Na czym polega pozycjonowanie stron internetowych?
5 min
5 min
Na skróty
Pozycjonowanie stron internetowych opiera się na prowadzeniu działań służących temu, aby dana strona internetowa znajdowała się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania przeglądarki Google. Dane Gemius z lipca 2019 roku nie zaskakują – Google zajmuje pierwsze miejsce we wszystkich rankingach popularności. Zarówno pod względem ogólnego zasięgu wśród internautów (93,29%), jak i z podziałem na wszelkie kategorie (urządzenia mobilne, laptopy, komputery osobiste). Większość Polaków to właśnie w tej wyszukiwarce odnajduje to, czego potrzebuje. Witryny znajdujące się na trzeciej i dalszych stronach nie mają za dużej szansy na zaistnienie w sieci. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm i osób prowadzących blogi jest świadomych tego, jak ważne jest pozycjonowanie.
Często mylnie określane jest jako SEO, czyli Search Engine Optimization. Pozycjonowanie stron jest szerszym pojęciem i zawiera w sobie działania związane z SEO. W skrócie pozycjonowanie stron jest dbaniem o różnorodne elementy strony mające duży wpływ na to, które miejsce w wyszukiwarce Google zajmie konkretna witryna. Nie jest to jednorazowe działanie, a proces, na który składa się kilka kluczowych elementów.
Większość użytkowników internetu wybiera strony z pierwszych pozycji wyników wyszukiwania. Nawet najciekawsze portale internetowe mogą nie pojawić się na pierwszej stronie wyszukiwania – wystarczy, że właściciel witryny nie wie co wpływa na pozycjonowanie i nie dba o te elementy. Strony, które są najwyżej, zostały ocenione przez roboty Google jako najbardziej odpowiednie dla wyszukiwanych słów kluczowych. Wszystkim zależy na jak najszybszym dotarciu do informacji, dlatego Google dba o to, by najpierw pojawiały się strony wartościowe i merytoryczne. Algorytm sprawdza każdą witrynę pod kątem wielu właściwości, wyniki decydują o pozycji w wyszukiwarce. Dokładne elementy algorytmu nie są nikomu znane, jednak wiadomo jest jakie działania mają największy wpływ.
Ze wszystkich działań pozycjonerskich można wyróżnić kilka najistotniejszych obszarów, które silnie wpływają na wyniki wyszukiwania. Wśród nich znajdują się:
Wszystkie treści, które znajdują się na stronie powinny wiązać się z wybranymi słowami kluczowymi. Cel najlepszych treści jest jeden – dostarczanie wartościowych i ciekawych informacji. Dlatego też nie powinno się niczego kopiować (zarówno z innych stron, jak i podstron własnej witryny). Algorytmy Google wykryją i zaindeksują, które portale umieściły dane teksty jako pierwsze i to one będą wyżej w wynikach wyszukiwania. Powielanie treści nie tylko nie pomoże w pozycjonowaniu stron, ale skutkiem tego może być wręcz negatywne wpłynięcie na pozycje w wyszukiwarce. Google stawia na unikalność, witryny niezawierające takich treści są automatycznie kategoryzowane jako mniej ciekawe, a co za tym idzie – nie warte pojawiania się jako jedne z pierwszych w wynikach wyszukiwania. Lepiej tworzyć mniej, ale bardziej wartościowych treści.
Co oznacza to, że witryna jest przyjazna dla użytkownika? W wielkim uproszczeniu taka strona jest wygodna w przeglądaniu. Przede wszystkim musi się ona szybko ładować – ma to ogromny wpływ na pozycjonowanie strony w Google. Warto skorzystać z darmowego narzędzia udostępnionego przez Google. PageSpeed Insights pokaże jak szybko ładuje się Twoja strona. Jest to oceniane nie tylko przez algorytmy Google, ale też przez użytkowników, którzy najpewniej zrezygnują z oczekiwania na załadowanie się danej strony, jeśli będzie trwało to zbyt długo.
W wyniku analizy uzyska się nie tylko cenne informacje na temat wydajności strony. Można zapoznać się z wieloma wskazówkami i radami, które pozwolą na poprawę szybkości działania witryny. Kolejną rzeczą, o którą należy zadbać jest to, aby stronę można było przeglądać na różnych typach urządzeń. Z raportu GUS “Polska w liczbach 2019” można dowiedzieć się nie tylko tego, iż coraz większa część społeczeństwa korzysta codziennie z internetu. Na uwagę zasługuje fakt, iż prawie 90% osób w wieku od 16 do 24 lat korzysta z niego poprzez urządzenia mobilne. W grupie wiekowej 25-54 wciąż jest to duża liczba osób – niemal 60% badanych. Dlatego warto zadbać o to, aby strona internetowa była dostosowana do wszelkich rodzajów urządzeń. Kolejną kwestią, która znacznie uatrakcyjnia korzystanie ze strony jest odpowiedni układ tekstu. Treści powinny mieć ciekawe i przyciągające nagłówki, które jednocześnie będą tematycznie powiązane z akapitem. Chyba nie chcesz, aby osoba czytająca Twoją stronę czuła się oszukana i nigdy więcej na nią nie wróciła? Atrakcyjne nagłówki, pod którymi nie ma obiecanej treści są mylące i nie wpłyną dobrze na statystyki strony. Akapity nie mogą być zbyt długie – zniechęcają do czytania ich w całości. Ważne są także grafiki i zdjęcia – mogą być zabawne, merytoryczne, informacyjne. Powinny jednak bezpośrednio nawiązywać do tego o czym jest tekst. Nie należy zapominać o opisach obrazów. Dobrze, jeśli będą zawierały słowa kluczowe.
