Ile czasu trwa pozycjonowanie strony w Google?
11 min
11 min
Na skróty
Bez względu na to, czy próbujemy samodzielnie podjąć się działań SEO czy korzystamy z usług profesjonalnej agencji już na początku większość z nas zastanawia się na jednym, fundamentalnym pytaniem – kiedy zobaczę efekty pozycjonowania? Słynnie powiedzenie „cierpliwość popłaca” niewątpliwie sprawdza się i w tym przypadku. Zanim poprawimy widoczność, nasza strona musi zyskać status zaufanej i wartościowej witryny, a to, niestety, wymaga nie tylko czasu, ale i konkretnych, przemyślanych działań.
Źródło: https://img.freepik.com/free-photo/homepage-concept-with-search-bar_23-2150040206.jpg?t=st=1718427353~exp=1718430953~hmac=7c10454dfdfff79952ce064d5803c23671d4df314506d750b4ba577b7e3b8c0f&w=900
Pozycjonowanie ma już swoją historię i obrosło w niejeden mit, który warto na początku zweryfikować. Dla wielu pytanie o korzyści SEO jest równoznaczne z jak najwyższą pozycją w wyszukiwarce pod względem danego słowa kluczowego. Obecnie wygląda to jednak nieco inaczej. Użytkownicy wyszukują treści nie poprzez zbitkę przypadkowych, kilku kluczowych słów, ale bardziej naturalne, szczegółowe zapytania (za sprawą korzystania z takich narzędzi jak Google Now czy Siri). Stąd też celem pozycjonowania jest obecnie takie działanie, które pozwala na uzyskanie wyższej pozycji w rankingu pod względem wyszukiwania różnorodnych, szybko zmieniających się sformułowań w oparciu o grupy fraz kluczowych. Co oznacza po prostu, że efekty pozycjonowania są najlepsze, jeśli działamy długoterminowo.
Jeśli szukamy odpowiedniej firmy SEO, warto mieć konkretne, ale możliwe do zrealizowania oczekiwania i nie dać się zwieść kuszącym, ale zupełnie kłamliwym hasłom, jak np. zapewnienia, że raz podjęte działania wystarczą na uzyskanie niezmiennie wysokiej pozycji w wyszukiwarkach lub że dzięki tajemniczym umiejętnościom, każdy potencjalny klient znajdzie naszą stronę, wpisując dowolne słowa kluczowe. To, co SEO zmienia realnie, to np. takie działania, jak:
Należy mieć na uwadze, że to, co zmienia SEO, co wpływa na wyniki pozycjonowania, to np. wiek, autorytet i historia strony, jej ewentualne błędy czy problemy z hostingiem, profil backlinków, zakres konkurencji (oraz intensywność jej działań), strategia content marketingowa, jak również to, jak zaprojektowana jest strona, jak wygląda układ treści itp. Ujmując to najprościej, liczy się potencjał witryny, jej dotychczasowa jakość i zoptymalizowanie, ponieważ przekłada się to na zakres pracy, który czeka osobę/firmę pozycjonującą. Nie bez znaczenia jest także budżet, ponieważ to na jego podstawie można określić zakres i długoterminowość działań.
Zdj 1. Efekty pozycjonowania – TOP 3 w Google na branżową frazę kluczową.
Źródło: Google.
Otrzymanie dokładnego terminu byłoby idealnym rozwiązaniem, jednak jest tak wiele czynników wpływających na szybkość pojawienia się pierwszych efektów, że jest to niemożliwe. Jedno jest pewne – jeśli przez pół roku statystyki się nie zmieniają, coś jest nie tak. Sześć miesięcy to wystarczający okres, aby móc zaobserwować pierwsze efekty pozycjonowania. Początkowe rezultaty nie oznaczają spełniania wszystkich celów konwersji. Należą do nich:
Jeśli wybrane frazy mają bardzo dużą konkurencję, to wypozycjonowanie witryny będzie trudne. Im więcej stron internetowych skupia się na pozycjonowaniu pod dane frazy, tym silniejsze one są. Przez to nie wystarczy kilka linków kierujących z innych stron i dobry tekst zawierający dane słowa kluczowe. Potrzebne jest o wiele więcej skomplikowanych działań. Im mniejsza konkurencyjność fraz, tym łatwiej będzie wypozycjonować witrynę. Doskonale widać to na przykładzie pozycjonowania lokalnego, albo fraz z długim ogonem. Sprawienie, że strona internetowa będzie wysoko w wynikach wyszukiwania nie będzie tak trudne, ze względu na małą konkurencyjność.
