Sport uprawia każdy z nas. Jedni na co dzień. Drudzy od święta. Pasjonaci postanawiają się zawodowo oddać treningowi. Inni wolą skupić się na kibicowaniu i dopingowaniu swoim. Rozpowszechnienie sportu na taką skalę dla osób zainteresowanych biznesem oznacza szerokie możliwości rozwoju. Poza biznesplanem potrzebny jest jeszcze jeden składnik, który pozwoli nam zaistnieć w branży – promocja. Sprawdź jak wygląda pozycjonowanie branży sportowej oraz co ma największy wpływ na naszą pozycję.
Dlaczego warto wybrać pozycjonowanie w branży sportowej?
Pozycjonowanie jest źródłem ruchu organicznego. To oznacza mniej więcej tyle, że osoby trafiające na naszą stronę są zainteresowane oferowaną treścią i niczego nie otrzymują „na siłę”. Intencja użytkowników jest zawarta w słowach kluczowych. Przybywają oni do nas z celem: są chętni na zakup lub poznanie jakiegoś zagadnienia. Możemy doprecyzować cel swojej kampanii. Rozpoczynając pozycjonowanie w branży sportowej najbardziej będzie interesowała nas sprzedaż, a zatem produktowe frazy. W ramach uzupełnienia oraz dla wykorzystania potencjału innych etapów lejka sprzedażowego zainteresujemy się frazami informacyjnymi oraz brandowymi.
Klienci zainteresowani sprzętem sportowym w internecie zachowują swoje tendencje ze sklepów stacjonarnych. Zachowanie w trakcie wyszukiwania jest zbliżone do podejścia do sklepowej półki. Klient mniej więcej wie, co chce kupić. Być może zna markę, rozmiar, a nawet kolor. Istnieje zatem szansa, że widział on wcześniej dany produkt, a jego wizyta jest tylko po to, aby sfinalizować transakcję. To oznacza potencjał w pozycjonowaniu na frazy long-tail (np. „piłka adidas telstar original”). Pozyskanie i spieniężenie ruchu w ten sposób jest tańsze niż w sytuacji, gdy musimy konkurować pod frazami ogólnymi (np. „piłka adidas”).
Zaletą branży sportowej jest możliwość działania na wielu płaszczyznach. Z racji, że prowadzimy sklep, możemy stale poprawiać doświadczenie użytkownika, zwiększając satysfakcję klientów. Gdy kierujemy marketingowy komunikat do sportowców istnieje możliwość, a nawet jest to wskazane, aby dawać coś więcej aniżeli sam tekst. Wszelkiego rodzaju infografiki, animacje i formy wideo pozwalają przykuć uwagę odwiedzającego na dłużej. Tym samym jest to okazja na wyróżnienie się przez zaprezentowanie produktu w niepowtarzalny sposób. Utrzymanie takiej konsekwencji sprawi, że odwiedzający, nawet pomimo wyższej ceny, będą do nas powracać, gdy tylko zobaczą nas ponownie w internecie.
Wyzwania SEO w branży sportowej
Może się wydawać, że SEO w branży sportowej to wyłącznie kwestia podpisania umowy z agencją reklamową i schowanie tej części planu do szuflady. Pomimo wielu możliwości, musimy stanąć przed pewnymi wyzwaniami. Co więcej, nie musielibyśmy się z nimi mierzyć w wielu innych branżach. Co nas zatem czeka? Oto kilka przykładów:
treść na bloga musi odpowiadać na potrzeby klientów, dobrze, gdybyśmy zadbali o relacje z wydarzeń sportowych, rankingi czy byli pomocni w samym wyborze,
informacje powinny być angażujące i napisane językiem odbiorcy,
opisy produktów muszą być napisane od zera, ale stanowi to przestrzeń na stworzenie lepszego UX,
konieczne jest sprawdzanie tego, jak użytkownik porusza się po sklepie – warto wykorzystać mapy ciepłe,
prezentacja produktu w wysokiej rozdzielczości jest korzystna zarówno dla użytkowników, jak i rozpoznawania przez wyszukiwarki,
podobnie jak w branży odzieżowej, propozycje cross-sell i up-sell są kluczem do tego, aby sprzedawać więcej,
jeśli dany produkt jest likwidowany z oferty lub dłużej niedostępny (np. przez sezonowość) to strona produktowa powinna zostać wykluczona z indeksu wyszukiwarki.
Pozycjonowanie sportu – dobre praktyki i plan działania
Jeśli skłaniasz się ku metodzie promocji, jaką jest pozycjonowanie sportu, powinieneś zadbać o odpowiedni plan działania. Rozpocznij od mediaplanu, który pozwoli Ci rozdzielić budżet również na inne działania, które są opłacalne w tej branży. Planowanie rozpocznij od analizy konkurencji. Wcześniej jednak dokładnie ją doprecyzuj. Sprawdź, co proponują inne sklepy i co wydaje się przynosić najwyższą skuteczność. Korzystaj z własnych obserwacji, odnotowuj ich działania w mediach społecznościowych, w świecie offline, w kontekście partnerstwa i współpracy biznesowej. Rób to regularnie.
Pamiętaj, że SEO to nie wszystko. Użytkownicy odwiedzający Twoją stronę internetową przejdą do mediów społecznościowych, podadzą Ci numer telefonu, a także swój adres e-mail. Kiedy zajrzą po raz kolejny do wyszukiwarki to prawdopodobnie klikną w reklamę nad wynikami organicznymi. Przeznacz na każdą z tych rzeczy odpowiednią część czasu oraz środków. Możesz pomyśleć również o innowacjach takich jak powiadomienia push czy kampania SMS.
Nie bądź obojętny na strategię pozycjonowania. Z użyciem narzędzi takich jak Senuto, Ahrefs czy Semrush sprawdzaj jakie techniki pozycjonowania przeważają, co uwzględnia content konkurencji oraz jak wygląda profil linków wybranych sklepów. Pamiętaj, aby obserwować ceny, akcje promocyjne i wprowadzane ulepszenia. Nie bój się inspirować rynkami zagranicznymi i testować swoich pomysłów.
Ta strona wykorzystuje pliki cookie. Używamy informacji zapisanych za pomocą plików cookies w celu zapewnienia maksymalnej wygody w korzystaniu z naszego serwisu. Mogą też korzystać z nich współpracujące z nami firmy badawcze oraz reklamowe.
Jeżeli wyrażasz zgodę na zapisywanie informacji zawartej w cookies kliknij w przycisk "Akceptuję".
Jeśli nie wyrażasz zgody, ustawienia dotyczące plików cookies możesz zmienić w swojej przeglądarce.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane w szczególności do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.
Niezbędne cookies są istotne do prawidłowego funkcjonowania witryny. Ta kategoria obejmuje tylko pliki cookie, które zapewniają podstawowe funkcje bezpieczeństwa witryny. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych osobowych.
Wszelkie pliki cookie, które mogą nie być szczególnie potrzebne do działania witryny i są wykorzystywane do gromadzenia danych osobowych użytkowników za pośrednictwem analiz, reklam i innych treści osadzonych, są określane jako niepotrzebne pliki cookie. Wymagane jest uzyskanie zgody użytkownika przed uruchomieniem tych plików cookie w witrynie.