Jak zacząć pozycjonowanie sklepu?
4 min
4 min
Na skróty
Każdy właściciel strony internetowej chciałby, aby witryna osiągała jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Nie jest tajemnicą, że użytkownicy korzystający z wyszukiwarki zwykle przechodzą do tych serwisów, które są na jej pierwszej stronie – najczęściej w górnej części. Dlatego pozycjonowanie cieszy się tak ogromnym zainteresowaniem, a strategia oparta na SEO jest w stanie znacznie zwiększyć dochodowość biznesu online.
Masz własny i zastanawiasz się jak zacząć pozycjonowanie sklepu? Najpierw odpowiedz sobie na jedno, niezwykle istotne pytanie. Czy posiadasz już założony sklep? Jeżeli nie, pierwszym krokiem będzie wybór odpowiedniej platformy. Niestety, nie wszystkie systemy CMS są przyjazne SEO – w niektórych przypadkach pozycjonowanie może być po prostu trudniejsze przez ograniczenia, jakie odgórnie narzuca oprogramowanie. Musisz wiedzieć, że platformy e-commerce dzielimy na dwa typy: SaaS (software as a service) oraz open source (otwarty kod źródłowy). Te pierwsze zwykle są odrobinę łatwiejsze w obsłudze, jednak do ich obsługi konieczna jest miesięczna – lub roczna – subskrypcja. Na dodatek ich pozycjonowanie w niektórych sytuacjach może być utrudnione. Natomiast platformy e-commerce typu open source są z reguły darmowe, jednak samodzielne założenie sklepu w takim systemie może wymagać nieco więcej wiedzy technicznej. Jeżeli myślisz o tym, jak zacząć pozycjonowanie sklepu i chcesz wybrać mądrze pod kątem SEO, z pewnością zainteresują Cię platformy open source. Nie oznacza to, że systemy SaaS należy całkowicie odrzucić, niektóre z nich dają sporo możliwości pod kątem pozycjonowania. Warto odrobinę głębiej zbadać ten temat, aby podjąć optymalną decyzję. Masz już odpowiednią platformę e-commerce i zastanawiasz się jak zacząć pozycjonowanie sklepu? W pierwszej kolejności należy wykonać kompleksowy audyt SEO. To raport, który składa się z analizy całej witryny od A do Z. Przeprowadzanie audytu opiera się na wyszukiwaniu błędów, nieścisłości, a następnie poprzez optymalizację należy je wyeliminować. Istnieje kilka narzędzi, które pomagają w przeprowadzeniu takiej analizy – to na przykład Screaming Frog. Jednak mimo wszystko większość prac należy wykonać ręcznie, badając różne czynniki wpływające na SEO (szybkość ładowania, meta dane, kod źródłowy, etc.). Przyda się także analiza konkurencji. Dzięki niej możesz obrać taką strategię pozycjonowania, która sprawi, że osiągniesz szybciej satysfakcjonujące efekty, budując lepszą widoczność niż Twoi rywale z branży. Rozważania na temat tego, jak zacząć pozycjonowanie sklepu powinny dodatkowo opierać się na podjęciu decyzji, kto powinien zająć się SEO. Nie każdy właściciel strony internetowej ma na to czas i chęci. Co więcej, w wielu przypadkach przydaje się wiedza techniczna oraz doświadczenie w branży. Poradniki dostępne w sieci z pewnością będą pomocne, jednak specjaliści świadczący takie usługi posiadają stosowne umiejętności wypracowane za pomocą praktyki. Pozycjonerzy po prostu wiedzą, jak poprawić sytuację konkretnej strony w wyszukiwarce Google. Oczywiście możesz samodzielnie próbować swoich sił w SEO, szczególnie jeśli Twój grafik na to pozwala.
