Jak zacząć pozycjonowanie strony (SEO)? Jak pozycjonować stronę w Google?
10 min
10 min
Na skróty
Celem pozycjonowania witryny pod wyszukiwarkę Google jest sprawienie, by algorytmy nie tylko znalazły Twoją stronę i mogły szybko dotrzeć do najważniejszych informacji o niej. Twoim priorytetem powinno być również to, aby oceniły ją jako wartościową, unikalną i cenną dla odbiorców. To sprawi, że Twoja witryna będzie pojawiać się wyżej w wynikach wyszukiwania. Optymalizacja nie jest procesem jednorazowym, ale wymaga konsekwencji, udoskonalania i monitorowania efektów oraz działań konkurencji. Poznaj etapy, jakie powinny towarzyszyć każdej strategii pozycjonowania – zarówno sklepu, jak i strony WWW!
Najważniejsze elementy obejmujące pozycjonowanie strony internetowej.
Analiza Twojej strony internetowej pod kątem SEO powinna być pierwszą czynnością. Składa się ze zbadania wielu elementów, należą do nich między innymi: meta opisy, występujące słowa kluczowe, tekst, grafiki, kod. Pozwoli to zweryfikować poprawność optymalizacji oraz to, na ile dobrze wykorzystujesz techniki służące pozycjonowaniu.
Analiza konkurencji według słów kluczowych, których Ty używasz ma ogromne znaczenie. Najłatwiej (dla osób początkujących) jest wybrać kilka pięć pierwszych wyników wyszukiwania Google. Sprawdź w jaki sposób konkurencja wykorzystuje słowa kluczowe, jak wygląda ich strona, jakie treści udostępniają, zweryfikuj czy wykorzystują różne rodzaje nagłówków i zobacz w czym są lepsi od Ciebie. Profesjonaliści korzystają z wielu narzędzi i mogą porównać o wiele więcej stron oraz elementów, jednak samo sprawdzenie kilku najlepszych stron da Ci już cenne informacje.
Zdj 1. Weryfikacja słów kluczowych w Senuto.
Źródło: Senuto.
Jeśli nie masz jeszcze wybranych słów kluczowych – zacznij od tego. Część osób sprawdza strony konkurencji i wybiera te same słowa kluczowe. O wiele lepiej jest spojrzeć na to od strony potencjalnych klientów. Pomyśl o tym, co sam byś wpisał chcąc znaleźć produkty/usługi, które Ty oferujesz.
Sprawdź teraz: Jaki content umieścić na bloga żeby pozyskać ruch?
Pozycjonowanie strony nie powinno kończyć się na wybraniu słów kluczowych, które wiążą się z potrzebami klientów, a zarazem nawiązują do charakteru Twojej działalności. Od wybrania kilkudziesięciu fraz do zdecydowania się na najlepsze jest jeszcze długa droga. Sprawdź frazy kluczowe w płatnych albo darmowych narzędziach. Zobacz czy ludzie w ogóle wpisują je w przeglądarkę. Niektórzy sprawdzają hasła pod kątem braku poprawności językowej. Weryfikują jak często użytkownicy robią błędy w danym słowie. Może to być na przykład częste wpisywanie wyrazu „kak” zamiast „jak” – wynika to z tego, że „k” i „j” są blisko siebie na klawiaturze.
Część osób bierze też pod uwagę słowa z błędami ortograficznymi. Dużo łatwiej jest pozycjonować stronę na słowa kluczowe z błędem, ponieważ mało firm bierze to pod uwagę. Jednak nie jest to sposób doskonały, ponieważ już teraz Google sugeruje użytkownikom poprawną formę danego słowa. Ponadto teksty z literówkami mogą źle wpłynąć na odbiór i opinie o rzetelności firmy.
Najlepsze słowa kluczowe, którymi warto zająć się na początku, to mające dużo wyszukiwań (przy niskiej konkurencyjności). Nie powinny być one jedynymi frazami, na które pozycjonujesz stronę, ale warto je wykorzystać.
