Rodzaje konwersji na stronie, które warto mierzyć
Aby optymalizować konwersję, najpierw należy ją ustalić, a następnie monitorować. Zależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzisz, Twój biznes będzie mieć inne cele. Wcześniej wspomniana sprzedaż jest tak zwaną „konwersją końcową”. Zanim klient zrealizował transakcję, znalazł się na wielu punktach styku z Twoją marką. Dlatego monitorowanie konwersji pod kątem sprzedaży i porównywanie jej z uzyskanym ruchem może być niewystarczające.
Poza odsetkiem zrealizowanych transakcji warto mierzyć takie współczynniki konwersji jak:
- Zapis do newslettera;
- Czas trwania sesji (np. na blogu);
- Napisanie komentarza lub wystawienie opinii;
- Pozostawienie danych kontaktowych;
- Utworzenie konta;
- Pobranie pliku (raportu, dokumentu).
- 5 sposobów na optymalizację konwersji
Zanim przedstawimy sposoby na optymalizację konwersji, musisz wiedzieć, że do wdrożenia takiego rozwiązania konieczne jest wykonanie audytu SXO. To badanie, które opiera się na analizie całej strony internetowej pod kątem widoczności w wyszukiwarce oraz user experience. Strategia SXO stanowi innowacyjne połączenie SEO i UX, dlatego szczególnie dobrze sprawdza się w e-commerce. Wykonanie audytu pozwoli znaleźć ewentualne błędy w serwisie oraz niedociągnięcia. Następnie możliwe będzie przeprowadzenie skutecznej optymalizacji konwersji.
#1 Dostosowywanie formularzy kontaktowych, panelu logowania i koszyka zakupowego
Zacznijmy od kilku najważniejszych elementów, których optymalizacja w sklepach i na stronach firmowych jest szczególnie ważna. To formularze kontaktowe, panel logowania i koszyk zakupowy. Zasoby te są wykorzystywane do optymalizacji konwersji, ponieważ dzięki nim użytkownik może wykonać konkretne działanie prowadzące do osiągnięcia celu biznesowego.
Formularz kontaktowy – powinien wyróżniać się prostą budową oraz funkcjonalnością. Proces jego wypełnienia nie może zajmować zbyt wiele czasu, ponieważ użytkownik zrezygnuje z wysłania wiadomości. Istotnym elementem jest także przemyślana implementacja formularza. Najczęściej tego rodzaju elementy mieszczą się w dolnej części strony.
Zobacz: SXO – największy gamechanger pozycjonowania
Panel logowania i rejestracji – jeżeli chcesz zachęcić użytkowników do założenia konta, przygotuj atrakcyjny panel logowania i rejestracji. Dzięki temu internauta ukończy ten proces, zamiast go przerwać. Nie wymagaj podawania zbyt wielu danych, jeżeli nie są one potrzebne. Zadbaj także o prawidłowe działanie wszystkich przycisków.
Koszyk zakupowy – to jeden z ważniejszych elementów w e-commerce. Źle działający koszyk sprawi, że potencjalny klient nie zrealizuje swojego zamówienia, co negatywnie wpłynie na końcowy współczynnik konwersji.
#2 Skrócenie czasu ładowania strony
Jeżeli to tylko możliwe, skróć czas ładowania strony. Im dłużej użytkownik musi czekać na wczytanie się wszystkich zasobów witryny, tym gorzej. Ponadto słabe wyniki pod kątem prędkości ładowania mają negatywny wpływ na SEO w Google. W wielu przypadkach sposobem na optymalizację konwersji może być więc techniczna edycja serwisu, aby witryna mogła szybciej działać.
#3 Budowa jakościowej treści
Merytoryczny content to istotna część strategii marketingowej. Trudno sprzedawać produkty bądź oferować usługi bez ich odpowiedniego opisu oraz specyfikacji. W sieci popularność zyskują także wartościowe blogi składające się z branżowych artykułów. Dodatkowo tego rodzaju treści ukazują Twoje know-how, co pozytywnie wpływa na zaufanie odbiorców. Przygotowanie jakościowych opisów produktów (lub usług) kategorii i prowadzenie bloga jest więc sposobem na optymalizację konwersji. Przy okazji pamiętaj, że content utworzony zgodnie z zasadami SEO może bezpośrednio wpłynąć na pozyskanie wartościowego ruchu z wyszukiwarki Google.