Pozycjonowanie stron – jak się nauczyć?
4 min
4 min
Na skróty
Wiele osób, zaczynając swoją przygodę z marketingiem online, spotyka się z pojęciami tj.: pozycjonowanie, seo, copywriting, słowa kluczowe, ale by stać się prawdziwym mistrzem pozycjonowania stron – potrzeba czasu, wiedzy oraz praktyki. Nauka SEO może wydawać się trudna, ale im bardziej zagłębiamy się w kolejne tajniki, tym lepsze osiągniemy wyniki.
Pozycjonowanie stron internetowych to działania, które pomogą zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce i poprawią jej organiczną pozycję w wynikach. Możemy zaliczyć do nich zarówno działania mające na celu optymalizację techniczną (m.in certyfikat SSL czy meta tagi), jak i content marketing, czyli tworzenie treści (zazwyczaj związane z SEO) oraz link building. W skrócie, dbają o to, by strona była jak najwyżej na liście wyników odpowiadając wybranym słowom kluczowym.
Niestety, to nie wszystko, bo na to, jak wysoko znajdzie się nasza strona, mają wpływ czynniki i algorytmy Google, aktualizowane na bieżąco. Analizują i przeliczają czynniki rankingowe, tworząc ostatecznie ranking i ich pozycje w wyszukiwaniu odpowiednich fraz. Bardzo ważne dla tego procesu jest posiadanie słów kluczowych na wysokich pozycjach w danym temacie, gdyż artykuł ma wtedy szansę znaleźć się na pierwszej stronie i zostać dostrzeżony. Większość użytkowników przegląda tylko pierwsze dziesięć wyników, dlatego jeśli nasza witryna wyląduje na drugiej czy trzeciej stronie będzie to równoznaczne z pozyskaniem mniejszego ruchu – będzie ona mniej widoczna. W tym momencie na pomoc przychodzi SEO.
SEO to optymalizacja stron internetowych pod silnik wyszukiwarki, aby osiągały najwyższe pozycje. Proces, zawierający różne czynniki (techniczne, tworzenie treści, pozyskiwanie linków z innych domen w danej sieci), który ma na celu poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego optymalizacji może podlegać zarówno treść (tytuły, słowa kluczowe, nagłówki, długość tekstu), struktura witryny, a także aspekty techniczne (szybkość, responsywność, reklamy). Jak widzimy, optymalizacja kodu to nie wszystko, to tylko pewna część całego procesu. Czynników jednak jest bardzo wiele, więc, gdy prowadzimy działania pozycjonujące SEO bierzemy pod uwagę wytyczne Google, doświadczenia, testy i analizy – zwłaszcza te własne, bo co dla kogoś się nie sprawdziło, dla nas może. Warto, by nasza witryna była zapełniona treściami, które spełniają pewne określone warunki.
Pozycjonowanie choć wydaje się być czarną magią, nie jest wiedzą, której nie można zdobyć. Przy odrobinie praktyki staje się bardziej zrozumiałe i przyjazne. Naukę pozycjonowania warto zacząć od grupy docelowej, liczby wyszukań na konkretną frazę i słów kluczowych, które możemy użyć do danego tematu. Jest to ważne do ustalenia konkurencji, która może prześcignąć nas w pozycjach wyszukiwarki. Gdy miniemy pierwszy etap, możemy skupić się na monitorowaniu wyników oraz naprawianiu błędów na stronie. Niektóre z nich jesteśmy w stanie przewidzieć, ale każda unikatowa strona może mieć inny problem, dlatego poza byciem ostrożnym, powinniśmy być przygotowani na kryzysowe działania i ewentualne zmiany. W tym pomoże nam audyt SEO, który wyznaczy kierunek i wskaże elementy do poprawy czy optymalizacji. Do niego możesz się posiłkować narzędziem zewnętrznym, ale dane powinny przejść weryfikację wprawnego SEOwca. Dzięki temu dowiemy się czy mamy błędy w kodzie, które zdjęcia powinniśmy optymalizować i gdzie zamieścić więcej słów kluczowych.
Warto pamiętać o kilku rzeczach:
Nauka SEO jest ważna, ale też i dynamiczna, dlatego pamiętaj o tym, by sprawdzać aktualności na bieżąco.
Nauka pozycjonowania z początku może wydać się trudna, ale nie warto się zniechęcać, gdyż każde zagadnienie wymaga czasu i praktyki, a efekty, które dzięki temu uzyskamy na pewno będą równoważne z czasem poświęconym na zagłębianie SEO. Jeśli wolisz, żeby Twoją witryną zajęła się profesjonalna agencja SEO