Zobacz: Kiedy zwiększyć budżet na SEO?
Jeśli witryna jest bardzo daleko na stronach wyszukiwania organicznego, to dotarcie do Top 10 pod danymi frazami może trwać bardzo długo. Tak daleka pozycja jest dowodem na to, że zaniedbanych elementów jest wiele. Dlatego w pierwszej kolejności będzie trzeba wykonać audyt i stworzyć strategię, która pozwoli na zaplanowanie konkretnych działań. Czynności, jakie wykonują pozycjonerzy są różne nie tylko ze względu na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania, ale także przez to, jak wygląda jej kod, struktura i jakie elementy techniczne samej strony wymagają zmiany.
Zobacz: Dlaczego warto wybrać agencję SEO, która ma status Google Partner?
Czasem może okazać się, że witryna która osiągnęła 200 miejsce w wynikach wyszukiwania zanotuje poprawę pozycji szybciej niż strona na 50 miejscu. Dlaczego tak się dzieje? Im wyższe miejsce, tym więcej elementów witryny musi być dopracowanych. Przy witrynie na dalekim miejscu niekiedy wystarczy zmienić parę rzeczy aby znalazła się ona 50 miejsc wyżej. Jednak im bliżej Top10, tym więcej pracy będzie wymagało pozycjonowanie. Osoby, których strony są na 7, 5, 8 miejscu w wynikach wyszukiwania pod danymi frazami kluczowymi powinny uzbroić się w cierpliwość. Wyższe pozycje będą niezwykle trudne do osiągnięcia nie tylko ze względu na to, że wobec witryn, które chcą być wyżej wymagania Google są większe. Należy mieć na uwadze to, że konkurenci na bieżąco monitorują swoją pozycję i w momencie, kiedy czują zagrożenie, podejmują natychmiastowe działania. Celem jest to, aby przeskoczenie ich w wynikach wyszukiwania było jak najtrudniejsze. Kiedy my pracujemy nad pozycjonowaniem witryny, konkurencyjne strony także wykonują te działania.
Czas potrzebny na wypozycjonowanie strony www wynosi 6-12 miesięcy, jednak zależy od wielu czynników, m.in. wiek strony, jakość treści, konkurencja oraz stopień optymalizacji strony pod kątem SEO. W przypadku pozycjonowania nowej strony internetowej minimalny czas oczekiwania na efekty może wynosić od kilku miesięcy do roku – wynika to z konieczności indeksacji przez algorytmu Google oraz systematycznego budowania autorytetu domeny. Specjalista SEO, przeprowadzając audyt seo, identyfikuje obszary wymagające poprawy i tworzy strategię, umożliwiającą skuteczne pozycjonowanie strony internetowej. Niskiej jakości strony lub sklepy internetowe mogą wymagać więcej czasu na osiągnięcie widocznych rezultatów, ponieważ algorytm Google preferuje dobrze zoptymalizowane i wartościowe treści.
Duży wpływ na szybkość efektów mają także koszty pozycjonowania. Od budżetu zależy płatne pozycjonowanie, ale też organiczne. Im większy budżet, tym więcej działań mogą dokonać specjaliści. Od tego, jak wiele dana firma jest w stanie zapłacić za pozycjonowanie zależy to, jakie rodzaje działań będą podejmowane. Czy będą to tylko niektóre strategie z wykorzystaniem SEO, czy też zostaną uruchomione techniki związane z content marketingiem, UX i innymi. Ponadto Google ciągle aktualizuje i zmienia algorytmy. To wiąże się ze zmianami w pozycjach witryn, jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania.