Po wybraniu kilkunastu, albo kilkudziesięciu słów kluczowych zacznij działać. Nie zapominaj o weryfikacji swojej pozycji w rankingu. Co 2-3 miesiące sprawdzaj, czy Twoja pozycja się zmienia. Dane zapisuj w tabeli. Warto obok każdego wyniku dopisać wykonywane działania. Łatwiej będzie Ci powiązać konkretne techniki z tym, jaki mogą mieć wpływ na Twoją pozycję w Google.
Zdj 2. Weryfikacja pozycji fraz kluczowych w Senuto.
Źródło: Senuto.
Zobacz teraz: Czym jest aplikacja webowa?
Postaw sobie konkretne cele, będzie Ci wtedy łatwiej do nich dążyć i dopasowywać do tego strategię. Jeśli dopiero zaczynasz przygodę z pozycjonowaniem – zacznij od łatwych celów, ale pamiętaj również o tych długoterminowych. Na przykład możesz chcieć zachęcić jak najwięcej osób do zapisania się na newsletter, aby potem wysłać im spersonalizowane oferty. Możesz również chcieć zwiększyć sprzedaż o 20% czy wpłynąć na zwiększenie ruchu na stronie internetowej z 50 do 100. To od Ciebie zależy jakie efekty chcesz osiągnąć, ale pamiętaj też, żeby dostosować do nich wszystkie działania, nie tylko te związane z pozycjonowaniem, ale także z marketingiem.
Pisząc o strukturze mamy na myśli zarówno kod strony, jak i intuicyjność poruszania się po niej. Jeśli witryna będzie miała odpowiedni układ, to zachęci użytkowników do odwiedzania i pozostania na dłużej. Dotarcie do najważniejszych informacji czy funkcji powinno być łatwe, więc przygotuj kilka scenariuszy. Może to być scenariusz zakupu i dokonania płatności online, czy też zapis do newslettera. Przetestuj czy jest to łatwe i jak wiele kroków dzieli użytkownika do dokonania takiego działania.
Zdj 3. Właściwa struktura witryny przyjazna standardom SXO.
Źródło: Semcore.
Wygląd strony powinien być estetyczny. Dlatego, jeśli nie czujesz się pewnie w tej tematyce – zleć to zadanie specjalistom z tej dziedziny. Tak samo postąp z kodem witryny. Nie próbuj go edytować nie mając o tym wiedzy, ponieważ możesz sobie tylko zaszkodzić.
Zobacz teraz: Pozycjonowanie w YANDEX – Poradnik SEO
Zadbaj o meta tagi, odpowiednie nagłówki, ale także logiczny układ tekstu. Pomocne mogą okazać się nagłówki i śródtytuły, ale jeśli Twoje teksty są długie to wykorzystaj również spis treści.
Tematyka powinna być związana z charakterem Twojej firmy. Jednak warto, aby jednocześnie była przydatna dla odbiorców i poruszała ważne tematy. Nie opisuj problemów bez dbałości o merytorykę i źródła. Zadbaj o profesjonalizm, będziesz wtedy nie tylko odbierany jako ekspert, ale roboty Google zaklasyfikują Twoją stronę jako wartościową. Nie wpychaj na siłę wielu słów kluczowych. Wygląda to nienaturalnie i ciężko się czyta.
Ruch na swojej stronie sprawdzisz w Google Search Console oraz Google Analytics 4.
Początki pozycjonowania mogą być trudne, szczególnie jeżeli podejmiesz się wdrożenia strategii SEO samodzielnie, bez niczyjej pomocy. Warto pomyśleć o tej dziedzinie marketingu internetowego jeszcze przed założeniem swojego sklepu. Postanowiliśmy przygotować kilka porad oraz ciekawych informacji dotyczących pozycjonowania. Jeżeli już posiadasz własny sklep, nigdzie nie uciekaj! Omawiane przez nas kwestie mogą Ci się przydać, nawet jeżeli nie myślisz jeszcze poważnie o SEO, a jedynie „badasz grunt” i zastanawiasz się, jak w ogóle wygląda pozycjonowanie.
