fbpx

Pozycjonowanie sklepów internetowych

Temat pozycjonowania sklepu internetowego jest złożony i wymaga kompleksowego podejścia. Nie ma tu jednej gotowej recepty na sukces: każdy sklep, w zależności od branży, konkurencyjności czy lokalizacji, wymaga indywidualnej strategii SEO.

W tym artykule przybliżymy Ci podstawowe definicje w zakresie pozycjonowania sklepu, omówimy kluczowe czynniki wpływające na widoczność witryny w wyszukiwarce, powiemy Ci, jakich błędów należy unikać, a także jak to zrobić, by rzeczywiście skutecznie pozycjonować sklep online.

Spis treści

Pozycjonowanie sklepu internetowego, czyli co?

Pozycjonowanie sklepu internetowego (SEO) to długofalowy proces, którego celem jest podniesienie pozycji fraz kluczowych w darmowych wynikach wyszukiwania Google. Jest to niezwykle istotne, ponieważ sklepy internetowe nie istnieją bez widoczności w sieci. Dzięki skutecznym działaniom SEO domena uzyska wyższy ruch organiczny i pozyska kolejnych potencjalnych klientów.

pozycjonowanie sklepów internetowych

Na czym opiera się pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pozycjonowanie sklepu internetowego opiera się na wdrażaniu działań on-site oraz off-site. Wśród nich szczególne ważne są optymalizacja poszczególnych elementów witryny, tworzenie treści oraz pozyskiwanie wartościowych linków.

Istotne jest także prowadzenie działań wspierających tzw. user experience (doświadczenia użytkownika), dzięki którym Twój biznes e-commerce zacznie notować wyższy współczynnik konwersji.

Na czym polega skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego w wyszukiwarce?

Pozycjonowanie sklepu online polega na realizacji działań, których efektem ma być wzrost widoczności witryny w wyszukiwarce. Dzięki temu użytkownicy korzystający z Google mogą znaleźć Twoją stronę, a następnie skorzystać z jej oferty, na przykład poprzez zakup produktów.

W dużym skrócie pozycjonowanie sklepu internetowego to odpowiednie dostosowywanie serwisu do wytycznych wyszukiwarki oraz algorytmów, które tworzą ranking stron. Taki proces najczęściej określa się mianem SEO (Search Engine Optimization), co dosłownie oznacza optymalizację witryny pod silnik wyszukiwarki. Strategia ta może być realizowana samodzielnie – czyli przez właściciela sklepu internetowego – lub z pomocą wykwalifikowanych specjalistów, na przykład agencji.

Co to jest SXO i co ma wspólnego z SEO?

Pozycjonowanie sklepu w Google może (a nawet powinno) iść w parze z wdrażaniem działań UX. Wówczas mamy do czynienia z SXO, czyli najważniejszym rdzeniem działań Semcore, który w przypadku SEO dla e-commerce jest niezwykle efektywny.

Całość wymaga nie tylko optymalizacji technicznej. Ważny jest także przyjazny użytkownikowi interfejs oraz przejrzysta struktura sklepu internetowego. Tego rodzaju zabiegi znacznie podnoszą poziom konwersji i są w stanie budować prawdziwie silne relacje na linii marka – potencjalni klienci.

Sprawdź, jak wypozycjonowaliśmy naszą stronę do TOP1

Audyt SEO i dobór fraz kluczowych

Pierwszym krokiem, od którego zawsze rozpoczynamy pozycjonowanie sklepów internetowych, jest opracowanie kompleksowego audytu SEO. To raport, który wskaże, które elementy na stronie sklepu funkcjonują poprawnie, a które wymagają poprawek.

Do jego przeprowadzenia konieczne jest przeanalizowanie każdej podstrony serwisu. Dopiero w oparciu o zebrane dane można zaplanować i realizować efektywną strategię pozycjonowania sklepu.

Audyt SEO dla sklepu internetowego obejmuje analizę:

  • treści na stronach (ich długość, nasycenie frazami, struktura nagłówków),
  • witryny pod kątem technicznym (prędkość ładowania, kod źródłowy),
  • linkowania (linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne).

Tak, moja strona potrzebuje bezpłatnego audytu

Słowa kluczowe a SEO dla sklepu internetowego

Przed rozpoczęciem pozycjonowania sklepu internetowego w Google należy określić, jakie frazy kluczowe najlepiej opisują zawartość poszczególnych podstron. Odpowiednie dobranie fraz ma znaczenie nie tylko dla samej optymalizacji sklepu internetowego, ale może też zostać wykorzystane jako element wspierający content marketing marki.

Jak znaleźć słowa kluczowe dla strony internetowej?

W wyszukiwaniu konwertujących fraz kluczowych warto wykorzystać specjalistyczne narzędzia analityczne, takie jak Senuto, Surfer SEO lub SEMSTORM. Przydatne będą również te podstawowe, oferowane bezpłatnie przez Google (np. Google Search Console).

Na początku możesz skupić się na tych słowach, które są dopasowane do zawartości danego adresu URL i profilu Twojej działalności, a jednocześnie ich miesięczna wyszukiwalność jest odpowiednio duża. Dzięki temu wysoka pozycja Twojego sklepu internetowego na określoną frazę bezpośrednio przełoży się na wzrost widoczności, a w sprzyjających warunkach także na wzmożony ruch organiczny.

Dodatkowo, odpowiednio dobrane słowa kluczowe sprawią, że nie wystąpi zjawisko kanibalizacji fraz kluczowych. To niekorzystna sytuacja, gdy wyszukiwarka na wygenerowane zapytanie wyświetla kilka wyników z tej samej domeny – tj. gdy poszczególne podstrony Twojego sklepu internetowego konkurują ze sobą nawzajem. Może skutkować ona obniżeniem pozycji w wynikach wyszukiwania Google, zmniejszeniem autorytetu SEO witryny, problemami z indeksowaniem, a także powodować dezorientację użytkowników (a więc potencjalnych klientów) strony, zniechęcając ich do dalszej eksploracji serwisu.

Optymalizacja techniczna sklepu internetowego

Kolejnym krokiem, realizowanym w ramach pozycjonowania sklepów internetowych, jest optymalizacja techniczna. Obejmuje ona wszystkie czynności, których celem jest maksymalne usprawnienie witryny, tak, aby spełniała ona najważniejsze wymogi wyszukiwarki Google. W tym celu warto zapoznać się z informacjami u źródła, czyli z oficjalnymi wskazówkami dla webmasterów.

Poprawnie działający sklep internetowy, który ładuje się szybko i jest odpowiednio zoptymalizowany, ma dużo większe szanse na osiąganie satysfakcjonujących wyników w wyszukiwarce niż strona, która zignoruje te czynniki.

