Branża SEO ciągle ewoluuje. Wyszukiwarki wzbogacają się o nowe aktualizacje, które czasami całkowicie zmieniają rzeczywistość. Kiedyś pozyskiwanie linków było bardzo ważnym etapem pozycjonowania stron internetowych. Czy nadal tak jest? Dowiedz się, czym jest link building i poznaj kilka faktów na ten temat.
Na skróty
Czym jest link building?
Osoby, które nie są zainteresowane tematyką pozycjonowania (SEO) mogą zastanawiać się, czym jest link building. To pozyskiwanie linków do danej domeny z różnych miejsc w internecie. Odnośniki mogą występować w wielu formach – czasami kryją się we fragmencie tekstu (anchor text), znajdziesz je także pod postacią grafik, trafisz również na zwykłe adresu URL. Link znajdujący się w internecie, który odsyła do Twojej domeny, jest traktowany przez wyszukiwarki jako rekomendacja. Czy to oznacza, że im więcej odnośników, tym lepiej? Nie do końca. Przede wszystkim liczy się jakość, a nie ilość. Dodatkowo algorytmy wyszukiwarek ulegają ciągłym zmianom – to, co było efektywne wczoraj, może być bezwartościowe jutro.
Skoro wiesz już, czym jest link building, z pewnością chcesz dowiedzieć się, jak zacząć pozyskiwać odnośniki. Możliwości jest naprawdę wiele, ponieważ dużo stron internetowych umożliwia umieszczenie odnośnika – ale poczekaj! Zanim zaczniesz spamować w różnych miejscach w sieci, dowiedz się, jak działa link building. Pochopne działania mogą Ci tylko zaszkodzić, zamiast pomóc. Adresy URL odsyłające do Twojej domeny ze słabych (wręcz śmieciowych) miejsc nie wpłyną pozytywnie na pozycję w wyszukiwarce – wręcz przeciwnie. Dodatkowo musisz wiedzieć, czym jest atrybut dofollow, nofollow, ugc oraz sponsored.
Odpowiedź na pytanie jak działa link building, jest prosta – pozyskiwanie odnośników ma za zadanie zbudować widoczność strony internetowej oraz umocnić jej pozycję w wyszukiwarce. Tak było dawniej i tak jest dziś, ale praktyki pozyskiwania linków znacznie się zmieniły. Adresy URL możesz pozyskiwać na wiele sposobów – pisząc komentarze z linkami, artykuły na blogach zewnętrznych, czy tworząc profile na forach i portalach. Pamiętaj jednak, że nie każdy odnośnik jest taki sam. Różnią się one przede wszystkim atrybutem.
Linki dofollow – jeżeli znajdziesz wartościową domenę i chcesz pozyskać z niej link, odnośnik powinien mieć w kodzie HTML atrybut „dofollow”. Wówczas moc przekazywana do Twojej strony internetowej jest największa, a wyszukiwarka traktuje adres URL jako rekomendację. Bardzo często w kodzie źródłowym strony znajdziesz zapis: <a href=”adresURL”>Anchor</a>. Choć nie ma tam słowa „dofollow”, odnośnik posiada ten atrybut, pamiętaj o tym!
Linki nofollow – ten atrybut najczęściej znajduje się przy odnośnikach z komentarzy lub profili na różnych portalach. Ma bardzo małą wartość dla SEO, ale nie oznacza to, że trzeba ich unikać. Jeżeli do Twojej strony internetowej będą odsyłać bardzo duże ilości linków dofollow, algorytm może Cię ukarać. Odnośniki nofollow mogą posłużyć do dywersyfikacji i zróżnicowania. Wówczas profil linkowy będzie prezentować się naturalnie.
Linki UGC – atrybut UGC jest stosowany podczas odsyłania do treści użytkowników, na przykład komentarzy. Z punktu widzenia SEO, rzadko się go stosuje.
Linki sponsored – jeżeli odnośnik jest reklamą, powinien otrzymać atrybut sponsored. To także niezbyt często spotykana praktyka podczas pozycjonowania stron. Linki sponsorowane przekazują zdecydowanie mniejszą moc niż adresy dofollow.
Link building kiedyś
Jak działał link building dawniej? Jeszcze parę lat temu zdecydowanie łatwiej było osiągnąć pozycję w TOP 10 wyników wyszukiwań, nawet w konkurencyjnej branży. Zanim Google rozwinęło swoje algorytmy i praktyki, wszystkie linki były wartościowe – co prawda niektóre bardziej, a niektóre mniej, ale generalnie każdy odnośnik był silny i wiele znaczył dla strony internetowej. Wówczas Google stosowało jeszcze algorytm Page Rank, który od 2009 roku stracił na znaczeniu, a w jego miejsce zaczęto wdrażać inną, nowszą wersję, którą przyjaźnie nazwano: Pingwin.
Wtedy niemal każdy specjalista zajmujący się SEO dokładnie wiedział, jak działa link building, a pozyskiwanie odnośników było dość proste. Czasami wystarczyło stworzyć zaplecze składające się z kilku stron, które regularnie generowały adres URL skierowany na pozycjonowaną domenę. Czy link building działa dzisiaj tak samo jak kiedyś? Aktualnie pozyskiwanie odnośników to zdecydowanie bardziej skomplikowane zagadnienie, wymagające odpowiedzialności oraz wiedzy.
Czy link building działa? Pozyskiwanie linków dzisiaj
Czym jest link building dziś i jak wygląda? Aktualnie bardziej zwraca się uwagę na to, jaką jakość przenosi dany odnośnik, niż na to, ile ich jest. Specjaliści SEO wychwytują wartościowe domeny i na nich starają się umieścić adres URL – w formie komentarza, artykułu sponsorowanego lub gościnnego, czy zakładając profil w serwisie.
Czy link building działa? Tak, jak najbardziej, pozyskiwanie odnośników z zewnątrz ma sens i przynosi korzyści. Trzeba tylko wiedzieć jak to robić. Specjaliści zajmujący się pozycjonowaniem, zanim umieszczą link, sprawdzają kilka elementów. Analizuje się takie wartości jak: Trust Flow, Domain Rating, Domain Authority, ruch na stronie, tematykę witryny oraz słowa kluczowe znajdujące się na wysokich pozycjach. Oczywiście każdy specjalista SEO posiada własne doświadczenia i sposoby na analizę domeny, dlatego sposób badania strony internetowej może wyglądać różnie.
Wyjaśniliśmy, czy link buildingdziała, teraz musisz odpowiednio zadbać o swoją domenę, pozyskując jakościowe odnośniki. Nie zapominaj jednak o różnorodności. Spamowanie z jednej strony internetowej adresami URL z atrybutem dofollow może zwrócić uwagę algorytmu Google, co w najgorszym przypadku skończy się poważną karą w postaci filtra. Działaj odpowiedzialnie i staraj się pozyskiwać odnośniki w sposób naturalny.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.