Nauka pozycjonowania (SEO) dla początkujących
7 min
7 min
Na skróty
Wiele osób, zaczynając swoją przygodę z marketingiem online, spotyka się z pojęciami tj.: pozycjonowanie, seo, copywriting, słowa kluczowe, ale by stać się prawdziwym mistrzem pozycjonowania stron – potrzeba czasu, wiedzy oraz praktyki. Nauka SEO może wydawać się trudna, ale im bardziej zagłębiamy się w kolejne tajniki, tym lepsze osiągniemy wyniki.
Pozycjonowanie stron internetowych to działania, które pomogą zwiększyć widoczność strony w wyszukiwarce i poprawią jej organiczną pozycję w wynikach. Możemy zaliczyć do nich zarówno działania mające na celu optymalizację techniczną (m.in certyfikat SSL czy meta tagi), jak i content marketing, czyli tworzenie treści (zazwyczaj związane z SEO) oraz link building. W skrócie, dbają o to, by strona była jak najwyżej na liście wyników odpowiadając wybranym słowom kluczowym.
Niestety, to nie wszystko, bo na to, jak wysoko znajdzie się nasza strona, mają wpływ czynniki i algorytmy Google, aktualizowane na bieżąco. Analizują i przeliczają czynniki rankingowe, tworząc ostatecznie ranking i ich pozycje w wyszukiwaniu odpowiednich fraz. Bardzo ważne dla tego procesu jest posiadanie słów kluczowych na wysokich pozycjach w danym temacie, gdyż artykuł ma wtedy szansę znaleźć się na pierwszej stronie i zostać dostrzeżony. Większość użytkowników przegląda tylko pierwsze dziesięć wyników, dlatego, jeśli nasza witryna wyląduje na drugiej czy trzeciej stronie będzie to równoznaczne z pozyskaniem mniejszego ruchu – będzie ona mniej widoczna. W tym momencie na pomoc przychodzi SEO.
Zobacz: Promocja w wyszukiwarkach – dlaczego jest tak ważna?
Czym jest SEO? To optymalizacja stron internetowych pod silnik wyszukiwarki, aby osiągały najwyższe pozycje. Proces, zawierający różne czynniki (techniczne, tworzenie treści, pozyskiwanie linków z innych domen w danej sieci), który ma na celu poprawę widoczności w organicznych wynikach wyszukiwania. Dlatego optymalizacji może podlegać zarówno treść (tytuły, słowa kluczowe, nagłówki, długość tekstu), struktura witryny, a także aspekty techniczne (szybkość, responsywność, reklamy). Jak widzimy, optymalizacja kodu to nie wszystko, to tylko pewna część całego procesu. Czynników jednak jest bardzo wiele, więc, gdy prowadzimy działania pozycjonujące SEO bierzemy pod uwagę wytyczne Google, doświadczenia, testy i analizy – zwłaszcza te własne, bo co dla kogoś się nie sprawdziło, dla nas może. Warto, by nasza witryna była zapełniona treściami, które spełniają pewne określone warunki.
Efekty SEO możesz zweryfikować w Google Analytics oraz Google Search Console. Jeżeli rozpoczynasz swoją przygodę z SEO, narzędzia te będą dobrym rozwiązaniem!
Zdj 1. Efekty pozycjonowania po 6-7 miesiącach pracy – TOP 5 w wynikach wyszukiwania.
Źródło: Google.
Pozycjonowanie choć wydaje się być czarną magią, nie jest wiedzą, której nie można zdobyć. Przy odrobinie praktyki, przygoda z SEO w staje się bardziej zrozumiała i przyjazna. Jeżeli chcesz nauczyć się pozycjonowania, zacznij doboru od grupy docelowej, liczby wyszukań na konkretną frazę i słów kluczowych, które możesz użyć do danego tematu. Jest to ważne do ustalenia konkurencji, która może prześcignąć nas w pozycjach wyszukiwarki. Gdy miniemy pierwszy etap, możemy skupić się na monitorowaniu wyników oraz naprawianiu błędów na stronie. Niektóre z nich jesteśmy w stanie przewidzieć, ale każda unikatowa strona może mieć inny problem, dlatego poza byciem ostrożnym, powinniśmy być przygotowani na kryzysowe działania i ewentualne zmiany. W tym pomoże nam audyt SEO, który wyznaczy kierunek i wskaże elementy do poprawy czy optymalizacji. Do niego możesz się posiłkować narzędziem zewnętrznym, ale dane powinny przejść weryfikację wprawnego SEOwca. Dzięki temu dowiemy się, czy mamy błędy w kodzie, które zdjęcia powinniśmy optymalizować i gdzie zamieścić więcej słów kluczowych.
Zobacz: Optymalizacja podstrony produktowej – jak to robić?
Warto pamiętać o kilku rzeczach:
Nauka SEO jest ważna, ale też i dynamiczna, dlatego pamiętaj o tym, by sprawdzać aktualności na bieżąco.
Zobacz: Data studio – czym jest i jak stosować?
Nauka pozycjonowania z początku może wydać się trudna, ale nie warto się zniechęcać, gdyż każde zagadnienie wymaga czasu i praktyki, a efekty, które dzięki temu uzyskamy na pewno będą równoważne z czasem poświęconym na zagłębianie SEO. Jeśli wolisz, żeby Twoją witryną zajęła się profesjonalna agencja SEO.