Zobacz: Google Bard – konkurencja dla ChatGPT
Niestety nie ma jednej konkretnej odpowiedzi. Każda strona jest szczególnym przypadkiem, każda strategia SEO jest nieco inna, zmieniają się algorytmy wyszukiwarek, kwestie techniczne. Ogólnie przyjmuje się, że pierwsze konkretne efekty pozycjonowania można dostrzec po 6-7 miesiącach. Dlaczego tak długo? Po pierwsze – konkurencja (która z firm nie inwestuje obecnie w SEO?), po drugie – czas na wdrożenia często bardzo różnorodnych i pracochłonnych zmian oraz nowości. Jeśli mamy znaczący budżet i możemy pozwolić sobie np. na realizację działań optymalizacyjnych w ciągu 12 (lub więcej) miesięcy, efekty mogą być bardziej niż satysfakcjonujące. Poza tym, warto pamiętać, że czasem o wiele trudniejsze jest utrzymanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania niż jej osiągnięcie. Ci, którzy liczą na imponujące rezultaty np. po 2-3 miesiącach, srogo się rozczarują. Jest to po prostu niewykonalne, więc znacznie lepiej przeznaczyć fundusze na inną usługę lub po prostu realnie spojrzeć na cały proces.
Zdj 2. Badanie Ahrefs na temat pozycjonowania wskazujące, że pierwsze efekty mogą pojawić się nawet po ponad roku.
Źródło: Blog Ahrefs.
Z jakich narzędzi powinniśmy korzystać aby sprawdzać efekty pozycjonowania? Jest tutaj kilka ciekawych rozwiązań, które sprawdzą się doskonale w pracy SEO. Warto korzystać z kilku jednocześnie.
Zobacz: Jak poprawić pozycjonowanie Google? Sprawdzone metody
Zdj 3. Mierzenie efektów pozycjonowania w Google Search Console.
Źródło: Panel GSC.
Mierząc skuteczność działań SEO warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:
Jeśli znamy już liczne czynniki wpływające na pozycjonowanie, wiemy, jak długotrwały i wymagający jest to proces, pozostaje pytanie – czy to, co nas interesuje, to szybkie efekty SEO, czy po prostu efekty skuteczne? Specyfika współczesnego pozycjonowania witryny opiera się na tym, że nic nie jest nam dane raz na zawsze, nie ma ostatecznego wyniku. Praca nad udoskonaleniem strony wymaga ciągłego zaangażowania, nieustannej analityki, śledzenia konkurencji i najnowszych informacji w tej dziedzinie. Sukces polegający na wyróżnieniu się w sieci jest możliwy, kiedy zrozumiemy, że nie powinniśmy skupiać się na drobnych, ekspresowych poprawkach czy tajemnych sztuczkach SEO, ale na budowaniu wartościowej, przyciągającej uwagę i profesjonalnie zoptymalizowanej strony, a to niestety (a dla niektórych może właśnie stety) wiąże się z jej permanentnym rozwojem.
W przypadku pozycjonowania nowych stron, pamiętaj, że mimo tych działań, pozycjonowanie może zająć pewien czas ze względu na wiek strony oraz konkurencję w danej branży. Jednak stosując powyższe kroki, możesz znacząco skrócić czas potrzebny na wypozycjonowanie strony, mimo że na efekty działań SEO zazwyczaj długo trzeba czekać. Trwa proces pozycjonowania strony internetowej, a czas potrzebny na wypozycjonowanie strony zależy od wielu czynników. Warto jednak podejmować świadome i przemyślane działania, aby skutecznie skrócić czas oczekiwania na efekty.
