Blog to popularna forma internetowej wizytówki, może być dziennikiem internetowym, dotyczyć konkretnej tematyki, np. sportowej czy podróżniczej, a także być miejscem publikacji opowiadań, wierszy i innych form. Z roku na rok przybywa nowych blogów, większość z nich pozostaje w internecie tylko z jedną powitalną publikacją. Dlatego z tego tekstu dowiesz się nie tylko tego jak założyć bloga, ale także co robić, aby mieć o czym tworzyć i skąd czerpać pomysły.
Na skróty
Czym jest WordPress?
To bardzo popularny system do zarządzania treściami. Na nim powstaje większość blogów. Pozwala na łatwe zarządzanie stroną i dodawanie nowych wpisów oraz zdjęć bez konieczności poszerzania wiedzy związanej z budową stron i ręczną zmianą kodu. Z jego pomocą można założyć bloga na dwa sposoby:
To zależy od Twojej wiedzy oraz możliwości finansowych. Pierwsza opcja polega na szybkiej rejestracji i pozwala na założenie własnej witryny w kilkanaście minut. Druga wymaga posiadania własnego serwera (na którym należy zainstalować WordPress) i domeny. To bardziej kosztowny wariant, zarówno domena, jak i serwer kosztują. Ponadto trzeba wykazać się umiejętnościami postawienia takiej strony.
Wybierając opcję założenia bloga bezpośrednio na wordpress.com, nie musimy martwić się o serwer, możemy mieć swoje miejsce w sieci całkowicie za darmo. Jednak to rozwiązanie także ma kilka minusów.
WordPress.com
Jeśli chcemy prowadzić bloga całkowicie za darmo, to musimy zaakceptować wiele ograniczeń. Przede wszystkim domena będzie zawsze w formie: nazwatwojejstrony.wordpress.com. Za własną domenę trzeba dopłacić. W wersji bezpłatnej możemy jedynie wybierać z dostępnych szablonów i wtyczek. Za każdy „dodatek” także trzeba ponieść koszty. Ponadto na naszej stronie będą pojawiały się reklamy (to także można zmienić za odpowiednią opłatą), nie możemy ingerować w kod, nie mamy dostępu do bazy danych. Wydaje się, że narzuca to wiele ograniczeń, ale warto rozważyć także plusy. Poza tym, że założenie strony jest niezwykle szybkie, to twórca nie musi przejmować się zapewnieniem bezpieczeństwa na stronie, nie ma obaw przed utratą danych (nie trzeba robić kopii zapasowych, wszystko jest w bezpiecznej chmurze), nie trzeba niczego aktualizować. Jeśli chcesz wybrać wygodną opcję, żeby nie martwić się niczym poza pisaniem bloga, będzie to dobra opcja. Z czasem, gdy postanowisz mieć własną domenę, możliwość większej ingerencji w stronę, to możesz zdecydować się na jeden z pakietów (koszt uzależniony jest od konkretnych udogodnień i funkcjonalności).
Jest mnóstwo plusów wyboru wordpress.org. Administrator strony ma dostęp do wielu bezpłatnych szablonów i wtyczek. Ten wybór pozwala mu dowolnie ingerować w kod strony i wdrożyć własny szablon, może wykorzystać też swoją domenę. Jedynym ograniczeniem jest serwer, który wybraliśmy. Jednak trzeba go mieć, to generuje koszty. Ponadto w tym wypadku to twórca jest odpowiada za to, aby witryna była bezpieczna, musi również dbać o odpowiednią częstotliwość aktualizacji i wszystkie techniczne kwestie.
Co będzie dla Ciebie lepsze?
Jeśli chcesz sprawdzić się w pisaniu, nie masz własnej firmy i zależy Ci głównie na tym, aby przetestować prowadzenie bloga, to polecamy Ci wybór darmowej wersji bez kupowania własnej domeny. Jeśli będziesz wytrwale dodawać nowe teksty, przyciągniesz odbiorców i postanowisz zadbać o wygląd i funkcjonalność strony – zdecyduj się na własny pakiet, albo przejdź na wordpress.org
Jeśli jednak masz firmę, chcesz by Twoja strona była dopracowana, oryginalna i profesjonalna, zdecyduj się na wordpress.org, weź jedynie pod uwagę wszystkie możliwe koszty. Mogą nimi być: zlecenie wykonania szablonu przez kogoś (zawsze możesz wybrać jeden z darmowych), opłacanie osoby, która zajmie się bezpieczeństwem, doborem serwera, wykupieniem domeny, aktualizacjami. Jeśli masz dużą wiedzę, to możesz poradzić sobie ze wszystkim samodzielnie, jednak nie jest to łatwe.
O czym pisać?
Warto to przemyśleć jeszcze przed założeniem bloga. Jeśli masz własną firmę, to blog powinien być powiązany z profilem jej działalności. Pomyśl w jaki sposób możesz wypromować swoje produkty i usługi, a jednocześnie dostarczać klientom wartościową treść. Teksty poradnikowe zawsze znajdą odbiorców. Wykorzystaj to, co masz do zaoferowania i pisz o tematyce bezpośrednio związanej z Twoją firmą. Mogą to być artykuły o tym jak dobierać konkretne produkty według ich właściwości, jakie rozwiązania będą najlepsze dla danej osoby, jak pielęgnować zakupione przedmioty, np. meble. Warto abyś zapoznawał się z technikami pozycjonowania i wdrażał je podczas prowadzenia bloga firmowego.
Jeśli chcesz prowadzić bloga prywatnego, to zastanów się nad kilkoma tematami, które Cię interesują. Może być to tylko jedna dziedzina, na przykład podróżowanie. Gdy już określisz główną tematykę, to zrób listę konkretnych problemów, które chcesz poruszyć. Możesz w tym celu przeszukać internet i sprawdzić jakie pytania często się pojawiają, które tematy poruszają podobni blogerzy. Warto stworzyć kilka tekstów na zapas, aby w przypadku braku czasu zawsze móc dodać jakiś tekst. Istotna jest regularność i wartość merytoryczna. Jeśli nie masz pomysłów na wpisy, to zawsze warto skorzystać z różnych form: recenzji, wpisu komentatorskiego (dotyczącego wydarzeń, odnoszącego się do wypowiedzi i wpisów innych), poradnika.
cenne informacje są bardzo satysfakcjonujące