Najlepsze sposoby na optymalizację konwersji
4 min
4 min
Na skróty
Optymalizacja konwersji to wieloetapowe działanie, którego celem jest podniesienie współczynnika konwersji w witrynie internetowej, czyli osiąganie założonych celów biznesowych. Technika ta wdrażana jest zarówno w e-commerce, jak i w przypadku firmowych stron, które służą w sieci za wizytówkę. W jaki sposób przeprowadzić optymalizację konwersji, aby osiągać lepsze wyniki online? Przedstawiamy skuteczne sposoby i porady SXO!
Konwersja przybiera różną formę. Co więcej, ścieżka użytkownika prowadząca do wykonania konkretnego działania również prezentuje się na wiele sposobów. Dlatego optymalizacja konwersji – szczególnie w kontekście sklepów internetowych – ma ogromne znaczenie. Dzięki niej biznes może osiągać wyznaczone wcześniej cele, które odnoszą się do działań online.
Nawet gdy zestawimy ze sobą dwa sklepy internetowe, prawdopodobnie właściciele obu będą zwracać uwagę na nieco inną konwersję. Oczywiście wspólnym mianownikiem będzie sprzedaż – to proste. Jednak zależnie od tego, jakie cele obierają poszczególne firmy, pozostałe współczynniki mogą być kompletnie inne. Dla przykładu jeden sklep być może chce poszerzyć swoją działalność, więc konwersją będzie nie tylko realizacja transakcji, ale także pozyskanie użytkownika. Inny biznes za cel może obrać zapisanie się do newslettera, czy spędzenie określonego czasu na stronie. To właśnie z tego powodu sposobów na optymalizację konwersji jest wiele. Należy dobrać odpowiednią technikę do konkretnego biznesu, aby działanie to przyniosło oczekiwane efekty.
Aby optymalizować konwersję, najpierw należy ją ustalić, a następnie monitorować. Zależnie od tego, jaki rodzaj działalności prowadzisz, Twój biznes będzie mieć inne cele. Wcześniej wspomniana sprzedaż jest tak zwaną „konwersją końcową”. Zanim klient zrealizował transakcję, znalazł się na wielu punktach styku z Twoją marką. Dlatego monitorowanie konwersji pod kątem sprzedaży i porównywanie jej z uzyskanym ruchem może być niewystarczające.
Poza odsetkiem zrealizowanych transakcji warto mierzyć takie współczynniki konwersji jak:
Zapis do newslettera;
Czas trwania sesji (np. na blogu);
Napisanie komentarza lub wystawienie opinii;
Pozostawienie danych kontaktowych;
Utworzenie konta;
Pobranie pliku (raportu, dokumentu).
5 sposobów na optymalizację konwersji
Zanim przedstawimy sposoby na optymalizację konwersji, musisz wiedzieć, że do wdrożenia takiego rozwiązania konieczne jest wykonanie audytu SXO. To badanie, które opiera się na analizie całej strony internetowej pod kątem widoczności w wyszukiwarce oraz user experience. Strategia SXO stanowi innowacyjne połączenie SEO i UX, dlatego szczególnie dobrze sprawdza się w e-commerce. Wykonanie audytu pozwoli znaleźć ewentualne błędy w serwisie oraz niedociągnięcia. Następnie możliwe będzie przeprowadzenie skutecznej optymalizacji konwersji.
Zacznijmy od kilku najważniejszych elementów, których optymalizacja w sklepach i na stronach firmowych jest szczególnie ważna. To formularze kontaktowe, panel logowania i koszyk zakupowy. Zasoby te są wykorzystywane do optymalizacji konwersji, ponieważ dzięki nim użytkownik może wykonać konkretne działanie prowadzące do osiągnięcia celu biznesowego.
Formularz kontaktowy – powinien wyróżniać się prostą budową oraz funkcjonalnością. Proces jego wypełnienia nie może zajmować zbyt wiele czasu, ponieważ użytkownik zrezygnuje z wysłania wiadomości. Istotnym elementem jest także przemyślana implementacja formularza. Najczęściej tego rodzaju elementy mieszczą się w dolnej części strony.