Ujmując to najprościej – to, jak szybkie pozycjonowanie może zaoferować wybrana agencja SEO (jeśli na takie rozwiązanie się decydujemy) wynika z ilości pracy, którą ją czeka. Jeśli konkretna strona jest już nieco zoptymalizowana, nie zawiera wielu błędów, a przy jej projektowaniu i tworzeniu wzięto pod uwagę choćby część zasad SEO, możemy mówić o pewnych fundamentach, na których będzie budowana dalsza strategia działań. Bardziej problematyczne okazują się te przypadki, w których nie tylko zaczyna się niemal od zera, ale trzeba naprawiać wcześniejsze pomyłki w pozycjonowaniu, wynikające np. ze stosowania przestarzałych metod. Bez względu na to, od czego musimy zacząć, warto mieć świadomość, że szybkie efekty SEO po prostu nie istnieją. Jeśli słyszymy o takich zapewnieniach, prawdopodobnie mamy do czynienia z naiwnym amatorem w tej dziedzinie. Oczywiście zależy, co rozumiemy przez określenie „szybkie”, ale jeśli chodzi np. o podniesieniu rankingu strony w trakcie miesiąca, absolutnie nie ma na to szans. Średni czas oczekiwania na zadowalające, konkretne wyniki to 4-6 miesięcy (zdarza się, że są to i 3 miesiące, a nawet i 12 – trzeba również brać m.in. pod uwagę popularność fraz kluczowych, które nas interesują).
Czy warto czekać? Jak najbardziej. Efektywne, profesjonalne działania SEO przynoszą wymierne korzyści. Poprawienie widoczności strony przekłada się na to, że zyskujemy większe szanse na dotarcie do konkretnych odbiorców, czyli potencjalnych klientów, możemy wyróżnić się w danej branży (generalnie – zwiększyć rozpoznawalność marki), przyciągnąć inwestorów. Wzmożony ruch wpływa także na ilość zapytań czy poszerzenie bazy mailingowej (np. poprzez zapisy do newslettera). Skuteczne pozycjonowanie to szansa na wzrost sprzedaży (jeśli działamy w branży e-commerce) lub ogólnie – zwiększenie zysków, a co za tym idzie – rozwój biznesu. Nie trzeba więc nikogo przekonywać, że działania SEO są – tak, długoterminową, niemniej – opłacalną inwestycją, której efekty są jasno określone i mają fundamentalny wpływ na działania w sieci, zwłaszcza to oparte na sprzedaży.
Zobacz: Jak wdrożyć kod śledzenia Google?
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat efektów pozycjonowania (SEO)?
Kiedy pojawiają się efekty pozycjonowania?
Czas oczekiwania na efekty pozycjonowania zależy od wielu czynników, takich jak konkurencja w danej branży, ilość i jakość prac SEO oraz charakterystyka Twojej strony internetowej. W niektórych przypadkach można zobaczyć pierwsze efekty już po kilku tygodniach, ale pełne rezultaty mogą wymagać nawet kilku miesięcy. Warto jednak pamiętać, że pozycjonowanie to proces długofalowy, a utrzymanie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania wymaga kontynuacji działań i regularnego monitorowania.
Jak mierzyć efekty pozycjonowania?
Najlepszym sposobem na pomiar efektów pozycjonowania stron internetowych jest analiza statystyk ruchu na stronie. Można do tego wykorzystać Google Analytics, które dostarczy informacji o liczbie odwiedzin, źródłach ruchu, czasie spędzonym na stronie i tak dalej. Ważne jest również monitorowanie pozycji swojej strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych.
Czy efekty pozycjonowania są widoczne od razu?
Efekty działań SEO nie są zazwyczaj widoczne od razu. Proces pozycjonowania to długotrwałe działanie, które wymaga czasu i cierpliwości. Pierwsze efekty mogą być bardziej widoczne po kilku tygodniach, ale pełne rezultaty pojawią się prawdopodobnie się dopiero po kilku miesiącach (lub nawet po dłuższym czasie).
Jakie są pierwsze efekty pozycjonowania?