O czym pamiętać stawiając sklep? Jeżeli Twoją witrynę ma zaprojektować zewnętrzna firma, postaraj się znaleźć usługodawcę, który ma wiedzę nie tylko o programowaniu czy UX, ale także ma doświadczenie (choćby niewielkie) z SEO. Wówczas podstawowe elementy dotyczące pozycjonowania zostaną poprawnie skonfigurowane z myślą o przyszłości.
Przed stworzeniem kompletnej strony sklepu, możesz też zwrócić się do profesjonalnej agencji SEO, która dokona dokładnego audytu na bazie początkowego projektu. O wiele łatwiej i taniej będzie wtedy zoptymalizować pod pozycjonowanie stronę już na etapie jej budowy. Jesteś zainteresowany? Skontaktuj się z nami i dowiedz się na czym polegają konkretne etapy pozycjonowania sklepu oraz zamów u nas audyt i skorzystaj z pomocy naszych specjalistów.
Decydując się na założenie sklepu, postaraj się wybrać platformę przyjazną dla SEO. Pozycjonowanie nowej strony nie jest łatwe, nie da się szybko wypozycjonować nowej strony i wyprzedzić konkurencji, której witryna ma długą historię i jest doskonale zoptymalizowana pod SEO. Nie utrudniaj sobie tego zadania wybierając platformę sprzedażową albo CMS, który utrudnia działania pozycjonerskie. Kwestie dotyczące platform e-commerce także omówimy w tym artykule, więc dowiesz się, które z nich są SEO friendly. Pamiętaj, że nawet jeżeli masz już swój sklep, zawsze możesz przenieść go na inne oprogramowanie, aby następnie rozpocząć kompleksowe pozycjonowanie od zera.
Zanim postawisz swój sklep, musisz wybrać odpowiednią domenę. Jeżeli to możliwe, celuj w nazwy bezpośrednio związane z Twoją działalnością (na przykład słowo kluczowe). Jest to tylko jeden z wielu czynników wpływających na SEO, który nie ma ogromnego znaczenia, ale warto o nim wiedzieć. Podczas stawiania sklepu możesz rozpocząć pozycjonowanie od zera już na etapie dodawania produktów. Nie musisz jeszcze tworzyć ich opisów. Po prostu zadbaj o to, aby na poszczególnych podstronach nie brakowało takich znaczników jak title czy meta description. To bardzo ważne! Jeżeli zapomnisz o tej kwestii, w przyszłości uzupełnianie atrybutów wszystkie podstron może zająć naprawdę wiele czas, szczególnie jeżeli produktów nazbiera się pokaźna ilość!
Zdj 4. Prawidłowo zoptymalizowane sklepy internetowe pod kątem SEO.
Źródło: Google.
Przejdźmy do kwestii wyboru platformy sprzedażowej. Przeglądając oferty w internecie, znajdziesz przeróżne warianty. Oprogramowania zwykle dzielą się na dwa typy: open source oraz SaaS (software as a service). To bardzo ważne dla SEO, jaką konkretnie platformę wybierzesz. Pozycjonowanie nowej strony może być łatwiejsze lub trudniejsze, zależnie od wdrożonego oprogramowania.
Największe możliwości pod tym kątem dają przede wszystkim platformy e-commerce typu open source, które jak sama nazwa wskazuje, dają nieograniczony dostęp do kodu źródłowego. Modyfikacja witryny jest więc bardzo prosta – pod warunkiem, że znasz języki programowania choćby w podstawowym stopniu. Co więcej, bardzo często platformy open source są po prostu darmowe. Ich zaletą jest poziom rozbudowania oraz szereg innowacyjnych możliwości. Natomiast najpoważniejszą wadą zwykle jest fakt, iż do ich obsługi przydatna jest wiedza z zakresu programowania.
