Czym zajmuje się SEO?
5 min
5 min
Na skróty
Search Engine Optimization, w skrócie SEO, to złożony proces. Ma na celu poprawę widoczności stron internetowych w wynikach wyszukiwania, aby generowały większy ruch organiczny. Dziedzina ta łączy w sobie zagadnienia z kilku różnych obszarów, takich jak marketing oraz IT. Mało kto wyobraża sobie funkcjonowanie witryny bez SEO. Czy rzeczywiście jest tak istotne? Czym dokładnie się zajmuje?
Jak wynika z definicji, SEO jest procesem, a nie jednorazową akcją. Składa się na niego wiele różnych działań pozwalających stronie www na zajęcie jak najlepszej pozycji w Google i innych wyszukiwarkach. Dzięki temu zwiększa się ruch organiczny, a więc bezpłatny, pochodzący z wyników wyszukiwania na określone, wpisane frazy kluczowe. Działania prowadzone w ramach SEO umożliwiają ulepszenie witryny i to w różnych obszarach. Wiele osób kojarzy pracę w tym zakresie głównie z doborem właściwych słów kluczowych. Jednak warto zdawać sobie sprawę z tego, że SEO zajmuje się też innymi czynnikami jak:
Nie można powiedzieć, że bez SEO nigdy nie uda się wypozycjonować strony www. Nie jest to wykluczone, ale jednocześnie może sprawić wiele trudności (w szczególności w przypadku mocnej konkurencji). Witryna, która nie jest aktualizowana i dostosowywana do nowych algorytmów wyszukiwarek, nie będzie dostatecznie widoczna dla użytkowników. Tym samym szanse na generowanie dużego ruchu organicznego, wzrost popularności firmy i zwiększenie zysków są mało prawdopodobne.
Aby zrozumieć, dlaczego potrzebujemy SEO, konieczne jest zdanie sobie sprawy z tego, w jaki sposób działa Internet i wyszukiwarki. Pierwszym etapem tworzenia wyników wyszukiwania jest zdobycie informacji o istniejących witrynach. Po wykryciu adresu URL roboty Google czy innej wyszukiwarki odwiedzają stronę i skanują ją, aby poznać całą jej zawartość. Analizowany jest nie tylko sam tekst, ale również pozostałe elementy i sam układ wizualny. Dzięki takiej interpretacji możliwe staje się dopasowanie danej witryny do wyników wyszukiwania określonych treści. Drugi etap to indeksowanie. Gdy roboty znajdą stronę, starają się jak najlepiej rozpoznać jej tematykę. Zebrane informacje są zapisywane w indeksie, czyli specjalnej bazie danych. Na koniec dochodzi do wyświetlania wyników, gdy użytkownicy wpisują swoje zapytanie. Wyszukiwarka sprawdza swój indeks i znajduje najtrafniejszą odpowiedź, uwzględniając przy tym wiele różnych czynników. Działania SEO sprawiają, że witryna możliwie jak najczęściej pojawia się w wynikach wyszukiwania i zajmuje wysoką pozycję w rankingu.
Mówiąc o SEO, nie można nie wspomnieć o SEM (Search Engine Marketing). Zdarza się, że pojęcia te stosuje się zamiennie, ale warto pamiętać, że nie są tożsame. SEO i SEM to dwie osobne kwestie, można zauważyć pomiędzy nimi kilka różnic. Jednocześnie należy zaznaczyć, że w pewien sposób łączą się ze sobą. Jak wynika z tłumaczenia skrótu SEM, jest to marketing w wyszukiwarkach. Obecnie coraz częściej określa się tym terminem działania skupiające się na płatnych kampaniach, m.in. Google Ads czy Display Network. Jednak w szerszym rozumieniu SEM obejmuje również SEO i wszystkie inne czynności, które przyczyniają się do zwiększenia widoczności witryny w wynikach wyszukiwania (niemniej są one podstawowe, gdyż w SEM najistotniejszy jest marketing płatny).
Oba obszary działania dążą do tego, aby strona zajmowała dobrą pozycję w wyszukiwarce. Wykonywane w ich ramach zadania mają generować możliwie największy ruch i prowadzić do wzrostu zysków firmy. SEO i SEM to dwie różne strategie, ale to nie oznacza, że trzeba skupić się wyłącznie na jednej. Przeważnie to ich umiejętne połączenie zapewnia najlepsze efekty. W przypadku problemów z podjęciem decyzji, na czym należy się skupić, warto poprosić o poradę specjalistów z agencji SEO.
