komunikacja z odbiorcami. Reaguj, pokaż, że nie jest Ci obojętne to, co dzieje się dookoła mediów społecznościowych firmy. Warto również wykorzystać takie narzędzie jak Brand24, aby monitorować wszystkie wzmianki w internecie na temat marki.
Sprawdzaj regularnie, czy strategia marketingowa przynosi efekty. Użytkownicy doceniają regularność, podobnie jak algorytmy mediów społecznościowych. Jeżeli będziesz publikować wartościowe treści, zobaczysz, że Twoje posty będą sięgać coraz dalej. Badaj efektywność oraz rezultaty, analizuj i wyciągaj odpowiednie wnioski.
Media społecznościowe marki mogą być połączone ze stroną internetową na wiele sposobów. Niektóre metody pozwalają zautomatyzować kampanie, a inne ułatwiają tworzenie publikacji. Oto przydatne wtyczki WordPress związane z social mediami.
Wtyczka Buffer doskonale sprawdza się podczas publikowania postów na wielu kanałach social media. Praca staje się znacznie łatwiejsza oraz szybsza. Obsługa pluginu jest banalnie prosta, dlatego z instalacją oraz konfiguracją poradzi sobie nawet laik.
Harmonogram social media wspiera wtyczka Editorial Calendar. Jeżeli przygotowujesz wiele publikacji i chcesz nawiązywać w nich do postów na blogu, Twój kalendarz przypomni Ci, kiedy powinna pojawić się nowa treść.
Choć Social Sharing Plugin – Kiwi nie jest wtyczką social media, to warto o niej wiedzieć. Jeżeli publikujesz na blogu, z pewnością chcesz, aby inni udostępniali Twoje treści. Ten plugin będzie pomocny, ponieważ za jego pośrednictwem dodasz na swoją stronę specjalne przyciski z różnych kanałów social media.
Harmonogram działań w social media to kluczowy dokument, który pomaga efektywnie planować, zarządzać oraz monitorować aktywności marketingowe w każdej sieci społecznościowej. Jego stworzenie wymaga jednak pewnych działań, takich jak: analiza celów marketingowych, analiza konkurencji, określenie grupy docelowej, a także uwzględnienie sezonowości i aktualnych trendów, by strategia social media była spójna i skuteczna a świadomość marki coraz większa.
Pamiętaj, że media społecznościowe marki muszą być niezwykle elastyczne. Uwzględnij ten fakt w swoim harmonogramie i trzymaj się planu. Nie zapominaj o spontanicznych akcjach. Jakich? Na przykład przy zastosowaniu strategii real time marketingu, czyli reakcji na aktualne wydarzenia ze świata, kraju lub konkretnej branży. Tego rodzaju postów nie da się zaplanować – jest to po prostu niemożliwe. Dlatego warto obserwować, co dzieje się dookoła, aby różne fakty wykorzystać w atrakcyjny sposób na social mediach.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.