Pozostają jeszcze platformy SaaS. Tego rodzaju oprogramowanie trudno znaleźć za darmo. Ich właściciele pobierają miesięczną opłatę w formie abonamentu za prowadzenie sklepu. Atutem tego rozwiązania jest bardzo prosta i intuicyjna obsługa, nawet dla laika. Jeżeli zakładasz pierwszy sklep, który raczej będzie mały, oprogramowanie SaaS sprawdzi się doskonale. Tego rodzaju platformy mają jednak sporo ograniczeń, nie tylko pod kątem rozwoju, ale także biorąc pod uwagę SEO oraz możliwość optymalizacji. Bardzo często pozycjonowanie nowej strony jest bardzo trudne, bowiem platformy SaaS z reguły nie dają dostępu do kodu źródłowego.
Chcesz poznać przykładowe oprogramowania e-commerce? Oto bardzo popularne rozwiązania typu open source: PrestaShop, Magento, WooCommerce (wtyczka WordPress). Natomiast jeżeli mówimy o wersjach na licencji SaaS warto wspomnieć o: Shoper, SkyShop, czy SOTE. Warto poznać specyfikację poszczególnych wariantów nieco dokładniej, aby ostatecznie wybrać platformę SEO friendly, a przy tym dopasowaną do Twoich potrzeb. Każde oprogramowanie ma pewne wady oraz zalety.
Zdj 5. Najpopularniejsze platformy e-commerce.
Źródło: Similartech.
Gdy już stwierdzisz, że SEO to strategia odpowiednia dla Twojego sklepu internetowego, musisz zastanowić się nad jeszcze jedną kwestią. Samodzielnie, czy z pomocą profesjonalistów? Jak już wspomnieliśmy wcześniej, początki pozycjonowania mogą być naprawdę trudne i nerwowe. Warto uzbroić się w cierpliwość i znaleźć solidne źródło wiedzy na temat SEO. Nie zapominaj jednak, że czerpanie wiedzy i poświęcanie czasu nie jest jeszcze gwarancją efektów.
Pod tym kątem dobrze prezentują się profesjonalne firmy zajmujące się SEO. Jako klient płacisz i czekasz na efekty w postaci większej widoczności, ruchu oraz wyższej pozycji. Nie musisz praktycznie niczym się przejmować, bowiem grono specjalistów zaopiekuje się Twoim sklepem. Wystarczy znaleźć odpowiedzialną firmę, która wie, w jaki sposób rozpocząć pozycjonowanie od zera. Możesz poprosić o portfolio lub referencje poprzednich klientów.
Zanim podpowiemy, jak samemu pozycjonować sklep internetowy, musisz pamiętać, że nieodpowiedzialne działania mogą zaszkodzić Twojej stronie internetowej. Dzieje się tak po wdrożeniu technik, które nazywamy black hat SEO. To zabronione działania, a ich wykorzystywanie powoduje obniżenie pozycji w Google lub całkowite usunięcie witryny z indeksu wyszukiwarki. Wspominaliśmy już o tym w artykule na naszym blogu: „Jakie błędy można popełnić pozycjonując stronę samodzielnie”. Pamiętaj więc, aby korzystać tylko z dozwolonych technik, czyli white hat SEO. Gdy wybierzesz odpowiednią platformę e-commerce i wykonasz audyt wraz z analizą konkurencji, nadejdzie czas na wybór fraz kluczowych. Następnie musisz przypisać je do konkretnych podstron. Wielu właścicieli stron kompletnie nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważny jest ten aspekt. Nie możesz optymalizować wielu podstron pod dokładnie te same frazy, ponieważ dojdzie do kanibalizacji słów kluczowych. W efekcie Twoja pozycja w Google nie ulegnie zbyt dużej zmianie, a sklep zacznie notować wysoki współczynnik odrzuceń.
Polecana lektura: Storytelling i SEO – dlaczego zwiększa sprzedaż?
