Programowanie to proces tworzenia oprogramowania komputerowego (aplikacji, czy np. stron internetowych), który oparty jest na systemach dobierania języka oprogramowania, odpowiednich poleceń czy rodzajów programowania. Jednym z typów jest tzw. programowanie obiektowe, znane także jako OPP. Co to tak naprawdę jest?
Zdj 1. Programowanie obiektowe to jeden z najczęściej stosowanych systemów programowania
Źródło: https://pxhere.com/pl/photo/912827
Programowanie obiektowe wykorzystywane jest przez programistów do różnego rodzaju działania, ułatwiając pracę na wielu płaszczyznach przygotowania kodu. Umożliwia zwiększenie efektywności, przy jednoczesnym redukowaniu potencjalnych błędów. Opiera się na tzw. zasadzie obiektowości, znanej jako podstawa działań informatycznych.
Programowanie obiektowe – co to?
Co to jest programowanie obiektowe? To jeden z paradygmatów programowania, używanego wszechstronnie w wielu działaniach przygotowania stron internetowych lub aplikacji. Na czym polega programowanie obiektowe? Kolejne programy (moduły) definiuje się za pomocą obiektów. To elementy łączone w jedną całość za pomocą stanu i ich zachowania lub przeznaczenia.
Jeżeli program komputerowy, strona lub inna aplikacja mają charakter obiektowy, to jest on zbiorem obiektów. Każdy z nich komunikuje się ze sobą (dzięki wdrożonym poleceniom) i wykonuje określone zadanie.
Jak wdraża się programowanie obiektowe? Na co zwrócić uwagę?
OPP (z angielskiego Object-Oriented Programming) to coraz powszechniej stosowany system programowania. Wdrażany jest za pomocą klas i wspomnianych obiektów. Co to znaczy? Najpierw definiowana jest klasa. Ta zawiera atrybuty obiektu. Programista określa, w jaki sposób odbierany ma być dany obiekt, przedstawia jego parametry, a także definiuje metodę przetwarzania obiektu. Obiekt z kolei to konkretny egzemplarz klasy.
Systematyka programowania obiektowego sprawia, że narzędzie to stosowane jest w różnych językach. Najpopularniejsze z nich to:
- Java,
- C++,
- Python
- JavaScript,
Jak widać, na bazie programowania obiektowego możesz przygotować zarówno aplikacje, formularze, jak i skrypty przeznaczone na strony internetowe.
Zdj 2. Programowanie obiektowe opiera się na tzw. obiektach
Źródło: https://randomseed.pl/pub/poczytaj-mi-clojure/01-lisp/i/lisp-lambda_hu5a5595f6614d28b43e789f3ad1a76919_48512_1200x654_fill_q85_box_center.jpg
Zalety i wykorzystanie programowania obiektowego
Paradygmat programowania obiektowego wykorzystywany jest bardzo wszechstronnie. Umożliwia przede wszystkim tworzenie bardzo skomplikowanych systemów i aplikacji, a także usystematyzowanie poleceń, upraszczając zarządzanie nimi i późniejszą rozbudowę o kolejne polecenia. Klasy i obiekty doskonale odzwierciedlają rzeczywistość i są proste w późniejszej edycji. Zaletą programowania obiektowego z pewnością jest też jego uniwersalność.
Za przykład niech służy nam JavaScript. Programowanie obiektowe w tym przypadku sprawdza się w przygotowywaniu skryptów pod aplikacje webowe czy mobilne, rozbudowane oprogramowanie specjalistyczne, gry komputerowe, a także systemy operacyjne. Kod w tym przypadku podzielony jest na mniejsze części, które łatwiej jest np. później sprawdzać.
Jakie są najbardziej charakterystyczne cechy programowania obiektowego?
- Kod jest zorganizowany, a jego uniwersalność pozwala na edytowanie w każdym miejscu czy momencie, przez różnych programistów.
- Budowa modułowa pozwala na przygotowanie np. przez kilku specjalistów naraz, co poprawia wydajność i przyspiesza działanie.
- System programowania obiektowego jest elastyczny. Ułatwia mieszanie różnych kodów i poleceń, a także dopasowanie ich do potrzeb.
Jak zaznaczyliśmy wyżej, dzięki obiektowemu podejściu do programowania, specjalista od kodowania może uniknąć wielu potencjalnych błędów, których ryzyko rośnie wraz z większą „masowością” kodu. Z tego powodu z pewnością to rozwiązanie, które będzie cały czas rozwijane.