Chcąc spełnić wymogi wyszukiwarki Google, dobrze jednak pamiętać o powiedzeniu „co za dużo, to niezdrowo”. Choć szybkie rezultaty bywają kuszące, musisz wiedzieć, że wykorzystywanie technik Black Hat SEO, czyli nieetycznych praktyk, jest zabronione, a ich użycie – zamiast podwyższyć pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania – może ją obniżyć.

Techniczna optymalizacja sklepów internetowych – najważniejsze elementy

Przeczytaj i sprawdź, o jakie elementy należy zadbać podczas technicznej optymalizacji sklepu internetowego.

Tytuły i opisy podstron

Tytuły podstron (tzw. meta title) powinny być unikalne i zwięzłe, zawierać odpowiednie słowa kluczowe, a jednocześnie zachęcać użytkowników do kliknięcia. Brzmi jak wyzwanie, prawda? Dodajmy jeszcze zatem, że wszystkie te oczekiwania należy spełnić za pomocą 60 zzs, bo właśnie taka długość gwarantuje odpowiednie wyświetlanie się tytułu w wynikach wyszukiwania Google.

Z kolei opisy podstron (czyli meta description) można potraktować jako uzupełnienie tytułu i krótki opis danej treści. Tu także ogranicza Cię jednak limit znaków: w tym przypadku najlepiej jest, gdy opis nie przekracza 155 zzs.

pozycjonowanie sklepów

Czas ładowania sklepu internetowego

To ważny czynnik rankingowy wpływający na pozycjonowanie strony sklepu. Niestety, cierpliwość nie jest największą zaletą internautów. Jeśli Twój sklep internetowy będzie ładował się zbyt długo, istnieje duże ryzyko, że użytkownik po prostu zrezygnuje z zakupu. W ten sposób współczynnik odrzuceń rośnie, a wraz z nim obniża się pozycja witryny w wyszukiwarce Google.

Responsywność

Czy wiesz, że według badań z 2022 roku, aż 75% użytkowników w Polsce dokonuje zakupów online na urządzeniach mobilnych, głównie smartfonach (E-commerce w Polsce 2022, Gemius)? Właśnie dlatego tak istotne jest, by optymalizacja sklepu internetowego skupiła się na tym, by funkcjonował on dobrze zarówno na ekranie telefonu, tabletu, jak i np. laptopa.

 

Obrazy

Nie bez przyczyny mówi się o tym, że kupujemy oczami. W sytuacji, gdy nie możemy wziąć do ręki konkretnego produktu, obraz staje się jeszcze ważniejszy. Oczywiście, grafiki w sklepie internetowym powinny odznaczać się estetyką i jakością, prezentując atrakcyjnie i szczegółowo daną rzecz.

Znaczenie mają jednak także techniczne aspekty obrazów. Przede wszystkim nie mogą one obciążać strony, dlatego pamiętaj o odpowiedniej ich kompresji. Nie pomijaj także opisów alternatywnych (alt text), które – poza pozytywnym działaniem na pozycjonowanie sklepów internetowych – poprawiają dostępność strony dla osób z niepełnosprawnościami.

Mapa witryny

Mapa witryny to plik, który można porównać do spisu treści w książce. Prezentuje on wyszukiwarkom internetowym, jakie podstrony znajdują się w obrębie sklepu internetowego i jak są ze sobą powiązane. To wyjątkowo ważny element, który poprawia widoczność sklepu, jednocześnie ułatwiając nawigację po witrynie.

Przekierowania

Odpowiednie ustawienie przekierowań, takich jak 301, 303 czy 404, ma kilka podstawowych zalet:

  • pomaga zachować wartość SEO – kiedy zmieniasz URL strony bądź przenosisz treść, przekierowanie 301 (trwałe) przekazuje większość wartości SEO z oryginalnego URL do nowego. Dzięki temu masz szansę utrzymać wysokie pozycje w wyszukiwarce i kontynuować budowę autorytetu witryny,
  • poprawia doświadczenia użytkowników – zdarza się, że użytkownicy natrafiają na stronę, której już nie ma. Wówczas przekierowanie 404 informuje ich o braku strony. Aby poprawić doświadczenia użytkownika w tym względzie, warto na stronie 404 dodać np. przydatne linki do strony głównej sklepu czy wyszukiwarki produktów. W ten sposób zachęcisz daną osobę do pozostania w Twoim sklepie internetowym,
  • wspiera zarządzanie błędami – przekierowania 303 używa się głównie w przypadku tymczasowych zmian na stronie lub np. po przesłaniu formularza kontaktowego przez użytkownika. Dzięki niemu użytkownik jest automatycznie przekierowywany do innej strony, np. z podziękowaniem, co pomaga w lepszym zarządzaniu i śledzeniu błędów na stronie sklepu internetowego. Może to również pomóc w unikaniu problemów związanych z wielokrotnym przesyłaniem formularzy.

Tagi kanoniczne

Tagi kanoniczne możesz potraktować jako dodatkowe wsparcie swojego sklepu internetowego w przeciwdziałaniu kanibalizacji treści, o której już pisaliśmy. Odpowiednio wdrożone tagi wskazują wyszukiwarkom, która wersja strony jest główną (kanoniczną), poprawiając w ten sposób ranking witryny i zapobiegając rozproszeniu wartości linków.

Kod źródłowy

Optymalizacja sklepu internetowego to także maksymalne skrócenie kodu źródłowego. Jest to o tyle ważne, że taki uporządkowany kod poprawia szybkość ładowania strony, co – jak już wiesz – wyszukiwarka Google traktuje jako istotny czynnik rankingowy.

Linkowanie wewnętrzne

Podczas, gdy linkowanie zewnętrzne to pozyskiwanie linków z innych witryn do swojego sklepu internetowego, o tyle linkowanie wewnętrzne odbywa się wyłącznie w obrębie Twojej strony. Jego nadrzędnym celem jest pomoc wyszukiwarce internetowej w lepszym zrozumieniu struktury witryny, co pomaga poprawnie ją zaindeksować i poprawia widoczność w sieci.

Linkowanie wewnętrzne eliminuje także tzw. strony osierocone (tj. takie, które nie są powiązane z innymi stronami), dzięki czemu mają one większe szanse na pojawienie się w wynikach wyszukiwania.

Plik robots.txt

Robots.txt zawiera informacje, które mówią wyszukiwarce Google, które strony (bądź sekcje) sklepu internetowego powinny być indeksowane, a które należy pominąć. To kolejne zabezpieczenie przed duplikacją treści i sposób na zwiększenie widoczności tych podstron, które są najbardziej znaczące dla biznesu.

Content marketing dla sklepu internetowego

O marketingu treści mówi się wiele, jednak czym jest on naprawdę w kontekście SEO sklepu internetowego?

Content marketing można zdefiniować jako strategię tworzenia wartościowych dla odbiorcy, a jednocześnie zoptymalizowanych pod widoczność w wyszukiwarce Google treści. W ten sposób nie tylko przyciągasz nowych użytkowników, ale też dbasz o pozycjonowanie sklepu internetowego.