Zanim podpowiemy, jak zacząć pozycjonowanie sklepu, musisz pamiętać, że nieodpowiedzialne działania mogą zaszkodzić Twojej stronie internetowej. Dzieje się tak po wdrożeniu technik, które nazywamy black hat SEO. To zabronione działania, a ich wykorzystywanie powoduje obniżenie pozycji w Google lub całkowite usunięcie witryny z indeksu wyszukiwarki. Wspominaliśmy już o tym w artykule na naszym blogu: „Jakie błędy można popełnić pozycjonując stronę samodzielnie”. Pamiętaj więc, aby korzystać tylko z dozwolonych technik, czyli white hat SEO. Gdy wybierzesz odpowiednią platformę e-commerce i wykonasz audyt wraz z analizą konkurencji, nadejdzie czas na wybór fraz kluczowych. Następnie musisz przypisać je do konkretnych podstron. Wielu właścicieli stron kompletnie nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważny jest ten aspekt. Nie możesz optymalizować wielu podstron pod dokładnie te same frazy, ponieważ dojdzie do kanibalizacji słów kluczowych. W efekcie Twoja pozycja w Google nie ulegnie zbyt dużej zmianie, a sklep zacznie notować wysoki współczynnik odrzuceń. Następnie zoptymalizuj podstrony pod wybrane frazy kluczowe i zacznij tworzyć na nich wartościowe treści. W e-commerce są to zwykle opisy kategorii oraz produktów, które informują potencjalnych klientów o tym, co oferuje Twój sklep. Content twórz w taki sposób, aby był on przystępny dla użytkowników, jednocześnie w treści powinny znaleźć się istotne frazy kluczowe, na których pozycji zależy Ci najbardziej. Kolejnym etapem będzie linkowanie zewnętrzne. Odnośniki znajdujące się na innych stronach, kierujące do Twojego sklepu, algorytm Google traktuje jako „polecenia”. Takie rekomendacje wpływają na pozycję, o ile link posiada atrybut dofollow. Myśląc o tym, jak zacząć pozycjonowanie sklepu, pamiętaj, aby w sposób naturalny pozyskiwać linki z wartościowych i powiązanych tematycznie miejsc w internecie. Nie zapominaj, że SEO to branża wymagająca ciągłej nauki oraz aktualizowania wiedzy. Informacje pozyskane z blogów, poradników, czy książek sprzed dekady mogą być kompletnie bezwartościowe. Realizując samodzielne pozycjonowanie, opieraj się na danych z renomowanych źródeł, co do których masz pewność, że są aktualne. Przy nieco bardziej zaawansowanych zmianach z zakresu optymalizacji przydaje się wiedza z zakresu HTML, CSS, a czasami także JavaScript lub PHP. Dlatego wielu przedsiębiorców działających online decyduje się na kompleksową współpracę z agencją lub freelancerem.
No właśnie, z kim lepiej współpracować? Tak naprawdę pozycjonowanie zarówno przez freelancera, jak i agencję może przynieść satysfakcjonujące efekty. Warto jednak pamiętać, że SEO to usługa składająca się z wielu segmentów. Dlatego freelancer to świetna propozycja głównie dla małych stron i sklepów. Wówczas specjalista będzie w stanie realizować skuteczne pozycjonowanie, bez niczyjej pomocy. Natomiast agencje SEO mogą obsługiwać znacznie większych klientów, którzy posiadają rozbudowane sklepy. Tego rodzaju firmy przy okazji są znacznie bardziej elastyczne: mogą łączyć pozycjonowanie z reklamami Google Ads, UX designem, czy innymi formami marketingu. Warto zaznaczyć, że współpraca z agencją zwykle opiera się na przypisaniu konsultanta klientowi – taki specjalista dodatkowo edukuje właściciela strony internetowej z zakresu SEO, a nie tylko przedstawia wytyczne i wyniki pozycjonowania.
Podsumowując zagadnienie dotyczące tego jak zacząć pozycjonowanie sklepu, należy zaznaczyć, że SEO zaczyna się już od wyboru systemu CMS, który będzie wykorzystywany do obsługi e-commerce. Fundamentem strategii jest także dobór konwertujących fraz kluczowych, pod które następnie zostanie zoptymalizowana witryna – pamiętaj, aby unikać wcześniej wspomnianej kanibalizacji słów. Działając samodzielnie, regularnie szukaj miejsc do linkowania, które są powiązane tematycznie i możesz w ich obrębie w sposób naturalny umieścić odnośnik prowadzący do Twojej strony. Ponadto analizuj dane, jakie dostarcza Ci Google Analytics i Google Search Console, reaguj na każdy błąd optymalizacyjny i usprawniaj swój serwis, aby korzystanie z niego było maksymalnie przyjemne.