Biznes e-commerce w Polsce ciągle się rozwija. Mamy niemal nieograniczony dostęp do internetu, często kupujemy online, korzystamy ze smartfonów i komputerów, dokonując zakupów bez wychodzenia z domu. Ty także chcesz uruchomić własny e-sklep? A może masz już ten etap za sobą? W takim razie z pewnością poznać największe błędy e-commerce, których lepiej nie popełniać!
Na skróty
Czego unikać w e-commerce?
Jeśłi masz już własny biznese-commerce, to musisz poznać największe błędy, dotyczące każdej branży sprzedaży online. Jeżeli zapomnisz o tych kilku, niezwykle ważnych aspektach, Twoja inwestycja może okazać się niewypałem. Musisz mieć się na baczności przez cały czas, a sklep internetowy powinien zostać odpowiednio przygotowany, aby zapewnić zysk. Jakie są największe błędy e-commerce?
Jeżeli działasz w konkurencyjnej branży, postaraj się, aby fotografie produktów były oryginalne, najlepiej wykonane przez Ciebie lub profesjonalistę z fachowym sprzętem. To bardzo ważne! Sklepów z podobną ofertą znajdzie się pewnie wiele – teraz wyobraź sobie, że wszystkie posiadają dokładnie takie same zdjęcia. W jaki sposób chcesz się wyróżnić w gąszczu konkurencji, gdy Twój sklep będzie nudny i powtarzalny? Jeżeli zastanawiasz się, czego unikać w e-commerce, to kopiowanie fotografii z pewnością plasuje się w czołówce zestawienia.
Kolejnym największym błędem e-commerce są duplikowane teksty. Niektórzy przedsiębiorcy kopiują opisy produktów ze stron producenta lub hurtownika. Ty także należysz do tej grupy? Znów niczym się nie wyróżniasz i Twoja oferta jest jedną z wielu, a nie tą oryginalną, dopasowaną do potrzeb potencjalnego konsumenta. Co więcej, duplikaty treści negatywnie wpływają na pozycjonowanie (SEO), więc Twoja pozycja w Google może nie prezentować się zbyt ciekawie. Rozwiązanie tego problemu jest dość proste – wystarczy stworzyć własne, niepowtarzalne opisy produktów, czy kategorii. Nie masz talentu do tworzenia treści? W takiej sytuacji dobrym pomysłem będzie skorzystanie z pomocy doświadczonego copywritera lub agencji.
Jeżeli tworzysz teksty, nagłówki lub przygotowujesz reklamę online, która zachęci potencjalnych klientów do skorzystania z oferty, jak ognia unikaj cynicznych sloganów oraz kłamstw. Pamiętaj, tandetne hasła przykują uwagę odbiorców – może nawet uda Ci się coś sprzedać – ale każdy pierwszy klient, będzie jednocześnie ostatni. Zastanawiasz się czego unikać w e-commerce? Tworzenie tandetnych, kłamliwych tekstów to jeden z podstawowych działań, które działają na biznes negatywnie w dłuższej perspektywie czasu. Błąd ten popełniają głównie początkujący przedsiębiorcy, którzy rozpoczynają przygodę z handlem online.
Największe błędy e-commerce
Przedstawiliśmy informacje o tym, czego należy unikać w e-commerce. To proste porady, o których przedsiębiorcy po prostu zapominają. Gdy już uda Ci się wyeliminować te błędy i wszystkie niedociągnięcia, należy przejść do kolejnych etapów rozwoju biznesu. W tym celu obierz odpowiednią ścieżkę marketingową. Zastanów się, w jaki sposób dotrzesz do klientów. Samo przygotowanie e-sklepu to nie wszystko – bez budowania świadomości marki, nikt się o Tobie nie dowie.
Największym błędem e-commerce jest brak pomysłu na marketing. Nie trzeba być urodzonym przedsiębiorcą lub mieć w swoim CV dyplomu renomowanej uczelni, aby odpowiednio przygotować promocję własnej firmy. Chcesz prostych, a zarazem skutecznych rozwiązań? Proszę bardzo! Zastanów się nad inwestycją w pozycjonowanie w wyszukiwarce. Ewentualnie, skorzystaj z płatnych reklam PPC (np. Google Ads). Jeżeli Twój budżet jest ograniczony, poświęć czas na lekturę SEO i postaraj się zoptymalizować sklep według wskazówek specjalistów. Buduj zasięgi w mediach społecznościowych, promuj swoje posty. Bloguj, pisz, zainteresuj potencjalnych konsumentów. Artykuły mogą być naturalnym źródłem konwersji. Nie chcesz stać się ofiarą największych błędów e-commerce? Pomyśl nad marketingiem swojego sklepu internetowego! Jeśli nie masz wiedzy na ten temat, to skontaktuj się z nami.
Ważnym aspektem jest także monitorowanie rynku oraz zachowań konsumentów. Do obserwacji wykorzystaj profesjonalne narzędzia, jednym z nich, a zarazem podstawowym będzie Google Analytics, Google Search Console oraz Google Trends. Jednym z największych błędów e-commerce jest brak reakcji na zmiany zachodzące na rynku. Na podstawie zebranych danych dostosuj się do potrzeb klientów. Dowiedz się, jakie mają potrzeby i czego dokładnie oczekują.
Przeanalizuj funkcjonowanie sklepu
Pozostaje jeszcze aspekt techniczny, który często dyskwalifikuje sklepy online, sprawiając, że stają się nierentowne. Zadbaj o odpowiednie UX (user experience) – zamawianie produktów powinno być jak najwygodniejsze, a zarazem szybkie. Nikt nie chce przechodzić przez kilkanaście podstron od momentu dodania towaru do koszyka, aż po płatność. Sprawdź także, jak dokładnie funkcjonuje sklep. Czy użytkownik nie napotka żadnych błędów lub komunikatów na swojej ścieżce zakupowej? Postaraj się umilić korzystanie ze strony internetowej. E-sklep musi być responsywny, czyli dopasowany do ekranu każdego urządzenia, zarówno smartfona, jak i laptopa, czy komputera stacjonarnego.
Nie chcesz popełniać największych błędów e-commerce, dyskwalifikujących Cię z branży? Postaraj się wdrożyć w swoim sklepie internetowym przedstawione porady. Krok po kroku analizuj każde działanie i zrób wszystko, aby umilić użytkownikom poruszanie się po stronie. Dodatkowo zadbaj o atrakcyjność produktów. Wiesz już czego unikać w e-commerce? Teraz czas na rozwój! Twórz unikalny content, zrób własne zdjęcia, bloguj i działaj w mediach społecznościowych. Z czasem zobaczysz efekty własnych starań!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.