Jak zacząć pozycjonowanie sklepu?
8 min
8 min
Na skróty
Każdy właściciel strony internetowej chciałby, aby witryna osiągała jak najwyższe pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania Google. Nie jest tajemnicą, że użytkownicy korzystający z wyszukiwarki zwykle przechodzą do tych serwisów, które są na jej pierwszej stronie – najczęściej w górnej części. Dlatego pozycjonowanie cieszy się tak ogromnym zainteresowaniem, a strategia oparta na SEO jest w stanie znacznie zwiększyć dochodowość biznesu online. Pozycjonowanie sklepu internetowego znacznie różni się od działań SEO nakierowanych na klasyczną stronę wizytówkę. Serwisy przygotowane z myślą o sprzedaży są znacznie bardziej rozbudowane, posiadają wiele produktów, podstron, a nierzadko w obrębie witryny znajduje się także specjalistyczny blog lub innego rodzaju baza wiedzy. Witryna z tak wieloma podstronami, które trzeba pozycjonować, wymaga wielu działań. Nie tylko SEO, ale także UX. Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego?
Początki pozycjonowania mogą być trudne, szczególnie jeżeli podejmiesz się wdrożenia strategii SEO samodzielnie, bez niczyjej pomocy. Warto pomyśleć o tej dziedzinie marketingu internetowego jeszcze przed założeniem swojego sklepu. Postanowiliśmy przygotować kilka porad oraz ciekawych informacji dotyczących pozycjonowania. Jeżeli już posiadasz własny sklep, nigdzie nie uciekaj! Omawiane przez nas kwestie mogą Ci się przydać, nawet jeżeli nie myślisz jeszcze poważnie o SEO, a jedynie „badasz grunt” i zastanawiasz się, jak w ogóle wygląda pozycjonowanie.
O czym pamiętać stawiając sklep? Jeżeli Twoją witrynę ma zaprojektować zewnętrzna firma, postaraj się znaleźć usługodawcę, który posiada wiedzę nie tylko o programowaniu czy UX, ale także ma doświadczenie (choćby niewielkie) z SEO. Wówczas podstawowe elementy dotyczące pozycjonowania zostaną poprawnie skonfigurowane z myślą o przyszłości. Przed stworzeniem kompletnej strony sklepu, możesz też zwrócić się do profesjonalnej agencji SEO, która dokona dokładnego audytu na bazie początkowego projektu. O wiele łatwiej i taniej będzie wtedy zoptymalizować pod pozycjonowanie stronę już na etapie jej budowy. Jesteś zainteresowany? Skontaktuj się z nami i dowiedz się na czym polegają konkretne etapy pozycjonowania sklepu oraz zamów u nas audyt i skorzystaj z pomocy naszych specjalistów.
Decydując się na założenie sklepu, postaraj się wybrać platformę przyjazną dla SEO. Pozycjonowanie nowej strony nie jest łatwe, nie da się szybko wypozycjonować nowej strony i wyprzedzić konkurencji, której witryna ma długą historię i jest doskonale zoptymalizowana pod SEO. Nie utrudniaj sobie tego zadania wybierając platformę sprzedażową, albo CMS, który utrudnia działania pozycjonerskie. Kwestie dotyczące platform e-commerce także omówimy w tym artykule, więc dowiesz się, które z nich są SEO friendly. Pamiętaj, że nawet jeżeli masz już swój sklep, zawsze możesz przenieść go na inne oprogramowanie, aby następnie rozpocząć kompleksowe pozycjonowanie od zera.
Zanim postawisz swój sklep, musisz wybrać odpowiednią domenę. Jeżeli to możliwe, celuj w nazwy bezpośrednio związane z Twoją działalnością (na przykład słowo kluczowe). Jest to tylko jeden z wielu czynników wpływających na SEO, który nie ma ogromnego znaczenia, ale warto o nim wiedzieć. Podczas stawiania sklepu możesz rozpocząć pozycjonowanie od zera już na etapie dodawania produktów. Nie musisz jeszcze tworzyć ich opisów. Po prostu zadbaj o to, aby na poszczególnych podstronach nie brakowało takich znaczników jak title czy meta description. To bardzo ważne! Jeżeli zapomnisz o tej kwestii, w przyszłości uzupełnianie atrybutów wszystkie podstron może zająć naprawdę wiele czas, szczególnie jeżeli produktów nazbiera się pokaźna ilość!