Treści a skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych

Aby zrozumieć, jaką rolę w procesie pozycjonowania sklepu internetowego odgrywa content, musisz znać zasady działania algorytmu wyszukiwarki. Ustala ona bowiem ranking stron, opierając się na robotach indeksujących. Te z kolei bazują właśnie na zawartości witryny i na tej podstawie określają, na jakie frazy kluczowe powinny być wyświetlane poszczególne podstrony. Tworząc odpowiednie treści, pomagasz zatem robotom zrozumieć, co oferuje Twój sklep internetowy i na jakie zapytania warto pokazywać go użytkownikom.

Dowodem na to, iż treści odgrywają istotną rolę w kontekście osiąganych pozycji, jest również sposób generowania i wyświetlania wyników wyszukiwania. Algorytm wyszukiwarki często zastępuje opis strony (meta description) contentem ze strony, aby zachęcić użytkownika do przeczytania zawartości witryny. Wówczas słowa kluczowe, wykorzystane do wysłania zapytania, są pogrubione.

Podstrony zawierające merytoryczne teksty, dogłębnie poruszające dany temat, mają dużo większą szansę na osiąganie wysokich pozycji w wyszukiwarce. Tworzenie contentu i ciągła rozbudowa serwisu pozwala także na wdrożenie linkowania wewnętrznego.

Jakie treści wspierają skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego?

Przyjazne użytkownikowi, ale także zoptymalizowane pod pozycjonowanie sklepów treści, powinny być przede wszystkim:

  • naturalne w zakresie użycia słów kluczowych,
  • przydatne dla użytkowników,
  • unikatowe i dopasowane do zawartości podstrony,
  • kompleksowe, czyli wyczerpujące dany temat i wpływające pozytywnie na topical authority witryny,
  • aktualizowane na bieżąco (zwłaszcza w przypadku bardziej „dynamicznych” tematów).

Ile fraz kluczowych wystarczy dla SEO sklepu internetowego?

Różne źródła podają inne informacje na temat stopnia nasycenia tekstu frazami kluczowymi. Często stosuje się zasadę 1-2 powtórzeń danego wyrażenia na 1000 znaków. Popularną techniką jest także tworzenie treści w taki sposób, aby słowa kluczowe stanowiły nie więcej niż 8% contentu.

Obie te praktyki są w stanie przynieść korzystne efekty, zalecamy jednak sugerować się przede wszystkim zdrowym rozsądkiem, aby treść była jak najprzyjemniejsza w odbiorze.

Nagłówki a skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego

Proces pozycjonowania sklepu internetowego wymaga również stosowania nagłówków. To dzięki nim struktura treści będzie czytelna i przejrzysta. Zwykle należy wdrożyć jeden nagłówek H1, a następnie kolejno nagłówki H2 oraz – jeżeli zachodzi taka potrzeba – H3 i H4.

Poziomy tytułów, czyli nagłówki pomagające pozycjonować sklep internetowy

Wymienione już nagłówki (H1, H2, H3, H4) to system hierarchii tytułów, pomocny w organizowaniu struktury tekstu i wpływający na jego czytelność.

  • nagłówek H1 – główny tytuł strony, który powinien zawierać najważniejsze słowa kluczowe i opisywać nadrzędny temat strony. To „król” nagłówków, dlatego powinien być użyty jedynie raz na daną stronę sklepu internetowego,
  • nagłówek H2 – tym nagłówkiem oznacza się tytuły mniejszych sekcji treści, dzieląc stronę na mniejsze tematyczne segmenty i organizując tekst,
  • nagłówek H3 – nagłówki trzeciego poziomu służą zwykle do dalszego dzielenia sekcji H2 na mniejsze fragmenty,
  • nagłówek H4 – czyli nagłówek czwartego poziomu. Dzieli sekcję H3 na jeszcze mniejsze części, gdy jest to konieczne.

Dla lepszego zrozumienia roli nagłówków, spójrz na przygotowany przez nas przykład:

H1: Pozycjonowanie sklepów internetowych (główny temat strony)

H2: Linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne w sklepie online (sekcja dotycząca jednego z elementów pozycjonowania sklepów internetowych)

H3: Znaczenie linkowania wewnętrznego dla SEO sklepu internetowego (podtemat opisujący rolę linków wewnętrznych)

H4: Jak eliminować strony osierocone? (szczegółowa wskazówka dotycząca linkowania wewnętrznego)

SEO dla e-commerce – szansa na klientów

SEO dla Twojego sklepu internetowego to szansa na pozyskiwanie klientów przy pomocy wyszukiwarki Google. Pozycjonowanie e-commerce pozwala budować widoczność na te frazy, które są popularne i związane bezpośrednio z produktami, które sprzedajesz. Jeżeli posiadasz własny sklep internetowy i chcesz skutecznie zwiększyć jego konwersję, zarówno SEO, jak i SXO będą odpowiednimi strategiami marketingu internetowego.

Zapytaj nas o ofertę SXO

Ważne jest, aby zbudować indywidualną i szytą na miarę strategię pozycjonowania sklepu. Wówczas SEO dla e-commerce będzie efektywne i pozwoli wpływać na poziom generowanego ruchu dzięki większej widoczności.

SEO sklepu internetowego – ruch i konwersja

Widoczność Twojego sklepu, budowana dzięki SEO, może przekładać się na ruch, a następnie konwersję (tj. wykonanie przez użytkownika pożądanej przez Ciebie akcji na stronie). Wysoka pozycja w wyszukiwarce internetowej jest więc absolutną podstawą w kontekście prowadzenia i rozwijania biznesu online.

Pozycjonowanie sklepu, wzbogacone o UX, dodatkowo wartościuje pozyskiwany ruch, co bezpośrednio wpłynie na liczbę realizowanych przez użytkowników transakcji.

Pozycjonowanie i optymalizacja sklepu internetowego

W procesie pozycjonowania sklepu internetowego szczególnie istotnym aspektem pozostaje odpowiedni dobór fraz kluczowych, na które będzie budowana widoczność w Google. Słowa powinny być często wyszukiwane przez użytkowników i jednocześnie charakteryzować się intencją zakupową. Dzięki temu wyświetlenia sklepu w wynikach wyszukiwania będą przekładać się na ruch, a następnie konwersję.

pozycjonowanie sklepów

Link building dla sklepu internetowego

Ostatnim elementem składającym się na pozycjonowanie sklepu internetowego w Google jest link building. To proces pozyskiwania wartościowych linków, które będą kierować na Twoją witrynę.

Dlaczego to takie istotne? Linki są traktowane przez algorytm jako pewnego rodzaju rekomendacje. Jeżeli do pozycjonowanej domeny linkuje inna witryna o wysokim autorytecie, to znak dla wyszukiwarki, że ta właśnie domena jest godna uwagi.

