Pozycjonowanie strony firmy – na czym polega?
4 min
4 min
Na skróty
Chcesz zadbać o rozpoznawalność swojej marki? Zależy Ci na przyciągnięciu uwagi potencjalnych klientów? Chcesz zwiększyć swoje zyski? W każdym z tych przypadków warto, abyś zainwestował w pozycjonowanie strony firmy. Jeśli Twoim celem jest sukces w biznesie, musisz umiejętnie budować zaufanie klientów, pracować nad wiarygodnością marki, pozytywnym wizerunkiem, rozwijać swoją ofertę etc. W dzisiejszych realiach nie jesteś w stanie tego wszystkiego osiągnąć bez długoterminowej, przemyślanej strategii SEO. Jak w takim razie zająć się tym profesjonalnie? Na co szczególnie zwrócić uwagę, aby taka inwestycja przyniosła oczekiwany zwrot?
Być może wydaje Ci się, że pozycjonowanie strony firmy to coś, co dotyczy wyłącznie branży e-commerce, ale absolutnie tak nie jest. Nawet jeśli prowadzisz lokalny, niewielki biznes, wprowadzasz na rynek niszową markę itp., potrzebujesz spójnej strategii SEO. Co możesz dzięki niej zyskać? Podstawowe korzyści to:
• zwiększanie widoczności w wynikach organicznych – nawet jeśli Twoja strona ma ciekawy design, przyciągające uwagę treści, prezentuje wyjątkową ofertę itd., jej skuteczność będzie ograniczona bez działań pozycjonujących. Płatne wyniki wyszukiwania z pewnością są pomocne, ale pamiętaj, że to wyniki organiczne budują siłę Twojej marki;
• pozyskiwanie wartościowego ruchu – strategia SEO pozwoli Ci lepiej poznać swoich docelowych odbiorców. Dzięki wykorzystaniu konkretnych frazy kluczowych, efektywnym optymalizacjom strony itp., będziesz w stanie dotrzeć wyłącznie do tych użytkowników, którzy z dużym prawdopodobieństwem zainteresują się Twoją ofertą;
• oszczędność – pozycjonowanie strony firmy pozwala rozwijać skuteczną witrynę, która stopniowo generuje coraz większe zyski, co wpływa na ograniczenie wydatków np. na kampanie reklamowe typu Google Ads;
• kreowanie wizerunku – dzięki profesjonalnym działaniom SEO cały czas trzymasz rękę na pulsie, monitorujesz jakość swojej witryny, poprawność działania etc., decydujesz, w jaki sposób chcesz prezentować swoją firmę/markę, zyskujesz cenną wiedzę na temat oczekiwań potencjalnych klientów;
• poprawa UX – już na etapie audytu witryny dowiadujesz się, co możesz i powinieneś zmienić, aby poprawić user experience (czynnik, który ma dzisiaj kluczowe znaczenie w biznesie). Dostosowanie strony do urządzeń mobilnych, poprawa jej wydajności, lepsza nawigacja i struktura treści to tylko część profitów w zakresie UX;
• jakość i bezpieczeństwo witryny – optymalizacja pomogą Ci podnieść wartość i użyteczność strony, usprawnisz jej najważniejsze zabezpieczenia, co pozwoli Ci zwiększyć zaufanie użytkowników;
• większy współczynnik konwersji – lepsza widoczność strony, większy, wartościowy ruch w jej obrębie, poprawa user experience itd. – wszystko to z pewnością wpłynie na współczynnik konwersji. Przesłanie zapytania, prośba o wycenę, finalizacja sprzedaży – bez względu na to, jaki jest Twój biznesowy cel, pozycjonowanie jest w stanie pomóc Ci w jego osiągnięciu;
• wyróżnienie się na tle konkurencji – nie chodzi tylko o to, że Twoja witryna będzie znajdowała się wyżej w wynikach wyszukiwania, zadbasz także o rozgłos swojej mar-ki, podniesiesz jakość oferty, dostosujesz ją lepiej do oczekiwań, potrzeb i gustów użytkowników;
• szanse na rozwój – pozycjonowanie to długoterminowy proces, który, jeśli będzie kontynuowany, jest w stanie zapewnić Ci niejedną szansę na rozwój, również pod kątem biznesowym.
