Jeżeli wypróbowałeś już wiele metod wspierania wzrostu sprzedaży i nic nie przynosi zadowalających wyników, czas postawić na SEO. Wiele osób podchodzi do SEO jak pies do jeża, obawiając się przepłacenia za usługę i otrzymania miernych efektów. Jednak dobrze wdrożone SEO przyniesie rzeczywiste, zauważalne korzyści i wspomoże podniesienie sprzedaży. Oto garść argumentów, które przekonają Cię, że SEO to Twój przyjaciel, a skutki pozycjonowania są warte trudu.
Na skróty
Czym jest SEO? Pozycjonowanie stron
To optymalizacja danej strony w taki sposób, aby pozycjonować ją wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Celem jest oczywiście wypozycjonowanie strony w pierwszych widocznych wynikach – jak pokazują badania, użytkownicy najczęściej wybierają 1 i 2 wynik. Reszta wyników na pierwszej stronie wyszukiwania ma szansę zostać wybraną w mobilnej wersji wyszukiwarki. Druga, trzecia i dalsze strony wyników wyszukiwania są wybierane rzadko.
Warto jednak patrzeć na te ogólne statystyki z przymrużeniem oka, ponieważ na wybór konkretnego wyniku z perspektywy użytkownika mają wpływ również jego indywidualne preferencje czy kwestie lokalizacji.
Wiele osób kojarzy pozycjonowanie stron wyłącznie z poprawianiem widoczności fraz kluczowych, lecz dobre SEO to coś więcej. Warto korzystać dodatkowo z UX. Uwzględnia się wtedy design strony, jej UX czyli przyjazność pod kątem łatwości użytkowania dla osoby odwiedzającą stronę, jak również link building, czyli działania, które mają na celu poprawę widoczności danej strony, lecz są prowadzone poza nią.
Według najprostszych kryteriów SEO było dzielone na off-site i on-site lub on-page i off-page, czyli działania prowadzone stricte w obszarze danej strony i działania prowadzone właśnie poza nią.
Jakie są największe zalety – po co SEO? Skutki pozycjonowania
Najprostsza odpowiedź brzmi: główna zaleta SEO to zwiększenie widoczności Twojej strony w wynikach Google. Jednak co to faktycznie oznacza w praktyce?
Dotarcie do potencjalnego klienta lub użytkownika strony – dobrze prowadzone działanie sprzedażowe nie polega wyłącznie na sklejeniu względnie składnej oferty. Powinno opierać się na efektywnej komunikacji, która pozwoli odnieść się do problemu konkretnego użytkownika i zaproponować mu skuteczne rozwiązanie: w postaci produktu, usługi czy porady. Na tym polu SEO powinno współpracować z odpowiednimi technikami copywriterskimi, aby wspomóc pozycjonowanie konkretnego rozwiązania i dotrzeć z nim do klienta.
Wspomaganie reklam poza online – wizerunek Twojej działalności powinien być spójny. Odpowiednio przeprowadzone SEO będzie dążyło do ujednolicenia sposobu komunikacji sprzedażowej danej działalności. Choć obecne badania pokazują, że SEO jest prymarnym sposobem zwiększania sprzedaży, większość firm wciąż korzysta z tradycyjnej reklamy, wspieranej także działalnością w mediach społecznościowych. Odpowiednio zaplanowana strategia SEO będzie uwzględniała wszystkie te czynniki.
Rozwiązanie problemu użytkownika strony – nie jest tajemnicą, że wujek Google niejednej osobie służy jako porada lekarska, złota rączka, kucharka i wielu innych specjalistów. Szukamy rozwiązań dla konkretnych problemów, dlatego to właśnie z odpowiedzią na różnego rodzaju bolączki najłatwiej dotrzeć do klienta. Podpowiedź dotycząca tego, na jaki problem odpowiada dana usługa lub produkt powinna być zawarta już w meta opisie, który zachęci odbiorcę do przejścia na Twoją witrynę.
Odróżnienie się od konkurencji – dobrze planowane SEO będzie jednocześnie kłaść nacisk na cechy, które odróżniają Cię od konkurencji, jak i odpowiadać na powszechne problemy danego użytkownika. Istotny jest zarówno aspekt uniwersalny, jak i indywidualny.
Długofalowe efekty SEO są nie do przecenienia, dlatego planuje się szereg działań, które poprawią widoczność Twojej witryny w wyszukiwarce, a w efekcie zwiększą sprzedaż. Jakie konkretne działania podejmuje się w ramach SEO? Oto kilka przykładów:
Wyznaczanie fraz kluczowych – czyli tych słów, po których dotrze do Ciebie klient. Algorytmy Google starej generacji wykrywały głównie konkretne słowo czy frazę dotyczącą na przykład sprzedawanego produktu. Jednak dziś algorytmy są na tyle zaawansowane, że pod uwagę biorą kontekst zdania i jego brzmienie. Stąd ważny jest trafny i przyjazny dla użytkownika tekst. Ponadto, użytkownik strony, który trafia na treść mało konkretną i polegającą wyłącznie na nachalnym powtarzaniu jednej frazy, prawdopodobnie szybko zniechęci się do danej strony. Fraza kluczowa powinna być wpleciona w treść naturalnie, często przyjmuje się zagęszczenie 1 frazy na 1000 znaków ze spacjami.
Nagłówki – H1 i H2. Z perspektywy całościowej strategii SEO jest to szczegół, lecz ma duży wpływ na osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Powinny zawierać frazy kluczowe, które znajdą się potem w tekście.
Linkowanie zewnętrzne i wewnętrzne – działania wchodzące w zakres link buildingu. Linkowanie zewnętrzne to budowanie planu treści dotyczących Twojej działalności, które będą publikowane na zewnętrznych witrynach. W tekstach znajdą się odnośniki do Twojej witryny. Linkowanie wewnętrzne wykorzystuje ten sam mechanizm (odnośnik w tekście do strony), jednak jest wykonywane w ramach jednej witryny.