Warto jednak pamiętać, że link building powinien być prowadzony w sposób naturalny i stopniowy, bowiem zbyt duży przyrost odnośników w krótkim czasie może być potraktowany przez algorytm wyszukiwarki jako nieetyczne działania SEO.

Jakość ponad ilość – jakie linki pozyskiwać w pozycjonowaniu sklepów internetowych?

W procesie pozycjonowania sklepów internetowych istotne jest, aby pozyskiwać linki z odpowiednich miejsc – w żadnym wypadku nie mogą być to serwisy spamerskie lub wątpliwej jakości. Znaczenie ma także charakter domeny, na której znajdzie się hiperłącze do pozycjonowanego sklepu.

Wyobraźmy sobie przez chwilę, że prowadzisz sklep internetowy z meblami. Jeśli link z anchor textem (tj. klikalnym tekstem) „meble biurowe” i odnośnikiem do Twojej witryny pojawi się na stronie, która nie będzie miała nic wspólnego z wyposażeniem wnętrz, wartość odnośnika będzie relatywnie niska. Algorytm obserwuje, jaka zawartość otacza odnośnik – ważny jest więc kontekst, a nie tylko samo słowo kluczowe w nim zawarte.

W jaki sposób pozyskiwać linki dla sklepu internetowego?

Pozyskiwanie linków dla sklepu internetowego wymaga zastosowania przemyślanych strategii. Przykładem sprzyjających temu działań może być:

  • współpraca z branżowymi portalami,
  • zewnętrzne artykuły gościnne z linkiem,
  • publikacja opinii i recenzji produktów przez klientów na zewnętrznych serwisach,
  • tworzenie własnego zaplecza SEO.

Jak zatem widzisz, optymalizacja sklepu internetowego w zakresie link buildingu w dużej mierze opiera się na budowaniu relacji z branżowymi serwisami czy blogami.

Dodatkowym sposobem na pozyskanie odnośników jest tworzenie atrakcyjnych treści (poradniki, case studies, recenzje produktów), które spowodują, że inne strony lub użytkownicy w mediach społecznościowych sami chętnie podlinkują dany materiał.

Atrybuty linków zewnętrznych w pozycjonowaniu sklepu internetowego

Jeśli chcesz skutecznie pozycjonować sklep internetowy, musisz pamiętać o jeszcze jednym aspekcie linkowania zewnętrznego: o atrybutach linków. Są to dodatkowe informacje w kodzie HTML, które warunkują „zachowanie” linku. Najczęściej używane to:

  • rel=”dofollow” – domyślny atrybut, pozwalający na przekazywanie wartości SEO,
  • rel=”nofollow” – informuje wyszukiwarki, aby nie przekazywały wartości SEO przez dany link,
  • rel=”sponsored” – oznacza linki pochodzące z płatnych reklam lub treści sponsorowanych,
  • rel=”ugc” – od User Generated Content; używany dla linków wygenerowanych przez użytkowników, np. w komentarzach, mediach społecznościowych lub na forach,
  • rel=”noopener” – używany głównie w przypadku linków otwierających nowe okna, by zwiększyć bezpieczeństwo przeglądarki.

Pozyskane przez Ciebie odnośniki przekazują największą wartość (link juice), gdy posiadają atrybut dofollow. Linki oznaczone w kodzie źródłowym jako sponsored, nofollow lub ugc mają zdecydowanie mniejsze znaczenie pod kątem pozycjonowania sklepu internetowego w Google.

Należy pamiętać, że linki typu dofollow nie mają żadnego specjalnego oznaczenia w kodzie źródłowym, ponieważ są one domyślne. Jeśli zatem w linku nie ma żadnego dodatkowego atrybutu, automatycznie oznacza to, że jest to link typu dofollow.

Przykład linku dofollow: <a href=”https://semcore.pl”>strona główna</a>

Przykład linku nofollow: <a href=”https://semcore.pl” rel=”nofollow”>strona główna</a>

Jak sprawdzić, czy link do mojej strony jest dofollow?

Jak już wspomnieliśmy, pozycjonowanie sklepów internetowych opiera się na linkach z atrybutem dofollow. Jeśli potrzebujesz upewnić się, czy dany odnośnik posiada właśnie taki atrybut, możesz użyć w tym celu wtyczki do przeglądarki, np. Nofollow.

Po jej zainstalowaniu odwiedź stronę zawierającą linki, które chcesz sprawdzić. Wtyczka wyróżni linki z atrybutem nofollow w kodzie HTML, umożliwiając Ci łatwe zidentyfikowanie, które z nich nie przekazują wartości SEO.

Efekty i czas oczekiwania na wyniki SEO dla sklepu internetowego

Jak sama nazwa wskazuje, celem pozycjonowania sklepów jest podniesienie ich pozycji w wynikach wyszukiwania. Należy dobierać frazy kluczowe do SEO w taki sposób, aby ich wyższa widoczność mogła przełożyć się również na większy ruch oraz konwersję.

Pozycjonowane słowa muszą więc być regularnie wyszukiwane przez użytkowników – w przeciwnym wypadku ich wysoka pozycja nie wpłynie na większą liczbę potencjalnych klientów.

Najbardziej pożądane efekty pozycjonowania sklepu internetowego

Dokładne cele pozycjonowania sklepów zawsze zależą od szeregu specyficznych czynników, takich jak branża, konkurencyjność rynku, lokalizacja biznesu czy posiadany budżet. Istnieje jednak kilka pożądanych efektów, które są wymieniane najczęściej przez właścicieli sklepów internetowych, a są to:

  • wyższa widoczność sklepu internetowego i poszczególnych produktów – lepsze pozycje w wynikach wyszukiwania zwiększają szanse, że klienci znajdą Twoje produkty w Internecie,
  • większy ruch organiczny – zwiększona liczba odwiedzin z wyników wyszukiwania prowadzi do większego zainteresowania ofertą sklepu,
  • rozpoznawalność marki w sieci – wyższa widoczność w wyszukiwarkach buduje świadomość marki i jej reputację w świecie online,
  • przewaga nad konkurencją – bieżąca optymalizacja sklepu pomaga w wyróżnieniu się na danym rynku i trzymaniu ręki na pulsie,
  • wyższy poziom konwersji (sprzedaży) – dobrze poprowadzone pozycjonowanie stron internetowych sklepów często przekłada się na większą liczbę transakcji bądź częstszego podejmowania przez użytkowników innych pożądanych akcji (np. zapisu do newslettera).

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

To, po jakim czasie pozycjonowanie strony sklepu internetowego przyniesie zauważalne rezultaty, to kwestia indywidualna dla każdej domeny. Pierwsze efekty najczęściej pojawią się już po sześciu miesiącach. Warto jednak pamiętać, że ogromne znaczenie w tym przypadku ma stan początkowy witryny.

