Protokół SSL – czym jest i jak wdrożyć?
4 min
4 min
Na skróty
Obecnie większość transakcji odbywa się online. Żeby konsument był zabezpieczony podczas realizacji procesu zakupowego, a jego dane “nie wyciekły” do osób trzecich, właściciele stron internetowych powinni zadbać o wdrożenie protokołu SSL. To gwarancja szyfrowania danych przesyłanych pomiędzy serwerem a klientem. Dzięki temu nieautoryzowany dostęp do informacji jest bardzo mało prawdopodobny. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czym właściwie jest protokół SSL i jak go wdrożyć – koniecznie przeczytaj dzisiejszy artykuł!
SSL (Secure Socket Layer) to protokół służący do bezpiecznego przesyłania danych między serwerem a klientem. SSL wykorzystuje szyfrowanie symetryczne i asymetryczne do ochrony poufności i integralności przesyłanych informacji.
Szyfrowanie symetryczne polega na tym, że tajny klucz jest wykorzystywany do szyfrowania i deszyfrowania danych. To wspólny element dla nadawcy i odbiorcy, dzięki czemu nazywamy go szyfrowaniem symetrycznym.
Szyfrowanie asymetryczne natomiast wykorzystuje dwa klucze – publiczny i prywatny. Klucz publiczny udostępnia się każdemu użytkownikowi, a klucz prywatny jest znany tylko właścicielowi. Dane są szyfrowane kluczem publicznym i deszyfrowane kluczem prywatnym, co zapewnia większe bezpieczeństwo przesyłanych informacji.
Podczas nawiązywania połączenia z serwerem za pomocą protokołu SSL, następuje proces uwierzytelnienia, weryfikacji tożsamości serwera oraz klienta. W przypadku pomyślnej realizacji tego procesu, klucze szyfrowania są poddawane wymianie. Następnie komunikacja między serwerem a klientem jest szyfrowana z użyciem wspólnego (tajnego) klucza.
Google zaczęło oznaczać strony bez protokołu SSL jako “niezabezpieczone” w 2019 roku. Od tej pory internauci mogą w łatwy sposób weryfikować bezpieczeństwo danego serwisu. Serwisy, które dysponują szyfrowaniem HTTPS wyróżniają się bardzo wysokim zaufaniem wśród internautów – wpływa to na aspekt UX odpowiadający za doświadczenia użytkowników. Biorąc pod uwagę obecne standardy, realizacja kompleksowej strategii pozycjonowania SXO (ang. Search Experience Optimization) jest możliwa wyłącznie w przypadku, gdy zadbamy również o wdrożenie na stronę protokołu SSL. Poniżej przedstawiamy korzyści związane z zastosowaniem szyfrowania HTTPS:
Warto również wspomnieć, iż protokół SSL jest niezbędny do bezpiecznego przetwarzania płatności online. Zaimplementowany certyfikat HTTPS pozwala bezpiecznie przekazywać dane z kart kredytowych lub innych metod płatności. Skutkuje to zwiększeniem zaufania użytkowników do strony WWW.
Zasady ułatwiające wdrożenie protokołu SSL:
Przed wyborem certyfikatu SSL warto określić:
Istnieją różne typy rozwiązań HTTPS. W zależności od własnych preferencji, możesz zdecydować się na m.in.:
Proces instalacji certyfikatu SSL zależy od dostawcy hostingu oraz używanego systemu operacyjnego. W przypadku hostingu z własnym panelem administracyjnym (np. cPanel), można zainstalować certyfikat SSL samodzielnie za pomocą instrukcji dostarczonych przez dostawcę certyfikatu. W przypadku korzystania z dedykowanego serwera, należy skontaktować się z dostawcą hostingu, który przeprowadzi proces instalacji.
W tym celu należy najpierw skonfigurować serwer internetowy, tak aby przesyłanie danych odbywało się za pomocą protokołu SSL. Następnie w kodzie strony internetowej zmień adres URL z HTTP na HTTPS (wówczas będzie się wyświetlała z zabezpieczeniami SSL). W przypadku WordPressa można użyć wtyczek, które zmieniają automatycznie adresy URL na HTTPS. Mogą to być m.in.:
Po zmianie adresu strony internetowej na HTTPS, wszystkie adresy URL powinny być zaktualizowane ze wskazaniem na zabezpieczony adres. Należy zwrócić szczególną uwagę na adresy URL obrazów, skryptów, arkuszy stylów CSS oraz linków do innych stron internetowych.
Mieszane treści są elementami strony internetowej, które nie zostały zabezpieczone protokołem SSL. Mogą to być na przykład obrazy, filmy lub skrypty JavaScript. Aby uniknąć ostrzeżeń przeglądarki, należy zawsze używać zasobów zabezpieczonych protokołem SSL lub wykorzystać tzw. Content Security Policy (CSP), który pozwala na definiowanie źródeł dostępnych w kontekście pobierania zasobów.
Po wdrożeniu protokołu SSL, warto przeprowadzić szereg testów sprawdzających:
Rekomendujemy również zdecydować się na testy wydajnościowe. Możesz do nich wykorzystać wiele darmowych narzędzi online tj.:
Po wszystkim warto dodatkowo zdecydować się na audyt SEO, który wskaże plusy oraz minusy Twojego serwisu. Specjaliści Semcore na podstawie dokładnej weryfikacji określą niezbędne elementy do poprawy, dzięki czemu pozycjonowanie strony internetowej pozwoli uzyskać długofalowe rezultaty (będą one widoczne nawet po zakończeniu umowy z agencją SEO).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.