Umowa z firmą pozycjonującą podpisana, codziennie sprawdzasz czy sprzedaż wzrasta. Zerkasz na to, czy liczba subskrybentów się powiększa oraz weryfikujesz pozycję swojej strony poprzez różnorodne narzędzia. Nie możesz doczekać się efektów i oczekujesz ich z coraz większą niecierpliwością. Ile czasu minie zanim pozycjonowanie Twojej witryny przyniesie efekty?
Na skróty
Tydzień, miesiąc…rok?
Otrzymanie dokładnego terminu byłoby idealnym rozwiązaniem, jednak jest tak wiele czynników wpływających na szybkość pojawienia się pierwszych efektów, że jest to niemożliwe. Jedno jest pewne – jeśli przez pół roku statystyki się nie zmieniają, coś jest nie tak. Sześć miesięcy to wystarczający okres, aby móc zaobserwować pierwsze efekty pozycjonowania. Początkowe rezultaty nie oznaczają spełniania wszystkich celów konwersji. Należą do nich:
wyższa pozycja w wyszukiwarce pod danymi frazami kluczowymi
zwiększony ruch na stronie internetowej
więcej zapytań od klientów/wypełniania formularzy kontaktowych/zapisów na newsletter.
Konkurencyjność
Jeśli wybrane frazy mają bardzo dużą konkurencję, to wypozycjonowanie witryny będzie trudne. Im więcej stron internetowych skupia się na pozycjonowaniu pod dane frazy, tym silniejsze one są. Przez to nie wystarczy kilka linków kierujących z innych stron i dobry tekst zawierający dane słowa kluczowe. Potrzebne jest o wiele więcej skomplikowanych działań. Im mniejsza konkurencyjność fraz, tym łatwiej będzie wypozycjonować witrynę. Doskonale widać to na przykładzie pozycjonowania lokalnego, albo fraz z długim ogonem. Sprawienie, że strona internetowa będzie wysoko w wynikach wyszukiwania nie będzie tak trudne, ze względu na małą konkurencyjność.
Stan początkowy witryny
Jeśli witryna jest bardzo daleko na stronach wyszukiwania organicznego, to dotarcie do Top 10 pod danymi frazami może trwać bardzo długo. Tak daleka pozycja jest dowodem na to, że zaniedbanych elementów jest wiele. Dlatego w pierwszej kolejności będzie trzeba wykonać audyt i stworzyć strategię, która pozwoli na zaplanowanie konkretnych działań. Czynności, jakie wykonują pozycjonerzy są różne nie tylko ze względu na miejsce witryny w wynikach wyszukiwania, ale także przez to jak wygląda jej kod, struktura i jakie elementy techniczne samej strony wymagają zmiany.
Czasem może okazać się, że witryna która osiągnęła 200 miejsce w wynikach wyszukiwania zanotuje poprawę pozycji szybciej niż strona na 50 miejscu. Dlaczego tak się dzieje? Im wyższe miejsce, tym więcej elementów witryny musi być dopracowanych. Przy witrynie na dalekim miejscu niekiedy wystarczy zmienić parę rzeczy aby znalazła się ona 50 miejsc wyżej. Jednak im bliżej Top10, tym więcej pracy będzie wymagało pozycjonowanie. Osoby, których strony są na 7, 5, 8 miejscu w wynikach wyszukiwania pod danymi frazami kluczowymi powinny uzbroić się w cierpliwość. Wyższe pozycje będą niezwykle trudne do osiągnięcia nie tylko ze względu na to, że wobec witryn, które chcą być wyżej wymagania Google są większe. Należy mieć na uwadze to, że konkurenci na bieżąco monitorują swoją pozycję i w momencie, kiedy czują zagrożenie, podejmują natychmiastowe działania. Celem jest to, aby przeskoczenie ich w wynikach wyszukiwania było jak najtrudniejsze. Kiedy my pracujemy nad pozycjonowaniem witryny, konkurencyjne strony także wykonują te działania.
Koszty
Duży wpływ na szybkość efektów mają także koszty pozycjonowania. Od budżetu zależy płatne pozycjonowanie, ale też organiczne. Im większy budżet, tym więcej działań mogą dokonać specjaliści. Od tego, jak wiele dana firma jest w stanie zapłacić za pozycjonowanie zależy to, jakie rodzaje działań będą podejmowane. Czy będą to tylko niektóre strategie z wykorzystaniem SEO czy też zostaną uruchomione techniki związane z contentmarketingiem, UX i innymi. Ponadto Google ciągle aktualizuje i zmienia algorytmy. To wiąże się ze zmianami w pozycjach witryn jeśli chodzi o wyniki wyszukiwania.
Nie można z góry zakładać określonego przedziału czasowego, po którym należy oczekiwać konkretnych wyników pozycjonowania. Jednak po pół roku powinno się zaobserwować jakieś zmiany w statystykach. Są sytuacje, w których już po kilku tygodniach statystyki wzrosną, jednak w części przypadków będzie trzeba poczekać parę miesięcy. Warto monitorować statystyki w Google Analytics i sprawdzać ruch oraz konwersję.