Jak samemu pozycjonować sklep internetowy? Zoptymalizuj podstrony pod wybrane frazy kluczowe i zacznij tworzyć na nich wartościowe treści. W e-commerce są to zwykle opisy kategorii oraz produktów, które informują potencjalnych klientów o tym, co oferuje Twój sklep. Content twórz w taki sposób, aby był on przystępny dla użytkowników, jednocześnie w treści powinny znaleźć się istotne frazy kluczowe, na których pozycji zależy Ci najbardziej. Kolejnym etapem będzie linkowanie zewnętrzne. Odnośniki znajdujące się na innych stronach, kierujące do Twojego sklepu, algorytm Google traktuje jako „polecenia”. Takie rekomendacje wpływają na pozycję, o ile link posiada atrybut dofollow. Myśląc o tym, jak zacząć pozycjonowanie sklepu, pamiętaj, aby w sposób naturalny pozyskiwać linki z wartościowych i powiązanych tematycznie miejsc w internecie. Nie zapominaj, że SEO to branża wymagająca ciągłej nauki oraz aktualizowania wiedzy. Informacje pozyskane z blogów, poradników, czy książek sprzed dekady mogą być kompletnie bezwartościowe. Realizując samodzielne pozycjonowanie, opieraj się na danych z renomowanych źródeł, co do których masz pewność, że są aktualne. Przy nieco bardziej zaawansowanych zmianach z zakresu optymalizacji przydaje się wiedza z zakresu HTML, CSS, a czasami także JavaScript lub PHP. Dlatego wielu przedsiębiorców działających online decyduje się na kompleksową współpracę z agencją lub freelancerem.
Jeżeli chcesz sprawdzić plusy i minusy swojej strony, zainwestuj w audyt SEO – zrób to, zanim zaczniesz pozycjonowanie swojej strony w wynikach wyszukiwania.
Jak zacząć pozycjonowanie sklepu internetowego? Agencja czy z freelancerem (specjalistą)? No właśnie, z kim lepiej współpracować? Tak naprawdę pozycjonowanie zarówno przez freelancera, jak i agencję może przynieść satysfakcjonujące efekty. Warto jednak pamiętać, że SEO to usługa składająca się z wielu segmentów. Dlatego freelancer to świetna propozycja głównie dla małych stron i sklepów. Wówczas specjalista będzie w stanie realizować skuteczne pozycjonowanie, bez niczyjej pomocy.
Natomiast agencje SEO mogą obsługiwać znacznie większych klientów, którzy posiadają rozbudowane sklepy. Tego rodzaju firmy przy okazji są znacznie bardziej elastyczne: mogą łączyć pozycjonowanie z reklamami Google Ads, UX designem, czy innymi formami marketingu. Warto zaznaczyć, że współpraca z agencją zwykle opiera się na przypisaniu konsultanta klientowi – taki specjalista dodatkowo edukuje właściciela strony internetowej z zakresu SEO, a nie tylko przedstawia wytyczne i wyniki pozycjonowania.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat pozycjonowania stron i sklepów internetowych?
Przy pozycjonowaniu strony WWW kluczowe jest uwzględnienie optymalizacji on-site, czyli poprawa struktury witryny, szybkość ładowania, dostosowanie do urządzeń mobilnych, oraz optymalizacja treści pod kątem słów kluczowych. Istotne okazuje się także budowanie wartościowych linków zewnętrznych (backlinków) oraz dbanie o jakość i aktualność treści.
Efekty pozycjonowania witryny mogą pojawić się w różnym czasie – od kilku tygodni do kilku miesięcy, w zależności od konkurencyjności branży, jakości wykonanej pracy oraz historycznej optymalizacji strony. Warto jednak pamiętać, że pozycjonowanie to proces długoterminowy i wymaga ciągłego monitoringu oraz optymalizacji. Zazwyczaj rezultaty są widoczne po 6-12 miesiącach (np. w postaci zwiększonego ruchu oraz maksymalizacji konwersji).
Samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego wymaga wiedzy z zakresu HTML, CSS, a często także PHP oraz JS. Dodatkowo należy zaznajomić się z wytycznymi stawianymi przez wyszukiwarkę Google. Następnie możliwe będzie podejmowanie stosownych działań, które zapewnią wzrost widoczności oraz pozycji.
Pozycjonowanie sklepu internetowego należy rozpocząć od edukacji w zakresie SEO. Podczas realizacji strategii warto wykorzystywać specjalistyczne narzędzia, np. do wyszukiwania fraz kluczowych, czy analizowania ruchu organicznego oraz backlinków.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.