Mimo że usługi oferowane przez agencje SEO stają się coraz popularniejsze, nie każdy potrafi wyjaśnić, na czym polega praca tego typu firm. Zatrudniają one specjalistów, którzy wykonują na co dzień działania związane z pozycjonowaniem stron. Należą do nich m.in.:
Działalność niektórych agencji (w tym Semcore) wykracza poza obszar SEO i skupia się również na UX, czyli User Experience. SXO, czyli Search Experience Optimization, to kompleksowe usługi z zakresu SEO on-site i off-site, UX oraz CRO, a więc Conversion Rate Optimization (inaczej optymalizacji ścieżki konwersji). Tego typu agencje dbają zarówno o dobrą pozycję witryny, jak również o doświadczenia użytkowników i zmaksymalizowany współczynnik konwersji. Dopracowana strategia SXO zapewnia wiele korzyści w szczególności sklepom internetowym oraz stronom www oferującym konkretne usługi.
Należy zwrócić uwagę, że pozycjonowanie nie dotyczy wyłącznie polskich stron internetowych. Obecnie coraz więcej firm decyduje się na rozwój i wkraczanie na rynki zagraniczne, co wymaga od nich przygotowania dodatkowych wersji językowych swojej witryny. W tym także pomaga profesjonalna agencja. Każda obcojęzyczna wersja strony wymaga zoptymalizowania pod kątem SEO, aby ułatwić użytkownikom ich znalezienie. Zakres prac jest różny, gdyż dużo zależy od tego, w jakim kraju firma chce zdobyć popularność. Trzeba tu uwzględnić mentalność i przyzwyczajenia użytkowników, dopasować słowa kluczowe do danego języka oraz dostosować się do zaleceń technicznych (ważna jest m.in. używana domena). Poza tym skuteczne SEO za granicą nie może skupiać się wyłącznie na Google, gdyż w wielu krajach ta wyszukiwarka ma stosunkowo mocną konkurencję: Yahoo!, Bing czy MSN.
SEO dla początkujących może wydawać się skomplikowanym zagadnieniem. Bardzo często właściciele biznesów zastanawiają się, czy inwestycja w takie usługi jest koniecznością, aby zaistnieć w Internecie i notować większe zyski. Oczywiście nie jest to obowiązek, jednak starannie opracowana i stopniowo realizowana strategia SEO przyniesie witrynie korzyści. Dobra pozycja w Google czy innej wyszukiwarce nie tylko zwiększa organiczny ruch, ale przede wszystkim rozpoznawalność firmy. Strona www wyświetla się użytkownikom na konkretne zapytania, a to oznacza, że trafia do potencjalnych klientów. Przeważnie takie osoby korzystają z wyszukiwarki, ponieważ podjęły już decyzję o dokonaniu zakupu lub skorzystaniu z usługi i szukają jedynie właściwej, dostosowanej do własnych potrzeb oferty.
Bardzo istotną zaletą działań SEO jest to, że ich efekty można łatwo sprawdzić i przeanalizować. Wystarczy wykorzystać w tym celu odpowiednie narzędzia. Ponadto nie trzeba dysponować bardzo dużym budżetem, aby zacząć odnosić sukcesy. Na początku można skupić się na najbardziej podstawowych kwestiach, jak np. pozycjonowanie lokalne. Jeśli zostanie przeprowadzone rzetelnie, z pewnością zapewni dobre rezultaty. Strategię SEO można swobodnie modyfikować, jest to nawet wskazane. Choć pozycjonowanie stron www to proces długotrwały i rzadko daje efekty od razu, to wiele osób przekonuje się, że wraz z upływem czasu są one coraz wyraźniejsze.
Gdy witryna zajmuje wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania, jest lepiej widoczna dla użytkowników. Zwiększa to ruch organiczny, a przy okazji zyski firmy oraz jej rozpoznawalność. Dobrze prowadzone SEO pozwala wyjść z cienia i przestać być anonimowym w Internecie. Klienci zadowoleni ze skorzystania z oferty są skłonni do powrotu, a nawet polecania danego biznesu rodzinie i znajomym, co ułatwia budowanie trwałych relacji i wzbudzanie zaufania wśród odbiorców. Poza tym pozycjonowanie sprzyja rozwojowi firmy i umożliwia prowadzenie efektywnej walki z konkurencją.
Podsumowując, SEO skupia się na poprawie widoczności stron internetowych. Wymaga to realizacji różnych działań, zarówno bezpośrednio w obszarze witryn, jak i poza nimi. Pozycjonowanie to proces wymagający cierpliwości, a uzyskane rezultaty w dużym stopniu zależą od tego, czy wszystkie prace zostaną wykonane precyzyjnie i starannie. Niemniej warto zainteresować się SEO, ponieważ ruch organiczny jest skutecznym i tanim źródłem pozyskiwania użytkowników.
Bibliografia:
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.