Celem pozycjonowania witryny pod wyszukiwarkę Google jest sprawienie, by algorytmy nie tylko znalazły Twoją stronę i mogły szybko dotrzeć do najważniejszych informacji o niej. Twoim priorytetem powinno być również to, aby oceniły ją jako wartościową, unikalną i cenną dla odbiorców. To sprawi, że Twoja witryna będzie pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja nie jest procesem jednorazowym, ale wymaga konsekwencji, udoskonalania i monitorowania efektów oraz działań konkurencji. Poznaj cztery etapy, jakie powinny towarzyszyć każdej strategii pozycjonowania.
Na skróty
1. Jak pozycjonować stronę? Analiza własnej strony i witryn konkurencji
Analiza Twojej strony internetowej pod kątem SEO powinna być pierwszą czynnością. Składa się ze zbadania wielu elementów, należą do nich między innymi: meta opisy, występujące słowa kluczowe, tekst, grafiki, kod. Pozwoli to zweryfikować poprawność optymalizacji oraz to na ile dobrze wykorzystujesz techniki służące pozycjonowaniu.
Weryfikacja słów kluczowych
Analiza konkurencji według słów kluczowych, których Ty używasz ma ogromne znaczenie. Najłatwiej (dla osób początkujących) jest wybrać kilka pięć pierwszych wyników wyszukiwania Google. Sprawdź w jaki sposób konkurencja wykorzystuje słowa kluczowe, jak wygląda ich strona, jakie treści udostępniają, zweryfikuj czy wykorzystują różne rodzaje nagłówków i zobacz w czym są lepsi od Ciebie. Profesjonaliści korzystają z wielu narzędzi i mogą porównać o wiele więcej stron oraz elementów, jednak samo sprawdzenie kilku najlepszych stron da Ci już cenne informacje.
Jeśli nie masz jeszcze wybranych słów kluczowych – zacznij od tego. Część osób sprawdza strony konkurencji i wybiera te same słowa kluczowe. O wiele lepiej jest spojrzeć na to od strony potencjalnych klientów. Pomyśl o tym, co sam byś wpisał chcąc znaleźć produkty/usługi, które Ty oferujesz.
Pozycjonowanie strony nie powinno kończyć się na wybraniu słów kluczowych, które wiążą się z potrzebami klientów, a zarazem nawiązują do charakteru Twojej działalności. Od wybrania kilkudziesięciu fraz do zdecydowania się na najlepsze jest jeszcze długa droga. Sprawdź frazy kluczowe w płatnych, albo darmowych narzędziach. Zobacz czy ludzie w ogóle wpisują je w przeglądarkę. Niektórzy sprawdzają hasła pod kątem braku poprawności językowej. Weryfikują jak często użytkownicy robią błędy w danym słowie. Może to być na przykład częste wpisywanie wyrazu „kak” zamiast „jak” – wynika to z tego, że „k” i „j” są blisko siebie na klawiaturze. Część osób bierze też pod uwagę słowa z błędami ortograficznymi. Dużo łatwiej jest pozycjonować stronę na słowa kluczowe z błędem, ponieważ mało firm bierze to pod uwagę. Jednak nie jest to sposób doskonały, ponieważ już teraz Google sugeruje użytkownikom poprawną formę danego słowa. Ponadto teksty z literówkami mogą źle wpłynąć na odbiór i opinie o rzetelności firmy.
Jak wybierać najlepsze słowa kluczowe?
Najlepsze słowa kluczowe, którymi warto zająć się na początku, to mające dużo wyszukiwań (przy niskiej konkurencyjności). Nie powinny być one jedynymi frazami, na które pozycjonujesz stronę, ale warto je wykorzystać.
Po wybraniu kilkunastu, albo kilkudziesięciu słów kluczowych zacznij działać. Nie zapominaj o weryfikacji swojej pozycji w rankingu. Co 2-3 miesiące sprawdzaj czy Twoja pozycja się zmienia. Dane zapisuj w tabeli. Warto obok każdego wyniku dopisać wykonywane działania. Łatwiej będzie Ci powiązać konkretne techniki z tym, jaki mogą mieć wpływ na Twoją pozycję w Google.
3. Pozycjonowanie strony, czyli Twoje cele i zadania.
Postaw sobie konkretne cele, będzie Ci wtedy łatwiej do nich dążyć i dopasowywać do tego strategię. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem – zacznij od łatwych celów, ale pamiętaj również o tych długoterminowych. Na przykład możesz chcieć zachęcić jak najwięcej osób do zapisania się na newsletter, aby potem wysłać im spersonalizowane oferty. Możesz również chcieć zwiększyć sprzedaż o 20% czy wpłynąć na zwiększenie ruchu na stronie internetowej z 50 do 100. To od Ciebie zależy jakie efekty chcesz osiągnąć, ale pamiętaj też żeby dostosować do nich wszystkie działania, nie tylko te związane z pozycjonowaniem, ale także z marketingiem.
4. Struktura i wygląd strony
Pisząc o strukturze mamy na myśli zarówno kod strony, jak i intuicyjność poruszania się po niej. Jeśli witryna będzie miała odpowiedni układ, to zachęci użytkowników do odwiedzania i pozostania na dłużej. Dotarcie do najważniejszych informacji czy funkcji powinno być łatwe, więc przygotuj kilka scenariuszy. Może to być scenariusz zakupu i dokonania płatności online, czy też zapis do newslettera. Przetestuj czy jest to łatwe i jak wiele kroków dzieli użytkownika do dokonania takiego działania.
Wygląd strony powinien być estetyczny. Dlatego jeśli nie czujesz się pewnie w tej tematyce – zleć to zadanie specjalistom z tej dziedziny. Tak samo postąp z kodem witryny. Nie próbuj go edytować nie mając o tym wiedzy, ponieważ możesz sobie tylko zaszkodzić.
Zadbaj o meta tagi, odpowiednie nagłówki, ale także logiczny układ tekstu. Pomocne mogą okazać się nagłówki i śródtytuły, ale jeśli Twoje teksty są długie to wykorzystaj również spis treści.
Tematyka powinna być związana z charakterem Twojej firmy. Jednak warto, aby jednocześnie była przydatna dla odbiorców i poruszała ważne tematy. Nie opisuj problemów bez dbałości o merytorykę i źródła. Zadbaj o profesjonalizm, będziesz wtedy nie tylko odbierany jako ekspert, ale roboty Google zaklasyfikują Twoją stronę jako wartościową. Nie wpychaj na siłę wielu słów kluczowych. Wygląda to nienaturalnie i ciężko się czyta.
Pozycjonowanie strony – podsumowanie
Poza tymi działaniami pamiętaj też o innych. Jeśli chcesz poznać więcej sposobów na pozycjonowanie strony internetowej w Google, skorzystaj z treści publikowanych na naszym blogu. Nie zapominaj o ciągłym weryfikowaniu efektów swojej pracy. To pomoże dostrzec Ci nie tylko to, jakie metody są najefektywniejsze, ale pozwoli szybko wyeliminować pomyłki.