Co to DDoS? Jak bronić stronę przed atakiem?
3 min
3 min
Na skróty
Atak DDoS wpływa negatywnie na stan dostępności Twojej witryny. Każdorazowe przerwy w dostawie Twojej strony skutkują mniejszym współczynnikiem konwersji oraz utratą reputacji marki. Aby się przed tym uchronić, powinieneś stworzyć kompleksową witrynę zgodną z zasadami SXO (ang. Search Experience Optimization). Jednak nawet niemal perfekcyjne serwisy są czasami ofiarami DDoS. Warto nauczyć się skutecznie przed nimi bronić oraz wiedzieć, co to dokładnie jest DDoS. Zachęcamy do lektury!
DDoS (ang. Distributed Denial of Service) to rodzaj ataku, w którym wiele źródeł celuje w jeden punkt docelowy, zazwyczaj serwer lub infrastrukturę sieciową, z zamiarem zakłócenia jej normalnego działania.
Atak DDoS osiąga się poprzez generowanie ogromnej liczby zapytań lub pakietów danych.
Twoje systemy mogą zostać przeciążone, niezdolne do obsługi normalnego ruchu. W wyniku ataku DDoS, aplikacje mogą stać się niedostępne, a czas odpowiedzi znacząco się wydłuża.
Zdj 1. Historia ataków DDoS oraz opisanie pierwszego ataku DDoS w internecie.
Źródło: Wikipedia “Denial of Service Attack”.
Atak DDoS polega na zorganizowanym i skoordynowanym wysyłaniu olbrzymiej ilości zapytań lub pakietów danych do Twojej infrastruktury sieciowej. Celem jest przeciążenie systemów, tak aby stały się one nieresponsywnymi lub całkowicie niedostępnymi dla normalnych użytkowników.
Ataki te są rozproszone – pochodzą z wielu, często tysięcy komputerów zwanych botnetem.
Atak DDoS może objawiać się na różne sposoby – od tzw. zalewania serwera ruchem, przez eksploatację luk w aplikacjach, aż po ataki na warstwie sieciowej.
Zdj 2. Zobrazowanie i wytłumaczenie ataku DDoS w praktyce.
Źródło: CloudFlare: “What is a DDoS attack?”
Jakie są najlepsze sposoby obrony przed atakami DDoS?
Pomimo technicznych zabezpieczeń powinieneś dysponować prawidłowo opracowanym planem reakcji na ataki DDoS. Warto, żeby określał, jakie kroki należy podjąć w przypadku wykrycia ataku oraz kto jest odpowiedzialny za każde zadanie.
Jeżeli chcesz zweryfikować luki w swoim serwisie, aby zapobiegać atakom DDoS – zdecyduj się na audyt SEO od Semcore.
Jakie są najczęstsze pytania i odpowiedzi na temat ataków DDoS?
Czym dokładnie jest atak DDoS i co go odróżnia od zwykłego ataku DoS?
Atak DDoS (ang. Distributed Denial of Service) to skoordynowane działanie wielu maszyn mające na celu przeciążenie serwera, sieci lub usługi poprzez tzw. zalewanie ich olbrzymią ilością zapytań. W przeciwieństwie do ataku DoS (ang. Denial of Service), który pochodzi z jednego źródła, DDoS wykorzystuje rozproszone źródła – najczęściej zainfekowane komputery, tworzące tzw. botnet.
Jakie są główne skutki udanego ataku DDoS?
Głównymi skutkami ataku DDoS jest przede wszystkim mniejsza dostępność Twoich usług online dla użytkowników. Prowadzi to do utraty zaufania klientów i potencjalnych strat finansowych. Długotrwałe ataki mogą także przeciążać infrastrukturę, powodując awarie sprzętowe. Brak dostępności serwisu ma również negatywny wpływ na pozycjonowanie.
Czy istnieją różne rodzaje ataków DDoS? Jeśli tak, to jakie są najbardziej popularne?
Istnieje wiele typów ataków DDoS. Spośród trzech najpopularniejszych wyróżniamy: ataki warstwy aplikacji, które kierują ruch do konkretnego aspektu aplikacji, ataki warstwy protokołu, wykorzystujące błędy w protokołach oraz ataki warstwy objętości zalewające sieć ogromną ilością danych.
Jakie są najlepsze praktyki w zakresie ochrony przed atakami DDoS?
Aby skutecznie bronić się przed atakami DDoS, warto zastosować bariery zapobiegawcze DDoS, balansery obciążenia oraz korzystać z usług tzw. chmur roztargnionych specjalizujących się w ochronie. Zachęcamy również do monitorowania ruchu sieciowego, aby szybko wykryć i reagować na wszelkie nieprawidłowości.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.