Pierwsze efekty pozycjonowania obejmują zazwyczaj zwiększenie ruchu na stronie internetowej. Można zauważyć dodatkowo wzrost liczby odwiedzin, zwiększenie czasu spędzonego w serwisie oraz większą ilość konwersji, zgłoszeń lub sprzedaży. Ważnym wskaźnikiem jest również poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Oczywiście, efekty mogą różnić się w zależności od konkretnej branży i sytuacji.
Czy pozycjonowanie ma wpływ na czas oczekiwania na efekty?
Czas oczekiwania na efekty pozycjonowania zależy od wielu czynników, takich jak konkurencja w danej branży, jakość i ilość prac SEO oraz charakterystyka Twojej strony internetowej. Im większa konkurencja i trudniejsza branża, tym więcej czasu może być potrzebne na osiągnięcie zamierzonych rezultatów.
Czy mogę zobaczyć efekty pozycjonowania na swojej stronie w Google?
Efekty pozycjonowania w Google można zobaczyć za pomocą monitoringu pozycji swojej strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Przez regularne sprawdzanie pozycji swojej strony w zakresie wielu fraz, będziesz mógł monitorować widoczność serwisu w organicznych wynikach wyszukiwania i zobaczyć, czy rezultaty Twoich działań SEO przynoszą zamierzone efekty.
Czy agencja SEO może zagwarantować pierwsze efekty?
Rzeczywisty czas oczekiwania na efekty pozycjonowania zależy od wielu czynników, m.in. konkurencja w danej branży, jakość i ilość prac SEO oraz charakterystyka Twojej strony internetowej. Agencja SEO może jednak pracować nad optymalizacją Twojej strony i stosować odpowiednie strategie, które mają na celu poprawę widoczności w wynikach wyszukiwania. Ważne jest również ciągłe monitorowanie i dostosowanie działań w celu osiągnięcia zamierzonych rezultatów.
Czy pozycjonowanie jest skuteczne w pozyskiwaniu ruchu na stronie?
Tak, pozycjonowanie stron internetowych jest skutecznym narzędziem do pozyskiwania ruchu na stronie. Działania SEO pozwalają poprawić widoczność Twojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania, co z kolei przekłada się na większą ilość odwiedzin. Poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych sprawia, że Twoja witryna jest bardziej widoczna dla potencjalnych użytkowników, co może prowadzić do wzrostu ruchu na stronie.
Jakie są efekty działań black hat SEO?
Działania black hat SEO, które polegają na manipulacji algorytmów wyszukiwarki i złamaniu zasad Google, mogą przynieść szybkie efekty w postaci tymczasowego wzrostu widoczności strony. Jednak w dłuższej perspektywie doprowadzą do spadku widoczności strony lub nawet jej całkowitej penalizacji. Zalecamy unikać takich działań i skupiać się na legalnych i zgodnych z wytycznymi SEO metodach pozycjonowania.
Czy efekty działań SEO mogą wpływać na pozycję mojej strony w wynikach wyszukiwania?
Tak, efekty działań SEO mogą mieć wpływ na pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Poprawa widoczności i zwiększenie liczby odwiedzin może przyczynić się do polepszenia pozycji Twojej strony w wynikach wyszukiwania dla określonych słów kluczowych. Ważne jest jednak zachowanie ciągłości działań i monitorowanie pozycji strony, aby utrzymać i poprawić wyniki.
Czy warto inwestować w SEO?
Tak, warto inwestować w SEO, ponieważ jest to skuteczny sposób na poprawę widoczności swojej strony internetowej i pozyskiwanie większej liczby odwiedzin. Działania SEO pozwalają dotrzeć do potencjalnych klientów, zwiększyć ruch na stronie oraz poprawić konwersje i wyniki biznesowe. Mimo długotrwałego procesu pozycjonowania, efekty mogą przyczynić się do długotrwałego wzrostu ruchu na stronie i osiągnięcia lepszych wyników w wyszukiwarkach.