Elementy skutecznego SEO
7 min
7 min
Na skróty
Ponad 200 różnych czynników rankingowych wpływa na pozycję domeny w wynikach wyszukiwań. Poprawa każdego z nich to zadanie czasochłonne i trudne do zrealizowania, dlatego lepiej skupić się na kilku najbardziej wpływowych. Sprawdź, jakie są kluczowe elementy skutecznego pozycjonowania, których potrzebujesz, aby zdobywać klientów w internecie.
Wrzucenie wszystkich zmiennych rankingowych do jednego worka byłoby zbyt dużym uproszczeniem. To właśnie dlatego, w naszym artykule posłużyliśmy się podstawowym podziałem czynników na: pozycjonowanie na stronie (on-page SEO) oraz pozycjonowanie poza stroną (off-page SEO). Warto mieć jednak świadomość, że czynniki te oddziałują na siebie nawzajem. Nie można więc skupić się jedynie na jednej kategorii, zupełnie pomijając drugą.
On-page SEO to zestaw działań skupionych na zawartości strony. Dotyczy to zarówno jej technicznych aspektów, jak i samej treści. Oto najważniejsze elementy pozycjonowania na stronie.
Identyfikacja słów kluczowych (z ang. keywords) jest pierwszym etapem planowania strategii SEO. To z pozoru proste zadanie wymaga jednak pewnej wprawy. Na szczęście jest wiele narzędzi, które pomagają w identyfikowaniu słów kluczowych. Warto skorzystać między innymi z:
Identyfikując najważniejsze, z punktu widzenia prowadzonego biznesu frazy, warto mieć na względzie intencje potencjalnych klientów – w jaki sposób wyszukują oni konkretne produkty oraz usługi? Pod uwagę warto brać nie tylko frazy najpopularniejsze np. buty do biegania, ale również:
Kluczowe jest również określenie, czy chcemy pozycjonować się na najpopularniejsze słowa kluczowe, czy też niszowe frazy. Niższa konkurencja sprawia, że łatwiej zdobyć wysokie pozycje, jednak największy ruch generowany jest zawsze z kluczowych dla danego biznesu fraz. Jednak w ich przypadku wspięcie się na wysokie pozycje może być czasochłonne oraz kosztowne. Należy mieć również świadomość, że roboty wyszukiwarek w 2021 roku potrafią już nie tylko identyfikować konkretne słowa kluczowe, ale również lepiej rozumieją semantykę. Jeszcze większe znaczenie mają więc długie frazy, synonimy oraz odmienione wersje słów kluczowych.
To absolutnie najważniejsze element pozycjonowania stron. Dobrze przygotowana oraz zoptymalizowana treść informuje użytkowników (oraz wyszukiwarkę) o tym, czym zajmuje się firma i co można znaleźć na stronie internetowej. Warto jednak pamiętać, że treści na stronie mają nie tylko przyciągać odwiedzających, ale również zamienić ich w prawdziwych klientów. A to już duża sztuka.
Żeby osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwań, kluczowe jest dostarczenie treści o wysokiej jakości – to właśnie takie treści Google chce umieszczać na samym szczycie. Należy więc upewnić się, czy tworzone teksty, opisy oraz artykuły zawierają przydatne, z punktu widzenia odbiorcy informacje.
Dobry content na stronie powinien:
Tak przygotowana treść będzie przydatna dla użytkowników, co doceni Google.
Google przy pomocy specjalnych botów nieustannie skanuje sieć w poszukiwaniu treści. Odpowiedzialne są za to roboty crawlujące, które pełnią funkcję oczu Google. Przy ich pomocy, wyszukiwarka widzi, co znajduje się na naszej stronie. Crawlowanie nie jest jeszcze indeksowaniem, ale jego pominięcie oznacza, że strona na pewno nie pojawi się w Google. Tak może się stać, gdy architektura witryny nie działa poprawnie, brakuje linków wewnętrznych lub – co gorsza – nie ma pliku sitemap.xml. Na problemy z crawlowaniem wpływają również liczne błędy 404. Rozwiązaniem tego typu problemów jest modyfikacja pliku robots.txt. Aby nasza witryna trafiła do wyników wyszukiwań Google, konieczne jest jej indeksowania.
Oto kilka sposobów na zindeksowanie witryny:
Szybkość witryny to od lat jeden z głównych czynników rankingowych. Dla Google bardzo ważny jest komfort użytkownika, dlatego wyszukiwarka chce pokazywać strony, których czas ładowania jest krótki. Takie strony mają niższy współczynnik odrzuceń, a także więcej powracających użytkowników, co pośrednio wpływa na SEO. Dotyczy to przede wszystkim stron mobilnych, gdzie cierpliwość użytkowników jest znacznie mniejsza niż na komputerach, czy laptopach. Konieczne jest więc zadbanie o prędkość wczytywania witryny. Sam Google udostępnia narzędzie do badania szybkość – PageSpeed Insights. Warto jednak wiedzieć, że przy jego pomocy analizowana jest nie tylko prędkość strony, ale przede wszystkim wydajność strony – co jest dużo ważniejsze z perspektywy użytkownika.