Przejdźmy do kwestii wyboru platformy sprzedażowej. Przeglądając oferty w internecie, znajdziesz przeróżne warianty. Oprogramowania zwykle dzielą się na dwa typy: open source oraz SaaS (software as a service). To bardzo ważne dla SEO, jaką konkretnie platformę wybierzesz. Pozycjonowanie nowej strony może być łatwiejsze lub trudniejsze, zależnie od wdrożonego oprogramowania.
Największe możliwości pod tym kątem dają przede wszystkim platformy e-commerce typu open source, które jak sama nazwa wskazuje, dają nieograniczony dostęp do kodu źródłowego. Modyfikacja witryny jest więc bardzo prosta – pod warunkiem, że znasz języki programowania choćby w podstawowym stopniu. Co więcej, bardzo często platformy open source są po prostu darmowe. Ich zaletą jest poziom rozbudowania oraz szereg innowacyjnych możliwości. Natomiast najpoważniejszą wadą zwykle jest fakt, iż do ich obsługi przydatna jest wiedza z zakresu programowania.
Pozostają jeszcze platformy SaaS. Tego rodzaju oprogramowanie trudno znaleźć za darmo. Ich właściciele pobierają miesięczną opłatę w formie abonamentu za prowadzenie sklepu. Atutem tego rozwiązania jest bardzo prosta i intuicyjna obsługa, nawet dla laika. Jeżeli zakładasz pierwszy sklep, który raczej będzie mały, oprogramowanie SaaS sprawdzi się doskonale. Tego rodzaju platformy mają jednak sporo ograniczeń, nie tylko pod kątem rozwoju, ale także biorąc pod uwagę SEO oraz możliwość optymalizacji. Bardzo często pozycjonowanie nowej strony jest bardzo trudne, bowiem platformy SaaS z reguły nie dają dostępu do kodu źródłowego.
Chcesz poznać przykładowe oprogramowania e-commerce? Oto bardzo popularne rozwiązania typu open source: PrestaShop, Magento, WooCommerce (wtyczka WordPress). Natomiast jeżeli mówimy o wersjach na licencji SaaS warto wspomnieć o: Shoper, SkyShop, czy SOTE. Warto poznać specyfikację poszczególnych wariantów nieco dokładniej, aby ostatecznie wybrać platformę SEO friendly, a przy tym dopasowaną do Twoich potrzeb. Każde oprogramowanie posiada pewne wady oraz zalety.
Zawsze początki pozycjonowania to szereg mniejszych i większych wyzwań. Przede wszystkim należy znaleźć słowa kluczowe, które będą mało konkurencyjne, a przy tym często wyszukiwane przez użytkowników. Jeżeli chcesz samodzielnie rozpocząć przygodę z SEO, bez wątpienia sporym wyzwaniem będzie pozyskiwanie wiedzy na temat pozycjonowania. Nauka wymaga czasu, a teoria to jedynie połowa sukcesu, bo o efektach przesądzi praktyka, czyli to, w jaki sposób potrafisz wykorzystać zebrane informacje.
Czasami sporym wyzwaniem w SEO będzie budżet. Nie ma co ukrywać, w konkurencjach branżach pozycjonowanie od zera generuje odrobinę kosztów. Nawet jeżeli samodzielnie chcesz zadbać o SEO, na przygotowanie i wdrożenie strategii potrzebujesz sporo czasu. Należy jednak pamiętać, że środki wydane na marketing internetowy to inwestycja, a nie koszt. Bez odpowiedniej promocji w sieci nie przebijesz się przez konkurencję i na zawsze pozostaniesz w cieniu innych sklepów online.
Gdy już stwierdzisz, że SEO to strategia odpowiednia dla Twojego sklepu internetowego, musisz zastanowić się nad jeszcze jedną kwestią. Samodzielnie, czy z pomocą profesjonalistów? Jak już wspomnieliśmy wcześniej, początki pozycjonowania mogą być naprawdę trudne i nerwowe. Warto uzbroić się w cierpliwość i znaleźć solidne źródło wiedzy na temat SEO. Nie zapominaj jednak, że czerpanie wiedzy i poświęcanie czasu nie jest jeszcze gwarancją efektów.
Pod tym kątem dobrze prezentują się profesjonalne firmy zajmujące się SEO. Jako klient płacisz i czekasz na efekty w postaci większej widoczności, ruchu oraz wyższej pozycji. Nie musisz praktycznie niczym się przejmować, bowiem grono specjalistów zaopiekuje się Twoim sklepem. Wystarczy znaleźć odpowiedzialną firmę, która wie, w jaki sposób rozpocząć pozycjonowanie od zera. Możesz poprosić o portfolio lub referencje poprzednich klientów.
