Jak mierzyć efektywność pozycjonowania?
3 min
3 min
Na skróty
Jeżeli zależy Ci na tym, aby Twoja strona internetowa pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania, niezbędne jest wdrożenie działań SEO i pozycjonowania. Tylko wtedy zdobędziesz ruch na stronie, co następnie przełoży się na zyski biznesowe. Aby pozycjonowanie było skuteczne, wszystkie procesy trzeba na bieżąco kontrolować i w razie potrzeby optymalizować. Mierzenie efektów SEO to kluczowy element całego procesu. W jaki sposób można sprawdzać efekty pozycjonowania? Z jakich korzystać narzędzi?
Pozycjonowanie to wielowarstwowy proces, na którego efekty trzeba poczekać trochę dłużej. Działanie to jednak jest konieczne, bo bez SEO Twoja strona zniknie gdzieś w głębi Internetu. Jeżeli więc zależy Ci na tym, aby witrynę odwiedziło jak najwięcej użytkowników, jeżeli chcesz poprawić widoczność strony, to pozycjonowanie będzie koniecznością. Jest to ciągły proces, w którego skład wchodzą nie tylko same konkretne działania optymalizacyjne, ale też mierzenie efektów SEO. Sprawdzając efekty pozycjonowania dowiesz się co jeszcze trzeba poprawić, na co zwrócić szczególną uwagę.
Konkurencja w sieci jest olbrzymia, dlatego jeżeli zależy Ci na tym, aby wybić się pośród setek stron, prowadzenie SEO jest niezbędne. W pozycjonowaniu chodzi przede wszystkim o to, aby uzyskać efekty długofalowe. Co za tym idzie sprawdzanie poszczególnych wskaźników, mierzenie efektów musi odbywać się na bieżąco, tak aby szybko reagować na wszelkie zmiany. I co ważne, efekty pozycjonowania należy sprawdzać dopiero po jakimś czasie po rozpoczęciu działań – na przykład po trzech miesiącach.
Z jakich narzędzi powinniśmy korzystać aby sprawdzać efekty pozycjonowania? Jest tutaj kilka ciekawych rozwiązań, które sprawdzą się doskonale w pracy SEO. Warto korzystać z kilku jednocześnie.
Mierząc skuteczność działań SEO warto zwrócić uwagę przede wszystkim na:
– słowa kluczowe -chodzi tutaj przede wszystkim o sprawdzenie, czy dane słowa kluczowe rzeczywiście generują ruch na stronie. Wszystkie frazy muszą być dobrane tak, aby pasowały do tematyki strony, poszczególnych podstron i do branży w jakiej działasz,
– konwersje – to również bardzo ważny element. Jeżeli bowiem użytkownicy wchodzą na Twoją stronę, ale nie wykonują żadnych działań, to z pewnością trzeba coś poprawić. Łatwo to zobaczyć zwłaszcza w sklepach on-line. Dużo wejść na stronę, a jednocześnie brak sprzedaży, to znak, że pewne procesy wymagają optymalizacji,
– wejścia na stronę – te wiążą się między innymi z frazami kluczowymi generującymi ruch organiczny. Jeżeli frazy są źle dobrane to ruch na stronie będzie po prostu słaby. Również link building będzie mieć wpływ na ruch w witrynie. Warto więc zadbać o skuteczne działania w tym zakresie,
– współczynnik odrzuceń – badamy go używając Google Analytic. Sprawdzenie tego wskaźnika jest bardzo ważne zwłaszcza kiedy użytkownicy wchodzą na Twoją stronę, ale nie przenoszą się na inne podstrony, opuszczając potem witrynę.
SXO to połączenie SEO oraz UX. Na skuteczność SEO mają wpływ nie tylko wszystkie procesy optymalizacyjne, ale również doświadczenia użytkownika (UX). Stąd też powstało określenie SXO – Search Experience Optimization. Doświadczenia użytkownika mają wpływ na przykład na współczynnik odrzuceń. Dlatego w całym procesie mierzenia efektów SEO, tak ważne będzie sprawdzenie indywidualnych wrażeń użytkownika. Nie od dziś wiadomo przecież, że każdy użytkownik zdecydowanie chętniej będzie się poruszać po stronie, której obsługa jest intuicyjna, a grafika przejrzysta i atrakcyjna. Tak więc zajmując się szczegółowym mierzeniem efektów pozycjonowania, należy też przeprowadzić profesjonalny audyt SXO. Łącząc efekty takich pomiarów i analizując je wnikliwie, możliwe będzie poprawienie wszelkich niedociągnięć w zakresie pozycjonowania.