Dopasowanie do intencji użytkownika to w tym momencie najważniejszy element skutecznego SEO. Podejście zorientowane na odbiorcy jest w zupełnej opozycji do starego pozycjonowania – wcześniej liczyły się głównie frazy kluczowej, umieszczane w dziesiątkach miejsc na stronie (title, nagłówki, opisy zdjęć). Obecnie nacisk kładzie się przede wszystkim na przekonanie robotów Google, że treści na stronie są użyteczne i wartościowe, a nie tylko pełne słów kluczowych. Jeśli klient poszukuje więc konkretnego modelu butów do biegania, to powinien link do nich powinien otrzymać w wynikach wyszukiwania – a nie artykuł napisany do daną frazą. Przykładem takiego podejścia Google jest tzw. pozycja zerowa. Jest to fragment treści strony, który wyświetla się na górze wyników wyszukiwania. Zawiera on krótką odpowiedź na zadane pytanie. Co ważne, z punktu widzenia odbiorcy, odpowiedź ta wyświetla się bez wchodzenia na stronę. Mimo że znalezienie się w sekcji direct answer nie zawsze zapewni dodatkowy ruch, to warto powalczyć o pozycję zerową. Buduje ona autorytet strony, zarówno w oczach użytkowników, jak i wyszukiwarki.
Off-page SEO to wszystkie działania, które podejmuje pozycjoner poza stroną. Ich głównym zadaniem jest budowa autorytetu strony.
To absolutnie najważniejsze narzędzie działań SEO poza stroną. Linki przychodzące są dla wyszukiwarki sygnałem, że dana treść jest wartościowa, dlatego im więcej linków (dobrej jakości, ale o tym później), tym większe szanse na zajęcie wysokiego miejsca w Google. Oczywiście strony bez wielkiego zaplecza linkowego też mogą trafić na wysokie pozycje. Będzie to jednak trudniejsze, ale w konkurencyjnych branżach nawet niemożliwe, dlatego warto postarać się o to, aby pozyskać odnośniki budujące autorytet witryny.
Można wyróżnić kilka typów linków przychodzących:
Najcenniejsze są te linki, które pochodzą od witryn z dużym autorytetem w Google – jeden taki odnośnik może przynieść więcej korzyści niż cała masa linków z mniejszych serwisów. Niestety nie mamy bezpośredniego dostępu do danych Google mówiących o autorytecie danej witryny. Można się więc posiłkować innymi danymi – najważniejsze powinny być dane dotyczące ruchu organicznego.
Skąd można pozyskać link przychodzący?
W pozycjonowaniu stron bardzo ważną rolę odgrywają również linki wewnętrzne, które stanowią łącznik pomiędzy poszczególnymi artykułami, kategoriami i podstronami. Stanowią one swoisty drogowskaz dla robotów indeksujących, dzięki któremu strony szybciej trafiają do wyników wyszukiwań.
Google chętniej pokaże domeny, którym ufa. Na ocenę wiarygodności witryny wpływ ma kilka czynników.
Mimo że linki generowane w mediach społecznościowych nie mają bezpośredniego przełożenia na SEO, to warto o nie zadbać. Social Media dalej są jednym z najlepszych sposobów na tworzenie świadomości marki. W ten sposób możesz nie tylko pokazać swoją markę, ale przede wszystkim zachęcić do podzielenia się tworzonymi treściami. Pozyskiwane w ten sposób linki do twoich treści na Facebooku, LinkedIn, czy Instagramie pomagają Google zrozumieć, które strony można uznać za wiarygodne.
Według twórców oprogramowania MOZ, jednego z największych narzędzi w świecie SEO, recenzje stanowią bardzo ważny czynnik rankingowy. Mowa tutaj przede wszystkim o opiniach klientów umieszczanych w zakładce Google Moja Firma. Im więcej prawdziwych, a co najważniejsze pozytywnych recenzji, tym większa szanse na wysokie pozycje w Google. Oczywiście, negatywne opinie przynoszą odwrotne rezultaty.
Za SEO w Twojej firmie może odpowiadać profesjonalna agencja:
Nie ma wątpliwości, że pozycjonowanie stron bardzo się zmieniło. Dalej podstawą budowania widoczności witryny w wyszukiwarce są słowa kluczowe oraz linkowanie, jednak Google daje jasny sygnał, że należy zwrócić uwagę również na inne czynniki. Obecnie prowadząc działania SEO konieczne jest skoncentrowanie się przede wszystkim na użytkowniku i jego intencjach, a nie tylko na robotach Google.