Masz własny i zastanawiasz się jak zacząć pozycjonowanie sklepu? Najpierw odpowiedz sobie na jedno, niezwykle istotne pytanie. Czy posiadasz już założony sklep? Jeżeli nie, pierwszym krokiem będzie wybór odpowiedniej platformy. Niestety, nie wszystkie systemy CMS są przyjazne SEO – w niektórych przypadkach pozycjonowanie może być po prostu trudniejsze przez ograniczenia, jakie odgórnie narzuca oprogramowanie. Musisz wiedzieć, że platformy e-commerce dzielimy na dwa typy: SaaS (software as a service) oraz open source (otwarty kod źródłowy). Te pierwsze zwykle są odrobinę łatwiejsze w obsłudze, jednak do ich obsługi konieczna jest miesięczna – lub roczna – subskrypcja. Na dodatek ich pozycjonowanie w niektórych sytuacjach może być utrudnione. Natomiast platformy e-commerce typu open source są z reguły darmowe, jednak samodzielne założenie sklepu w takim systemie może wymagać nieco więcej wiedzy technicznej. Jeżeli myślisz o tym, jak zacząć pozycjonowanie sklepu i chcesz wybrać mądrze pod kątem SEO, z pewnością zainteresują Cię platformy open source. Nie oznacza to, że systemy SaaS należy całkowicie odrzucić, niektóre z nich dają sporo możliwości pod kątem pozycjonowania. Warto odrobinę głębiej zbadać ten temat, aby podjąć optymalną decyzję. Masz już odpowiednią platformę e-commerce i zastanawiasz się jak zacząć pozycjonowanie sklepu? W pierwszej kolejności należy wykonać kompleksowy audyt SEO. To raport, który składa się z analizy całej witryny od A do Z.
Przeprowadzanie audytu opiera się na wyszukiwaniu błędów, nieścisłości, a następnie poprzez optymalizację należy je wyeliminować. Istnieje kilka narzędzi, które pomagają w przeprowadzeniu takiej analizy – to na przykład Screaming Frog. Jednak mimo wszystko większość prac należy wykonać ręcznie, badając różne czynniki wpływające na SEO (szybkość ładowania, meta dane, kod źródłowy, etc.). Przyda się także analiza konkurencji. Dzięki niej możesz obrać taką strategię pozycjonowania, która sprawi, że osiągniesz szybciej satysfakcjonujące efekty, budując lepszą widoczność niż Twoi rywale z branży. Rozważania na temat tego, jak zacząć pozycjonowanie sklepu powinny dodatkowo opierać się na podjęciu decyzji, kto powinien zająć się SEO. Nie każdy właściciel strony internetowej ma na to czas i chęci. Co więcej, w wielu przypadkach przydaje się wiedza techniczna oraz doświadczenie w branży. Poradniki dostępne w sieci z pewnością będą pomocne, jednak specjaliści świadczący takie usługi posiadają stosowne umiejętności wypracowane za pomocą praktyki. Pozycjonerzy po prostu wiedzą, jak poprawić sytuację konkretnej strony w wyszukiwarce Google. Oczywiście możesz samodzielnie próbować swoich sił w SEO, szczególnie jeśli Twój grafik na to pozwala.
Zanim podpowiemy, jak samemu pozycjonować sklep internetowy, musisz pamiętać, że nieodpowiedzialne działania mogą zaszkodzić Twojej stronie internetowej. Dzieje się tak po wdrożeniu technik, które nazywamy black hat SEO. To zabronione działania, a ich wykorzystywanie powoduje obniżenie pozycji w Google lub całkowite usunięcie witryny z indeksu wyszukiwarki. Wspominaliśmy już o tym w artykule na naszym blogu: „Jakie błędy można popełnić pozycjonując stronę samodzielnie”. Pamiętaj więc, aby korzystać tylko z dozwolonych technik, czyli white hat SEO. Gdy wybierzesz odpowiednią platformę e-commerce i wykonasz audyt wraz z analizą konkurencji, nadejdzie czas na wybór fraz kluczowych. Następnie musisz przypisać je do konkretnych podstron. Wielu właścicieli stron kompletnie nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważny jest ten aspekt. Nie możesz optymalizować wielu podstron pod dokładnie te same frazy, ponieważ dojdzie do kanibalizacji słów kluczowych. W efekcie Twoja pozycja w Google nie ulegnie zbyt dużej zmianie, a sklep zacznie notować wysoki współczynnik odrzuceń.