Jeśli żadna podstrona nie była dotąd poprawnie zoptymalizowana, zachodzi konieczność wdrażania wielu złożonych czynności SEO. Takie działania wymagają natomiast czasu i generują koszty.

Należy również mieć na uwadze, że sklepy działające w konkurencyjnych branżach mają przed sobą trudniejsze zadanie, by uzyskać satysfakcjonujące efekty. Wszystko jest możliwe, jednak w kontekście pozycjonowania sklepu ważna jest nie tylko wiedza, ale również cierpliwość.

Dlaczego pozycjonowanie sklepów internetowych nie daje natychmiastowych rezultatów?

Być może zastanawiasz się, dlaczego proces pozycjonowania sklepu internetowego nie daje szybkich efektów. Nie wynika to bynajmniej z opieszałości agencji pozycjonerskich czy jakichkolwiek zaniedbań w tym zakresie, a raczej ze specyfiki działań SEO i tego, jak działa wyszukiwarka Google.

Wpływ na taki stan rzeczy mają między innymi poniższe czynniki:

  • cykle indeksowania wyszukiwarek – wyszukiwarki, takie jak Google, potrzebują czasu, aby zindeksować zmiany w treści i strukturze strony oraz ocenić nowe linki i optymalizacje,
  • algorytmy Google – boty muszą przeanalizować i ocenić wpływ wprowadzonych działań SEO, co wymaga kilku rund aktualizacji algorytmów oraz uwzględnienia nowych informacji w wynikach wyszukiwania,
  • zbieranie danych – opracowanie, a następnie ocena strategii SEO sklepu internetowego, również jest czasochłonne, ze względu na konieczność wcześniejszego zebrania odpowiedniej ilości danych o ruchu, pozycjach w wyszukiwarce czy interakcjach użytkowników.

Pozycjonowanie sklepu w Google – czy zawsze wygląda tak samo?

Zdecydowanie nie. Pozycjonowanie stron, bądź konkretniej pozycjonowanie sklepu internetowego, to za każdym razem inny, nowy proces.

Przede wszystkim, sklepy internetowe powstają przy wykorzystaniu różnych systemów. Możemy podzielić je na warianty SaaS (Software as a Service) oraz Open Source (czyli z dostępem do kodu źródłowego). Choć stworzenie i obsługa e-commerce w pierwszym przypadku jest zdecydowanie łatwiejsza, największe możliwości pod kątem implementacji wielu funkcjonalności oraz rozwoju dają systemy otwarte z dostępem do swojej pełnej zawartości.

Łatwo więc wywnioskować, że pozycjonowanie sklepów internetowych nie wygląda dokładnie tak samo w każdym przypadku, ponieważ poszczególne systemy różnią się od siebie na wielu płaszczyznach.

Pozycjonowanie sklepów internetowych PrestaShop

Pozycjonowanie PrestaShop wymaga nie tylko wiedzy z zakresu SEO, ale również umiejętności programowania. To system typu open source, który daje administratorowi ogromną elastyczność, dlatego możliwe jest wdrożenie kompleksowej optymalizacji praktycznie każdego elementu sklepów internetowych. PrestaShop należy do grona oprogramowania popularnego w Polsce, które niezwykle dobrze wspiera działania SEO.

Pozycjonowanie sklepów internetowych WordPress (WooCommerce)

Podobnie sytuacja wygląda w kontekście systemu WordPress. Warto jednak pamiętać, że w tym przypadku do implementacji sklepu konieczne jest posiadanie wtyczki WooCommerce. Ten system także doskonale sprawdza się podczas realizacji działań SEO, a jego obsługa w porównaniu do PrestaShop może być odrobinę prostsza.

Pozycjonowanie WordPress/WooCommerce jest przyjemne ze względu na dostęp do przejrzystego i intuicyjnego interfejsu. Aby poszczególne czynności SEO realizować jeszcze szybciej, warto uzupełnić system o wtyczkę Yoast. Przydatna będzie też wiedza z zakresu HTML/CSS, jednak wiele operacji można wykonać bez konieczności zaglądania do kodu źródłowego.

Pozycjonowanie sklepów internetowych Shoper

Odrobinę inaczej wygląda SEO dla sklepów internetowych typu SaaS. Doskonałym tego przykładem jest pozycjonowanie Shoper. To oprogramowanie cieszące się uznaniem na polskim rynku e-commerce, podobnie jak dwa wcześniej wspomniane systemy. Różnica polega jednak na tym, że w tym przypadku właściciel sklepu płaci po prostu za dostęp do usługi, a swoją platformę sprzedażową może założyć wyłącznie w oparciu o specjalnie przygotowane szablony.

Taki brak dostępu do kodu źródłowego odrobinę utrudnia realizację strategii SEO, jednak także tutaj możliwe jest efektywne pozycjonowanie sklepów internetowych. Autorzy systemu zadbali o to, aby właściciel biznesu mógł samodzielnie lub z pomocą agencji wdrażać podstawowe zmiany optymalizacyjne.

Atutem systemów SaaS jest także bardzo prosta obsługa, praktycznie niewymagająca wiedzy na temat programowania.

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepów internetowych?

Pytanie o to, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu, jest wyjątkowo częste. Nie ma w tym nic dziwnego – doskonale zdajemy sobie sprawę z tego, że budżet nie jest z gumy, a trzymanie się w założonych widełkach finansowych ma znaczenie.

Czy zatem cena za pozycjonowanie sklepów internetowych jest duża? Zależnie od wielkości sklepu internetowego koszty mogą się mieścić zarówno w czterocyfrowych, jak i pięciocyfrowych kwotach. Należy jednak pamiętać, że SEO to nie tylko wydatek, a długofalowa inwestycja. Zwróci się ona tym szybciej, im szybciej podejmiesz działanie.

Uzyskane efekty są stabilne i – w przypadku osiągnięcia wysokiej widoczności – pozwalają na regularne generowanie konwersji, czyli sprzedaży. To przecież właśnie to, czego oczekujesz jako właściciel biznesu e-commerce, prawda?

Od czego zależy, ile kosztuje pozycjonowanie sklepów internetowych w wyszukiwarce Google?

Koszt pozycjonowania sklepów internetowych jest uzależniony od wielu czynników, które mogą różnić się w zależności od specyfiki danego projektu. Do najważniejszych z nich należą:

  • branża i konkurencyjność – koszty mogą wzrosnąć w branżach o dużej konkurencji, gdzie zdobycie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania wymaga intensywniejszych działań SEO i większego budżetu na linki oraz treści,
  • ilość podstron do optymalizacji – im więcej podstron wymaga optymalizacji, tym większy jest zakres pracy i wyższe koszty, ponieważ każda podstrona musi być dostosowana pod wyszukiwarkę, co zwiększa czas i zasoby potrzebne do realizacji,
  • oczekiwane efekty – wyższe koszty będą związane z ambitnymi celami, takimi jak szybsze osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarkach lub dużego wzrostu ruchu, co wymaga również bardziej zaawansowanych technik i większego zaangażowania w pozycjonowanie sklepów internetowych.

Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Pozycjonowanie sklepów internetowych – cennik

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego samodzielnie?

Zastanawiasz się, ile kosztuje samodzielne pozycjonowanie sklepu internetowego? Przytoczenie jednej, konkretnej kwoty jest praktycznie niemożliwe, ponieważ każda witryna wymaga innych działań z zakresu SEO. Wiemy jednak z całą pewnością, że nie obędziesz się bez wsparcia technologii.

Oprzyjmy zatem kalkulację kosztów na cenie abonamentu podstawowych narzędzi, bez których efektywne pozycjonowanie jest praktycznie niemożliwe. Podane kwoty obejmują pakiety dla małych i średnich sklepów w rozliczeniu rocznym:

  • Senuto – zwykle mieści się w przedziale od około 100 do 250 PLN miesięcznie, w zależności od wybranego planu i funkcji,
  • Ahrefs – około 99 USD miesięcznie za plan Lite, 199 USD miesięcznie za plan Standard i wyżej,
  • Screaming Frog – około 180 £ rocznie za licencję na jedno stanowisko,
  • Surfer SEO – około 59 USD miesięcznie za najbardziej podstawowy plan Basic.

Łącznie posiadanie dostępu do wymienionych wyżej narzędzi generuje koszt na poziomie około 650-700 PLN miesięcznie. Oczywiście, istnieją również narzędzia bezpłatne (jak chociażby Google Search Console), oferują one jednak ograniczony zakres funkcji i nie pozwalają na zaawansowaną analizę SEO.

Sklep internetowy – samodzielne działania SEO czy pozycjonowanie sklepów z agencją?

Jeżeli posiadasz wolny czas, szybko się uczysz i jesteś w stanie sprawnie wdrażać zmiany optymalizacyjne w swoim sklepie internetowym, pozyskiwać linki oraz tworzyć wartościowe treści – pozycjonowanie sklepu będzie owocowało w rezultaty. Wówczas możesz podjąć się pozycjonowania samodzielnie i prawdopodobnie nie poniesiesz żadnych dodatkowych kosztów, poza zakupem wyżej wymienionych narzędzi. Ewentualne wydatki mogą pojawić się podczas pozyskiwania linków, chociażby w przypadku współprac sponsorskich z branżowymi portalami.

Jeżeli jednak nie posiadasz czasu lub wiedzy na kompleksowe pozycjonowanie sklepu bez profesjonalnej pomocy, konieczne będzie skorzystanie z usług specjalistów. Zależnie od tego, które kwestie są dla Ciebie szczególnie problemowe, możesz wynająć copywritera (do tworzenia treści), webmastera (do edycji kodu źródłowego i optymalizacji) czy specjalistę SEO freelancera (do pozyskiwania linków zewnętrznych).

Alternatywą dla współpracy z pojedynczymi wykonawcami, która generuje dodatkowe koszty, jest skorzystanie z usług profesjonalnej agencji SEO. To zresztą dobry wybór nie tylko pod względem finansów, ale także wygody, ponieważ tego typu firmy mają w swoich szeregach kompetentnych ekspertów z różnych dziedzin SEO.

Pozycjonowanie sklepu internetowego – poradnik dla samodzielnych

Jeżeli decydujesz się na samodzielne wdrożenie SEO, pamiętaj o kilku istotnych kwestiach, które pozwolą Ci szybciej osiągać satysfakcjonujące efekty. Aby łatwiej było Ci wypozycjonować sklep internetowy, zebraliśmy pięć kluczowych wskazówek w krótki poradnik.

#1 Unikaj Black Hat SEO

Kategorycznie unikaj wszystkich nieetycznych technik uznawanych za Black Hat SEO. Ich wykorzystywanie może obniżyć pozycję witryny lub całkowicie usunąć ją z indeksu wyszukiwarki przy pomocy nakładanych filtrów oraz banów.

To prawdopodobnie jedna z najważniejszych porad w kontekście pozycjonowania sklepu internetowego. Do praktyk „czarnego kapelusza” zalicza się między innymi:

  • masowe pozyskiwanie linków ze spamerskich miejsc,
  • ukrywanie tekstu na stronie (np. biały tekst na białym tle),
  • nienaturalne upychanie fraz kluczowych w tekstach (keyword stuffing),
  • cloaking (maskowanie zawartości strony).

#2 Korzystaj ze specjalistycznych narzędzi

Nawet doświadczony specjalista SEO nie jest w stanie wydajnie pracować bez dostępu do podstawowych narzędzi. Szukasz takich, które mógłbyś wykorzystać w swoim sklepie internetowym? Oto nasze rekomendacje:

  • Google Analytics i Google Search Console – Google Analytics pozwoli Ci na analizę ruchu na stronie, w tym danych o użytkownikach, ich zachowaniach oraz konwersjach. Google Search Console natomiast posłuży do monitorowania widoczności strony w wynikach wyszukiwania, identyfikowania problemów z indeksowaniem czy analizowania wydajności witryny,
  • Ahrefs – potężne narzędzie do analizy linkowania w sklepie internetowym, które umożliwia sprawdzanie profilu linków zwrotnych, monitorowanie strategii link buildingu konkurencji oraz ocenę autorytetu strony. Ahrefs wspiera także badanie słów kluczowych,
  • Senuto – idealne do wyszukiwania fraz kluczowych i monitorowania pozycji, szczególnie przydatne na polskim rynku e-commerce,
  • Surfer SEO – pomoc w tworzeniu nowych treści i optymalizacji tych istniejących. Surfer SEO daje swoje rekomendacje „obserwując” konkurencyjne sklepy internetowe i wyszukując adekwatne słowa kluczowe dla Twojej działalności,
  • Screaming Frog – crawler wykorzystywany do analizy struktury strony internetowej i identyfikacji problemów technicznych, np. błędów 404, zduplikowanego contentu bądź braków w meta tagach.

#3 Analizuj działania konkurencji

Zarówno przed wdrożeniem SEO, jak i w trakcie pozycjonowania sklepu, należy dokładnie analizować działania konkurencji. W ten sposób poznasz sposób funkcjonowania innych sklepów, które chcą osiągać widoczność na dokładnie te same frazy kluczowe. Możesz wykorzystać słabe strony swoich konkurentów oraz modyfikować strategię, aby jeszcze lepiej rozwijać własny biznes.

To także doskonały sposób na uniknięcie tych błędów SEO, które popełniły inne sklepy internetowe z branży. Ta porada dotycząca pozycjonowania sklepu internetowego jest szczególnie ważna – jeżeli dokładnie poznasz swoich konkurentów, będziesz zawsze krok przed nimi.

