Click fraud – jak konkurencja może niszczyć Twój ebiznes?
4 min
4 min
Na skróty
Jest wiele metod eliminowania konkurencji spośród wyników wyszukiwania. Jedynymi etycznymi strategiami są te, które popiera Google. SEO oraz UX dają skuteczne efekty, a click fraud należy do złych metod, które są stosowane wraz z depozycjonowaniem. To nieetyczne zachowania, które nie powinny mieć miejsca. Niestety wiele firm decyduje się na to, aby depozycjonować strony konkurencji, czyli świadomie działać na ich szkodę. Czym jest click fraud? To działania dotyczące płatnych reklam. Polegają na klikaniu w reklamy konkurencji po to, aby miały one jak największe koszty bez zysków i konwersji. Click fraud mogą być automatyczne albo ręczne. Dowiedz się więcej, aby nie zastanawiać się już co to click fraud.
Jest kilka elementów, które mogą zaniepokoić i sugerować click fraud. Jeśli nie notujesz dobrych efektów swoich płatnych kampanii Google Ads, to pierwszym krokiem powinno być przeanalizowanie statystyk. Sprawdź statystyki dotyczące konwersji, jeśli są bardzo niskie, to już możesz podejrzewać to, że konkurencja wykorzystuje click fraud po to, aby zniszczyć Twój biznes. Sprawdź zachowanie użytkowników, którzy odwiedzają Twoją witrynę internetową. Jeśli jest dużo wejść z płatnych reklam, ale internauci od razu wychodzą z Twojej strony, to wielce prawdopodobne, że jesteś ofiarą click fraud. Weryfikuj również koszty każdej kampanii. Pamiętaj, że możesz je w każdej chwili wyłączyć, jeśli tylko uznasz, że koszty z kliknięć są ogromne, a nie idzie z tym w parze odpowiedni wynik. Jeśli masz podejrzenie dotyczące click fraud, ale nie posiadasz pewności, to najlepiej zleć analizę specjalistom od pozycjonowania i SEM. Oni doskonale wiedzą jakie działania wskazują bezsprzecznie na nieetyczne taktyki wykonywane przez konkurencję na płatnych kampaniach. Analiza wykaże czy przyczyną nienaturalnego ruchu jest właśnie click fraud. Jeżeli tak będzie, to możesz zgłosić tę sytuację przez support Google. Warto też poeksperymentować z różnymi godzinami emisji reklam (automaty od click fraud działają całą dobę, zmiana godzin ograniczy kliknięcia). Specjaliści od płatnego i darmowego pozycjonowania znają techniki, które pozwolą uchronić się przed click fraud. Nie tylko pomogą Ci w eliminacji click fraud, ale także pomogą Ci w optymalizacji Twojej witryny w wynikach wyszukiwania.
Click fraud to nieetyczne zachowanie. Nie powinno się stosować takich technik, nie są one moralne. Ponadto istnieją systemy, które pozwalają wykryć IP oraz źródła click fraud. Powstają coraz nowocześniejsze narzędzia wykrywające takie działanie i może się okazać, że Twój wizerunek mocno ucierpi i będzie czekać Cię przegrany proces sądowy. Click fraud jest kosztowne, bez względu na to czy wykorzystuje się do niego automaty, czy pracę ludzi. Google coraz lepiej radzi sobie z takimi nieuczciwymi działaniami i Twoja konkurencja być może wcale nie straci dużych pieniędzy przeznaczonych na kampanie reklamowe w wyniku click fraud. Warto działać wyłącznie według legalnych zasad i rezygnować zarówno z depozycjonowania (działania na strony konkurencji w wynikach organicznych), jak i click fraud.
Jest wiele czynników, które wpływają na pozycję danej strony w wynikach wyszukiwania. Jednym z nich jest ruch. Wydaje się, że im większy ruch na stronie, tym wyższa jej pozycja w Google. Przecież ruch to popularność. Niestety nie jest to takie proste. Algorytmy Google biorą pod uwagę również współczynnik odrzuceń oraz czas, jaki spędzają na danej stronie użytkownicy. Jeśli dana osoba wejdzie na Twoją stronę i szybko z niej wyjdzie, to wpłynie to źle na pozycję Twojej strony. Click fraud może wpływać na obniżenie pozycji w wynikach wyszukiwania. Właśnie dlatego nie warto czekać, aż algorytmy zauważą ten nienaturalny ruch, należy działać od razu, kiedy tylko zaobserwowane zostaną nienaturalne ruchy na danej stronie internetowej. Dlatego warto zainwestować w specjalistów SEO, którzy na bieżąco sprawdzają statystyki stron, którymi się opiekują. Od razu wykrywają działania, które mogą oznaczać click fraud bądź też depozycjonowanie. Czym jest depozycjonowanie? To szereg działań, które mają podobne intencje, jak click fraud. Celem jest sprawienie, aby biznesy online konkurencji podupadły. Jednak depozycjonowanie dotyczy bezpłatnych wyników wyszukiwania. Wśród popularnych działań jest na przykład linkowanie do witryn konkurencji ze stron o niskiej reputacji, albo dodawanie masowo negatywnych opinii i małej liczby gwiazdek w Google maps (to działa na pozycjonowanie lokalne). Zarówno nieetyczne działania szkodzące konkurencji w SERPACH, jak i płatnych wynikach wyszukiwania nie powinny mieć miejsca. Google jest coraz lepszy w odnajdywaniu takich działań.
Dlaczego zdecydowanie lepiej jest zainwestować w pozycjonowanie własnej witryny, niż w nieetyczne działania szkodzące konkurencji? Pierwszym argumentem, który powinien Ci wystarczyć jest moralność działań marketingowych. Warto działać na zasadach fair play. Jeśli jednak kusi Cię to, aby skorzystać z click fraud, to poznaj garść argumentów przeciwko takim działaniom. Po pierwsze konkurencja cały czas rośnie. Pojawiają się nowe strony i nowe firmy, które dbają o pozycjonowanie oraz wykupują reklamy w Google. Czy zamierzasz „odstrzeliwać” każdego z nich? Nie da się wyeliminować wszystkich przeciwników, jest ich zbyt wielu. Prędzej zbankrutujesz, niż uda Ci się pokonać w sposób nieetyczny wszystkie strony z Twojej branży. O wiele lepiej jest inwestować we własne działania marketingowe. Budowanie pozycji witryny w wyszukiwarkach trwa długo, ale zyskuje się na tym wiele. Dzięki SEO Twoja witryna będzie miała doskonałą widoczność pod odpowiednimi frazami kluczowymi, konkurencja nie będzie Ci zagrażać w żaden sposób. Jeśli nawiążesz współpracę z dobrą agencją SEO, to zaobserwujesz pierwsze efekty już po kilku miesiącach. Nie będziesz czuć potrzeby walki z konkurencją w sposób nieetyczny. Dzięki SEO zadbasz o widoczność, konwersję i wizerunek własnej firmy. Jak już wspomnieliśmy, click fraud jest drogie, pozycjonowanie także nie jest tanie, ale ono pozwala budować fundamenty i ściany Twojego biznesu, a nie burzyć czyjeś. O wiele lepiej zadbać o wysokie pozycje swojej witryny, dzięki temu użytkownicy o wiele łatwiej znajdą Twoją stronę. Lepiej przeznaczyć pieniądze na pozycjonowanie, niż nieetyczne działania.