Jak samemu pozycjonować sklep internetowy? Zoptymalizuj podstrony pod wybrane frazy kluczowe i zacznij tworzyć na nich wartościowe treści. W e-commerce są to zwykle opisy kategorii oraz produktów, które informują potencjalnych klientów o tym, co oferuje Twój sklep. Content twórz w taki sposób, aby był on przystępny dla użytkowników, jednocześnie w treści powinny znaleźć się istotne frazy kluczowe, na których pozycji zależy Ci najbardziej. Kolejnym etapem będzie linkowanie zewnętrzne. Odnośniki znajdujące się na innych stronach, kierujące do Twojego sklepu, algorytm Google traktuje jako „polecenia”. Takie rekomendacje wpływają na pozycję, o ile link posiada atrybut dofollow. Myśląc o tym, jak zacząć pozycjonowanie sklepu, pamiętaj, aby w sposób naturalny pozyskiwać linki z wartościowych i powiązanych tematycznie miejsc w internecie. Nie zapominaj, że SEO to branża wymagająca ciągłej nauki oraz aktualizowania wiedzy. Informacje pozyskane z blogów, poradników, czy książek sprzed dekady mogą być kompletnie bezwartościowe. Realizując samodzielne pozycjonowanie, opieraj się na danych z renomowanych źródeł, co do których masz pewność, że są aktualne. Przy nieco bardziej zaawansowanych zmianach z zakresu optymalizacji przydaje się wiedza z zakresu HTML, CSS, a czasami także JavaScript lub PHP. Dlatego wielu przedsiębiorców działających online decyduje się na kompleksową współpracę z agencją lub freelancerem.
Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? Agencja czy z freelancerem (specjalistą)? No właśnie, z kim lepiej współpracować? Tak naprawdę pozycjonowanie zarówno przez freelancera, jak i agencję może przynieść satysfakcjonujące efekty. Warto jednak pamiętać, że SEO to usługa składająca się z wielu segmentów. Dlatego freelancer to świetna propozycja głównie dla małych stron i sklepów. Wówczas specjalista będzie w stanie realizować skuteczne pozycjonowanie, bez niczyjej pomocy. Natomiast agencje SEO mogą obsługiwać znacznie większych klientów, którzy posiadają rozbudowane sklepy. Tego rodzaju firmy przy okazji są znacznie bardziej elastyczne: mogą łączyć pozycjonowanie z reklamami Google Ads, UX designem, czy innymi formami marketingu. Warto zaznaczyć, że współpraca z agencją zwykle opiera się na przypisaniu konsultanta klientowi – taki specjalista dodatkowo edukuje właściciela strony internetowej z zakresu SEO, a nie tylko przedstawia wytyczne i wyniki pozycjonowania.
Podsumowując zagadnienie dotyczące tego jak zacząć pozycjonowanie sklepu, należy zaznaczyć, że SEO zaczyna się już od wyboru systemu CMS, który będzie wykorzystywany do obsługi e-commerce. Fundamentem strategii jest także dobór konwertujących fraz kluczowych, pod które następnie zostanie zoptymalizowana witryna – pamiętaj, aby unikać wcześniej wspomnianej kanibalizacji słów. Działając samodzielnie, regularnie szukaj miejsc do linkowania, które są powiązane tematycznie i możesz w ich obrębie w sposób naturalny umieścić odnośnik prowadzący do Twojej strony. Ponadto analizuj dane, jakie dostarcza Ci Google Analytics i Google Search Console, reaguj na każdy błąd optymalizacyjny i usprawniaj swój serwis, aby korzystanie z niego było maksymalnie przyjemne.
Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga wiedzy z zakresu HTML, CSS, a często także PHP oraz JS. Dodatkowo należy zaznajomić się z wytycznymi stawianymi przez wyszukiwarkę Google. Następnie możliwe będzie podejmowanie stosownych działań, które zapewnią wzrost widoczności oraz pozycji.
Pozycjonowanie sklepu internetowego należy rozpocząć od edukacji w zakresie SEO. Podczas realizacji strategii warto wykorzystywać specjalistyczne narzędzia, np. do wyszukiwania fraz kluczowych, czy analizowania ruchu organicznego oraz backlinków.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.