#4 Monitoruj aktualizacje algorytmu wyszukiwarki

Przy pozycjonowaniu sklepu nie możemy zapomnieć także o ciągłym monitorowaniu zmian algorytmu. System wyszukiwania jest stale aktualizowany, a niektóre modyfikacje są na tyle istotne, że mogą ogromnie wpłynąć na wyniki wyszukiwania i pozycję.

Doskonałym tego przykładem jest aktualizacja Pingwin, która została wdrożona w 2012 roku. Od tamtego momentu link building w SEO całkowicie zmienił swoje oblicze – podobnie jak wyniki wyszukiwania. Strony internetowe posiadające bogaty profil linkowy, jednak pochodzący ze spamerskich źródeł, zaczęły tracić widoczność.

Do dużych aktualizacji możemy zaliczyć również aktualizacje: Panda, Payday Loan, Gołąb czy Koliber. Więcej o algorytmach Google wspominaliśmy tutaj.

#5 Dostosuj swój sklep internetowy do pot|rzeb użytkowników

Optymalizacja techniczna, linkowanie i tworzenie treści to działania, które powinny być wdrażane przede wszystkim z myślą o użytkownikach. To właśnie takie praktyki algorytm wyszukiwarki Google docenia najbardziej. SEO możesz więc potraktować jako wartość dodaną do optymalizacji witryny pod wymagania internautów.

Poruszanie się w obrębie Twojego sklepu internetowego powinno być maksymalnie wygodne, a publikowane treści wyczerpujące poruszane tematy. W ten sposób czas sesji użytkownika ulegnie wydłużeniu. Jednocześnie udostępnianie wartościowego contentu z linkowaniem wewnętrznym oraz odpowiednia struktura strony zredukują współczynnik odrzuceń.

Pozycjonowanie sklepu internetowego z agencją – cennik

Pozycjonowanie sklepu internetowego to usługa, której zbyt niska cena nie zawsze jest powodem do radości i powinna raczej odstraszać, niż zachęcać potencjalnych klientów danej agencji.

Jeżeli pozycjonowanie sklepów internetowych kosztuje 500 PLN, w Twojej głowie powinna zapalić się czerwona lampka alarmowa. Agencje świadczące usługi z zakresu SEO z takiego przychodu nie byłyby w stanie opłacić nawet abonamentu podstawowych narzędzi, nie wspominając o wynagrodzeniu dla pozycjonerów, copywriterów oraz webmasterów.

Jak już wiesz, do pozycjonowania potrzebne jest również odpowiednie oprogramowanie, którego łączna cena za miesiąc znacznie przewyższa kwotę symbolicznych 500 złotych.

Dlaczego niektóre agencje oferują niską cenę za pozycjonowanie sklepu?

W przypadku wyjątkowo niskiej ceny pozycjonowanie stron realizowane jest najczęściej z pomocą nieetycznych praktyk. Zdarza się także, że jest to wynik strategii skrajnego obniżania kosztów w pozycjonowaniu sklepu internetowego.

Poniżej znajdziesz kilka przyczyn niskich stawek i potencjalnych problemów związanych z taką sytuacją:

  • automatyzacja i niska jakość – agencje oferujące swoje usługi za bardzo niskie stawki mogą korzystać z automatycznych narzędzi SEO lub standardowych szablonów działań, co często skutkuje niską jakością usług i kiepskimi rezultatami,
  • nieetyczne praktyki – niskie ceny za pozycjonowanie sklepów internetowych mogą też sugerować stosowanie niezgodnych z wytycznymi Google technik, takich jak spamowanie linkami czy ich pozyskiwanie z farm linków. Taka sytuacja może prowadzić do kar od wyszukiwarek i obniżenia pozycji w wynikach wyszukiwania,
  • brak indywidualnego podejścia – wyjątkowo małe koszty mogą wynikać z braku dostosowania strategii SEO do specyficznych potrzeb, jakie ma Twój sklep internetowy, co skutkuje dużo mniejszą efektywnością,
  • mocno ograniczony zakres usług – tanie usługi SEO dla sklepów internetowych prawdopodobnie obejmują bardzo podstawowe działania, bez uwzględnienia bardziej zaawansowanych technik, kluczowych dla długotrwałego wzrostu widoczności witryny,
  • słabe wsparcie klienta – podejrzanie atrakcyjny cennik może oznaczać również ograniczoną komunikację i wsparcie, co utrudni Ci monitorowanie postępów i wprowadzanie ewentualnych korekt w swoim sklepie internetowym (w zakresie strategii pozycjonowania).

Na co jeszcze zwrócić uwagę w przypadku ceny za pozycjonowanie sklepów?

Cennik pozycjonowania sklepów internetowych może prezentować się bardzo różnie, zależnie od konkretnej agenci. Zwykle trudno ustalić jedną, uniwersalną kwotę. Z tego względu zdecydowana większość firm świadczących usługi SEO oferuje darmowe wyceny i to właśnie na ten aspekt mogą zwrócić uwagę potencjalni klienci.

Taka wycena pomaga dokładnie przeanalizować, jak wygląda obecna sytuacja w danym sklepie internetowym i jakie działania będą niezbędne, aby poprawić jego widoczność. Dopiero w kolejnym kroku możliwe jest bardziej precyzyjne określenie tego, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego i przedstawienie szczegółów współpracy.

Bezpłatna wycena działań Semcore

Tak indywidualnie przygotowany cennik w pozycjonowaniu sklepów internetowych powinien dodatkowo zawierać szczegóły dotyczące oferty. Wówczas będziesz wiedzieć, ile i za co płacisz.

Pamiętaj, że współpracując z agencją SEO, nie musisz o nic się martwić. Specjaliści zajmują się każdym aspektem pozycjonowania: od samego początku (tj. audytu), poprzez optymalizację, aż po tworzenie treści w Twoim sklepie internetowym, link building i monitorowanie efektów. Gdy działania marketingowe prowadzone w wyszukiwarce zlecisz ekspertom, samodzielnie zajmiesz się innymi kluczowymi aspektami biznesu, co pomoże w rozwoju działalności.

Działania SEO w sklepie internetowym – czy da się oszacować koszty?

Wiesz już, że na to, ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego, wpływa szereg czynników. Aby jednak dać Ci choć uogólnione pojęcie o branżowych stawkach, przygotowaliśmy widełki cenowe, które będą miały zastosowanie w konkretnych sytuacjach. Wciąż jednak należy je traktować wyłącznie jako sugestie, bazujące na naszym doświadczeniu i wiedzy. Pamiętaj też, że cena za pozycjonowanie sklepu internetowego zawsze jest ustalana indywidualnie.

SEO w sklepie internetowym – widełki cenowe

Zbudowanie i wdrożenie strategii SEO dla e-commerce działającego w mało konkurencyjnej branży to obecnie minimum 2000 PLN miesięcznie. Gdy biznes chce konkurować o frazy kluczowe o większym popycie, gdzie o widoczność rywalizuje wiele serwisów, przeciętna cena za SEO to 4000-5000 PLN w skali miesiąca.