Słowa kluczowe pełnią jedną z ważniejszych funkcji w pozycjonowaniu strony. Chodzi o bezbłędne ich dobranie. Oznacza to między innymi zgodność słowa kluczowego z treścią strony internetowej – użytkownik wpisując dane hasło powinien być przekierowywany na strony, które rzeczywiście odpowiedzą na jego zapytanie. Jeśli przykładowo sprzedajemy samochody, to powinniśmy celować w słowa kluczowe bezpośrednio z tym związane. Przy dobieraniu słów kluczowych warto kierować się różnymi kryteriami. Można nastawić się na odbiorców z danej okolicy – wtedy należy zadbać o pozycjonowanie lokalne. Warto wprowadzać również frazy długiego ogona, czyli dłuższe hasła zawierające dodatkowe informacje. Coraz więcej użytkowników wyszukuje według dokładnej specyfikacji produktów, albo precyzuje zapytanie w celu otrzymania jak najtrafniejszych wyników. Przy decydowaniu się na konkretne słowa kluczowe nie należy zapominać o tym, jak często są one wyszukiwane przez internautów.
Przy pozycjonowaniu stron należy pamiętać o linkach. Zarówno wewnętrznych – do innych podstron w obrębie danej witryny, jak i zewnętrznych – kierujących na inne serwisy. Wewnętrzne linki poza wpływem na pozycjonowanie zatrzymują też dłużej użytkownika na danej witrynie. Jeśli treść mu się spodoba, to z chęcią zapozna się z innymi tekstami o danej tematyce. Linkowanie zewnętrzne powinno pojawiać się podczas opierania się na informacjach zawartych na innych stronach (badania, analizy, wyniki), ale też komentowania treści innych firm czy blogerów.
To, jak wielu użytkowników jest zainteresowanych treścią danej witryny ma ogromny wpływ na pozycjonowanie strony. Popularność w dużej mierze zależy od innych czynników wspomnianych wcześniej. Są to: atrakcyjność udostępnianych treści, przejrzystość, szybkość ładowania, chwytliwe tytuły i nagłówki. To, jak wiele stron przekierowuje do naszej witryny mocno oddziałuje na jej pozycje w wynikach wyszukiwania Google. Jest ona uznawana przez algorytmy jako wartościowa, ponieważ odnośniki do niej znajdują się w wielu miejscach w sieci. Dlatego warto rozpowszechniać swoje materiały, zarówno w mediach społecznościowych, jak i na forach branżowych. Dotarcie wieloma kanałami do jak największej liczby użytkowników przy jednoczesnym dbaniu o wartość treści może dać bardzo dobre efekty.
Wykorzystując różne narzędzia od Google możemy także zweryfikować to, jak bardzo witryna jest przyjazna dla użytkowników. W Google Page Insights zweryfikujesz wskaźniki, które pozwolą Ci spojrzeć na optymalizację Twojej witryny pod kątem wymagań odbiorców. Web Vitals to inaczej podstawowe wskaźniki, które mierzą i określają to, jak wygodne i intuicyjne jest spacerowanie po witrynie oraz korzystanie z jej funkcjonalności. Składa się na to szybkość ładowania witryny, przy czym określane jest to, jak długo zajmuje stronie wyświetlenie najcięższego elementu konkretnego portalu (LCP). Ważną częścią Web Vitals jest też FID określający czas reakcji witryny na pierwszą interakcję odbiorcy treści, który właśnie odwiedził stronę. Ostatnim elementem jest CLS, który weryfikuje niespodziewane przesunięcia części strony, jej konkretnych elementów.
Warto już dbać o te wskaźniki, ponieważ pozycjonerzy spodziewają się, iż w 2021 roku będą one odgrywały niezwykle ważną rolę w pozycjonowaniu witryny – na tym ma polegać aktualizacja algorytmu Google.
Na pozycjonowanie stron internetowych składa się wiele działań. Może wydawać się to skomplikowane, jednak warto pamiętać, iż jest to proces. Poprawianie kolejnych parametrów strony z czasem powinno stawać się nie tylko łatwiejsze, ale również doskonalsze. Zawsze można skorzystać z pomocy specjalistów, którzy zadbają o wiele elementów witryny. Jeśli chcesz wiedzieć więcej i doskonalić swoje umiejętności w zakresie pozycjonowania stron – zapraszamy do innych publikowanych przez nas treści.