Obecnie na właściwie każdym kroku można natrafić na przeróżnego rodzaju szkolenia. Dla jednych jest to forma poszerzania swojej wiedzy, dla innych rozwijanie hobby. Oferty są zróżnicowane tak samo, jak czas i zakres szkoleń. Jednak tylko część z nich jest godnych uwagi. Jak wybrać szkolenie SEO? W pełni profesjonalne szkolenie powinno zawierać kilka istotnych elementów, które nie tylko dostarczą odpowiedniej wiedzy, ale przede wszystkim nauczą pokonywania różnego rodzaju trudności czy rozwiązywania problemów. Dobre szkolenie powinno nauczyć analizować i dobierać właściwe słowa kluczowe, ale również pokazać, w jaki sposób tworzyć teksty pod SEO.
Zdj 2. Kompleksowa analiza słów kluczowych SEO.
Źródło: Senuto.
Niezwykle istotne w pozycjonowaniu jest analizowanie poszczególnych działań i ich modernizacja w taki sposób, by w sposób optymalny zwiększyć ich skuteczność. Szkolenie SEO powinno więc nauczyć wykonywania audytu SEO, naukę sztuczek i narzędzi, które będą znacznie przyśpieszały działania SEO, ale jednocześnie optymalizację kodu HTML. W trakcie kursu uczeń powinien zdobyć informacje o tym, jak rozmieszczać słowa kluczowe, by były maksymalnie skuteczne, ale także, z jakich narzędzi warto korzystać.
Zobacz: Czym zajmuje się konsultant SEO?
Szukając najlepszego rozwiązania, warto sprawdzać nie tylko opinie, ale przede wszystkim zakres nauki. Od niej w dużej mierze będzie zależała skuteczność całej inwestycji. Aktualnie nie ma uczelni, która pozwala na pozyskanie wiedzy z zakresu SEO, stąd wybranie właściwego kursu będzie idealnym rozwiązaniem, które da nowe możliwości zarobkowe. Oferta szkoleń jest na tyle rozbudowana, że trudno jest znaleźć odpowiednie rozwiązanie. Wiele zależy od aktualnej wiedzy, ale również zakresu, który chciałoby się posiąść. Inaczej wyglądają szkolenia, w których przekazywana jest wiedza podstawowa, natomiast zupełnie inaczej te, które są przeznaczone dla osób zaawansowanych.
Zdj 3. Nauka pozycjonowania z Papa SEO – renomowany kurs pozycjonowania SEO za mniej niż 1000 złotych.
Źródło: Papa SEO.
W efekcie szkolenie SEO od podstaw sprawdzi się dla osoby, która nigdy nie miała styczności z tego typu pracą. W trakcie jego trwania dowie się, jakie są odpowiedzi serwera, w jaki sposób je weryfikować i analizować, ale również czym jest strona www, adres URL i z jakich części się składa. Pozna kary za naruszenie wytycznych od Google, ponadto pozna różnice między nimi. Warto więc najpierw określić swój poziom, a następnie szukać szkoleń i kursów, które mu odpowiadają.
Webinar i konferencje sprawdzają się dla osób, które poznały już podstawy. Oczywiście w kursy podstawowe także mogą odbywać się w formie konferencji. Jak wybrać szkolenie SEO? Dobrze sprawdza się wybór takiego szkolenia, które będzie zgodne z preferencjami. Oznacza to, że jeśli ktoś dobrze przyswaja wiedzę pisaną, może skorzystać z możliwości kursu na odległość, który będzie wysyłany pakietami.
Osoby, które są słuchowcami i muszą zobaczyć w praktyce co i jak, doskonale odnajdą się na konferencji. Warto korzystać z kursów, nawet jeśli ktoś posiada już wiedzę z tego zakresu, gdyż wszystko się zmienia, natomiast dodatkowa nauka zawsze pozwoli być na bieżąco z nowinkami.
Zobacz: Do czego przydaje się dostęp do serwera FTP przy pozycjonowaniu strony?
Kurs pozycjonowania — różne poziomy pozwalają na określenie, jaką wiedzę posiada się aktualnie, ale także umożliwia ukierunkowanie swojej nauki. Pozycjonowanie to szereg działań, stąd też każdy kolejny kurs utrwala już posiadaną wiedzę, jednocześnie stając się źródłem dla poznania nowinek. Wytyczne Google, jak i narzędzia do pozycjonowania się zmieniają, co oznacza, że inwestowanie w kursy będzie mogło aktualizować wiedzę. Kurs powinien składać się z części teoretycznej i praktycznej.
Zdobyta wiedza powinna być umiejętnie wykorzystywana, dlatego odpowiednie zadania w trakcie kursu pozwalają na utrwalenie i w razie pytań można liczyć na pomoc. Plan kursu powinien zakładać poruszanie tematów w sposób maksymalnie interesujący, natomiast przeplatanie wiedzy teoretycznej z praktyczną, pozwala na lepsze przyswajanie wiedzy. Wiele osób decyduje się na model konferencji, gdyż umożliwia to bezpośredni kontakt z osobą prowadzącą.
Ponadto szkolenie może być poszerzone o obszary, którymi uczestnicy są zainteresowani. Wówczas wysyłana jest ankieta, w której wystarczy zaznaczyć, czego dodatkowo chciałoby się dowiedzieć, a następnie największa liczba głosów zdecyduje. Odpowiednio przygotowane szkolenie, nawet jeśli będzie trwało kilka godzin, dostarczy ogromną ilość wiedzy, a jednocześnie podziała motywująco, zachęcając do uczestnictwa w kolejnym. Warto przyłożyć się do samych poszukiwań, by móc znaleźć dla siebie odpowiednie rozwiązanie.