W sytuacji, gdy bezpośrednią konkurencją są bardzo duże marki, koszt pozycjonowania także wzrasta – to konieczne, aby mieć szansę w starciu z bardziej popularnymi i silnymi brandami.

Skuteczne pozycjonowanie sklepu internetowego – o czym pamiętać?

Pozycjonowanie sklepu internetowego – z punktu widzenia SEO – to przede wszystkim optymalizacja techniczna, tworzenie wartościowych treści oraz naturalny link building. Elementy te wspólnie tworzą strategię budowania widoczności serwisu w wyszukiwarce, takiej jak Google.

Istotnym elementem pozycjonowania sklepu pozostaje także analityka. Należy weryfikować skuteczność podejmowanych działań oraz wprowadzać korekty, jeżeli zachodzi taka potrzeba. Warto pamiętać, że treści do sklepu internetowego, tworzone podczas pozycjonowania, muszą być pisane z myślą o użytkownikach, a nie robotach indeksujących czy algorytmie wyszukiwarki.

Pamiętaj, że pozycjonowanie każdego sklepu internetowego jest kwestią indywidualną. Nie ma jednej, uniwersalnej strategii. Dlatego właśnie SEO dla Twojego sklepu, aby przyniosło zadowalające efekty, powinno być szyte na miarę.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego? Po jakim czasie są efekty?

Pozycjonowanie sklepu internetowego to proces długofalowy. Pierwsze efekty najczęściej pojawiają się po 3-6 miesiącach, a następnie przybierają na sile. Istnieje wiele czynników wpływających na pozycjonowanie i czas trwania tej strategii. Dlatego, podobnie jak w przypadku wyceny, jest to kwestia mocno indywidualna.

Na pozycję sklepu wpływać może między innymi branża, konkurencyjność oraz frazy kluczowe, dla których realizuje się strategię SEO. I choć optymalizacja i pozycjonowanie sklepu internetowego to sprawdzony, skuteczny sposób na budowanie widoczności oraz ruchu, wymaga cierpliwości. Uzyskane efekty pozostają stabilne, co pozytywnie wpływa na wizerunek samego sklepu w wyszukiwarce Google.

Efekty pozycjonowania sklepu – czy to tylko widoczność i ruch?

Pozycjonowanie sklepu internetowego przynosi efekty w postaci widoczności i ruchu. Warto jednak wiedzieć, że to nie wszystko!

Działania sklepu internetowego pod kątem UX pozwolą wartościować generowany ruch z myślą o konwersji. Dzięki temu wzrośnie sprzedaż produktów i liczba klientów sklepu. Jeżeli chcesz więc odpowiednio zadbać o swój biznes, SEO będzie odpowiednią inwestycją zwłaszcza wtedy, gdy realizować ją będziesz z myślą o realnych użytkownikach sieci.

Za zaprojektowanie i wdrożenie strategii SEO może odpowiadać profesjonalna agencja. Wówczas pozycjonowanie sklepu w Internecie – a konkretnie wyszukiwarce – przyniesie szybsze rezultaty, niż samodzielne działania w tym zakresie.

Proces pozycjonowania sklepu internetowego – podsumowanie krok po kroku

Jak wygląda profesjonalne pozycjonowanie sklepu internetowego? Podsumujmy raz jeszcze cały proces krok po kroku:

  1. Audyt SEO

Kompleksowy raport obejmujący sprawdzenie stanu wyjściowego witryny, analizę konkurencji czy wskazanie tych aspektów strony, które wymagają zmian w pierwszej kolejności.

  1. Zaplanowanie indywidualnej strategii

Taka strategia ściśle wiąże się z audytem SEO i powinna opierać się właśnie na nim. Warto wsłuchać się także w konkretne potrzeby danej firmy i cele, do których dąży.

  1. Wdrożenie optymalizacji on-site

Czyli wszelkie zmiany w obrębie witryny sklepu internetowego. Może to być np. tworzenie treści, optymalizacja techniczna witryny czy odpowiednia struktura linkowania wewnętrznego.

  1. Optymalizacja pod kątem UX

Wszystkie działania, poza algorytmem wyszukiwarki Google, powinny brać pod uwagę również wrażenia użytkownika. Warto zadbać więc o intuicyjne poruszanie się po stronie bądź jasną ścieżkę zakupową.

  1. Tworzenie wartościowych treści

To one nie tylko mogą zwiększyć ruch w obrębie Twojego sklepu internetowego, ale także zbudować trwałą relację klientów z Twoją marką. Aby tak się jednak stało, treści muszą rozwiązywać problemy użytkowników lub wywoływać pozytywne emocje z ich strony.

  1. Budowa naturalnego profilu linkowego

Choć każdy link jest cenny, w tym przypadku zdecydowanie bardziej liczy się jakość odnośników. Pamiętaj zatem, by nie kupować ich z podejrzanych źródeł, skupiając się raczej na nawiązywaniu współprac partnerskich z portalami branżowymi czy uznanymi w danym regionie serwisami.

  1. Bieżące monitorowanie i aktualizowanie strategii

Strategia dobra w danym momencie, za jakiś czas może okazać się mniej skuteczna. Właśnie dlatego należy trzymać rękę na pulsie, obserwować pozycję sklepu w wynikach wyszukiwania i w razie potrzeby modyfikować swój plan.

FAQ dotyczące pozycjonowania sklepu internetowego

Ile kosztuje pozycjonowanie sklepu internetowego?

Koszty pozycjonowania sklepu internetowego to kwestia indywidualna dla każdej witryny. Wpływ na cenę ma przede wszystkim branża oraz wielkość serwisu. W przypadku chęci współpracy z agencją SEO najlepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z darmowej wyceny.

Ile trwa pozycjonowanie sklepu internetowego?

Pierwsze efekty najczęściej zaczynają pojawiać się po sześciu miesiącach. Z czasem wyniki są coraz lepsze, a sklep internetowy może wyświetlać się na kolejne frazy kluczowe, co dodatkowo zwiększy widoczność oraz ruch organiczny.

Skuteczne pozycjonowanie sklepów internetowych – samodzielnie czy z pomocą specjalistów?

Jeżeli nie posiadasz żadnej wiedzy na temat SEO, najlepiej skorzystać z pomocy specjalistów. Wówczas będziesz mieć pewność, że efekty pojawią się szybko i będą satysfakcjonujące.

Pamiętaj jednak, że – nawet w przypadku dysponowania wiedzą na temat optymalizacji pod silnik wyszukiwarki – samodzielne pozycjonowanie dużego sklepu może być zbyt czasochłonne ze względu na konieczność wdrażania wielu skomplikowanych zmian. W takiej sytuacji również warto zdać się na pomoc ekspertów.