Jeśli już zdecydujesz się na pozycjonowanie strony firmy, warto, abyś przeanalizował kilka kluczowych kwestii. Jaki potencjał ma Twój biznes? Jak szerokie jest grono Twoich docelowych odbiorców? Co ze specyfiką branży? Gdzie szukasz szans na rozwój? Jakie są Twoje krótkoterminowe oraz długoterminowe cele? To wszystko ma duże znaczenie w budowaniu strategii SEO. Zastanów się, czy w Twoim przypadku bardziej efektywne okaże się pozycjonowanie lokalne czy może globalne, a może widzisz potencjał obu tych rozwiązań? Jeśli np. prowadzisz firmę budowlaną, niewielki gabinet kosmetyczny, restaurację lub pensjonat, z pewnością bardzo pomoże Ci pozycjonowanie lokalne. Jeśli Twoja firma działa od lat na rynku, masz szerokie grono klientów, rozbudowaną ofertę etc. i szukasz szans na to, aby zwiększyć swoje zyski – warto przemyśleć pozycjonowanie globalne. Pamiętaj, że pierwszym krokiem zawsze powinien być wnikliwy, szeroki audyt strony internetowej. Dzięki niemu dowiesz się, jak wiele usprawnień, aktualizacji i zmian będziesz mu-siał wprowadzić, jakie są najmocniejsze i najsłabsze strony witryny, jak prezentujesz się na tle konkurencji itd. Przemyśl kwestię budżetu, zastanów się, jak chcesz go połączyć z innymi wydatkami, np. w zakresie marketingu, kampanii reklamowych PPC. Jeśli Twoje cele biznesowe są ambitne, Twoja witryna mocno rozbudowana, masz szerokie grono odbiorców i dołączać do popularnej branży, wtedy ze szczególną uważnością podejdź do kwestii współpracy z daną agencją SEO czy też pozycjonerem. Zweryfikuj wiedzę, sprawdź dotychczasowe doświadczenie itd. – powinieneś mieć pewność, iż masz do czynienia z godnym zaufania profesjonalistą w tej dziedzinie.
Jeśli prowadzisz mały biznes i chciałbyś spróbować swoich sił w pozycjonowaniu strony firmy, istnieje szereg działań, z którymi z pewnością sobie poradzisz. Możesz np.:
• poprawić jakość contentu: popracować nad użytecznością, przystępnością i atrakcyjnością tekstów, dodaniem zoptymalizowanych grafik itd.;
• popracować nad wizytówką Google Moja Firma: uzupełnić wszystkie dane firmy, kategorie, dodać zdjęcia, oferty, odpowiadać na opinie i zapytania itd.;
• znaleźć szansę na pozyskanie wartościowych linków do strony: np. poprzez publikację artykułów eksperckich czy sponsorowanych;
• podnosić UX: zbierając opinie użytkowników np. w mediach społecznościowych i wykorzystując je potrzebnych udoskonaleń;
• budować rozpoznawalność marki, dbać o rozgłos: poprzez aktywne działania w social mediach, e-mail marketing etc.
Niestety, jeśli nie jesteś specjalistą w dziedzinie pozycjonowania, wcześniej czy później od-czujesz swoje ograniczenia, a wtedy warto zainwestować w opracowanie i wdrożenie profesjonalne strategii, która uwzględni również aspekty technicznych optymalizacji, pozwoli na wykorzystanie zaawansowanych narzędzi analitycznych, stały monitoring efektów etc. Przejście na kolejny etap działań zwiększy Twoje szanse na biznesowy sukces.