Jak stworzyć harmonogram działań w social media?
3 min
3 min
Na skróty
Media społecznościowe marki muszą być prowadzone w taki sposób, aby budować zasięgi oraz pozytywny wizerunek wśród odbiorców. Jeśli łączy się to z pozycjonowaniem stron, to efekt może być spektakularny. Aby osiągnąć konkretny cel, warto przygotować kompleksowy harmonogram, aby usprawnić wszystkie procesy związane z tworzeniem publikacji. W jaki sposób tego dokonać?
Harmonogram social media to nie tylko plan postów, ale także cały proces związany z przygotowywaniem publikacji, udostępnieniem jej oraz komunikacją po publikacji. Stworzenie profesjonalnego i niezawodnego planu wymaga działania krok po kroku, bez pomijania poszczególnych etapów.
Najpierw zbierz swoje pomysły. Poświęć chwilę, sprawdź, jak działa konkurencja, czerp inspirację, ale nie kopiuj. Następnie możesz zebrać listę tematów, które w przyszłości będą realizowane przez Ciebie lub współpracowników, zależnie jak wyglądają media społecznościowe marki. Dodatkowo poszczególne posty, które będą publikowane, mogą mieć inny cel. Jedne będą prowokować do dyskusji, inne podbiją zasięgi, a jeszcze inne zachęcą do wejścia na stronę internetową. Wyznacz konkretne cele i trzymaj się ich. Pamiętaj, że treści powinny być merytoryczne oraz interesujące dla czytelników, ale raczej unikaj materiałów specjalistycznych. Mimo wszystko media społecznościowe to miejsce, z którego chcemy czerpać rozrywkę, a nie edukować się po pracy. Przygotuj treści wartościowe i atrakcyjne, ale postaraj się również, aby były „lekkie” w odbiorze, nawet jeżeli traktują o dziedzinie specjalistycznej.
Cele wyznaczone, tematy przygotowane. Czas na tworzenie publikacji. Gotowe materiały oraz tematy możesz umieścić już na wstępie w swoim harmonogramie social media. Wykorzystaj do tego prosty kalendarz, listę z datami lub arkusz kalkulacyjny, zależnie od tego, jak Ci wygodniej. Prawdopodobnie najlepszym rozwiązaniem będzie Excel lub inne oprogramowanie (np. Google Sheets), a o tym dlaczego, dowiesz się wkrótce. Gotowe posty możesz zaplanować w mediach społecznościowych marki. Niemal wszystkie portale dają taką możliwość. Pamiętaj, że czas ma znaczenia – najlepiej publikacje dodawać w godzinach wieczornych, gdy ludzie wracają z pracy lub szkoły i mogą poświęcić czas na przeglądanie swoich tablic na profilach. Możesz przygotować coś specjalnego na weekend. Harmonogram social media najlepiej wykonać w arkuszu kalkulacyjnym, ponieważ łatwo będzie Ci przejść do badania efektywności swoich działań. Wystarczy przygotować odpowiednie kolumny odnoszące się do zasięgów, polubień oraz udostępnień. Wówczas przeanalizujesz, które treści były najpopularniejsze.
Przygotowany harmonogram social media to nie wszystko, ponieważ nie możesz ot, tak publikować, po czym znikać. Ważna jest komunikacja z odbiorcami. Reaguj, pokaż, że obserwujesz to, co dzieje się dookoła mediów społecznościowych marki. Warto również wykorzystać takie narzędzie jak Brand24, aby monitorować wszystkie wzmianki w internecie na własny temat.
Następnie sprawdzaj, czy harmonogram social media przynosi efekty. Użytkownicy doceniają regularność, podobnie jak algorytmy mediów społecznościowych. Jeżeli będziesz publikować wartościowe treści, zobaczysz, że Twoje posty będą sięgać coraz dalej. Badaj efektywność oraz rezultaty, analizuj i wyciągaj odpowiednie wnioski.
Media społecznościowe marki mogą być połączone ze stroną internetową na wiele sposobów. Niektóre metody pozwalają znacznie zautomatyzować kampanie, a inne ułatwiają tworzenie publikacji. Oto przydatne wtyczki WordPress związane z social mediami.
Wtyczka nazywana przez użytkowników Buffer doskonale sprawdza się podczas publikowania postów na wielu kanałach social media. Praca staje się znacznie łatwiejsza oraz szybsza. Obsługa pluginu jest banalnie prosta, dlatego z instalacją oraz konfiguracją poradzi sobie nawet największy laik.
Harmonogram social media wspiera wtyczka Editorial Calendar. Jeżeli przygotowujesz wiele publikacji i chcesz nawiązywać w nich do postów na blogu, Twój kalendarz przypomni Ci, kiedy powinna pojawić się nowa treść. Wówczas o niczym nie zapomnisz.
Choć Social Sharing Plugin – Kiwi nie jest wtyczką bezpośrednio związaną z harmonogramem social media, to warto o niej wiedzieć. Jeżeli publikujesz na blogu, z pewnością chcesz, aby inni udostępniali Twoje treści. Ten plugin będzie pomocny, ponieważ z jego pomocą dodasz na swoją stronę specjalne przyciski z różnych kanałów social media.
Pamiętaj, że media społecznościowe marki muszą być niezwykle elastyczne. Uwzględnij ten fakt w swoim harmonogramie i trzymaj się planu, ale nie zapominaj o spontanicznych akcjach. Jakich? Na przykład przy zastosowaniu strategii real time marketingu, czyli poprzez reakcję na aktualne wydarzenia ze świata, kraju lub konkretnej branży. Tego rodzaju postów nie da się zaplanować – jest to po prostu niemożliwe. Dlatego warto obserwować, co dzieje się dookoła, aby różne fakty wykorzystać w atrakcyjny sposób na social mediach.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.