Panel logowania i rejestracji – jeżeli chcesz zachęcić użytkowników do założenia konta, przygotuj atrakcyjny panel logowania i rejestracji. Dzięki temu internauta ukończy ten proces, zamiast go przerwać. Nie wymagaj podawania zbyt wielu danych, jeżeli nie są one potrzebne. Zadbaj także o prawidłowe działanie wszystkich przycisków.
Koszyk zakupowy – to jeden z ważniejszych elementów w e-commerce. Źle działający koszyk sprawi, że potencjalny klient nie zrealizuje swojego zamówienia, co negatywnie wpłynie na końcowy współczynnik konwersji.
Jeżeli to tylko możliwe, skróć czas ładowania strony. Im dłużej użytkownik musi czekać na wczytanie się wszystkich zasobów witryny, tym gorzej. Ponadto słabe wyniki pod kątem prędkości ładowania mają negatywny wpływ na SEO w Google. W wielu przypadkach sposobem na optymalizację konwersji może być więc techniczna edycja serwisu, aby witryna mogła szybciej działać.
Merytoryczny content to istotna część strategii marketingowej. Trudno sprzedawać produkty bądź oferować usługi bez ich odpowiedniego opisu oraz specyfikacji. W sieci popularność zyskują także wartościowe blogi składające się z branżowych artykułów. Dodatkowo tego rodzaju treści ukazują Twoje know-how, co pozytywnie wpływa na zaufanie odbiorców. Przygotowanie jakościowych opisów produktów (lub usług) kategorii i prowadzenie bloga jest więc sposobem na optymalizację konwersji. Przy okazji pamiętaj, że content utworzony zgodnie z zasadami SEO może bezpośrednio wpłynąć na pozyskanie wartościowego ruchu z wyszukiwarki Google.
Błędnie zaprojektowana struktura menu i nawigacji utrudniają poruszanie się po witrynie. Zasoby te mogą więc negatywnie wpływać na współczynnik konwersji. Przygotowanie spójnego menu i właściwej nawigacji jest ważną częścią każdego serwisu online, nie tylko sklepów, ale także stron wizytówek, czy blogów. Zadbaj o to, aby Twój serwis nie posiadał ślepych zaułków (dead-end pages). Możesz dodatkowo sprawdzić, czy przypadkiem w witrynie nie pojawiły się strony osierocone (orphaned pages). Ich występowanie utrudnia poruszanie się po serwisie i fatalnie wpływa na user experience.
Sposobem na optymalizację konwersji jest także przeprowadzanie testów A/B na użytkownikach. W ten sposób możesz zbadać zachowania społeczności, a następnie dostosować witrynę do potrzeb internautów. W efekcie Twój serwis zacznie cieszyć się wyższym współczynnikiem konwersji. Testy A/B przeprowadza się na wielu elementach. Mogą być stosowane podczas projektowania stron, przy tworzeniu paneli logowania lub w czasie dostosowywania formularzy kontaktowych bądź newsletterów.
Jak widzisz, optymalizację konwersji możesz przeprowadzić na wiele sposobów. Pamiętaj, że na każdej witrynie sprawdzą się odrębne działania, dlatego wdrożenie strategii powinno opierać się na wykonanym wcześniej audycie SXO. Przeprowadzenie takiego badania wymaga praktycznej wiedzy z zakresu SEO, UX, content marketingu i analityki internetowej. Dlatego mądrym rozwiązaniem jest zlecenie wykonania usługi specjalistom, którzy posiadają w tej branży doświadczenie. Agencja przeprowadzi kompleksowy audyt SXO i rozpocznie optymalizację konwersji skupiającą się na UX i SEO, a Ty zajmiesz się innymi sektorami własnego biznesu, aby rozwijać firmę online.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.