Słowa kluczowe – kiedy jest ich wystarczająca ilość w tekście?
3 min
3 min
Na skróty
Szukasz informacji na temat tego, jak dużo słów kluczowych umieszczać w tekstach? Znajdujesz się w odpowiednim miejscu. Przedstawiamy informacje na temat tego, ile fraz powinien posiadać przeciętny tekst oraz informujemy, jak tworzyć przyjazne dla SEO treści, które będą wartościowe dla użytkownika oraz wyszukiwarki.
Zanim dowiesz się ile słów kluczowych użyć w tekstach, musisz poznać tajemnicę wyszukiwania odpowiednich fraz. Dlaczego to takie ważne? Nie chcesz chyba pozycjonować konkretnej podstrony na słowa kluczowe, których nikt nie wyszukuje, prawda? To bardzo dobrze. Skoro interesują Cię tylko wartościowe frazy, wykorzystaj odpowiednie narzędzia do ich wyszukiwania. Jakie? Między innymi Ahrefs, Senuto, czy SEMRush. Postaraj się znaleźć słowa, które użytkownicy regularnie wyszukują w każdym miesiącu, a następnie wybierz odpowiednie terminy dla siebie. Przedstawmy ciekawy przykład, który zobrazuje Ci fakt, dlaczego dobór fraz kluczowych jest taki ważny:
”Mechanik samochodowy” – wyszukiwań miesięcznie w Google: 27.100
”Serwis samochodowy” – wyszukiwań miesięcznie w Google: 8.000
Jeżeli posiadasz warsztat, w którym obsługujesz pojazdy klientów, stronę internetową teoretycznie lepiej jest pozycjonować na frazę „mechanik samochodowy” niż „serwis samochodowy”, bowiem te pierwsze słowa są w stanie wygenerować znacznie większy ruch. Rozumiesz? Teraz znajdź takie frazy, a następnie wykorzystaj je. Jak dużo słów kluczowych używać tworząc teksty? Prawdopodobnie nie znajdziesz jednej, niepodważalnej odpowiedzi, natomiast zwracając uwagę na kilka kwestii, samodzielnie ustalisz, czy treść jest wystarczająco nasycony konkretnymi frazami.
To, ile słów kluczowych należy użyć w treści, zależy od długości tekstu. Nigdy nie wychodź z założenia „im więcej, tym lepiej”, ponieważ możesz sobie tylko zaszkodzić. Zbyt duży spam frazami może negatywnie wpłynąć na SEO, obniżając pozycję w wyszukiwarce, zamiast ją podnieść. Tworząc content, zadbaj przede wszystkim o to, aby treści były wartościowe oraz tematyczne. Unikaj tak zwanego „lania wody”, kreuj tylko i wyłącznie jakościowe teksty.
Gdy frazy będą naturalnie umieszczone w treści, nie musisz zastanawiać się nad tym jak dużo słów kluczowych użyć. To najlepsza rada związana z tworzeniem tekstów SEO, jaką możesz otrzymać. Niestety wiem, że wiele osób nie będzie usatysfakcjonowanych taką odpowiedzią.
Chcesz poznać liczby? Interesuje Cię fakt mówiący o tym, ile słów kluczowych użyć w treści? Dobrze. W takim razie zastosuj się do tej bardzo prostej zasady. Staraj się nasycić każde tysiąc znaków ze spacjami tą samą frazą 1-2 razy. W praktyce oznacza to, iż w tekście o przykładowej objętości 4000 zzs. słowa kluczowe powinny pojawić się od 4 do 8 razy.
Pojawiają się także informacje, iż frazy przyjazne dla SEO nie powinny stanowić więcej niż 5% tekstu, aby pozytywnie wpłynąć na stronę internetową. Weźmy ponownie za przykład tekst o objętości 4000 znaków ze spacjami. Jeżeli chcielibyśmy napisać artykuły w myśl tej zasady z użyciem słowa „Mechanik samochodowy” (19 znaków), fraza ta powinna pojawić się w tekście maksymalnie 10 razy.
Wdrożone w treści frazy możesz pogrubić, choć nie jest to konieczne. Natomiast warto wspomnieć o fakcie, iż pozytywnie na SEO wpływa umieszczanie słów kluczowych w nagłówkach. Także i w tym przypadku pamiętaj o rozwadze. Nie każdy nagłówek musi mieć w sobie frazę kluczową. Równocześnie warto przypomnieć, iż wyszukiwarki są niezwykle inteligentne. Słowa możesz bez żadnych problemów odmieniać naturalnie w tekście. Co więcej, Google potrafi inteligentnie rozszyfrować zapytanie użytkownika. Wpisując w okno wyszukiwarki frazę „stomatolog Warszawa”, w odpowiedzi otrzymasz listę stron internetowych, które zoptymalizowane zostały nie tylko pod słowo „stomatolog”, ale także „dentysta”. To, ile słów kluczowych umieścisz w treści, nie ma priorytetowego znaczenia. Kluczem do sukcesu jest natomiast wartościowy content, który będzie chętnie czytany przez użytkowników.
Wiesz już, że najważniejsze jest naturalne wdrażanie fraz kluczowych oraz przygotowywanie merytorycznego contentu. Pamiętaj, że pisząc artykuły, opisy kategorii lub produktów, czy teksty ofertowe warto zwrócić uwagę na wyrażenia, które internauci często wykorzystują. Jakie? Użytkownicy szczególnie chętnie generują zapytania rozpoczynające się od słów:
Porzuć pytanie dotyczące tego jak dużo słów kluczowych używać w tekstach, aby skupić się na ich odpowiednim dobraniu. Twórz content pod użytkownika, a nie SEO. Niech aspekt pozycjonowania będzie tylko wartością dodaną – takim „pozytywnym skutkiem ubocznym”. Zobaczysz, że to naprawdę działa.
Unikaj tworzenia nudnych i bezwartościowych treści. Algorytmy wyszukiwarki Google są niezwykle rozwinięte, na dodatek regularnie pojawiają się ich aktualizacje. Content tworzony bezpośrednio pod SEO, który jest kompletnie nieprzydatny dla użytkownika, nie sprawi, że na Twojej stronie internetowej pojawią się nowi internauci. Co więcej, w najgorszym przypadku takie sztuczne treści spowodują obniżenie pozycji, zamiast lepiej na nią wpłynąć. Jeżeli nie potrafisz przygotować ciekawych tekstów i nie posiadasz odpowiedniej wiedzy na temat SEO, po prostu zleć pozycjonowanie najlepszej agencji SEO, czyli Semcore. Wówczas będziesz mieć pewność, że Twoja strona internetowa znajduje się w dobrych rękach. Oczywiście, jeśli tylko masz czas oraz chęci, możesz samodzielnie podjąć się nauki SEO, a następnie teoretyczną wiedzę przekładać na praktykę, podczas optymalizacji własnej witryny.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.
Niby proste, lecz mądrego zawsze miło posłuchać (poczytać). 🙂
5 gwiazdek za Content pod klienta:) Nasycenie do 3% 🙂 Optymalnie 1%
Jeśli google mnie pozycjonuje wyżej na frazę, która znajduje się raz w tekście niż na tę której dotyczy faktycznie tekst, to czy mogę stworzyć dodatkowy tekst na tę frazę występującą raz? Google Nie potraktuje tego jako duplikowania fraz?